Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17564791
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      DTA zal het zijn.

      De rolkooi heb ik helemaal zelf gemaakt. Daar zitten de nodige uurtjes wel in. Wanneer ie echt mooi langs de stijlen moet lopen etc. kom je er al snel achter dat het alles behalve recht-toe-recht-aan met hier en daar een bochtje kan. Dus….. onbetaalbaar:D

      #17564792
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        Komt dat CIH2.2 blok tzt vrij? Of houdt je die als reserve?

        #17564793
        Ascona20E
          Lid sinds:
          30 September 2007

          haha dan is ie onbetaalbaar ja !!
          Dan ga ik verder opzoek naar een leuke rolkooi voor de b ascona

          #17564794
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            Als ik op dit moment een rolkooi zou willen hebben dan zou ik naar de Duitse firma Wiechers gaan. Ik heb nu een aantal van hun rolkooien ingebouwd gezien en ik vind ze er erg mooi ‘Fachgerecht’ in zitten. Preis is volgens mij ook niet echt verkeerd.
            zie: http://www.wiechers-sport.de/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=116

            Mijn 2.2CIH houd ik zelf ‘achter de hand’.

            Groeten,

            Rik

            #17564795
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              origineel gepost door Rik Ophuis

              origineel gepost door Christian-tsx

              die C20XE wordt opgebouwd voor deze auto?

              ;)Ja, sommigen spreken er schande van! “Een c20XE in een Ascona B!:fy1”

              hahaha
              ja ik ken ook mensen die dat jaaren hebben geroepen
              terwijl ik al die jaaren al n c20xe in m,n manta had liggen
              maar vele van hen zijn toch nu overgestapt op n c20xe:o:o

              en dat je uit zo,n c20xe niet een mooi geluid kunt krijgen is ook onzin:o
              t is mischien iets moeilijker
              maar “bijna”niets is onmogelijk;)

              en ondanks de bewering van velen: dat een c20XE het nooit zou halen bij een dikke CIH-8klepper, ga ik het toch proberen. Volgens mij komt deze uitspraak ook een beetje voort uit het feit dat je met een c20XE een homologatieprobleem hebt in de rallywereld waar veel geld uitgegeven wordt aan CIH’s (noodgedwongen). Die overigens wel hard gaan, zeker met een afgezaagde 24V-kop. Maar dit laat mijn budget niet toe en de betrouwbaarheid is hier ook nog niet overal om vrolijk van te worden.

              #17564796
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                origineel gepost door louwe 16 klepper

                origineel gepost door Rik Ophuis

                hahaha
                ja ik ken ook mensen die dat jaaren hebben geroepen
                terwijl ik al die jaaren al n c20xe in m,n manta had liggen
                maar vele van hen zijn toch nu overgestapt op n c20xe:o:o

                en dat je uit zo,n c20xe niet een mooi geluid kunt krijgen is ook onzin:o
                t is mischien iets moeilijker
                maar “bijna”niets is onmogelijk;)

                :thumbup;) Kijk, dat is weer extra bemoedigend!
                Heeeel lang geleden toen ik nog geen Ascona had, kende ik een jongen die een Manta had met een C20XE met dubbele webers. Hier was ik toen heel erg van onder de indruk en hij was er toen zelf ook heel content mee, terwijl hij daarvoor een hele reeks niet kinderachtige CIH’s had gereden. Hier houd ik me dan ook een beetje aan vast.

                Louwe,
                In welke configuratie heb jij de c20XE dan in je Manta?

                Groeten,

                Rik

                #17564797
                cuupi
                  Lid sinds:
                  18 February 2008

                  Rolkooi is heel goed zelf te maken als je een beetje goed kan lassen. Mooiste is met een buigmachine/pomp
                  maar je kunt ook lasbochten gebruiken.

                  #17564798
                  m400
                    Lid sinds:
                    22 November 2004

                    Nou rij ik ook al heel wat jaren met een XE in m’n Ascona en dat ie niet betrouwbaar is kan ik toch niet zeggen. Loopt altijd ( en wordt dan behoorlijk gebruikt), heeft altijd genoeg vermogen en het geluid is gewoon schitterend!!

                    #17564799
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      origineel gepost door Rik Ophuis

                      origineel gepost door louwe 16 klepper

                      origineel gepost door Rik Ophuis

                      hahaha
                      ja ik ken ook mensen die dat jaaren hebben geroepen
                      terwijl ik al die jaaren al n c20xe in m,n manta had liggen
                      maar vele van hen zijn toch nu overgestapt op n c20xe:o:o

                      en dat je uit zo,n c20xe niet een mooi geluid kunt krijgen is ook onzin:o
                      t is mischien iets moeilijker
                      maar “bijna”niets is onmogelijk;)

                      :thumbup;) Kijk, dat is weer extra bemoedigend!
                      Heeeel lang geleden toen ik nog geen Ascona had, kende ik een jongen die een Manta had met een C20XE met dubbele webers. Hier was ik toen heel erg van onder de indruk en hij was er toen zelf ook heel content mee, terwijl hij daarvoor een hele reeks niet kinderachtige CIH’s had gereden. Hier houd ik me dan ook een beetje aan vast.

                      Louwe,
                      In welke configuratie heb jij de c20XE dan in je Manta?

                      Groeten,

                      Rik

                      redelijk standaard

                      op n sfi vervanger k&nfilter
                      en t uitlaat spruitstuk na(dikkere buizen)(ik ben van mening dat het originele c20xe uitlaat spruitstuk “knijpt” door te dunne buizen)

                      is ook maar n “gewone” straat auto;)

                      ben nog met n b ascona bezig die wordt iets extremer
                      zouden eerst 48er webers opkomen
                      maar gaat nu n turbo worden:thumbup
                      http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=79419

                      #17564800
                      henk 400rr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Rij sinds juli 2009 met een c20xe, ben erg tevreden over het geluid en de motor.

                        Was ook altijd een CIH voorstander en had wel kennis gemaakt met c20xe in rwd opels maar was nog nooit overtuigd om zelf eentje te nemen totdat er een voorbeeld was dat het ook goed kon.

                        Het is een beetje vogelen met dempers om het juiste geluid eruit te krijgen, maar nu het zover is komt er niks anders meer in.

                        Om nu te zeggen dat c20xe nu beter is of slechter, beide hebben zo hun voor- en nadelen het is maar net wat je zoekt in de motorkarakterestieken.

                        #17564801
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          Louwe,

                          Pracht Manta (lijkt veel op eentje die ik goed ken en daar zit ook een 16V in, alleen dan een heel ‘woeste’ 2.4)!

                          Tjonge, die Ascona is een fiks project (had ik nog niet ontdekt, want ik kijk eigenlijk nog maar sinds kort rond op dit forum).

                          Ik ga zo dadelijk in de kerstvakantie ook bezig met een achteras-project dat op zich lijkt op dat van jouw Ascona. Ik gebruik alleen een Volvo 240 achteras, met een Volvo-sper en een 3.91 eindoverbrenging. Ik gebruik de onderste draagarmen van een E-Rekord (zelfde). Ik ga ook naar binnen met langere bovenste draagarmen.

                          #17564802
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            De gemodificeerde vooras van mijn Ascona B

                            Verstevigen voorasconstructie Ascona/Manta B

                            1. Demonteer vooras volledig

                            2. Verwijder alle originele rubber bussen door met een gasbrandertje het pijpje (waar de bout door gaat) te verhitten. Pijpje is er dan met schroevendraaier uit te drukken. Rubbers van de bovenste draagarmen kunnen er dan zo uit. Voor de rubbers van de onderste draagarm is het nodig de buitenkant van de bust te verwarmen. Let op: het rubber gaat plakken en geeft erg zwart af. Vloer afdekken. Binnenkant van bussen schoon maken met roterende staalborstel in boormachine.

                            3. Gat Ø 8,5 boren in midden van onderste veerschotel en door de draag arm. Ruimte tussen veerschotel en draagarm opvullen met pijpje (bijv. van oude stabilisator verbinding). Door dit gat kan achteraf eventueel een staatkabel als extra beveiliging tegen een te grote uitslag waardoor een veer los zou kunnen komen. Staalkabel gaat dan van boven door de vooras (door het aanslagrubber) door de veerschotel, de bocht om richting het scharnierpunt van de draagarm en weer omhoog binnendoor de vooras koker. Binnen in de u-vormige draagarm direct naast het geboorde gat een half doorgezaagde buis in hechten, zodat de eventuele staalkabel niet gaat knikken.
                            IMG_1581

                            IMG_1582

                             

                            4. U-profiel van de onderste draagarmen dicht maken door er een plaat van 2,5 tot 3 mm dik onder te lassen (eventueel gaten met gatzaag aanbrengen). Tot deels om de bus (scharnierpunt) en fusee aan uiteinde vrij laten om demontage mogelijk te houden.
                            IMG_1578

                            5. Op alle plekken waar bouten door de vooras gaan schijven oplassen (Ø44 x 13 x 3,5mm).
                            IMG_1593

                            Ook aan de achterkant van de vooras waar de bout doorgaat die het stuurhuis bevestigd. Anders zou de langsdrager die aan de kokerbalk zit niet meer recht zitten. Het scharnierpunt dat binnen in de langsdrager zit moet 3,5mm verplaatst worden in de richting van de vooras i.v.m. de dikte van de schijven die voor de boringen zijn gelast. Positie goed afkrassen en daarna puntlassen losboren.
                            IMG_1585
                            Langsdragers:
                            IMG_1586

                            IMG_1587
                            6. Langsdrager nalassen t.p.v. bevestigingspunt bus/carrosserie.

                            7. I.p.v. de rubberbussen waar de langsdrager mee aan de koker zit, aluminium bussen inpersen (met koperslip insmeren in bankschroef).

                            8. Langsdrager versterken met elk 4 stuks driehoekige schetsplaten (3mm dik) t.p.v. boutbevestiging tegen vooras.

                            9. Vooras nalassen op buiten naden (ca. 3cm om 3cm).

                            10. Het stuurhuis moet bevestigd gaan worden met M12 bouten (i.p.v. huidige M10). Hiertoe moeten de gaten in de vooras opgeboord worden naar Ø12mm (pijpje in de as is groot genoeg).

                            11. Alle bouten in de vooras vervangen door bouten van voldoende lengte (allen 10.9 i.p.v. standaard 8.8).

                            12. Slijp de omgebogen lip van de eindaanslag van de bovenste draagarm. Slijp de twee opstaande kanten van het omhoog gaande deel in zodat deze omgebogen kan worden, zo kort mogelijk om de draagarm bovenkant. Las de binnenkant van de eindaanslag aan de draagarm. Vul de twee driehoekige openingen van de opstaande kanten weer op met stukje plaat (lassen).
                            IMG_1583
                            Las aan de binnenkant van de bovenste draag arm naar de ingekorte eindaanslagen een trekstrip (plaatje 3mm dik).
                            IMG_1584

                            13. Maak de veren op lengte (In mijn geval veren met draaddikte van 19mm! Verwijder 1 winding van de nieuwe veren; laat het gevlakte deel in stand. De veer is daarna ca. 230mm lang. Op de wielen staand / ingeveerd is de veer daarna 190mm+)

                            14. Afhankelijk van de ongespannen lengte van de veer moet nu de (eventuele) vrije ruimte tussen de ingekorte aanslag en de bovenkant van de vooras opgevuld worden met een blokje. In mijn geval met blokje 10 mm dik (40mm lang). Deze moet op de vooras gelast. De veer kan er nu niet meer tussenuit.
                            IMG_1595

                            15. Bovenste bevestingingspunt (rubber verwijderen en massief maken). Bevestigingsgaten aan de buitenkant van de as versterken door platen op te lassen. Tegen de onderkant van de kokerbalk hoeklijntjes met schetsplaten en boutgat lassen (vooras zit dan per kant op 3 plekken vast geschroefd). Langere M12-10.9 bout gebruiken.
                            IMG_1589

                            16. Verstevig de bevestiging van de langsdrager aan de carrosserie door deze ook aan de andere zijde af te steunen (zie fotos hieronder)
                            IMG_1590

                            IMG_1591

                            IMG_2663

                            IMG_1592

                            Op deze manier zit de vooras nu (stevig) onder mijn Ascona. Ik heb hierbij een nog getypte beschrijving gevolgd voor het prepareren van een Group 4 Ascona B 400 Rally-auto in 1980. (zie 400 forum)

                            :wtf Of je dit nodig vindt, hangt volledig af van het beoogde gebruik, maar ik heb zelf moeten constateren dat mijn vooras in de standaard configuratie op meerdere plaatsen begon in te scheuren, vooral t.p.v. boutbevestigingen van de onderste zwenkarmen in de hoofddrager (waar nu dikke ringen op gelast zijn). In mijn geval krijgt de auto er blijkbaar toch ‘fiks van langs’ op het circuit. Rijd je gewoon rustig in het verkeer, dan is dit zeeeeeeker niet nodig. Hij gaat er wel heel mooi direct van sturen trouwens!

                            Groeten,

                            Rik

                            #17564803
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Ik zou net zeggen, ’t heeft veel van wat in het “Ascona 400 gruppe 4” handboek geschreven is, op de bovenste draagarm na.

                              maar dat klopt dus wel.

                              Is je bovenste draagarm en de bevestiging ervan nu niet te licht?
                              Zie trouwens even niet in waarom je voor circuitgebruik de staalkabel wil gebruiken, in mijn oordeel zou je dat achterwege kunnen laten.

                              #17564804
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                origineel gepost door henk 400rr
                                Zie trouwens even niet in waarom je voor circuitgebruik de staalkabel wil gebruiken, in mijn oordeel zou je dat achterwege kunnen laten.

                                De staalkabel heb ik nu ook (nog) niet gemonteerd, maar zou ik de wagenhoogte aan de voorkant nog iets lager willen dan komen de BIKKELHARDE veren die ik er nu tussen heb zitten los te liggen bij vol-uitveren.

                                #17564805
                                henk 400rr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Ok, een mogelijkheid zou ook dit in de lengte van de schokbreker te zoeken, maar dit kan ook.

                                  Daar had je toch ook wat mee gedaan? of zit ik weer in een verkeerd topic?

                                  wel interessant hoor, absoluut geen veroordeling van mij kant mocht het zo opgevat worden.

                                  #17564806
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    origineel gepost door Christian-tsx

                                    heb je foto’s van de motor?

                                    Hierbij. Op zich niets bijzonders aan te zien zou ik denken. Misschien het afgezaagde 3.0L-inlaatspruitstuk.
                                    IMG_2081

                                    IMG_2080

                                    #17564807
                                    McLambo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 September 2004

                                      Mooi Wark!

                                      Wel hardcore hoor, die vooras! :wors

                                      Je gebruikt nog de normale filterbox zie ik?

                                      #17564808
                                      gonzo powerrr
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2004

                                        Voor een goede las rolkooi moet je bij Patrick Meijer inschakelen :cool:

                                        #17564809
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          origineel gepost door gonzo powerrr
                                          Voor een goede las rolkooi moet je bij Patrick Meijer inschakelen :cool:

                                          Ok, zou best kunnen, maar heb ik niet nodig. Ik red me wat kooi betreft prima zelf.

                                          Als het maar even kan, is mijn motto:
                                          Niet alles wat je LAAT doen is per definitie beter dan wanneer je het zelf serieus aanpakt.

                                          #17564810
                                          Martin 2.0S
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            4 July 2008

                                            Mooi te zien dat er veel aandacht wordt besteed aan alle details. Daar is over nagedacht. Het enige wat mij opviel zijn die getrokken banden. Is dat niet nadelig voor de wegligging?

                                            #17564811
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              origineel gepost door Martin 2.0S
                                              Het enige wat mij opviel zijn die getrokken banden. Is dat niet nadelig voor de wegligging?

                                              :) Tja, die getrokken banden op die 9″ (te) brede velgen. Breder dan 215 of 225 past gewoon niet binnen de standaard spatborden. Dus eigenlijk zijn de velgen gewoon te breed, maar ze worden in deze set-up wel TUV-goedgekeurd onder een Ascona-B (heb de “Zulassung” er zelfs bij).
                                              Ik zou niet zeggen dat het de wegligging nadelig beinvloedt. Daar heb ik op de verschillende circuits nooit iets van gemerkt. Grootste nadeel van deze maat velg is dat je er eigenlijk geen passende straat-legale ’track-day banden’ voor kunt krijgen (zoals Kuhmo V70A, Toyo R888 etc.), want die zijn of te groot in diameter, of te smal voor de velg (205/45-16). Daarom heb ik ook een set 7,5″ brede Revo-velgen. Die zijn alleen niet zo mooi diep,……..tja;)

                                              #17564812
                                              McLambo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 September 2004

                                                Heb je buiten de vooras nog verdere verstevigingen aan de Ascona aangebracht?

                                                #17564813
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  origineel gepost door McLambo
                                                  Heb je buiten de vooras nog verdere verstevigingen aan de Ascona aangebracht?

                                                  Doorgelaste rolkooi. Langsdragers van achteras en panhardstang in PU-bussen. Verder eigenlijk niet.

                                                  Oh ja, stalen disselasbuis i.p.v gegoten lichtmetalen staartstuk tegen de achteras. Hier heb ik al een keer echt profijt van gehad, toen de aandrijfas in het staartstuk brak. De stalen pijp zorgde ervoor dat de disselas niet dwars door de bodem van de auto ging.

                                                  IMG_2122

                                                  13072009072

                                                  13072009074

                                                  #17564814
                                                  Martin 2.0S
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    4 July 2008

                                                    Volgens de tekening hoort die breuk daar te zitten:jerry

                                                    #17564815
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      Wat zijn pu bussen precies?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.