Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Nieuwe auto’s, wel of niet aan beginnen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2015 om 12:32 #17931061
ik heb geen last van de benzine prijzen… ik tank voor €1,10 per liter op belgisch grondgebied…. ik heb dus de mogelijkheid deze belasting te ontduiken/vluchten
25 maart 2015 om 21:11 #17931062Ik wil het allemaal!
1) een nieuwe auto, gekozen volgens mijn specificaties waar ik bijtelling voor betaal en het meest gebruikt wordt in het gezin.
2) een goede/degelijke gezinsauto voor mijn vrouw, 5/6/7 jaar bij aanschaf met voldoende moderne (veiligheids) opties (en als het kan, zoals nu in onze Zafira Cosmo met panoramadak wat meer), in de juiste uitvoering (lees juiste motorisering/bak, niet perse de snelste maar waar je weinig onderhoud/kosten aan hebt), deze auto blijft ook dealer onderhouden en wil ik een jaar of 7,5 tot 10 in rijden.
3) een oldtimer, 3 zekeringen en dubbele carbs!, en geen wegenbelasting!Nummer 2 en 3 hebben we, nr 1 was niet mijn keuze..nog ff wachten
met onze oude nrs 2 (2x primera) hebben we als 2e auto in 10,5 jaar en 238.000 km 1600!! euro afgeschreven los van onderhoud bij dealer waarbij ik echt helemaal nooit voor verassingen ben komen te staan, zowieso waren de oh kosten laag, kettingmotor en nooit iets anders dan slijtagedelen!Ikzelf vind een auto Met tankpas wel heel lekker rijden!! (ja zelfs een Renault Aquarium…)
25 maart 2015 om 21:28 #17931063Kan me daar wel bij aansluiten, mijn vrouw rijdt een Nissan Micra, ook de befaamde kettingmotor, je moet er geen wilde prestaties van verwachten en zuinig is hij ook niet echt (niet veel beter dan mijn Kadett C20XE) Het is wel bombestendig en rijdt daardoor heel goedkoop en betrouwbaar. Toch geen moderne auto, ding is uit 1993. Nog net voor de grote achteruitgang. Voor mij is dat 1996, ik zal niet snel een auto kopen die jonger is dan dat.
26 maart 2015 om 05:47 #17931064voor mij valt mijn “nieuwe” corsa b x12xe ook onder de categorie nieuwe auto’s
aardig wat mileumeuk en zo’n akelig plastieken inlaat
was voor de aanschaf aardig sceptisch
maar hij heeft nu al bewezen dat een verbruik van 1 op 15 goed haalbaar is
zelfs met mijn getrap :jerry26 maart 2015 om 08:11 #179310651 op 15 haal ik al bijna met de kadett c20xe ondanks veel korte ritten en getrap.
26 maart 2015 om 11:59 #179310661op13,5 gemiddeld met een 1110kg op kenteken, Astra-F1 2.0i 115pk (c20ne) stationwagen met vlotte rijstijl.
Vriendin van me met haar BMW 318i efficient dynamics A-label stationwagen (touring) geval moet haar best doen om dat te halen met haar 147pk 1390kg eco apparaat.
Op de lange afstand haalt de Beyer net 1 op15, terwijl mijn Astra op haar slofjes 1 op17haalde op de lange rit met airco aan.
Zuiniger s gelul in de ruimte.
De motoren zijn heus efficienter geworden, maar de auto zwaarder, waardoor deze efficientie weer teniet word gedaan.Mijn 2traps Carb Ascona 1.6S draait ook prima 1 op 14, en gaat ook in rond de 10tellen naar de 100.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 maart 2015 om 13:40 #17931067@wim-v6 wrote:
1op13,5 gemiddeld met een 1110kg op kenteken, Astra-F1 2.0i 115pk (c20ne) stationwagen met vlotte rijstijl.
Vriendin van me met haar BMW 318i efficient dynamics A-label stationwagen (touring) geval moet haar best doen om dat te halen met haar 147pk 1390kg eco apparaat.
Op de lange afstand haalt de Beyer net 1 op15, terwijl mijn Astra op haar slofjes 1 op17haalde op de lange rit met airco aan.
Zuiniger s gelul in de ruimte.
De motoren zijn heus efficienter geworden, maar de auto zwaarder, waardoor deze efficientie weer teniet word gedaan.Mijn 2traps Carb Ascona 1.6S draait ook prima 1 op 14, en gaat ook in rond de 10tellen naar de 100.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Dus al met al hebben we in deze 15 a 20 jaar een vooruitgang geboekt qua ontwikkeling en heeft het alleen maar geld gekost… En kunnen we beter bij oudere autos kunnen blijven… Ze zijn ook tevens makkelijker te repareren…
26 maart 2015 om 15:00 #17931068Auto’s zijn voornamelijk veiliger en comfortabeler geworden. Leuk zo een oudere auto, maar als je dan een keer tegen een boom rijd ga je de kooiconstructie en airbags wel missen. Daarom is het gemiddelde verbruik niet gedaald. Mijn persoonlijke voorkeursbouwjaren zitten tussen de 1993-2008 zo ongeveer afhankelijk van de auto. Een oudere populaire auto heeft ook als voordeel dat er meer onderdelen voor zijn.
26 maart 2015 om 15:09 #17931069Ik heb al ervaring met een boom gehad in een astra G en ik schatte me snelheid rond de 80a 100 maar de airbag deed geen drol.. Die klaptw niet eens uit en er was geen storing.. Ik raakte in de slip en kreeg de boom links voor binnen . ik had tegengestuurd maar toen dat tevergeefs was de bijrijdersdeur vast gepakt zodat ik met mijn hoofd niet tegen de portierruit aan klapte… De auto was total loss maar heb er niks an over gehouden en ben door het raam naar buiten geklommen… Ik heb verder heel weinig met electronica.. Abs stuurbekrachtiging en TCS is goed maar automatische koplampen die aangaann als het donker is.. Ik zie steeds vaker mensen die savonds hun lampen niet aan doen en nog meer gevallen waar bestuurders lui worden en niet meer met autorijden bezig zijn
26 maart 2015 om 15:18 #17931070@Vinci wrote:
1 op 15 haal ik al bijna met de kadett c20xe ondanks veel korte ritten en getrap.
Da’s knap, gaat mij niet lukken met een c20xe :jerry
26 maart 2015 om 16:07 #17931071@bart-gsi wrote:
Ik heb al ervaring met een boom gehad in een astra G en ik schatte me snelheid rond de 80a 100 maar de airbag deed geen drol.. Die klaptw niet eens uit en er was geen storing.. Ik raakte in de slip en kreeg de boom links voor binnen . ik had tegengestuurd maar toen dat tevergeefs was de bijrijdersdeur vast gepakt zodat ik met mijn hoofd niet tegen de portierruit aan klapte… De auto was total loss maar heb er niks an over gehouden en ben door het raam naar buiten geklommen… Ik heb verder heel weinig met electronica.. Abs stuurbekrachtiging en TCS is goed maar automatische koplampen die aangaann als het donker is.. Ik zie steeds vaker mensen die savonds hun lampen niet aan doen en nog meer gevallen waar bestuurders lui worden en niet meer met autorijden bezig zijn
Dat is dan jammer geweest, maar veel vaker gaat de airbag natuurlijk wel af zoals het hoort. En stel dat je de deur niet kon vastgrijpen, dan had de airbag wel geholpen. Verder ben ik met je eens dat overdreven veel dingen automatiseren in een auto ook niet goed is. De automatische lichten zijn daar een goed voorbeeld van, soms schat het ding de situatie verkeerd in waardoor ze slecht zichtbaar zijn, overdag met mist bijvoorbeeld rijden ze vaak zonder stadslichten. Of wat laatst in het nieuws was, een Ford die automatisch minder hard gaat bij het zien van een lagere v-max bord dan je eigen snelheid, lekker als je net aan het inhalen was op een invoegstrook. Maar dit soort fratsen gaan er ongetwijfeld steeds meer inzitten gezien het software component in een moderne auto een groter aandeel begint te krijgen door de ontwikkelingen en de volledige electro auto’s.
26 maart 2015 om 16:31 #17931072@simpleface.. Het komt ook vaak voor bij mensen die 2 autos hebben een nieuwe van de zaak en en prive auto die redelijk op leeftijd is en als ze dan overstappen van nieuw naar oud dat de lampen niet aangezet worden…
26 maart 2015 om 16:36 #17931073ik doe et nooit meer 2 de auto nieuw gekocht soveel geld weg gegooit je krijg er geen drol meer voor tereug ben er klaar mee
26 maart 2015 om 17:04 #17931074Een airbag is een bom, er zitten drie heel gevaarlijke chemicaliën in en als het ding per ongeluk scheurt en je het inademt ben je alsnog binnen drie weken dood aan verteerde longetjes. Ding is overigens krachtig genoeg om een autostoel 15 meter hoog weg te laten schieten. Zijn al zo veel mensen juist verwond geraakt door die dingen. Als ik ooit genoodzaakt ben een nieuwere auto te nemen dan sloop ik de airbags er gelijk uit.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2185874/Kelly-Green-Schoolgirl-16-blinded-airbag-car-crash-Gleadless-Sheffield.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Honda heeft onder andere een terugroepactie op vele airbags waarbij scherven van de omliggende delen los kunnen komen. Dit na diverse slagaderlijke halsbloedingen bij diverse pechvogels.
Ben het helemaal met bovenstaande eens, het enige wat je krijgt van al die veiligheid is een opschuifeffect. Het is helemaal niet zo verkeerd om het besef te hebben dat autorijden een gevaarlijke bezigheid is. Die dingen zijn zo comfortabel en stil, muziekje aan, verwarming aan, even whatsappjes lezen, lippenstift op doen… Daar krijg je ongelukken van, en vaak vallen de doden aan de kant van de aangereden fietser of voetganger, of de kleinere auto met de kleinere kreukelzone. Speerpunt voor veiligheid is volgens mij nog steeds dat mensen gewoon goed opletten, rekening met mekaar houden, richting aangeven en dus duidelijk zijn. Clarkson zei het eens heel mooi over Volvo’s, dat het net zo iets is als in de zomer het strand op lopen met je reddingsvest alvast aan. Sommige maatregelen schieten écht hun doel ver voorbij in nieuwe auto’s.
26 maart 2015 om 17:17 #17931050Ik had een airbag in me corsa b gsi.. Heb toen zo’n sport stuurtje erin gezet en de airbag lamp eruit gedraaid. Ik ben er ook geen fan van.. Alleen bij een frontaaltje legt de gordel als enige redmiddel het af.. Maar voorde rest als je goed handelt en adrenaline door je heen giert is de gordel vaak voldoende mits deze volgens de richtlijnen gebruikt worden.. Dus niet achter je rug ofzo wat sommige ook wel eens doen
Jules deelder had daar een leuk fragment van.. En ondanks dat het show is ben ik het wel met hem eens..
26 maart 2015 om 17:18 #17931075https://m.youtube.com/watch?v=sClZlMXGBzo” onclick=”window.open(this.href);return false;
26 maart 2015 om 21:09 #17931076@bart-gsi wrote:
Ik heb al ervaring met een boom gehad in een astra G en ik schatte me snelheid rond de 80a 100 maar de airbag deed geen drol.. Die klaptw niet eens uit en er was geen storing.. Ik raakte in de slip en kreeg de boom links voor binnen . ik had tegengestuurd maar toen dat tevergeefs was de bijrijdersdeur vast gepakt zodat ik met mijn hoofd niet tegen de portierruit aan klapte… De auto was total loss maar heb er niks an over gehouden en ben door het raam naar buiten geklommen… Ik heb verder heel weinig met electronica.. Abs stuurbekrachtiging en TCS is goed maar automatische koplampen die aangaann als het donker is.. Ik zie steeds vaker mensen die savonds hun lampen niet aan doen en nog meer gevallen waar bestuurders lui worden en niet meer met autorijden bezig zijn
De frontairbags werken alleen maar tot in een inpacthoek van 30 graden omdat ze anders meer schade toebrengen dan voorkomen. Jou verhaal lezend zouden je zijairbags en inflateable curtains aan de inpactzijde in actie moeten komen maar deze zitten in lang niet alle Astra’s G, de curtains waren zelfs uitsluitend na de facelift leverbaar.
Overigens werkte de frontairbags van mijn Astra G destijds perfect….
Ik ben het trouwens helemaal eens met het verhaal dat meer veiligheid voor veel mensen een excuus is om roekelozer te gaan rijden (Ik heb toch ABS Airbags, radar dit en sensor zo….) Uiteindelijk is ook de meest dikke veilige Volvo ofzo niet veilig genoeg voor die aanvaring met een boom als de snelheid te hoog ligt….26 maart 2015 om 21:28 #17931077@midnight black wrote:
De frontairbags werken alleen maar tot in een inpacthoek van 30 graden omdat ze anders meer schade toebrengen dan voorkomen. Jou verhaal lezend zouden je zijairbags en inflateable curtains aan de inpactzijde in actie moeten komen maar deze zitten in lang niet alle Astra’s G, de curtains waren zelfs uitsluitend na de facelift leverbaar.
Overigens werkte de frontairbags van mijn Astra G destijds perfect….
Ik ben het trouwens helemaal eens met het verhaal dat meer veiligheid voor veel mensen een excuus is om roekelozer te gaan rijden (Ik heb toch ABS Airbags, radar dit en sensor zo….) Uiteindelijk is ook de meest dikke veilige Volvo ofzo niet veilig genoeg voor die aanvaring met een boom als de snelheid te hoog ligt….klopt.. bij Volvo enzo heb je ook zo`n automatische noodstop bij een lage snelheid.. dat soort spul is niet nodig.. als je dat nodig hebt kan het niet anders zijn dat je niet of niet 100% met auto rijden bezig bent
en mijn situatie was een samen stelling van een paar dingen nieuw asfalt, regen en ik kwam met mijn achterwiel op de witte lijn terecht en toen brak de achterkant uit… en normaal als je voorwiel aandrijving hebt kun je als je je neus wil recht trekken een versnelling terug schakelen en vol gas geven maar toen ik in de slip zat stuurde ik tegen en waren mijn benen verstijft van de adrenaline dus gas geven kwam er niet van… maargoed.. ik ben er met alleen een afgeschreven auto vanaf gekomen… ik heb nadat ik tot stilstand gekomen was de motor apart af moeten zetten.. die draaide gewoon nog als een zonnetje door.. was een x16szr..28 maart 2015 om 20:21 #17931078Ik lees veel geklaag over de airbag.
Ja het is een bom. Maar dat is je gordel spanner ook.
Ja er zitten chemicaliën in.Maar tegenwoordig is de airbag een aardig intelligent systeem. En gaat de airbag niet zomaar af.
En als die af gaat kan dat ook nog in 2 stadia. Mild of vol.
zo had volgens mij fifth gear een test gedaan met een Renault espace. En ze waren verbaast dat de airbag niet uit kwam. Na onderzoek bleek dat de airbag niet opgeblazen hoefde te worden. Terwijl het een aardige klap was.Geef mij maar een moderne auto. Brandstof verbruiken doen ze alle maal. maar wel het comfort. Ik ik heb gemerkt dat op het comfort enorme stappen zijn gemaakt. Als ik mijn b Vectra naast mijn c Vectra zet is de c Vectra veel comfortabeler. En wordt je minder gouw moe als je aan het rijden bent.
En dat is de beste veiligheids optie die ik maar kan bedenken.29 maart 2015 om 10:38 #17931079Vectra-C Signum tov de Vectra-B
Vectra-C is gehoriger, minder koersvast in bochten (bij minste geringste gaat ie rechtdoor), meer motor en bandengeluid in de auto, stugger, niet ruimer in passagiersruimte, velen malen storings gevoeliger, verbruikt meer als een Vectra-B.Poeh poeh wat een vooruitgang.
De Vectra-B heeft alleen vanaf 150 160km/u meer windgeruis in de auto.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
29 maart 2015 om 11:02 #17931080Is waarschijnlijk ervaring ;)
29 maart 2015 om 15:09 #17931081Wat een onzin dat nieuwe auto,s comfortabler zijn…
Als je maar betaalt……..
Een 1970 cadillac eldorado is net zo comfortable als een 2015 boterham kistje zoals een vw up of een nieuwe opel astra..
Als ik van amsterdam naar Athene zou moeten rijden en niet naar kosten hoefde te kijken kan een 40 jarige caddillac me daar net zo comfortable heen brengen als een nieuwe opel.Die airco en stuurbekrachteging electrische ramen enz enz is der al 50 jaar…Die electronische knommel zoals climat regensensor parkeersensoren enz is wat jonger maar voegt niet veel toe aan het geluid en de zit positie..
Ik heb een uit 1982 stammende Mercedes W126 500 SE gehad het ding had links en rechts een eigen climat control abs automaat en nog wat meer poes pas..
Als ik kon kiezen tussen een mercedes W126 van 35 jaar oud met alles derop en deraan vs een astra anno 2015 met alle poespas geef mij maar die Mercedes maar…In termen van comfort dan..
En ja een C kadet vs een nieuwe astra is de c kadett maar een lachertje maar….Als je maar betaalt is alles mogelijk toen en nu.
29 maart 2015 om 15:50 #17931082Doet u mij maar een C Kadett 2liter dan tov de nieuwe Astra..
Ik weet wel dat die voordeliger rijd als die zuipschuit van een Astra-J met vergelijkbare prestaties op Benzine.Mijn Vectra-B 3.0-V6 verbruikt ook gemiddeld even veel als de insignia met 1.6turbo motor.
Alleen op de testbank loopt de 1.6t voordeligerverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
29 maart 2015 om 16:04 #17931083@wim-v6 wrote:
Vectra-C Signum tov de Vectra-B
Vectra-C is gehoriger, minder koersvast in bochten (bij minste geringste gaat ie rechtdoor), meer motor en bandengeluid in de auto, stugger, niet ruimer in passagiersruimte, velen malen storings gevoeliger, verbruikt meer als een Vectra-B.Poeh poeh wat een vooruitgang.
De Vectra-B heeft alleen vanaf 150 160km/u meer windgeruis in de auto.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Kan ik niet mee eens zijn. mijn Vectra c is stiller, ligt zeer goed op de weg kan het zelfde als met de b vec.
meer binnen ruimte voor de chauffeur. De deur zit verder van je weg. De pendalen kan ik niet bijna niet aanraken met stoel in de achterste stand. plus de stoelen zijn 100 keer beter dan in de b Vectra. Storings gevoeliger kan ik geen uitspraak over doen. Verbruik is het zelfde Als bij de b Vectra.29 maart 2015 om 17:46 #17931084Kan met de vec C niet een SEAT LEON 20VT of V6 4×4 voorblijven op de rotonde, dat gaat prima met de B Vectra, zowel binnen als buitenbocht.
De C voelt qua sturen of ie de wereld aan kan, totdat je ineens op de middenrand zit van de Rotonde.
Je moet echt wat aan het onderstel doen wil de C lekker sturen.Qua storingen gaat onze ervaring zeker spelen in de kennis hier van.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.