Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)
- Dit onderwerp bevat 217 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 november 2017om 13:05 door the-duke.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2015 om 18:27 #18239568
Nieuwe Update over het olie verbruik van mijn Z22se blok.
Gisterochtend naar Movie World Germany geweest met gezin.
Wanneer ik uitstapjes maak doe ik altijd voordat ik vertrek. Onder de motorkap alles nakijken ( Olie pijl, Koelvloeistof pijl, remvloeistof pijl, ruitenwisser vloeistof pijl). Olie pijl was tegen de max aan. Ik weet dat in het boekje staat dat je eigenlijk moet olie pijlen met een warme motor. Maar ik ga echt niet de motor warm laten draaien. om daarna even 10 minuten te wachten en daarna de olie te pijlen. Dus heb gewoon koud olie gepijlt.
De motor lekker rustig warm gereden +/- 50KM in Nederland. Daarna Duitsland in. En natuurlijk in Duitsland waar de mooiste borden staan die er maar zijn
namelijk de einde 120KM borden. ;) Even lekker door rijden waar het kan. En dat betekend voor mij met gezin kruissnelheid 160KM standaard. En stukken waar het kan even 180KM. Met uitschieters naar de 190KM per uur. Mijn vrouw vind het niet zo leuk om op hoge snelheden te rijden. Voor mij begint het pas leuk te worden boven de 180KM per uur. Maar moet ook eerlijk zeggen dat doe ik ook alleen maar wanneer de snelweg zo goed als leeg is. Ga zelf nooit met hoge snelheden vrachtauto’s inhalen. Dan pas ik mijn snelheid aan. Maar gister ochtend was het zeer rustig op de snelweg omdat de duitsers geen vakantie hebben. Heb dus grote stukken lekker kunnen doorrijden op de cruisecontrol.Moet wel zeggen met de Zafira A 2.2 motor is het echt een genot om snelweg mee te rijden. De motor draait heerlijk soepel en heeft vermogen genoeg.
Kom regelmatig op de snelweg auto’s tegen die denken dat het een sloom (MPV) busje is. Ben je met gepaste snelheid meerdere vrachtwagens aan het inhalen. Komen ze op je bumperkleven. (als ik iets is waar ik niet tegen kan is het wel bumperklevers). En het zijn meestal geen Duitsers maar ja ja je raad het al (*******) Nederlanders. Wanneer ik de vrachtwagens voorbij ben ga ik meteen naar de rechter baan toe om de irritante bumperklever de ruimte te geven zodat hij me kan inhalen.Gisterochtend ook weer meegemaakt een Nederlandse Zafira B met gezin op mijn bumper te kleven tijdens het inhalen van meerdere vrachtwagens. Daarna netjes naar rechts zwaar geïrriteerd omdat de Nederlandse Zafira rijder zeker 4 vrachtwagens op mijn bumper zwaar zit te kleven. Netjes naar rechts gegaan. Maar helaas voor deze Nederlandse Zafira B rijder kon hij me even niet inhalen. Want ik gaf even wat gas bij. Om te laten merken dat ik niet gescharmeerd was van zijn bumperkleef actie. De Nederlandse Zafira B rijder had een mooi rood hoofd gekregen gedurende paar seconden. Daarna heb ik hem netjes laten inhalen. En ben ik rustig verder gereden. Moet wel zeggen dat ik me vaak schaam omdat Nederlanders vaak asociaal rijgedrag vertonen. Moet eerlijk zeggen dat normaal gesproken toch de Duisters veel betere auto rijders zijn die respect hebben als je al aan het inhalen bent met gepaste snelheid.
Eenmaal aangekomen in Movie Wolrd Germany 150KM. Alles goed verlopen. We waren 30 minuten voordat het park open ging aangekomen.
Omdat het heerlijk rustig was op de snelweg. Lekker rustig met gezin wat thee gedronken wat we hebben meegenomen en een broodje eten.
Heerlijk de hele dag genoten van Movie Wolrd Germany. In het park was het namelijk ook heerlijk rustig je kon overal meteen erin zonder
lange wachtrijen. Wat echt top. Einde van de dag 8 uur later naar de auto toe. Weer alles nagekeken onder de motorkap en olie gepijlt.
De olie pijl was nog steeds het zelfde als vanochtend koud gepijlt tegen de max aan. De eerste 30KM rustig warm gereden maximaal
120KM per uur en niet boven de 2800toeren uitgekomen. Na de 30KM waar de stukken weer komen waar je harder mag rijden weer lekker door kunnen rijden
dit keer maximaal 160KM per uur. Omdat het nu wel drukker was op de snelweg logies want het weekeind is begonnen ook voor de Duitsers natuurlijk.
De hele snelweg in Duitsland heerlijk kunnen doorrijden op de cruisecontrol. Eenmaal in Nederland aangekomen terug naar de 120 en 100KM per uur.We rijden +/- 10 minuten rustig op de cruisecontrol 100KM per uur omdat we daar niet harde mogen rijden. Komt de melding op de BC check olie pijl.
Meteen de eerste afslag (300 meter) van de snelweg eraf. En een plekje opzoeken waar ik de auto veilig kan parkeren. Een plek gevonden waar
de auto veilig kan parkeren verhard. (om de auto zo rechts als mogelijk te hebben staan). De auto nog even 10 seconden stationair laten draaien
Op de BC staat nog steeds Check olie pijl. Zet de motor uit. En zet meteen het terug op contact en de melding Check olie pijl is meteen weg?
Dat vind ik erg raar. Heb dit vaker gehad maar als ik dan de auto op contact zet blijft de BC check olie pijl aangeven totdat ik olie toevoeg.
Daarna toch maar even de olie gepijlt. En je raad het al tegen het minimum aan.Na 4 keer olie pijlen. Dus nog even iets langer gewacht om te checken
of het olie pijl nog veranderd. +/- 3 minuten later opnieuw olie gepijlt. Nu geeft de pijl stok opeens 3/4 aan. (80% zeg maar 3 blokjes vol).
Opnieuw gepijlt en dat veranderd de olie pijl tussen de minimum en 3/4 Vol aan. Dit probleem heb ik zo vaak. Het is gewoon niet te pijlen bij mijn
z22se blok qua olie pijl. Als je 5x olie pijlt krijg je steeds verschillende waardes. Dit kan toch niet?Vraag 1;
Hoe kan ik nagaan of ik wel de juiste pijl stok voor mijn blok heb?
(het kan toch niet zo zijn dat er tijdens 5x olie pijlen binnen 1 minuut verschillende oliepijl waardes komen).Vraag 2;
Hoe kan het olie verbruik zo wisselvallig zijn? Daarmee bedoel ik op de heenreis oliepijl tegen maximaal aan.
Voor de terug reis opnieuw olie gepijlt. Olie pijl nog steeds tegen de maximaal aan. En +/- 100KM verder opeens
check olie pijl? Heb gister alleen al 320KM gereden op de Duise snelweg.********************************************************************************************************************************
Extra informatie over mijn Z22se motorblok.Heb meteen even in mijn excel bestand gekeken om te kijken hoeveel KM ik gereden heb tot de laatste olie bijgevuld
en dan kom ik uit op 1 liter olie met 1202KM. Pfff Ik blijf het erg veel vinden maar helaas hebben hier meer mensen last van.In mijn bijgehoude excel lijst heb ik dus een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie op 1287KM. Dit gemiddelde is uit
12x olie bijgevuld bij totaal 15.452KM gereden Km’s.Tussen de olie bijgevuld zit mij blok tussen de 1100KM en 1200KM. Met heel af en toe uitschieters naar 1482KM en na afgelopen kleine onderhoudsbeurt
heb ik zelfs 2141KM eenmalig gehaald. Voor de rest zit hij redelijk stabiel tussen de 1100-1200KM. Maar ik blijf het belachelijk hoog olie verbruik vinden.Motorblok: Z22se
KM stand: 215.682KM
Bouwjaar: 2002
Type olie: 5W40
Merk: Techno (Heb Kroon olie ook al gebruikt maar geen verschil in olie verbruik)************************************************************************************************************************************
Graag advies wat ik zo kunnen doen.
Hebben meer mensen last van moeilijk olie pijlen bij onze Z22se motorblok?
10 mei 2015 om 20:43 #18239569Met peilen kijk ik vaak naar de achterkant vd stok. Die vind ik beter afleesbaar dan de voorkant.
Ik begrijp jouw afwijkende peilingen wel. Je peilt gelijk na de rit en het afzetten van de auto. Dan zit de meeste olie nog in het blok. Hoe langer je wacht hoe meer olie er terug stroomt in het carter waarna de peilstok dus ook meer aangeeft. Ik zou voor een betrouwbare peiling ook 10 of 15 minuten wachten tot nadat je de motor uit hebt gezet.
Zou er niet een sensor gaar zijn? Of wellicht heb je op een gegeven moment te weinig oliedruk waardoor de melding verschijnt?
10 mei 2015 om 20:52 #18239570Het peilen gaat idd vrij lastig.
11 mei 2015 om 13:44 #18239571@tim106gti, Bedankt voor je antwoord. Maar de afwijkende olie pijl heb ik altijd ook wanneer ik na 10min, 20min of 30 minuten of de volgende dag olie pijl.
Bijvoorbeeld als ik na 30minuten wachten 5x olie pijl dus meteen achter elkaar binnen +/- 1 minuut zeg maar. Krijg ik 2x olie pijl op net iets boven minimaal
en 3x olie pijl op 3/4 vol zeg maar 80% vol. Dat begrijp ik gewoon niet. Dit heb ik met mijn Astra G 2.0 diesel nooit gehad daar kon ik 10 olie pijlen en gaf steeds
de zelfde olie pijl aan. Bij de Z22se is het gewoon een kriem om een goede olie pijl te meten.@tim106gti wrote:
Met peilen kijk ik vaak naar de achterkant vd stok. Die vind ik beter afleesbaar dan de voorkant.
Ik begrijp jouw afwijkende peilingen wel. Je peilt gelijk na de rit en het afzetten van de auto. Dan zit de meeste olie nog in het blok. Hoe langer je wacht hoe meer olie er terug stroomt in het carter waarna de peilstok dus ook meer aangeeft. Ik zou voor een betrouwbare peiling ook 10 of 15 minuten wachten tot nadat je de motor uit hebt gezet.
Zou er niet een sensor gaar zijn? Of wellicht heb je op een gegeven moment te weinig oliedruk waardoor de melding verschijnt?
11 mei 2015 om 13:46 #18239572@midnight black, hoe doe jij het dan? pijl jij met de platte kant naar onder toe of met de 4blokjes naar onder toe. Om de olie pijl te pijlen?
@midnight black wrote:
Het peilen gaat idd vrij lastig.
11 mei 2015 om 21:09 #18239573De peilstok doe ik altijd met de streepjes naar links erin, het aflezen gaat het beste aan de gladde kant is mijn ervaring.
12 mei 2015 om 19:35 #18239574@midnight black, bedankt voor je informatie. Ik ga vanaf nu af aan pijlen met de klokjes naar links. Dan krijg ik inderdaad een stabielere olie pijl dan op de manier hoe ik het hiervoor deed. Namelijk met de gladde kant naar links. Hopelijk krijg ik nu betere (stabielere) olie waardes. :thumbup
@midnight black wrote:
De peilstok doe ik altijd met de streepjes naar links erin, het aflezen gaat het beste aan de gladde kant is mijn ervaring.
15 mei 2015 om 18:53 #18239575Even een update vanuit mijn Z22se. Ik heb gister middag de luchtinlaat nagekeken en mijn carterventilatie klepje zat helemaal verstopt. En heb veel olie resten tegen gekomen bij de luchtinlaat. Maar ook het blok naar de cilinders toe zat ook compleet onder de olie restanten. :cry
Ik zal straks wat foto’s er van laten zien. Wat ik wel merkte nadat ik alles zo schoon als mogelijk heb gemaakt. Dat de auto nog lekkerder rijd alsof hij beter ademt zeg maar.
Het voelt nog soepeler aan dan voordat ik de luchtinlaat heb schoongemaakt. Nu hopen dat mijn olie verbruik minder word. Maar ik hou jullie op de hoogte.
Het was wel een hels karwij zeg. Pffffff ben lang bezig geweest maar heb ook alles wat ik tegen ben gekomen schoongemaakt.15 mei 2015 om 21:37 #18239576Gister middag begonnen aan het demonteren van de luchtinlaat om de carterventilatie van de Z22se na te kijken.
In de hoop dat hierdoor mijn olie verbruik zal verminderen. Op dit moment gebruikt mijn Z22se blok namelijk 1 liter olie op gemiddeld 1200 KM.Z22se blok:
Luchtfilter verwijderen;
Gasklepenhuis verwijderen;
Gaskleppenhuis redelijk onder de olie resten;
Heb de luchtfilterinlaatbuis ook verwijderd om meer ruimte te maken om te kunnen werken.Wat de ruimte is echt krap.
Luchtfilterinlaatbuis verwijderd;
Hier kun je zien dat ik hierdoor meer werkruimte krijg;
De ECU demonteren;
De achterkant van de ECU
De bovenkant van de ECU zonder de stekker gemonteerd;
Losse stekkers van ECU;
EGR buis verwijderen van motorblok;
Kabelboom demonteren bovenkant motorblok;
Heb alleen deze foto, Heb helaas geen foto gemaakt toen ik alleen de kabelboom los had gemaakt;
Nadat je de kabelboom losgehaald hebt van het motorblok. Kun je doormiddel van 2 13boutjes de injectorrail kompleet
loshalen van het blok. Nadat je alle injectoren kabels heb losgeklikt.Injectorrail;
Nadat je de injectorrail gedemonteerd hebt kun je van de luchtinlaat de 5x bouten loshalen van het blok. Dan heb je de luchtinlaat
los van het motorblok. Maar je hebt echt heel weinig werk ruimte. Dit omdat de airco slang erg in de weg zit je moet dus
even voorzichtig de airco slang een beetje duwen zodat je de luchtinlaat kunt verwijderen van het blok.Carterventilator gat in het z22blok;
Luchtinlaat binnenkant;
Carterventilatie klepje;
Carterventilatie klepje schoon gemaakt.
Luchtinlaat blok erg vies van de olie resten;
Binnenkant luchtinlaat z22se;
binnekant luchinlaat z22se blok;
binnekant luchtinlaat z22se blok1;
Carterventilatie klep was helemaal dichtgeslipt hebben we schoon gemaakt met remreiniger;
Hier zie je de luchtinlaat van cilinder 2 waar het gaatje naar de carterventilatie klepje gaat. zo’n gaatje zit ook tussen luchtinlaat cilinder 3.
Carterventilatie klepje schoongemaakt;
Olie resten luchtinlaat;
Olie resten luchtinlaat zo goed als mogelijk verwijderd;
Alles wat mogelijk was schoongemaakt;
Na alles zo goed als mogelijk schoon gemaakt te hebben alles weer terug gemonteerd. Was veel werk en hoop dat het ook
echt gaat helpen. Maar mijn carterventilatie zo nu wel moeten werken omdat alles nu gangbaar en schoon is. Alles was namelijk
goed onder de olie resten. En de carterventilatie klepje en buis was aardig dicht geslipt.Nadat alles terug gemonteerd was. De accu weer aangesloten. En eerst de auto uitgelezen voor de zekerheid.
En met uitlezen waren er geen foutmeldingen. Die had ik namelijk ook niet voordat ik begonnen was met de carterventilatie.Daarna auto eerste keer starten. Auto starte niet. Je hoorde een geluid van een pomp. Tweede keer starten auto springt aan
maar loopt heel rauw. Daarna auto even uitgezet en de derde keer gestart de motor springt normaal aan en loopt als een trein.
Heerlijk mooi stationair. Heb daarna meteen een kleine testrit gemaakt. En wat me opviel was dat de auto nog soepeler rijd dan daarvoor.
Het lijkt net alsof de motor beter ademt waardoor de motor nog lekkerder rijd.Ik hoop dat mijn olie verbruik ook minder word.
18 mei 2015 om 12:20 #18239577Inmiddels weer 100KM verder en de motor rijd nog altijd heerlijk. Nu hopen dat het olie verbruik door deze ingreep verminderd word. Ik hou jullie op de hoogte hiervan.
28 mei 2015 om 21:08 #18239578Ik heb vanavond de auto de jaarlijkse ‘flush’ beurt gegeven met Forté Motor Flush. Ik zou ook graag mijn carterventilatie etc.. eens willen bekijken en schoonmaken maar heb daar helaas geen tijd voor. Morgen weer frisse olie en filter dr op zodat we weer met een goed gevoel de caravan naar zuid europa kunnen slepen over een aantal weken.
Afgelopen maand voor het eerst in 9,5 jaar een storing met deze auto gehad. De dynamo ging kapot. Dan sturen 225 bandjes ineens wel heel erg zwaar……..
29 mei 2015 om 12:43 #18239579@tim106gti, veel plezier met de vakantie alvast. :thumb Hoeveel olie verbruikt jouw Zafira gemiddeld dan op 1 liter olie?
@tim106gti wrote:
Ik heb vanavond de auto de jaarlijkse ‘flush’ beurt gegeven met Forté Motor Flush. Ik zou ook graag mijn carterventilatie etc.. eens willen bekijken en schoonmaken maar heb daar helaas geen tijd voor. Morgen weer frisse olie en filter dr op zodat we weer met een goed gevoel de caravan naar zuid europa kunnen slepen over een aantal weken.
Afgelopen maand voor het eerst in 9,5 jaar een storing met deze auto gehad. De dynamo ging kapot. Dan sturen 225 bandjes ineens wel heel erg zwaar……..
30 mei 2015 om 17:13 #18239580Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verbruik niet exact bij houd……ik peil regelmatig om te zorgen dat de olie op de max blijft staan. Met name vanwege de smering vd ketting. Wij rijden teveel korte stukjes en ik merk dat de auto dan relatief veel olie neemt. Afgelopen jaar heb ik in de zomervakantie echter 4000 km gereden en ik merk dan dat na aanvankelijk bijvullen (condens die verdampt?) het oliepeil niet veel zakt. Ik heb in de resterende pakweg 3000 km mss eens een half litertje bijgevuld. En met caravan in de bergen zijn dat geen makkelijke km’s geweest.
30 mei 2015 om 17:38 #18239581bij VAG vinden ze 1 liter op 1000km normaal bij tfsi motoren!, ikzelf vind 0,5 liter per 15K normaal.
31 mei 2015 om 10:19 #18239582@Family man wrote:
bij VAG vinden ze 1 liter op 1000km normaal bij tfsi motoren!, ikzelf vind 0,5 liter per 15K normaal.
Met name de 1.4 1.8 en 2.0 TFSI motoren schijnen echte olieboten te zijn. Vaak veroorzaakt door de zuigerveren.
31 mei 2015 om 19:02 #18239583@tim106gti wrote:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verbruik niet exact bij houd……ik peil regelmatig om te zorgen dat de olie op de max blijft staan. Met name vanwege de smering vd ketting. Wij rijden teveel korte stukjes en ik merk dat de auto dan relatief veel olie neemt. Afgelopen jaar heb ik in de zomervakantie echter 4000 km gereden en ik merk dan dat na aanvankelijk bijvullen (condens die verdampt?) het oliepeil niet veel zakt. Ik heb in de resterende pakweg 3000 km mss eens een half litertje bijgevuld. En met caravan in de bergen zijn dat geen makkelijke km’s geweest.
Klinkt bekend, de mijne lust de olie ook goed maar 3000km met de caravan levert ook haast geen olieverbruik op!
1 juni 2015 om 11:21 #18239584@Family man, Helemaal mee eens. Mijn vorige Astra G 2.0 16V Diesel. Gebruikte ook tussen de 15k beurten door geen olie. Heb nooit olie moeten bijvullen. Na 15K was mijn olie gezakt van max naar 3/4 pijlstok. Dus heel netjes. Ik zou dit ook met mijn Z22se blok willen hebben maar tevergeefs.
@Family man wrote:
bij VAG vinden ze 1 liter op 1000km normaal bij tfsi motoren!, ikzelf vind 0,5 liter per 15K normaal.
1 juni 2015 om 11:36 #18239585@midnight black en tim106gti, ik persoonlijk denk dat dit ook kan komen omdat je dan niet boven de 4000 toeren komt. Neem ik aan dan. Ik heb namelijk zelf het vermoeden bij mijn blok als ik boven de 4000 toeren kom meer olie verbruik. Heb al vaker meegemaakt dat ik olie pijl na 15min wachten warme auto oliepijl netjes tegen de max aan. Volgende dag netjes warm rijden.
Eenmaal in Duitsland op de stukken waar het mag even lekker goed doorrijden. Een rit van 150Km naar Moviepark Germany. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats. Auto laten staan 15min later olie pijlen. Oliepijl nog steeds netjes tegen de max aan. Heledag genieten van het park 10uur later. Netjes de auto warm rijden. (+/- 20KM niet boven de 3000toeren komen). Daarna weer even waar het kan en mag in Duitsland even goed lekker doorrijden. king: ;) Kom je in Nederland aan waar ik me netjes aan de snelheid hou. Krijg ik op de BC de melding check olie olie. Meteen de eerste afslag van de autobaan af. En een plekje zoeken om even te wachten. Om even een beetje olie bij te vullen +/- 300ml gooi ik er dan in i.v.m. de motor nog warm is en druf op dat moment niet te veel olie bij te vullen. Als ik dan eenmaal thuis ben aangekomen. Laat ik de auto netjes 15 minuten afkoelen. En check nogmaals de olie pijl.
En vul dan de olie pijl weer tot tegen de max.@midnight black wrote:
@tim106gti wrote:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verbruik niet exact bij houd……ik peil regelmatig om te zorgen dat de olie op de max blijft staan. Met name vanwege de smering vd ketting. Wij rijden teveel korte stukjes en ik merk dat de auto dan relatief veel olie neemt. Afgelopen jaar heb ik in de zomervakantie echter 4000 km gereden en ik merk dan dat na aanvankelijk bijvullen (condens die verdampt?) het oliepeil niet veel zakt. Ik heb in de resterende pakweg 3000 km mss eens een half litertje bijgevuld. En met caravan in de bergen zijn dat geen makkelijke km’s geweest.
Klinkt bekend, de mijne lust de olie ook goed maar 3000km met de caravan levert ook haast geen olieverbruik op!
1 juni 2015 om 18:13 #18239586Voor mijn gevoel heeft het juist te maken met te weinig toeren maken en het daardoor niet ‘schoonbranden’ van de motor. De Astra is momenteel onze ‘tweede auto’ omdat we een zuinige 107 bedrijfsmatig rijden en daar veel km’s mee draaien. Door de relatief korte ritjes (50-80 km wegen) en lage toerentallen onstaat juist olieverbruik. Zou het kunnen komen door de soepelheid van de motor waardoor je relatief makkelijk optrekt met lage toerentallen? Ik rij mini-rotondes eigenlijk altijd (op snelheid) in de derde versnelling. Wel denk ik er bij lage toerentallen om dat ik geleidelijk op het gas ga en niet bij 2000 toeren vol het gas al indruk ivm het ‘kantelende zuiger’ verhaal wat je dan wel s hoort.
2 juni 2015 om 10:09 #18239587@tim106gti, Hier zou je mogelijk een punt kunnen hebben. Ik rij inderdaad gemiddeld rond de 2800 toeren. Met mijn korte stukken woon werk verkeer. En net zoals je zelf al zegt op mini rotondes gaat het makkelijk in zijn 3de versnelling. Dit komt waarschijnlijk omdat het blok onderin ook heerlijk oppakt. Bij 2000 toeren pakt het blok al lekker rustig op inderdaad.
Ik ben helaas geen auto monteur cq expert. dus ik zou het niet weten of het nu precies komt door te lage toeren te draaien of bij hogere toeren.
Over het feit van kantelende zuiger weet ik niks van. Maar als ik 2000 toeren rij geef ik ook nooit vol gas. Dan geef ik ook geleidelijk gas bij.Stel voor dat ik bijvoorbeeld rustig rij met 2000 toeren in zijn 3. En ik zou even vol gas geven om te accelereren dan kan je een kantelende zuiger krijgen?
Heb er zelf nog nooit van gehoord namelijk.@tim106gti wrote:
Voor mijn gevoel heeft het juist te maken met te weinig toeren maken en het daardoor niet ‘schoonbranden’ van de motor. De Astra is momenteel onze ‘tweede auto’ omdat we een zuinige 107 bedrijfsmatig rijden en daar veel km’s mee draaien. Door de relatief korte ritjes (50-80 km wegen) en lage toerentallen onstaat juist olieverbruik. Zou het kunnen komen door de soepelheid van de motor waardoor je relatief makkelijk optrekt met lage toerentallen? Ik rij mini-rotondes eigenlijk altijd (op snelheid) in de derde versnelling. Wel denk ik er bij lage toerentallen om dat ik geleidelijk op het gas ga en niet bij 2000 toeren vol het gas al indruk ivm het ‘kantelende zuiger’ verhaal wat je dan wel s hoort.
2 juni 2015 om 16:54 #18239588Ik ben helaas ook niet erg technisch onderlegd maar dit zijn wel de verhalen die je tegen komt. Met laag toerental volgas schijnt erg belastend voor een motor te zijn. Als gevolg hiervan krijg je ‘kantelende’ zuigers wat weer voor (fors) olieverbruik zorgt. Ook bij de 107 die wij hebben hoor je dat dit een veel voorkomende kwaal is bij een dergelijk gebruik. Bij deze blokjes zelfs al met hele lage km-standen.
Misschien kan iemand met wat meer technische kennis zich hier eens over uitspreken.
23 juni 2015 om 09:58 #18239589Inmiddels 1,5maand later en ruim 3000KM gereden te hebben kan ik helaas mededelen dat mijn olie verbruik niet minder is geworden helaas. Het enige wat ik wel kan zeggen is dat mijn gasklephuis netjes schoon blijft. Ik zie nu geen olie rotzooi meer in de buurt van mijn gasklephuis.
25 juni 2015 om 20:06 #18239590Via het forum Opeltje kon een goedkoop een catch can overnemen. En deze heb ik vandaag geplaatst. Om er voor te zorgen dat mijn caterventilatie goed blijft werken.
Z22se motorblok catch can;
Z22se blok met afdekplaat;
Ben erg benieuwd hoeveel in het olie tankje terecht komt.
17 juli 2015 om 21:37 #18239591Had je al gekeken wat er in het tankje zat ?
17 juli 2015 om 22:54 #18239592Dat tankje zo ver weg plaatsen is niet zo effectief geloof ik. Dan jan de oliedamp veel te vroeg condenseren en neerslaan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.