Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 218)
  • Auteur
    Berichten
  • #18239641
    Dolby
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2008

      Voor de mensen die het topic van Z22se motor verbruikt veel olie. Er is iemand hier op het forum die een oplossing voor het olie verbruik van de Z22se motor.
      Namelijk een bybass maken.

      Zie link van Cliffvxr om olie verbuik op te lossen;
      viewtopic.php?f=44&t=193930&p=2544127#p2544127

      #18239642
      cliffvxr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 April 2010

        @Dolby wrote:

        @Cliffvxr, dat ziet er inderdaad netjes uit.

        – Zie ik het goed dat je de originele carterventilatie slang niet meer hebt aangesloten naar luchtfilter? (laatste foto).

        – Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt bent aan de onderdelen materiaal?

        @cliffvxr wrote:

        Als ik van de week foto’s ga maken voor de how-to zal ik ook eens kijken of mijn inlaat koker na de bypass ook schoon blijft want voor de bypass zat hij ook iederekeer vol met smurrie :puke

        hop :jerry :jerry blijft brand schoon na de bypass!!!!!!

        [/quote][/quote]

        Hoi Dolby die dikke Carter (beluchting) slang blijft gewoon origineel zitten tussen kleppendeksel en aanzuigbuis .

        Qua onderdelen kosten nog geen €10,- te verkrijgen bij een vrachtwagen trailer service . of een betere ijzerwaren handel

        #18239643
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Heel erg bedankt Clifvxr voor de informatie over Qua onderdelen kosten nog geen €10,- te verkrijgen bij een vrachtwagen trailer service . of een betere ijzerwaren handel.

          Kun je de onderdelen die ik nodig heb iets beter uitleggen? (maat slangen, gebruikte montage stukken enz). :wors

          #18239644
          cliffvxr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 April 2010

            Ik zal morgen een beknopte 2016 model ccv bypass posten met de benodigde materialen :angel
            Ook zal ik morgen nog een keer olie peilen en posten want de teller staat nu op 1855km na bypass :thumb

            #18239645
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Update over Z22se Olie verbruik.

              By-Pass 2016 uitvoeren bij Cliff van het Opel-Forum.

              Informatie:

              Mijn Z22se blok
              KM stand: 227.xxxKM
              Bouwjaar:2002
              Olie type: 5W40
              Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 800KM.

              Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om te proberen het olie verbruik te verminderen van mijn Z22se blok. Maar helaas
              heeft tot nu toe niks geholpen.

              1. PVC klepje nagekeken en schoongemaakt. Wat in de luchtinlaat tussen cilinder 2 & 3 zit.
              2. Verschillende merken 5W40 olie uitgeprobeerd Kroon, Valvoline, Techno olie, maar helaas geen resultaat.
              3. Olie catch tankje gemonteerd i.v.m. gasklephuis en luchtfilter buis vies. Nu blijft alles netjes schoon (gasklephuis, luchtfilterbuis).
              4. Buitenkant z22se blok is helemaal droog en schoon. Lekt dus geen olie.
              5. Binnenkant uitlaat is helemaal zwart. Dus het lijkt er op dat de olie gewoon verbrand.

              Ik heb mijn Zafira A bijna 2 jaar in bezit en ruim 34.000KM gereden. Vanaf het begin had ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie
              op 1200KM. Maar sinds enkele maanden heb ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 800KM.
              Daarom besloten om bij Cliff (Opel-forum) de by-pass te gaan uit proberen omdat bij zijn z22se blok het olie verbruik flink is terug gedrongen.
              Hij heeft nu inmiddels 2600KM gereden en het olie pijl staat nog steeds op 3/4 vol (80%).

              Daarom Afgelopen zaterdag met mijn zoontje Lucas helemaal naar Rotterdam 200KM enkele reis om samen met Cliff de By-pass uit te voeren voor mijn
              z22se blok. Eenmaal aangekomen meteen even gekeken naar zijn geweldig mooi Corsa waar een dikke 2 liter blok in ligt. Even lekker gepraat natuurlijk
              over onze Opels. Daarna de Zafira binnen gezet en eerst even een bakkie doen. Tijdens de koffie even laten zien of de juiste klepdeksel pakking bij
              me had.

              Z22se Klepdekselpakking.

              Je moet namelijk goed kijken of je de juiste klepdekselpakking hebt dit i.v.m. er 2 versies zijn. Je hebt namelijk
              een pakking voor de motor t/m code: 11144979.En een pakking voor de motorcode vanaf 11144980 en verder hebben een andere klepdekselpakking.

              Mijn Z22se blok heeft de code 110XXXXX. Komt uit bouwjaar Maart 2002 gebouwd in Russelheim.

              Zafira a:

              Begonnen met het demonteren van de onderdelen

              1. Luchtfilterbuis
              2. koelvloeistof slang wat langs het klepdeksel loopt.
              3. Ontsteking verwijderd
              4. Olie tankje verwijderen.

              Klepdeksel loshalen behoorlijk wat schroeven. Het hadden wel het probleem dat we de
              benzine leiding niet los kregen. Dus hebben we het geprobeerd om het los te halen zonder de benzine
              leding los te halen. Is het gelukt maar was beter geweest als we de benzine leidig hadden los gekregen maarja.

              Klepdeksel z22se verwijderd;

              Binnenkant klepdeksel;

              Bovenkant klepdeksel;
              2. foto klepdeksel na demontage

              Nadat we de klepdeksel gedemonteerd hadden. Even gekeken om de binnenkant zo schoon als mogelijk te maken want
              het zat goed onder de olie. Nadat we het zo goed als mogelijk schoon gemaakt hadden. Hoorde we wanneer je rammelt met
              het kleppendeksel een klepje bewegen. Dat klepje hoorde we niet bewegen toen het nog niet schoon was.
              We hebben vooral de carterventilatie opening zo goed als mogelijk schoon gemaakt. Daar kwam redelijk wat zooi uit wat
              goedvast heeft gezeten. Maar Cliff heeft dit met +/- 9bar kunnen schoonmaken. :thumb Cliff kwam er ook achter dat mijn
              onderblok maar 5 openingen heeft terwijl mijn kleppendeksel 6 openingen heeft. Dit vonden we samen erg raar.
              Want Cliff vertelde mij dat zijn z22se 6 openingen had in het onderblok en ook op het kleppendeksel wat ons logies lijkt.
              Waar Cliff ook achter kwam was dat bij mij 2 andere openingen gebruikt werd als carterventilatie ten opzicht van zijn
              Z22se blok. Hierover hebben wij samen nog nooit informatie over kunnen vinden. Het lijkt er dus op dat er verschillende
              versies zijn.

              Onderblok Z22se heeft 5 openingen;

              Kleppendeksel Z22se heeft 6 openingen;

              Distributie Ketting Z22se;

              Ketting Z22se;

              Hier begint Cliff met het boren van een gaatje in het kleppendeksel voor de By-pass.

              Klepdeksel by-pass uitvoeren:

              Gaat boren klepdeksel;

              Carterventilatie Z22se By-pass;

              Plaatsen van schroef knelkoppeling;

              Terug monteren van gemodiviseerde z22se Klepdeksel (By-pass);

              Klepdeksel

              EGR blindplaat gemodiviseerd;

              Totaal plaatje By-Pass Z22se;

              Klepdeksel by-pass leiding naar EGR klep;

              Ik wil Cliff hierbij nogmaals bedanken voor de erg gezellig dag. En natuurlijk voor het maken van deze Z22se By-pass.
              Mijn zoontje Lucas vond het geweldig om samen aan de auto te werken. We houden contact.

              #18239646
              Manis Melkkoker
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 June 2015

                ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.

                #18239647
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  @Manis Melkkoker wrote:

                  ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.

                  Dat doe je goed; de meeste lusten wel een (of meerdere) slokjes

                  #18239648
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    @Manis, Dan heb jij geluk. Had ik dat ook maar. :thumb Voor de rest is het een geweldig goed blok en rijd heerlijk. Alleen het olie verbruik van mijn blok is enorm in mijn ogen.

                    @Manis Melkkoker wrote:

                    ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.

                    #18239649
                    Manis Melkkoker
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 June 2015

                      Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha

                      #18239650
                      SimpleFace
                        Lid sinds:
                        14 July 2014

                        @Dolby, is na de aanpassingen je olie verbruik nog steeds niet opgelost?

                        #18239651
                        midnight black
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2011

                          @Manis Melkkoker wrote:

                          Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha

                          Geld zat voor een 10W40 van een merk waar niet iedereen even lovend over is.

                          #18239652
                          Manis Melkkoker
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 June 2015

                            Ik weet niet waarom mensen er niet lovende over zijn. Zolang het smeert vind ik het prima.

                            #18239653
                            Dolby
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 May 2008

                              @SimpleFace, Bij Cliff heeft het zeker geholpen hij is van 1 liter olie op 1200KM gegaan naar 1 liter olie op 6000KM. Helaas bij mij is er niks veranderd. Maar bij mij lijkt het
                              er meer op dat het de klepseals zijn of de zuigerveren. :(

                              @SimpleFace wrote:

                              @Dolby, is na de aanpassingen je olie verbruik nog steeds niet opgelost?

                              #18239654
                              kimmiej666
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 March 2008

                                @midnight black wrote:

                                @Manis Melkkoker wrote:

                                Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha

                                Geld zat voor een 10W40 van een merk waar niet iedereen even lovend over is.

                                En een olie variabel die absoluut niet geadviseerd wordt voor dit blok…

                                #18239655
                                Manis Melkkoker
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 June 2015

                                  Je bedoeld 10w40? Nou dat staat gewoon in het systeem van Opel dat het ook gebruikt wordt met dit blok. Tevens is deze auto er altijd mee onderhouden.

                                  #18239656
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Geadviseerd word 5w30 / 5w40.

                                    Dat er niet lovend over kroon word gesproken zal niet voor niks zijn.

                                    Iets met versnelde interne motorvervuiling en zwarte sludge.

                                    Dat begint bij het niet goed functioneren van de carterventilatie. (Iets wat om deze rede buitenom geleid is).

                                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                    #18239657
                                    Manis Melkkoker
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 June 2015

                                      Is valvoline dan wat?

                                      Maar goed, ik blijf bij 10w40 wat altijd in de auto is gegooid volgens de onderhoudsboekjes.

                                      Auto rijdt prima er op.

                                      #18239658
                                      Opeltje17
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 January 2012

                                        Valvoline is goede olie, gooi zelf valvoline 5W40 vol syntheet in m’n Z22YH(nagenoeg dezelfde motor)

                                        #18239659
                                        Manis Melkkoker
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          9 June 2015

                                          Ja idd alleen die van jou heeft direct ingespoten benzine

                                          #18239660
                                          Opeltje17
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 January 2012

                                            Zit nog meer ellende op hoor t.o.v een Z22SE ;)

                                            #18239661
                                            Manis Melkkoker
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 June 2015

                                              Ja, ik weet het maat van me heeft er 1 gehad om te maken. Heel ander vacuüm systeem en zo.

                                              #18239662
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                Rijd al sinds jaar en dag met Valvoline olien.

                                                Mijn V6 draait op Valvoline Synpower 5w40.
                                                En mijn andere 3 opels (2x 30jaar oude 8klepper en ern Turbo Diesel uit 1999 rijden met Valvoline half synthetische 10w40

                                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                #18239663
                                                Manis Melkkoker
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 June 2015

                                                  Nou goed om te weten. Bij de volgende wisselbeurt kom er valvoline in.

                                                  #18239664
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    Update over Z22se Olie verbruik.

                                                    Informatie:

                                                    Mijn Z22se blok
                                                    KM stand: 233.xxx KM
                                                    Bouwjaar: 2002
                                                    Olie type: 5W40
                                                    Merk: Valvoline Durablend 5W40 (half syntheet).
                                                    Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.

                                                    Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om te proberen het olie verbruik te verminderen van mijn Z22se blok. Maar helaas
                                                    heeft tot nu toe niks geholpen.

                                                    1. PVC klepje nagekeken en schoongemaakt. Wat in de luchtinlaat tussen cilinder 2 & 3 zit.
                                                    2. Verschillende merken 5W40 olie uitgeprobeerd Kroon, Valvoline, Techno olie, maar helaas geen resultaat. Heb nu zelfs Valvoline Durablend half-sysntheet olie in gebruik).
                                                    3. Olie catch tankje gemonteerd i.v.m. gasklephuis en luchtfilter buis vies. Nu blijft alles netjes schoon (gasklephuis, luchtfilterbuis).
                                                    4. Buitenkant z22se blok is helemaal droog en schoon. Lekt dus geen olie.
                                                    5. By-Pass uitgevoerd van Cliff. Maar helaas bij mijn blok geen resultaat gegeven. (Bij Cliff heeft deze By-pass perfect geholpen namelijk nu 1 liter op 5000KM i.p.v. 1 liter op 1200KM).
                                                    5. Binnenkant uitlaat is helemaal zwart. Dus het lijkt er op dat de olie gewoon verbrand.
                                                    6. Compressie test gedaan. De Compressie test was in orde namelijk 4x 12bar.

                                                    Ik heb mijn Zafira A bijna 2 jaar in bezit en ruim 37.000KM gereden. Vanaf het begin had ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie
                                                    op 1200KM. Maar sinds enkele maanden heb ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 600KM.

                                                    2 weken geleden een compressie test laten uitvoeren voor mijn Z22se blok. Gelukkig was de Compressie test in orde. Namelijk op alle 4 de cilinders 12bar.
                                                    Had ik ook wel verwacht. Want mijn blok rijd als een trein. Maar wilde het toch allemaal uitsluiten. Volgens mijn monteur zou het de olieschraapveren moeten zijn.
                                                    Omdat de bougies mooi schoon waren tijdens de Compressie test. Dus op het advies van mijn monteur hebben we nu een flesje Forte Oil Fortifier (400ML) bij de olie gegooid.
                                                    Daar heeft de monteur goede ervaringen mee. Dus nu is het afwachten of het gaat helpen. En met helpen bedoel ik dat het olie verbruik verminderd word.

                                                    Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Lijkt me namelijk handig voor de mensen die ook een Z22se hebben.

                                                    Zomerset 2016:

                                                    Irmscher Uitlaat schoongemaakt:

                                                    Uitlaat zwart van de binnenkant:

                                                    Zo ziet mijn uitlaat uit na 2 weken rijden.

                                                    #18239665
                                                    Manis Melkkoker
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 June 2015

                                                      Veel zeggen dat het niet hoort maar ik gebruik 10W40. Daarmee is de auto ook altijd onderhoudem geweest. Ook door de vorige eigenaar die hem in 2002 nieuw had gekocht. Probeer dat eens. Is iets dikker. Van valvoline.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 218)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.