Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,901 tot 1,925 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17566666
    maxkadett
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 March 2014

      wat n apparaat :wub :wub
      ook zeer mooi gemaakt/bouwt.
      ik volg ook al je video’s geweldig om te zien.
      ga zo door :thumbup

      mvg maxkadett

      #17566667
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        Deze kreeg ik ook nog toegestuurd via Saabforum:

        #17566668
        jc
          Lid sinds:
          21 September 2006

          Schitterend!

          #17566669
          asconaBB
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 March 2011

            Mooie foto’s , super ascona :thumb

            #17566670
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @RacesconaB204L wrote:

              In de Ascona zit op dit moment een 240mm drukgroep van een Saab 9000 Aero 2,3 turbo. Voor de zekerheid dadelijk toch maar een wat zwaardere drukgroep aangeschaft (tot 550Nm i.c.m. organische plaat)

              Vandaag de oorspronkelijke originele drukgroep van een 9000 AERO en deze ‘speciale’ vergeleken op een drukgroeptestopstelling. Hierbij wordt de kracht geregistreerd voor het bedienen van de diafragmaveer (daar waar normaal het druklager duwt).

              Ik wilde graag weten wat het verschil zou zijn, echter :shock: …… er bleek geen verschil.

              Dat had ik eigenlijk niet verwacht; ik ging er vanuit dat een ‘zwaardere’ drukgroep (om harder aan te drukken) ook wat zwaarder te bedienen zou zijn.
              Als die theorie klopt zou het betekenen dat het gewoon dezelfde drukgroepen zijn (zoals als daar al meteen gezegd werd).
              Op zich zou ik me bij nader inzien ook nog voor kunnen stellen dat een hogere aandrukkracht niet persé een hogere bedienkracht nodig maakt wanneer de kracht/arm hefboom verhouding (positie aangrijppunt/scharnierpunt van de diafragma) anders is. Want eigenlijk wil je liever ook geen hogere axiale belasting op de krukaslagers als het even kan.

              Weet hier iemand hoe dit zit? :?:

              Ik wil eigenlijk voor montage weten of/hoeveel harder deze ‘speciale'(?) aandrukt in gemonteerde positie (hiervoor zou je dan misschien eigenlijk op het huis van de drukgroep moeten drukken i.p.v. op de diafragma)

              #17566671
              Boskje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 June 2011

                Bij tilton drukt een zwaardere koppeling niet altijd zwaarder. De diafragma bepaalt samen met de druktafel de kracht. Heb je een zwaardere druktafel zit de ring waar de diafragma op druk verder naar buiten zodat ie even zwaar of lichter koppelt.

                Bij vekoma in lemelerveld kunnen ze je drukgroep ook aanpassen .

                #17566672
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  Nou, we hebben het maar gewoon geprobeerd. Vandaag uitvoerig getest op het TT-Circuit in de BMW-E30 M3 met Saab-motor. Werkt prima, de koppeling slipt niet meer door met dezelfde plaat (gelukkig!)
                  Conclusie: voor een hogere aandrukkracht is niet persé een hogere bedienkracht nodig (en dat is ook mooi, niet alleen voor de beenspieren van de chauffeur, maar vooral voor de axiale belasting op de krukaslagers, want daar wordt nog wel soms aan voorbij gegaan)

                  #17566673
                  manta2.0iohc
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 March 2013

                    Wat een indrukwekkende auto heb je me daar gebouwd, ik ben zelf ook nieuwsgierig geworden naar de stuurbekrachtiging omdat eens te proberen in mn manta. Zon stuurkolom uit een corsa b (linksgestuurd) heb ik maar ik kan zo weinig info vinden over het kastje met potmeter wat je ook nodig schijnt te hebben. Heb je dit ook in je ascona? Hoe gaat dat op hogere snelheid? Moet je dan zelf de besturing “zwaarder” instellen daar hij anders te indirect wordt? Of heb je een soort gulden tussenweg? En je verder niet aan de potmeter meer komt zeg maar onder het rijden? Zijn deze regelkastjes te koop ergens? Bijvoorbaad dank.

                    #17566674
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      Dit kitje werkt prima, heb ik ook.

                      http://www.ebay.de/itm/Corsa-B-C-Kit-Elektrische-Servolenkung-Kontroller-EPS-Opel-Manta-Ascona-/181022795408?hash=item2a25cca690:m:myLKJKhwAk0jkhRzlPFBBqQ” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Zit heel duidelijke installatie instructie bij.

                      Je stelt de potmeter gewoon in op de stand die je prettig vind en dat snelheidsafhankelijke mis ik eigenlijk niet. Bij manouvreerwerk geef je hem een zwier zodat het heel makkelijk gaat en bij ‘normaal’ rijden kun je een heel eind terug. Werkt prima wat mij betreft, alleen niet in combinatie met een kort stuurhuis en brede slicks (dat trekt ie niet).

                      #17566675
                      asconaBB
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 March 2011

                        Rik Gespot op 2.48 , wel ff geleden , gaaf om te zien :wors :thumb

                        #17566676
                        pierrekrik
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 November 2010

                          Op 1.49 staat hij ook.

                          #17566677
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            Ja zo’n c20XE met throttle bodies klinkt toch wel erg gaaf. Mooier dan mijn turbobeestje nu. ;)

                            #17566678
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              2e Pinksterdag ook nog weer een trackday gereden op Spa-Francorchamps. Was een prachtige dag en probleemloos kunnen sturen; gewoon met een volle tank de baan op en niet eerder er weer af totdat ie dik in reserve stond. Uiteindelijk zo’n 120-130 liter benzine verstookt ;)

                              Eigenlijk maar één smetje op deze mooie dag: één van de deelnemers was kennelijk in de grindbak verzeild geraakt en meteen de baan weer opgereden (normaal is het de bedoeling dat je eerst het grind uit je wielen rijdt in het gras door wat te slingeren en dan pas de baan weer op). Nog beroerder werd het toen ze zo’n 300m na de bocht op één van de allersnelste stukken besloten om dit te doen op de baan (met zo’n 60km/h) net op het moment dat ik er met 200+ voorbij kwam. Gevolg: beide koplampen aan diggelen door meerdere stenen, voorruit kapot en steenslag aan de voorkant vergelijkbaar met een auto die 400.000 km gelopen heeft :( . Tja, wat doe je er aan (niets dus, gewoon erg onhandig).

                              Twee nieuwe koplampglazen zitten er al weer voor, alleen een voorruit die heb ik nog niet (ik heb nog wel een oude ruit van veiligheidsglas waar Securit of zoiets op staat. Die zijn wel sterker dan een gelaagde, maar als ie gaat dan is het ook meteen echt mis en zie je niets meer door alle kleine brokkeltjes. Dat durf ik eigenlijk niet aan op het circuit met dit soort snelheden).

                              Kortom: heeft/weet iemand nog een gelaagde voorruit van een Ascona-B (hoort “laminated” op te staan)?
                              Zou mooi zijn :D

                              #17566679
                              pierrekrik
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 November 2010

                                Hopla, dit is het moment om een verwarmde voorruit te monteren. ;)

                                #17566680
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  Kleine impressie vanuit een super geprepareerde BMW E46-M3 achter de Ascona (rondje nr. 4; nog een beetje aftasten):

                                  #17566681
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    @pierrekrik wrote:

                                    Hopla, dit is het moment om een verwarmde voorruit te monteren. ;)

                                    Tja, van de ene kant zou je dat zeggen, maar er sneuvelen zoveel voorruiten bij mij op de baan dat ik al niet eens meer de moeite neem om een raamband te plakken. Dit zal de laatste ook wel niet zijn en daarvoor vind ik ze eigenlijk net wat te duur.

                                    #17566682
                                    H-400
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 November 2006

                                      Over die voorruit: Ik heb zo’n securit voorruit stukgehad op de Duitse autobahn tegen een meer dan mooie snelheid.(meer dan 25 jaar terug)
                                      Wil je niet meemaken…

                                      #17566683
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        @RacesconaB204 wrote:

                                        2e Pinksterdag ook nog weer een trackday gereden op Spa-Francorchamps. Was een prachtige dag en probleemloos kunnen sturen; gewoon met een volle tank de baan op en niet eerder er weer af totdat ie dik in reserve stond. Uiteindelijk zo’n 120-130 liter benzine verstookt ;)

                                        Eigenlijk maar één smetje op deze mooie dag: één van de deelnemers was kennelijk in de grindbak verzeild geraakt en meteen de baan weer opgereden (normaal is het de bedoeling dat je eerst het grind uit je wielen rijdt in het gras door wat te slingeren en dan pas de baan weer op). Nog beroerder werd het toen ze zo’n 300m na de bocht op één van de allersnelste stukken besloten om dit te doen op de baan (met zo’n 60km/h) net op het moment dat ik er met 200+ voorbij kwam. Gevolg: beide koplampen aan diggelen door meerdere stenen, voorruit kapot en steenslag aan de voorkant vergelijkbaar met een auto die 400.000 km gelopen heeft :( . Tja, wat doe je er aan (niets dus, gewoon erg onhandig).

                                        Twee nieuwe koplampglazen zitten er al weer voor, alleen een voorruit die heb ik nog niet (ik heb nog wel een oude ruit van veiligheidsglas waar Securit of zoiets op staat. Die zijn wel sterker dan een gelaagde, maar als ie gaat dan is het ook meteen echt mis en zie je niets meer door alle kleine brokkeltjes. Dat durf ik eigenlijk niet aan op het circuit met dit soort snelheden).

                                        Kortom: heeft/weet iemand nog een gelaagde voorruit van een Ascona-B (hoort “laminated” op te staan)?
                                        Zou mooi zijn :D

                                        Had je geen schade verder aan de carroserie / polyester?

                                        #17566684
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          zo dat zijn minder mooie berrichten

                                          een voorruit heb ik ook niet meer liggen
                                          heb wel eens gehoord van n zoort veiligheids folie
                                          die je op normale ruiten kan plakken
                                          om te voorkomen dat ze geheel versplinteren

                                          een verwarmde voorruit van n b ascona
                                          heb ik nog nooit gezien…..

                                          n ruit van makrolon ? (laten) maken geen optie??

                                          #17566685
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            @louwe 16 klepper wrote:

                                            een verwarmde voorruit van n b ascona
                                            heb ik nog nooit gezien…..

                                            Bijvoorbeeld:

                                            Opel Ascona B Heated Windscreen

                                            http://www.tjmotorsport.co.uk/proddetail.php?prod=6240ACLH

                                            #17566686
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970

                                              net als je denkt alles wel n keer gezien te hebben :shock:
                                              zelfs originele blauw getinte ruiten voor b ascona(super zeldzaam zaten in een al net zo zeldzame afrikaanse b ascona)

                                              maar ik wist dus van dit bestaan niet af :shock:
                                              wel prijzig inderdaad

                                              #17566687
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                Ik heb nu de goedkoopste nieuwe gekocht die ik kon vinden € 300,- + verzendkosten (ik hoop dat ie zonder barsten arriveert).
                                                Oude Opel spul wordt zo langzaam aan van goud lijkt het wel (niet echt leuk meer).

                                                #17566688
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  Ik heb nu de goedkoopste nieuwe gekocht die ik kon vinden € 300,- + verzendkosten (ik hoop dat ie zonder barsten arriveert).
                                                  Oude Opel spul wordt zo langzaam aan van goud lijkt het wel (niet echt leuk meer).

                                                  #17566689
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    Het is weliswaar niet voor mijn Ascona, maar had wel gekund (en is misschien ooit wel nodig):

                                                    Een veel sterkere versnellingsbak achter de Saab-motor (in dit geval in een BMW E30-M3) met een koppelingshuis van een Omega A 2.0i, past dus op deze manier ook achter een z20LET, z20LEH, of C20LET !); een 5 versnellingsbak van een BMW E46 330d / E39 530d (blijkbaar een erg sterk ding voor heel weinig geld)
                                                    een ZF versnellingsbak met aanduiding GS5-39DZ:

                                                    Na wat puzzelen over waar de deelnaad het beste kan zitten, de daad bij het woord gevoegd:

                                                    Nieuwe koppelingshuisflens gevlakt op de freesbank.

                                                    De bak verticaal tussen twee centers geplaats en het slijptolletje op vast hoogte om een mooie haakse snede te kunnen maken (hoeft de bak niet helemaal uit elkaar):

                                                    De boel op elkaar gezet voor de uitlijning (prise-as in toplager in krukasboring)

                                                    De boel aan elkaar gelast en voor de zekerheid ook maar een aantal strippen/hoeklijntjes als spalkjes over de deelnaad gelast:

                                                    Ook de binnenkant doorgelast:

                                                    Het verschil tussen de oude Getrag 260 en de nieuwe ZF GS5-39DZ:

                                                    #17566690
                                                    Manta-aero
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      Mooi werk weer, heel inventief!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,901 tot 1,925 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.