Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 218)
  • Auteur
    Berichten
  • #18239517
    Opeltje17
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 January 2012

      @BlackVec wrote:

      Kan het ook zo zijn dat het olie verbruik van mijn z1.8xe hierdoor zo hoog is?
      Ik had hier zelf al eens een topic voor geopend omdat mijn olie verbruik ook zo schrikbarend hoog is.
      1l olie op 1300 km zal het ook ongeveer zijn.

      Iemand hier uit de buurt die toevallig eens zou kunnen helpen om te kijken?

      Gr Menno.

      Carter ventilatie al opgeboord in je gasklep huis?

      #18239518
      BlackVec
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 February 2008

        Ik heb geen idee of dat al gedaan is bij mijn auto.
        Nu ik de foto’s van de topicstarter zo zie vraag ik me af of dit het bij mij ook zou kunnen zijn.
        Maar niet echt een klusje dat ik zie zitten om zelf te doen zonder hulp.

        #18239519
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Carterventilatie loopt bij jou motor heel anders.

          viewtopic.php?f=150&t=165591

          Lees dit eens door, en boor het carterventilatie gaatje eens op met een 2mm boortje.

          #18239520
          Igor
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 July 2013

            Gisteren is dan eindelijk mijn pakketje binnen gekomen met daarbij de pakkingen + carterventilatie plaatje. Wat is dat gaatje klein!! Zou het nog zin hebben om hem groter te maken? Aan de andere kant waarom zou ik? Zo snel zal hij wel niet weer dicht slippen en de kans dat mijn inlaatspruitstuk dan vies wordt is alleen maar groter. Ik denk dat ik hem zo laat en hem gewoon vervang.

            Is het trouwens de bedoeling dat je nog iets op de silicone pakkingen smeert (iets vettigs) of kan je ze gewoon droog monteren? Nu maar even kijken in welk weekend ik tijd heb om de klus te klaren.

            #18239521
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Gaatje zou ik niet groter maken en de pakkingen kun je zo monteren.

              #18239522
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                @Midnightblack, Merk je nu al verschil qua rijden nadat je het inlaatspruitstuk met carterventilatie hebt schoongemaakt? Merk je uberhaubt een verschil qua rijden nu?
                Hoop dat jouw olie verbruik beduidend verminderd is. Want ik ga het ook zo snel als mogelijk wanneer ik tijd heb uitvoeren.

                #18239523
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  Ik merk qua rijden weinig verschil, reed voorheen ook gewoon goed, heb van de week weer een 5l can olie gekocht…..(gewoon omdat ie op was ;) ) Ik heb nog niet gepeild sinds de werkzaamheden, maar rij de laatste tijd ook zeer weinig km.

                  #18239524
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    @midnight black, hou ons a.u.b. op de hoogte. Ik denk dat er meer mensen zijn die een Z22se hebben. Willen weten of deze handeling het olie verbruik verminderd heeft. :thumb

                    #18239525
                    midnight black
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 December 2011

                      Helaas, helaas….Gisteren maar weer een half litertje olie er bij gegooid! Ik zou even terug moeten zoeken bij welke kilometerstand het de vorige keer was. (Vanaf nu zet ik de stand en datum op de oliecan ;) ) Een ding is zeker: hij verbrandt de olie, het blok is schoon!

                      #18239526
                      Igor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 July 2013

                        @midnight black wrote:

                        Helaas, helaas….Gisteren maar weer een half litertje olie er bij gegooid! Ik zou even terug moeten zoeken bij welke kilometerstand het de vorige keer was. (Vanaf nu zet ik de stand en datum op de oliecan ;) ) Een ding is zeker: hij verbrandt de olie, het blok is schoon!

                        Dat is jammer! Hoe zie je dat het blok schoon is (ik neem aan dat je van binnen bedoelt)?

                        Ik heb 2 weken geleden mijn EGR goed schoongemaakt met remreiniger. Deze was niet heel erg vies (leek het) maar toch maar even flink wat remreiniger ingespoten flink zitten boenen en ondertussen de klep proberen open te duwen. Normaal gesproken reed ik 2000km op een litertje olie. Inmiddels zit ik nu op de 2300km en hoef nog niet bij te vullen. Ben benieuwd of dit toeval is. Maargoed ik ga het in de gaten houden.

                        #18239527
                        midnight black
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2011

                          Nee ik bedoel van buiten: er lekt nergens olie! De binnenkant van de uitlaat is wel zwart, maar je ziet nooit blauwe rook of iets dergelijks uit de uitlaat komen. (daarvoor zal het verbruik te laag zijn)
                          Zou nog kunnen gaan onderzoeken hoe ie het verbrandt maar aangezien het olieverbruik niet echt de onkosten zijn en de motor verder goed zijn werk doet, vind ik het eigenlijk wel prima.

                          #18239528
                          Igor
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 July 2013

                            Dat is hetzelfde als bij mij denk ik. Ik denk zelf dat bij mij de klepseals niet goed sluiten. Hierdoor kan er wat olie lekken in de verbrandingskamer (en zal deze bij het starten weer verbranden. Hierdoor heb je vooral bij koude start misschien wat rook (bij mij zelfs minimaal) echter lek er dus wel wat olie weg en zal je af en toe moeten bij gieten.

                            Het zijn idd de kosten niet, maar toch wel vervelend dat je uitlaat iedere keer weer zwart wordt :(

                            Maargoed ondanks dat moet ik toch een keertje alles er af slopen en wil ik het restrictie plaatje eens schoonmaken. Zal toch wel ergens goed voor zijn. Heb het alleen erg druk gehad afgelopen maanden dus ben er nog niet aan toe gekomen.

                            #18239529
                            turbootje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              mijn z2.2se verbruikt ook ongeveer om de 1350 km een litertje.. egr is afgedopt. en hij is gechipt
                              liep wel iets te rijk toen. en is bijgesteld. maar als je flink gas geeft dan komt er wel iets rook uit. en de uitlaat is zwart
                              dat was al zo toen ik hem kocht.en dat is nog zo

                              welke olie gooi je erin dolby.. 5w30…5w40 ?

                              #18239530
                              nova….
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                @Igor wrote:

                                Dat is hetzelfde als bij mij denk ik. Ik denk zelf dat bij mij de klepseals niet goed sluiten. Hierdoor kan er wat olie lekken in de verbrandingskamer (en zal deze bij het starten weer verbranden. Hierdoor heb je vooral bij koude start misschien wat rook (bij mij zelfs minimaal) echter lek er dus wel wat olie weg en zal je af en toe moeten bij gieten.

                                Het zijn idd de kosten niet, maar toch wel vervelend dat je uitlaat iedere keer weer zwart wordt :(

                                Maargoed ondanks dat moet ik toch een keertje alles er af slopen en wil ik het restrictie plaatje eens schoonmaken. Zal toch wel ergens goed voor zijn. Heb het alleen erg druk gehad afgelopen maanden dus ben er nog niet aan toe gekomen.

                                Dat hebben ze tegen mij ook gezegd de klepseals.. moet ook af en toe ook olie bij gooien.

                                #18239531
                                Igor
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 July 2013

                                  Eindelijk!! Afgelopen weekend eindelijk tijd kunnen maken voor het loshalen van mijn inlaatspruitstuk. Het was mijn eerste “grote” klus aan mijn auto, maar ik was goed voorbereid en was met vol vertrouwen begonnen aan de klus. Eigenlijk ging het verwijderen moeiteloos op een aantal dingen na. Dus daarom hierbij even (voor die genen die dit ook ooit willen doen) wat kleine aandachtspunten. Ik heb zelf een Vectra C1 dus het zou anders kunnen zijn bij andere typen auto’s met dit type motor.

                                  De belangrijkste probleempunten:
                                  – Rechts van het inlaatspruitstuk zit een vacuum slang van de rembekrachtiging. Je moet maar net even weten hoe je deze slang los moet krijgen anders zit je (net zoals ik) 40 min te zweten :(De slang heeft een soort borging (bij mij geel). Om de slang los te halen moet je de connector van beide zijden inknijpen en dan voorzichtig los trekken (anders trek je, net zoals ik, de borging stuk). Druk de connector niet in bij de gele haakjes van de borging, maar juist daar tussen in. De haakjes kan je met een dunne schroevendraaier er dan uit duwen.
                                  – Je dient de hele oliepijstokbuis te verwijderen anders heb je niet genoeg ruimte om het spruitstuk er tussenuit te trekken. Deze zat bij mij erg vast, maar je moet hem in principe gewoon, in zijn geheel, uit het motorblok kunnen trekken. Met voorzichting een beetje heen en weer wiggen en naar boven trekken moet het uiteindelijk lukken.
                                  – Sommige kabels zitten vast aan de onderkant van het spruitstuk (met tieraps). Deze kon ik alleen via de onderkant goed bereiken om ze vervolgens los te krijgen. Dus de auto opkrikken of, net zoals ik, de auto net boven de goot laten rollen en je zou dan onder de voorbumper moeten kunnen komen en het losmaken. :D

                                  Daarna alles goed schoongemaakt. Een (vacuum?) buisje naar het gasklephuis zat helemaal dicht en ook de vacuumbuis van de rembekrachtiger leek dicht te zitten. De buis van het motorblok naar het gasklephuis (voor de EGR) zat helemaal dichtgekoekt. Het carter ventilatie restrictie klepje bleek wel wat rotzooi op te zitten, maar zat wonder boven wonder nog niet helemaal dichtgekoekt. Wat me wel opviel is dat het motorblok bij de 4e cylinder bij het inlaatspruitstuk helemaal vies was/onder de olie/roet resten zat. Ik heb de pakkingen van het inlaatspruitstuk vergeleken met nieuwe pakkingen en deze waren bijna 1mm smaller. Ik denk dat daardoor het inlaatspruitstuk daar niet meer helemaal goed afsloot. Deze pakkingen dus gelijk maar even vervangen. Tevens ook het restrictieklepje en de pakking van het gasklephuis vervangen.

                                  Het monteren ging eigenlijk heel soepeltjes en zonder problemen. Ik heb het gevoel dat de auto wat krachtiger is bij lage toeren, maar ik betwijfel het dat dit alles (aangezien het restrictie klepje niet dicht zat) mijn olieverbruik gaat verbeteren. Het was iig leuk om te doen en mijn inlaatkant is weer helemaal schoon en in topconditie.

                                  Hier wat foto’s:

                                  :puke Wat vies!

                                  Aaah dat is beter :thumbup

                                  Wat ik me trouwens wel afvroeg is of het gat op het motorblok waar de EGR buis op aangesloten zit alleen naar de EGR gaat en of ik daar gewoon met bv remmenreiniger in had kunnen spuiten of niet? Ik kan me voorstellen dat dit gat nl ook nogal dichtgekoekt is, maar ik durfde dat niet zomaar te doen zonder dit eerst even uit te zoeken. Iemand die dit weet?

                                  #18239532
                                  midnight black
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 December 2011

                                    Goed bezig! Er zijn inderdaad wat clipjes, klemmetjes en verborgen bevestigingen waar je op moet letten. Ik hoefde de peilstok bij mij alleen bij de bevestiging op het spruitstuk los te nemen maar dat kan inderdaad per model verschillen. (wel opletten dat er niks in het blok kan vallen.
                                    Zie ik nou goed op de foto dat jij een kunststof kleppendeksel hebt?

                                    #18239533
                                    Dolby
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 May 2008

                                      @ Turbootje, Ik Gooi op dit moment 5W40 olie erin. Dit omdat mijn Zafira vanaf begin deze olie heeft gekregen volgens boekje met NAP gegevens erbij. Heb dit vanaf ik hem in bezit heb verwend met Krone olie maar vond ik te duur worden a 10 per liter. Dus ben ik overgestapt naar een goedkoop merk olie 5W40 om te testen of dit mijn olie verbruik zou verminderen. Maar helaas. Mijn olie
                                      verbruik is gemiddeld 1liter olie op 1400KM a 1liter olie op 1600KM. VInd het zelf belachelijk veel verbruik. Maarja blijkbaar niks aan te doen. Zoals hier te lezen is hebben veel mensen +/- het zelfde olie verbruik. Mijn Z22SE blok loopt als een trein. klinkt gewoon goed. Rijd perfect. Alleen het olie verbruik valt in mijn ogen vies tegen. Heb trouwens ook mijn AGR afgedopt met een blind plaat.

                                      @turbootje wrote:

                                      mijn z2.2se verbruikt ook ongeveer om de 1350 km een litertje.. egr is afgedopt. en hij is gechipt
                                      liep wel iets te rijk toen. en is bijgesteld. maar als je flink gas geeft dan komt er wel iets rook uit. en de uitlaat is zwart
                                      dat was al zo toen ik hem kocht.en dat is nog zo

                                      welke olie gooi je erin dolby.. 5w30…5w40 ?

                                      #18239534
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        @Midnight black, aller eerste bedankt voor je reactie informatie. Helaas voor jouw dat je nu al weer olie heb moeten bijvullen. Maar kun je nagaan hoeveel KM je hebt kunnen rijden voordat je de melding kreeg van check olie pijl. Ben ik erg benieuwd naar namelijk. Ik hou het allemaal bij in mijn excel bestand wat ik altijd maak van mijn auto’s. Met verbruik benzine, olie, onderhouds kosten, onderhouds beurten bij welke km stand. Onderdelen die vervangen zijn enzo.

                                        @midnight black wrote:

                                        Helaas, helaas….Gisteren maar weer een half litertje olie er bij gegooid! Ik zou even terug moeten zoeken bij welke kilometerstand het de vorige keer was. (Vanaf nu zet ik de stand en datum op de oliecan ;) ) Een ding is zeker: hij verbrandt de olie, het blok is schoon!

                                        #18239535
                                        Dolby
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          @Midnight black. Heb precies het zelfde. Hoog olie verbruik 1liter olie op 1400 a 1600KM. Maar mijn blok is van de buitenkant netjes schoon.

                                          Positieve punten van mijn Z22se blok;

                                          – Rijd perfect
                                          – Rookt totaal niet
                                          – Motor draait geweldig soepel met ruim voldoende power. (Vooral boven de 3000RPM komt er een mooi brom geluid)
                                          – Gemiddeld verbruik op snelweg 1 op 12 KM.
                                          – Gemiddeld verbruik binnendoor 1 op 10 KM.
                                          – Koude start momenteel verbruik BC 1,4 liter op 100KM (na enkele seconden loopt het af).
                                          – Warme motor momenteel verbruik bc 0,8 / 0,9 liter op 100KM

                                          Punten die mij wel opvallen zijn;

                                          – Uitlaat van de binnenkant vies zwartachtig (verbrandde olie lijkt me)
                                          – Luchtinlaatbuis vettig (olie aanslag). Maar luchtfilter gewoon netjes schoon.
                                          – Gaskleppenhuis vettig (olie aanslag).
                                          – Luchtinlaatspruitstuk (je ziet gewoon olie erin zitten). Daar zal mijn verbruikte olie ook in zitten denk ik persoonlijk.

                                          Het enige minpunt van de Z22se;

                                          – Olie verbruik
                                          – Olie pijlen met dit blok is gewoon niet makkelijk. (olie pijlen koud / warme motor 20min wachten). Het pijlen van de olie gaat niet makkelijk.
                                          – Kettingspanner goed in de gaten houden. (bekend euvel bij dit type motor).

                                          @midnight black wrote:

                                          Nee ik bedoel van buiten: er lekt nergens olie! De binnenkant van de uitlaat is wel zwart, maar je ziet nooit blauwe rook of iets dergelijks uit de uitlaat komen. (daarvoor zal het verbruik te laag zijn)
                                          Zou nog kunnen gaan onderzoeken hoe ie het verbrandt maar aangezien het olieverbruik niet echt de onkosten zijn en de motor verder goed zijn werk doet, vind ik het eigenlijk wel prima.

                                          #18239536
                                          midnight black
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 December 2011

                                            Kan me helemaal in je + en – punten vinden! Mijn bc gaf nog geen melding, maar deze geeft pas melding als pijlstok op -min staat (in tegenstelling tot mijn vorige Zafira: 0.1mm onder max) Heb denk ik nu een halve liter op circa 1200 km bijgevuld, wat mij altijd opvalt is dat het verbruik behoorlijk hoger is met onze korte ritjes,: 3000 km met de caravan erachter levert bijna geen olieverbruik op!

                                            #18239537
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              @Midnicht black, dan vind ik het verbruik van olie bij jouw nog redelijk ten op zichte van mij. Dan heb jij een olie verbuik van 1 liter op 2400KM. Dat is behoorlijk minder dan bij mijn Zafira.
                                              Heb je dit verbruik sinds je het carterventilatie systeem hebt nagekeken. Of was je olie verbruik daarvoor het zelfde?

                                              Ik rij standaard maar kleine stukjes woon werk verkeer 25KM per dag. Maar in de vakantie heb ik veel lange daguitstapjes gemaakt. Maar bij mij Zafira is het olie verbruik redelijk stabiel bij kleine en of lange afstanden blijft mijn olie verbruik toch op 1 liter olie 1400 t/m 1600KM. Snap er eigenlijk niks van. Maar denk dat het waarschijnlijk kan liggen aan de klepseals die versleten zijn. Heb dit gelezen op verschillende forums over onze blokken. Z22se.cu.uk forum en speedstar forum.

                                              Hoe ik momenteel handel; (graag advies en of tips als ik iets niet goed doe).
                                              Wanneer ik op de bc de melding check olie pijl krijg. Dan pak ik de eerste mogelijkheid om te stoppen om olie bij te vullen. En dan vul ik de olie bij met 0,5 liter olie. En wanneer ik thuis ben check ik de olie pijl nogmaals. De volgende ochtend nogmaals pijlen en bijvullen tot 3/4. Dus gemiddeld totaal 800ML Olie bijgevuld. (3de streepje op de pijlstok zeg maar). Omdat het olie pijlen niet echt goed verloopt steeds verschillende waardes van hoeveel olie erin zit. Ben te bang om er te veel in te gooien namelijk.

                                              PS: Heb regelmatig gehad dat op de snelweg opeens de check olie pijl komt. Ga je meteen de eerste afslag eraf om een plek te zoeken waar je kunt stoppen om olie te pijlen en bij te vullen.
                                              Gaat de “check olie pijl” en check lampje uit.

                                              @midnight black wrote:

                                              Kan me helemaal in je + en – punten vinden! Mijn bc gaf nog geen melding, maar deze geeft pas melding als pijlstok op -min staat (in tegenstelling tot mijn vorige Zafira: 0.1mm onder max) Heb denk ik nu een halve liter op circa 1200 km bijgevuld, wat mij altijd opvalt is dat het verbruik behoorlijk hoger is met onze korte ritjes,: 3000 km met de caravan erachter levert bijna geen olieverbruik op!

                                              #18239538
                                              midnight black
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 December 2011

                                                Jos, ik denk dat jouw oliepeilsensor iets gevoeliger is voor wat oliedaling. Beste is in ieder geval om het peil te allen tijde op max (of in de buurt daarvan) te houden.
                                                Peilen volgens mijn instructieboekje: warme motor! 10 min wachten en uiteraard vlakke ondergrond. En je kunt het beste op de achterkant van de (irritante) peilstok kijken voor het niveau. (de gladde kant)

                                                #18239539
                                                midnight black
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 December 2011

                                                  Oja, kan niet zeggen dat het verbruik lager is als voorheen: alleen bij meer korte ritjes gaat het verder omhoog, maar dat is eigenlijk logisch.

                                                  #18239540
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    @Midnight black, ik pijl ook met de achterkant van de pijlstok want het is redelijk moeilijk pijlen met deze pijlstok ten opzichte van andere auto’s die ik eerder gehad heb. Het olie pijlen doe ik inderdaad ook na dat het blok warm is. En dan wacht ik gemiddeld 10 a 20minuten en dan pijl ik. De reden waarom ik nu een paar keer pas olie heb bijgevuld was om te controleren rond hoeveel Km er 1 liter olie moet bijgevuld worden. Ik kan wel iedere week nu gaan olie pijlen en dan steeds iets erbij gooien maar dan had ik geen informatie hoeveel km ik gereden heb met de informatie hoeveel olie mijn blok verbruikt.

                                                    Maar bedankt voor de tip. Ik denk omdat ik nu gemiddeld gezien heb dat mijn blok 1 liter olie op 1400 a 1600KM verbruikt. Gewoon zoals je geadviseerd heb Gewoon wekelijks de olie te pijlen en bij te vullen tot tegen de max. :thumb

                                                    @midnight black wrote:

                                                    Jos, ik denk dat jouw oliepeilsensor iets gevoeliger is voor wat oliedaling. Beste is in ieder geval om het peil te allen tijde op max (of in de buurt daarvan) te houden.
                                                    Peilen volgens mijn instructieboekje: warme motor! 10 min wachten en uiteraard vlakke ondergrond. En je kunt het beste op de achterkant van de (irritante) peilstok kijken voor het niveau. (de gladde kant)

                                                    #18239542
                                                    Dolby
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2008

                                                      Even een kleine update van het olie verbruik van mijn Z2.2se 16V.

                                                      Ik hou alles netjes bij qua tankbeurten, olie verbruik, onderhoud beurten, kosten onderdelen, hoeveel km mijn Zomerbanden/winterbanden hebben gereden.
                                                      Voordat ik de kleine 210.000KM beurt had uitgevoerd was mijn olie verbruik gemiddeld op 1liter olie op 1500KM. Maar nadat ik de kleine onderhouds beurt heb uitgevoerd
                                                      kan ik nu melden dat mijn olie verbruik is verbeterd namelijk 1 op 2200KM. Ik blijf het bijhouden. Maar hoop dat het zo blijft. :thumb

                                                      Het enige wat ik veranderd heb is het merk olie. Ben van Kroon olie 5w40 naar Techno 5W40 olie gegaan. Hoop dat het olie verbruik zo blijft of nog beter word. Ik hou jullie op de hoogte.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 218)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.