Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
voila,de oplossing zojuist gevonden!!!!
bjorn is vanuit weelde (B) op mijn vraag effe langs gekomen om de test te doen met zijn ecu uit zijn monza en draait dus met zijn ecu perfect !!!!enkel nog wat fijn regelen,maar hij reageert perfect en normaal op het gaspedaal.
van zodra ik de mijne terug monteer start hij perfect maar bij het minste gas geven hevig verzuipen.
dus weet ik dat ik op zoek moet gaan naar een ecu met het nummer 0 280 001 107 om uit al mijn problemen te komen.
dus voor iedereen die hier op heeft gereageert van harte bedankt (zeker voor GSE voor de vele goede info en ook voor MANUS,die te tip gaf van een defecte ecu)en voor bjorn,nogmaals BEDANKT voor het langs komen en laten uit testen !!!
voila,das het antwoord dat ik graag wilde horen om zekerheid te hebben,nogmaals bedankt voor de altijd perfecte info van gse
en voor fluks,volgens een eerder antwoord van gse zou er geen noemenswaardig probleem geven om dit motorblok ook te laten lopen met deze injectie-installatie.
het zou volgens de nummer op het blok een 2500 zijn.maar origineel stak er een 3000i in.
zie ook http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=122282wanneer ik die klep hoor tikken,en aan het olielampje zie bij een gas terugval,dan weet ik dat er weer een deel benzine in het carter is gekomen.
dan doe ik een oliewissel en daarna loopt ie ongeveer een minuutje voordat het tikken weg is van die klep,dit is normaal omdat ie terug zijn oliekanalen moet vullen,dus dat klinkt allemaal juist.en die uitleg van manus klopt echt volledig met hetgeen ik hier allemaal vaststel.
als ik nu nog aan zo een ecu kan geraken om dit eventueel te testen,dan denk ik dat ik weer iets dichter bij de oplossing van mijn misterie kom.
misschien toch iemand die niet te ver woont die mij daar aan kan helpen?retour leiding is volledig open,alle leidingen zijn vervangen alsook benzine tank volledig gereinigd en alle filters vevangen.
enige wat nu bekend klinkt in de oren is de ervaring van manus,op een bepaald moment zelfs na het los trekken van de stekker van de luchtweger (dus pomp zonder stroom!) blijft de motor draaien.
maar dit is dan wel na verschillende langdurige pogingen,en dus waarschijnlijk ook al die benzinedampen in het carter.ik woon in de buurt van het belgische turnhout.
en die uitleg van manus klopt volledig met mijn ervaringen!!
als ik nu nog eentje kan vinden om dan dat eventueel eens te testen,dan begin ik in de buurt te komentemperatuur sensor is dat blauw contactje zeker hé?
dat heb ik al eens vervangen door een nieuw.
liefste zou ik eens willen proberen met een luchtweger vanuit een werkende auto en dan op de mijne proberen.
luchtweger heb ik ook al eens vervangen door een gebruikte,maar bij beide wegers hetzelfde effect.olie druk is echt normaal wanneer je hem probeert te starten,je ziet al een druk opbouwing tijdens het starten en wanneer hij aanslaat geeft hij vlot over de drie bar aan.
de motor loopt dan op stationair toerental als een horloge.
tis enkel wanneer we lange tijd aan het proberen zijn,lees constant laten draaien en proberen gas te geven,dat je bij een toerental terugval duidelijk kan zien dat het oilielampje effe oplicht en dan hoor je ook een klep tikken.
en dan weet ik,doordat hij echt hard verzuipt bij een gasstoot,dat er benzine bij de olie is gekomen.
dan vervang ik de olie en na een minuutje draaien loopt ie weer als een zonnetje.
compressie is ook allemaal gemeten en normaal bevonden.
motor slaat ook redelijk vlot aan,zelfs bij koud en warm weer.
tis enkel de eerste 30 seconden dat hij reageert op gas geven zonder te verzuipen,daarna is elke gasstoot genoeg om hem duidelijk hevig te horen verzuipen.dus als ik een luchtweger van een 2500 probeer gaat dit normaal geen verschil geven?
hij start dus goed en als je de eerste keer een dot gas geeft gaat hij in toeren,maar elke gas-stoot erna verzuipt hij echt direct.
is zelfs zo erg dat we na een voormiddag proberen,starten en proef gas geven,er een heel pak benzine in het motorcarter is terecht gekomen.
dit zien we aan de oliedruk op een bepaald moment en het horen tikken van de kleppen.injectoren hoor je duidelijk klikken bij draaiende motor en ontsteking is ook goed op elke kaars.
ik moet dit nog doen maar de wagen staat momenteel niet thuis.
zal normaal in de loop van de week kunnen en dan laat ik zeker iets weten of het gelukt is.dan ga ik eens proberen met ineens volledig vervangen,wagen is van 1992 met 84.000 echte km’s op van oud vrouwtje en nu in rusthuis,olie is waarschijnlijk ook nooit vervangen in die jaren.
zijn er aflaat en vuldoppen voorzien want onderaan heb ik hem nog niet bekeken?alvast bedankt voor die site,hij staat al bij mijn favorieten!!
nee,ze hebben er nog niet echt kunnen naar kijken omdat de wagen maar word bezien wanneer er een stille periode is in de garage.
maar wanneer er een oplossing laat ik het zeker hier weten!kan je verkrijgen bij bresseleers in geel (geel punt) en ik denk niet dat ik er in het totaal 300euro voor zal kwijt zijn.
en ik veronderstel dat iemand met jouw beroep toch wel korting heeft in de meeste automateriaal zaken in de buurt??ga eens effe informeren bij autoafbraak philips in Oud Sluisstraat, 3
2110 Wijnegem.
die doen al jaren in afbraak van duitse wagens en zijn indertijd gestart met opel alleen.nog geen nieuws van de garage gehad,ik ga maandag eens effe kijken.
weet iemand wat ongeveer de cilinderdruk moet zijn,omdat ik ook aan die zuigers dacht,maar start normaal perfect en als ge hem zacht hoort lopen draait ie ook mooi:hmmz
nu dat er een beetje benzine bij die olie kwam kan zijn omdat ie hier wel echt verschillende dagen heeft gedraait,en dan was het echt alsof ie zwaar verzoop,en de rook die er achteraan uit kwam heeft ook niet veel goeds gedaan aan mijn oprit hier,ik kan morgen al grof schuurwerk beginnen doen op bevel van de huisvrouw:swear
nee,geen laswerk aan perfecte carosserie moeten doen:D
en heb zonet de wagen naar een garage in de buurt afgesleept die redelijk lang aan oudere modellen van opel heeft gewerkt,ik ben daar de laatste dagen vriend aan huis zowat wegens constant testen van verschillende mogelijkheden.
hij gaat er in de loop van de week tussendoor effe naar kijken en hopelijk de fout vinden.
nu nog een vraagje,zit er eigenlijk een lambda-sonde aan deze wagen??
die heb ik doorgemeten bij het plaatsen van de nieuwe en die gaf de perfecte waarden volgens de temperatuur toen.
vanaf toen starte is wel duidelijk beter!en zojuist die test gedaan via de retourleiding terug in de tank blazen,werkt perfect,ik heb er nog ronde kaken van:P:P
als de motor loopt zoemt de pomp niet,en hij blijft draaien totdat ik die toevoerleiding,waar op dat moment niets uitkomt,losmaak valt ie na een paar seconden stil.
door het vele proberen viel het mij op dat mijn oliedruk raar begon te doen bij laag toerental,effe oliepeil gechekt en olie afgelaten,was bijna puur benzine met een scheutje olie.
nu verse olie opgedaan en terug perfecte oliedruk.maar hetzelfde probleem nog steeds,ook na vervanging van drukregelaar,bij gas geven motor valt stil of verzuipt precies,maar als ik dan die stekker uit de luchtklep trek kan ik wel vlot gas geven en motor reageert vlot in alle toeren.
wel als ik die stekker los maak moet ik een beetje gas bij geven,want doe ik dit bij stationair,dan valt ie direct stil.
ik heb zonet die regelaar besteld en zou die morgenvroeg kunnen hebben,is wel redelijk prijzig (100eurokes)
volgens een bosch-technieker is dat de “drukregelaar” en die aan de tank zit word “drukdemper” genoemd.en bij draaiende motor en stekker los heb ik op de twee contacten van de pomp gemeten en géén stroom!!
zonet nog eens laten draaien zonder pomp,minuten aan een stuk!
dus starten met de stekker erin,darm van aanvoer aangekoppelt maar niet aangespannen met klem en dan zie je de benzine eruit spuiten (omdat het klembandje niet is aangespannen).
dan stekker eruit en de benzine stopt met spuiten,motor blijft draaien!
als ik dan de darm los maak valt ie na enkele momenten uit.dus moet er toch op de één of andere manier een cirquit zijn dat die benzine vooraan geraakt (zeker niet door de pomp!)
hopelijk weet ik morgen iets meer na montage van die nieuwe regelaar:hmmz
en dat ie niet enkel op lucht loopt zie ik aan mijn tank want die zakt:(:(
nog eens een grondige test gedaan!!
goed luisteren nu hé want het is iets raars :D-motor gestart met stekker in luchtklep
-stekker los bij iets gas geven,want doe ik dit niet valt ie stil
-motor enkele minuten laten draaien op verschillende toerentallen en reageert vlot (nog steeds stekker los!)
-controle gedaan op stroom op pomp bij draaiende motor=GEEN stroom(stekker nog steeds los)
-dan controle van benzine uit leiding aan de motor=geen benzine(stekker nog steeds los en motor draait nog vrolijk mee)
-wanneer ik dan die benzineleiding heb los gemaakt valt ie na enkele tientallen seconden stil !!omdat ik toen twijfelde aan de aansluiting van de leidingen aan de motor (misschien verwisselt?)
heb ik die eens anders aangesloten,zijnde de toevoer aan dat vacuumklokje,en de retour aan die andere leiding,toen kon ik de motor niet meer starten met stekker in of uit.nu is mijn vraag of het aan dat vacuumklokje kan liggen??:hmmz
die temperatuur sensor (blauwe stekker) heb ik al vervangen op 22/01 en vanaf toen start ie wel beter.ik heb die toen gemeten en vergeleken met die waarden op die lijst die jij (gse)had doorgestuurd (site) en die klopte perfect.
en die vacuumvervroeger werkt zoals je (manta) zegt,zuigen en de boel verdraait.
dat van die 20 seconden kan wel juist zijn,want langer als dat ben ik dan ook niet bezig.
dus de test die ik dan doe gebeurt zuiver op wat op dat moment nog in de leidingen zit.
want ik doe dan juist die test op het reageren van de motor,stekker erin=motor verzuipt precies en dan stekker eruit=motor trekt vlot door.
ik zal morgen de test eens wat langer doen en/of test op stroom op de pomp met de stekker los,maar ik vermoed wel hetgene wat jij zegt,namelijk geen stroom bij losse stekker.dat klopt allemaal,dus bij volgas contact tussen 18 en 3,en tussen 18 en 2 ook zoals het moet.
ik had het daarstraks gemeten toen ik alleen was,nu met extra hulp (derde hand :))ook kunnen meten bij volgas.
en het rare aan de hele zaak vind ik wanneer ik de stekker van de luchtwegerklep los maak,de motor wel in zijn toeren te krijgen is:hmmz
hij valt dan wel direct stil bij gas lossen,hij blijft wel draaien dan bij een beetje gas blijven geven. -
AuteurBerichten