Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2015 om 18:33 #17566616
Nog eentje met wat mindere beeldkwaliteit door vaak laagstaande zon helaas:
Het was iets van 97% verhard, dus op zich was de Ascona zoals ik hem heb nog niet zo verkeerd. Grote verschil was vooral het ontbreken van een carterschild, waardoor ik hier en daar wat extra voorzichtig aan deed. En om nu vol over die drempels te gaan terwijl er niets te verdienen valt (maar eventueel wel wat stuk te maken). Ik was in ieder geval van plan om geen risico’s te nemen en dat is goed gelukt vind ik zelf. Een bak harder/sneller met deze auto kan gegarandeerd; de beperkende factor was ik zelf, niet de auto die kan nog veel beter ;)
en niet onbelangrijk: we hebben de zaterdag ervoor voor de allereerste keer uitgelegd gekregen hoe je verkent/notes maakt en dat gaandeweg de zondag in de praktijk geprobeerd te brengen. Dit spel samen is natuurlijk essentieel en leuk. Ik moet toegeven dat ik vaak rally’s heb staan kijken en dat ik dacht dat een goede rijder ook wel een heel eind zou kunnen komen ‘op zicht’ maar ik weet intussen dat dat absoluut niet werkt; je hebt elkaar echt nodig.
3 november 2015 om 21:31 #17566617een tip van een ex rallyrijder, als je een x echt op snelheid een rally gaat rijden doet dat eerst eens met een ervaren navi, want met deze notes ……….maar leuk dat je deelnam, kon ik die machtig mooie Ascona ook eens een x live zien en horen :thumbup
3 november 2015 om 21:50 #17566618@Jaccoooo wrote:
een tip van een ex rallyrijder, als je een x echt op snelheid een rally gaat rijden doet dat eerst eens met een ervaren navi, want met deze notes ……….maar leuk dat je deelnam, kon ik die machtig mooie Ascona ook eens een x live zien en horen :thumbup
Ergens begint het (voor beide) ….en zoals gezegd, ik heb geprobeerd voorzichtig te zijn, geen domme gokjes gewaagd en dat heeft op zich goed gewerkt; geen schrammetje en geen close escapes. Ik heb ook wel wat dingen gezien met meer ervaren navigatoren die minder goed afliepen. Maar goed ik realiseer me dat ieder er zo zijn mening over zal hebben wanneer je dit ziet/hoort. De meesten publiceren daarom dit soort on-board beelden al helemaal niet, denk ik. Ik vind het wel leuk om te delen (en dan reken ik even bij me zelf af hoe ik het zou vinden).
3 november 2015 om 22:34 #17566619Mooi om te zien dat je er gewoon een rally mee rijd.
De meeste zouden dit helemaal niet eens aan durven.
En ja dat van die ervaring dat doe je volgens mij vooral in de praktijk op.
Keep up the good job :thumb :thumb :thumb4 november 2015 om 16:21 #17566620Een ervaren navi op leeftijd is zwaarder, moet de piloot aan de Sonja Bakker recepten. king:
Rally`s vind ik trouwens leuker dan racen.
Met een rally heb je meer afwisseling, verhard, onverhard of beide in 1.
Droog, natte omstandigheden enz.
Terwijl racen een herhaling is van de vorige ronde, je eindigt telkens waar je begonnen bent. ;)
En je hebt ook nog collega racers die al dan niet je in de weg zitten, en voor schade kunnen zorgen die je schuld niet is.
Tja…
Op een track day gaat het niet zo wild als bij de prof. rijders. :thumb4 november 2015 om 17:33 #17566621Om naar te kijken of om zelf te doen is ook nog een verschil denk ik.
Persoonlijk vind ik de hogere snelheden op een racecircuit ook wel wat hebben (als rijder dan ten minste; de kijker op afstand langs de kant ziet het er meestal niet echt vanaf) en dan helemaal tot op het randje gaan door te oefenen. Dat op het randje gaan is bij rally’s wat moeilijker; heeft wat meer risico’s in zich omdat je er in principe maar 1 keer langs komt en de omstandigheden/grip niet altijd te voorspellen zijn. Maar wederom, dat kun je nu juist ook net weer als de grote uitdaging zien. Om naar te kijken is rally zeker spectaculairder (hoewel, Australian V8 Supercars bijv “Bathurst 1000” is ook een lust om naar te kijken; wat mij betreft het mooiste toerwagenracen om naar te kijken)Allebei erg leuk om te doen dat zeker :thumb
4 november 2015 om 18:20 #17566622@RacesconaB204 wrote:
Om naar te kijken of om zelf te doen is ook nog een verschil denk ik.
Persoonlijk vind ik de hogere snelheden op een racecircuit ook wel wat hebben (als rijder dan ten minste; de kijker op afstand langs de kant ziet het er meestal niet echt vanaf) en dan helemaal tot op het randje gaan door te oefenen. Dat op het randje gaan is bij rally’s wat moeilijker; heeft wat meer risico’s in zich omdat je er in principe maar 1 keer langs komt en de omstandigheden/grip niet altijd te voorspellen zijn. Maar wederom, dat kun je nu juist ook net weer als de grote uitdaging zien. Om naar te kijken is rally zeker spectaculairder (hoewel, Australian V8 Supercars bijv “Bathurst 1000” is ook een lust om naar te kijken; wat mij betreft het mooiste toerwagenracen om naar te kijken)Allebei erg leuk om te doen dat zeker :thumb
Inderdaad! 26 auto’s aan een elastiek. Heel veel spektakel, mooie circuits down under en altijd spannend
4 november 2015 om 23:10 #17566623Ik begrijp wat je wil zeggen. Ik heb vroeger 3x meegereden als co-piloot met een ascona b met een dikke 16v erin.
Dit was nodig om een dikke rally licentie te bekomen. Na de derde keer heb ik gezegd dit ga ik niet doen.
Ik kwam tot dit inzicht op een smal wegje met aan 1 kant dikke bomen en aan de andere kant prikkeldraad tegen de weg met toeschouwers er juist achter :shock:
Ik kreeg koude rillingen als er toen iets mis zou gaan (vol in 5de versnelling!).
Daarom liefst een vangrail ertussen..5 november 2015 om 06:46 #17566624Bedankt voor het posten van je filmpjes, altijd meer dan de moeite waard!
Leuk om te zien dat een circuitauto zo hard gaat in een rally. Knap gereden, snel maar met beperkt risico.
5 november 2015 om 20:57 #17566625Leuk om te zien! Een auto moet vooral zijn om fun te hebben, en dat lukt zo te zien aardig!
Als toeschouwer vindt ik rally ook veel spannender (je staat dichterbij en hebt een betere snelheidsbeleving). Maar het gaat erom dat je plezier hebt en de boel heel houdt.
6 november 2015 om 11:21 #17566626@RacesconaB204 wrote:
Australian V8 Supercars bijv “Bathurst 1000” is ook een lust om naar te kijken; wat mij betreft het mooiste toerwagenracen om naar te kijken
Helemaal mee eens; en als “oudere jongere” kijk ik nog steeds graag naar oude beelden met Brock/Perkins. In hun tijd maakten ze rondetijden die zelfs nu nog staan als een huis. Even genieten:
6 november 2015 om 12:56 #17566627AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik begrijp best
dat het moeilijk “kiezen” is tussen beide takken van sport
daarom ook m,n vraag of je daar op kon ;) beandwoorden ;)maar persoonlijk ben ik ook niet van competities de plannen die ik destijds had
(en gestaakt ben) waren ook puur om plezier te hebben
hoe hoog je in t klassement staat /eindigt zou van ondergeschikt belang zijnik vind dat je het nog best aardig gereden hebt als ik de beelden zie :wors
en dat je afremde voor de drempels
zag ik ook niet als “weak” maar behoud ;)prachtig dat je zoveel allround plezier heb aan deze wagen
(en dat m,n ex uitbouw nu toch doet waar ik hem voor bedacht had)
heb geen spijt van m,n keus destijds
maar als ik dit zo zie kriebelt t toch weer ;) king:7 november 2015 om 22:11 #17566628Heb je zelf helaas niet zien rijden zat namelijk zelf ook achter het stuur in de manta nr204
Je hebt toch nog wel een redelijk tempo voor de eerste keer.
Ook leuk om te horen hoe jullie de notes doen een links 2 bij jullie is bij ons een links 4 of hairpin en een rechts 1 is bij ons vol er door
Hier ook een filmpje van ons op de laatste proef met industrie
8 november 2015 om 19:44 #17566629@CoupeetjeJr wrote:
Heb je zelf helaas niet zien rijden zat namelijk zelf ook achter het stuur in de manta nr204
Je hebt toch nog wel een redelijk tempo voor de eerste keer.
Ook leuk om te horen hoe jullie de notes doen een links 2 bij jullie is bij ons een links 4 of hairpin en een rechts 1 is bij ons vol er door
Hier ook een filmpje van ons op de laatste proef met industrie
http://youtu.be/G3C2nJ2bTUkHa, mooi dat je deze on-board gepost hebt!
Ik heb die van jullie tegelijk afgespeeld met de onze en gelijk gestart (eentje op de laptop en op de iPad ernaast). Dat is wel erg leuk. Allebei exact gelijk over de eerste verkeersdrempel. Daarna loop je wat uit. Vooral op de twee drempels op het lange rechte stuk richting de snelweg laat ik veel tijd liggen en op het lange graffel stuk langs de vuilstort. Daar heb ik bewust rustig aan gedaan.Wij hebben nooit een rally-licentiecursus gedaan, maar de zaterdag ervoor bij de documentcontrole bij een kop koffie van een andere equipe uitgelegd gekregen over het navigeren en de bochtgradaties: een L/R1 zou een hairpin zijn, een L/R2 een krappe haakse, een L/R3 een iets ruimere haakse t/m L/R6 en voluit. Zo hebben we het een beetje geprobeerd te doen. Best nog lastig, ook voor mijn verse navigator ;)
14 november 2015 om 11:48 #17566630mooie filmpjes van de rally heb ze beiden bekeken super, ging bij jou ook goed rick is weer wat anders dan circuit rijden :thumb
15 november 2015 om 15:50 #17566631ja super je gaat echt wel hard over die weggetjes , mooi dat je dat allemaal doet met die super oldie :thumbup
18 november 2015 om 21:08 #17566632Heb weer genoten van je filmpjes,Krijg er geen meldingen meer van wat ik jammer vind.
Mooi om te zien dat je hier ook jezelf in kwijt kan :thumb
6 december 2015 om 21:18 #175666337 december 2015 om 21:34 #17566634AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jij niet alleen ;) :thumb :thumb
8 december 2015 om 19:22 #17566635Bruut !!! :jerry
9 december 2015 om 17:21 #17566636mooie foto :thumb
9 december 2015 om 18:11 #17566637de start ligt hier ook op tafel.
je staat er mooi op je wordt alleen niet specifiek genoemd in het artikel.
wel een aanwinst voor het publiek.18 december 2015 om 21:18 #1756663819 december 2015 om 08:54 #17566639Het is bijna jammer dat zulke mooie drijfstangen in je blok zitten :angel
19 december 2015 om 08:56 #17566640Altijd leuk je blok weer opbouwen met mooie opvoer goodies :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.