Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2010 om 18:01 #17564891
netje hoor :thumbup
heb je toevallig ook een foto van hoe de remschijf met 4×100 er nu uitziet ?
30 januari 2010 om 17:42 #17564892Achteras vandaag helemaal afgelast. Nu nog schoonmaken, sper en steekassen erin.
Ophangpunten aan onderkant van carrosserie verstevigd en afgelast (moet nog wel wat nabewerkt).
7 februari 2010 om 22:55 #17564893heb je de as er al onder zitten Rik?
14 februari 2010 om 15:33 #17564895origineel gepost door mr-turbo
netje hoor :thumbupheb je toevallig ook een foto van hoe de remschijf met 4×100 er nu uitziet ?
Zo ziet dat er nu uit (uitgefreesd):
Ik wacht nu op de nieuwe lagers en afdichtingen van SAM Zweden:hmmz
14 februari 2010 om 15:36 #17564896Verdere update met wat plaatjes:
Ergens op dit forum las ik over uniball aan 1 kant en rubber aan de andere kant. Dit vond ik wel een goed idee, temeer omdat ik hiermee ook de differentieelhoek fijnafstellen kan. Ik heb de langsdragers dus aangepast. Ook de panhardstang is nu zo gemaakt.Het plaatwerk zit ongeveer op z’n plek maar moest nog afgelast worden.
Nu wel afgelast:
Van de onderkant gezien:
14 februari 2010 om 15:51 #17564897:wtf :hmmz
De stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.
Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).
Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?
14 februari 2010 om 17:45 #17564898Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?
Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D
Verder ziet het er goed uit.
14 februari 2010 om 17:59 #17564899Vanmiddag ook nog even de aanpassingen aan de carrosserie duidelijk ‘gemarkeerd’ in rood :P
14 februari 2010 om 18:05 #17564900origineel gepost door sniksnak
Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D
Verder ziet het er goed uit.
“Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). ” De spoorverbreders die ik nog had zijn 15mm. Dit zou betekenen dat ik 9mm per kant smaller zou worden (kunnen er ook een keer brede banden op de 9″ velgen). Maar dat vogel ik nog wel verder uit…:)
14 februari 2010 om 18:21 #17564901origineel gepost door Rik Ophuis
:wtf :hmmzDe stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.
Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).
Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?
Misschien een stabi naar achter
14 februari 2010 om 18:38 #17564902origineel gepost door Koekie
origineel gepost door Rik Ophuis
:wtf :hmmzDe stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.
Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).
Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?
Misschien een stabi naar achter
Ja, net zo een als een 400-model heeft. Met zo’n stabi zou mijn ‘probleempje’ opgelost zijn. Deze zit helemaal aan de uiteinden van de as bevestigt (1177 mm uit elkaar). Smaller is wat lastig i.v.m. einddemper die dan al snel in de weg zit.
14 februari 2010 om 21:49 #17564903Die van een Commodore zit boven op de korte draagarmen gemonteerd en die zitten er bij jou niet meer op.
21 februari 2010 om 18:49 #17564904nice work.
wat vraagjes mbt tot volvo as:
kunnen de onderste draagarmen niet op de originele bev. punten komen??
en de bovenste, kunnen deze niet korter zodat dat bakje in de auto kleiner word of zelfs zo dat ik het red door steunen tegen de originele bodemplaat te maken?? Dus dat de stangen aan de buitenzeide blijven??
Hoe zorg je ervoor dat alles wat je op de as last ook op de goede plek komt? Heb je hier een mal voor gemaakt of gewoon passen en meten?Als ik het goed begrijp van mr turbo en ik maak de bovenste stangen schuin in een hoek van 90gr bij de bodembevestiging dan kan de panhardstang weg??
Lijkt allemaal niet heel moeilijk te snappen maar ik zie dat iedereen het anders doet dus snap er nu alleen mar minder van…gr Tom
ps reed jij een jaar geleden toevallig op avez/atev a velgen??
22 februari 2010 om 10:04 #17564905origineel gepost door Kale gek
nice work.wat vraagjes mbt tot volvo as:
kunnen de onderste draagarmen niet op de originele bev. punten komen??
en de bovenste, kunnen deze niet korter zodat dat bakje in de auto kleiner word of zelfs zo dat ik het red door steunen tegen de originele bodemplaat te maken?? Dus dat de stangen aan de buitenzeide blijven??
Hoe zorg je ervoor dat alles wat je op de as last ook op de goede plek komt? Heb je hier een mal voor gemaakt of gewoon passen en meten?Als ik het goed begrijp van mr turbo en ik maak de bovenste stangen schuin in een hoek van 90gr bij de bodembevestiging dan kan de panhardstang weg??
Lijkt allemaal niet heel moeilijk te snappen maar ik zie dat iedereen het anders doet dus snap er nu alleen mar minder van…gr Tom
ps reed jij een jaar geleden toevallig op avez/atev a velgen??
Tja, …
Ik neem aan dat je bedoeld om aan een ‘kaal’ geslepen Volvo-as de originele Manta veerschotels en langsdragers (pijpjes) te zetten, aan de originele bevestigingspunten van de carrosserie.
Op zich zou dit denk ik niet onmogelijk zijn, maar het is volgens mij niet echt logisch, want deze ophanging is gebaseerd op de aanwezigheid van een staartstuk (disselas in vaste pijp) met het 3e = voorste scharnierpunt waar de achteras normaal om scharniert en kantelt. Zogenaamde 3-link constructie. Een Volvo as (of Rekord/Commodore/400-as) heeft geen staartstuk. Je moet dus iets hebben i.p.v. het originele staartstuk, dat ervoor zorgt dat de achteras niet voorover of achterover kantelt. Daarom hebben deze assen ook 2 langsdragers aan de bovenkant van de as (=4-link systeem en sommigen tellen de panhardstang mee en noemen het dan een 5-link).
Het scharnierpunt van de onderste draagarm van een normale Manta zit vóór de veerschotel (en dus niet dicht bij/onder de as zelf). De afstand tussen de tweescharnierpunten bepaalt de radius die de as maakt bij in-/uitveren. Deze radius is dan relatief klein. Hoe groter de radius (= hoe langer de draagarmen), hoe mooier het theoretisch is voor de wegligging (minder invloed op wielbasis = horizontale verplaatsing van de achterwielen, met weer invloed op-/van de aandrijving). Hier kun je nog heel lang over discussiëren en is best taaie materie.
Je zult bovenste draagarmen moeten aanbrengen. De lengte hiervan t.o.v. de lengte van de onderste draagarmen is weer van invloed in hoeverre de as voorover/achterover kantelt bij in- en uitveren. Wanneer de onderste en bovenste draagarmen precies even lang zijn, heb je een parallellogram en blijft de achteras in elke ingeveerde stand in de zelfde hoek, omdat beide draagarmen dezelfde radius beschrijven. Zo heb ik het nu gemaakt.
Bij een originele straatversie 400 zijn de bovenste draagarmen veel korter omdat er anders geen plek zou zijn voor een achterbank (zelfde bij een Rekord etc). Kortere draagarmen aan de bovenkant betekent wel dat de radius die ze beschrijven bij in-/uitveren kleiner is dan die aan de onderkant. Hierdoor kantelt de achteras dus een klein beetje en dit wil je eigenlijk liever niet. Bij bijna alle wedstrijdauto’s zijn de bovenste wel verlengd en de auto ingebracht.
En ja je hebt gelijk, je kunt het op veel manieren doen, zonder dat er echt 1manier de beste is. Het is net als bij motor-tuning ook een beetje afhankelijk van wat je er bij voorstelt cq. het doel is.
Wat op zich prima kan en ik ook al vaker gezien heb is dat wel de originele bevestiging van de onderste draagarm aan de carrosserie gebuikt wordt in combinatie met:
• Aan voorkant met uniball verlengde onderste draagarm van een E-Rekord (zelf opname aan achteras maken); langdrager exact in de rijrichting en niet onder een hoek.
• Eventueel alleen buisvormige draagarmen zonder de oorspronkelijke veerschotels te gebruiken, maar met coil-overs (veren om schokbreker).Het is maar wat je wilt………
Hoe ik bepaald heb waar alles moest komen……:D
Ik heb me vooral gebaseerd op volgende verschillen (en veel passen en meten):
• Lengte van onderste draagarmen tot aan hart van de as, van Manta-B t.o.v. Rekord-E, rekening houdend met de hoek waarin deze staan bij een Rekord.
• Hartafstand tussen de veren van normale Manta t.o.v. 400-model.
Wanneer je dit uittekent en uitrekent dan weet je de afstand van de bevestiging aan de carrosserie t.o.v. origineel. De eerste twee nieuwe steuntjes aan de carrosserie bevestig je aan de originele scharniergaten (zie foto’s). Zo heb je in ieder geval een goede referentie. De bovenste draagarmen moesten in rijrichting net zo lang worden. De verticale afstanden tot aan het hart van de as heb ik aan bovenkant net zo groot gemaakt als aan de onderkant. Hier was ruimte genoeg voor en dan worden de scharnierpunten ook minder belast dan wanneer je dicht aan de as gaat zitten.
Steunen op achteras gewoon uitgemeten vanaf de asuiteinden en draadeind als mal om ze in lijn te zetten (soms een waterpas) etc.Informatie heb ik uit een richtmaltekening van de bodemplaat van een Rekord-E. (Olijslager Vraagbaak), meten onder eigen auto en meten aan een originele Manta-400.
Zit best veel vrije expressie in dit project, maar dat maakt het juist leuk vind ik.
:hmmz Misschien moet ik achteraf nog maar eens een complete maatschets maken van ‘mijn ontwerp’.
Oh ja, nee ik heb niet met Azev/Atev wielen gereden (heb wel een set Borbets voor het driften die er wel een beetje op lijken).
22 februari 2010 om 10:25 #17564906Zeg Rik,
Wat is de voorgeschiedenis van jouw toch wel vrij imposante kennis van deze zaken? :wors
22 februari 2010 om 11:53 #17564907origineel gepost door McLambo
Zeg Rik,Wat is de voorgeschiedenis van jouw toch wel vrij imposante kennis van deze zaken? :wors
Op mijn 11-e mijn eerste crossbrommertje en 32 jaar verder met wat bovengemiddelde interesse voor voertuigtechniek eigenlijk nog steeds knutselend bezig, maar intusen met auto’s. Ook nog een paar dingen onthouden in de les op school, maar vooral gewoon hobby;)
22 februari 2010 om 12:00 #17564908bedoelde niet de bev punten op de veerschotels maar die op de carrosserie, maar die kan ik dus wel gebruiken als ik t goed begrijp, snap ook het gedeelte van het vervallen van het staartstuk, is ook 1 van de redenen waarom ik naar de volvo as wil overgaan.
Bij mij is t voor weggebruik en een enkele keer op t circuit, maar dan ga ik voor de fun en niet volluit want ik wil de manta mooi houden dus dan zou ik de bovenste draagarmen wel wat korter kunnen maken dit omdat ik graag ipv de achterbank daar wat audio wil plaatsen, kan ik die bakjes wat kleiner houden of zoals ik zei aan de buitenkant houden.Mar als ik t goed begrijp kan ik dus bijv de as op de goede plek onder de auto houden en de buitenste langsdragers bevestigen, dan de as op de goede hoogte houden en de bovenste parallel aan de buitenste uitmeten.
als ik t verkeerd heb moet je t maar even zeggen..van die velgen vroeg ik omdat ik vorig jaar op camping am nurburgring naast eenzelfde ascona stond alleen dan met de avez velgen…
22 februari 2010 om 12:09 #17564909rik, mag ik vragen waar je woont? ik moet eens een keer goede tekst en uitleg hebben, voordat ik de volvo as onder mijn kadett ga maken.
ik wil graag een keer bij iemand langs komen met pen en papier, om het 1 en ander op te meten enzo voordat ik zelf met de volvo as begin.en dat is binnen nu en 2 weken:hmmz ik ga namelijk komend weekend de as ophalen.
en je wil misschien achteraf nog een schema maken? lijkt me een goed plan, aangezien er genoeg vragen over een dergelijke ombouw zijn.
ik vind dat je erg goed bezig bent, en niet zomaar wat raak knooit zonder het goed uit te zoeken:thumbup
22 februari 2010 om 13:04 #17564910origineel gepost door Kale gek
Mar als ik t goed begrijp kan ik dus bijv de as op de goede plek onder de auto houden en de buitenste langsdragers bevestigen, dan de as op de goede hoogte houden en de bovenste parallel aan de buitenste uitmeten.
als ik t verkeerd heb moet je t maar even zeggen..Ja hier komt het wel ongeveer op neer, maar de bovenste parallel aan de onderste en niet naarbinnen gaat niet lukken, want dan zou je ze (te) heel kort moeten gaan maken. Dan moeten de bovenste onder een hoek net als onder een 400-straatversie. Voor de bevestiging moet je dan ook twee extra kokers onder de bodem lassen in dezelfde hoek als de bovenste langsdragers. En de bevestigingspunten heel dicht tegen de as aan (op ca. 30 mm)en zelfs een beetje aan de achterkant van de as, gewoon omdat er anders geen ruimte genoeg is voor de draagarm tussen de as en de bodemplaat van de auto.
Dit kun je wel een beetje zien op de foto’s in het topic van Louwe op pagina 1: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=79419&page=1
22 februari 2010 om 16:37 #17564911ok voor mij is t al wel wat duidelijker zo. Zal eens kijken of ik wat plaatjes van een straatversie gevonden krijg zodat ik zie hoe t daar zit. Mar misschien doe ik t toch met die bakken..
rest mij nog 2 vraagjes, het uitbouwen van t einde van de tunnel voor het dif is dit nodig voor 60 mm verlaging of dan nog niet?en merk jij verschil met de mb veren of die van biesheuvel?? Hoorde dat die van de mb blijven inzakken wat ik niet echt handig vind aangezien ik al zo weinig bodemvrijheid heb, doe die van biesheuvel dit minder. Wou ze eind deze week gaan halen vandaar…
gr Tom
edit:
is dit van de straatversie dan:
deze ook dan? Lijkt erop dattie toch naar binnen gaat.
toch eens een x onder zo’n ding kruipen.. Rallyversie is geen probleem die staat bij biesheuvel en daar mag ik de heledag onderliggen als ik wilmaar een straatversie weet ik zo niet te staan
22 februari 2010 om 17:48 #17564912kwam nog ergens deze foto tegen, is van jo, heeft volgens mij precies van een commodore overgenomen alleen de bovenste dragers ingekort, kan dus toch zo of is dit af te raden (lijkt mij iig niet als hij t zo doet…) Is overigens volgens mij nog gewoon een Manta as..
ow ja wat is overigens de eindoverbrenging van zo’n volvo as??
22 februari 2010 om 22:16 #17564913origineel gepost door Kale gek
ok voor mij is t al wel wat duidelijker zo. Zal eens kijken of ik wat plaatjes van een straatversie gevonden krijg zodat ik zie hoe t daar zit. Mar misschien doe ik t toch met die bakken..
rest mij nog 2 vraagjes, het uitbouwen van t einde van de tunnel voor het dif is dit nodig voor 60 mm verlaging of dan nog niet?en merk jij verschil met de mb veren of die van biesheuvel?? Hoorde dat die van de mb blijven inzakken wat ik niet echt handig vind aangezien ik al zo weinig bodemvrijheid heb, doe die van biesheuvel dit minder. Wou ze eind deze week gaan halen vandaar…
gr Tom
edit:
is dit van de straatversie dan:
Ja, die op de tekening is de standaard 400 versie. De bovenste draagarmen staan uit elkaar zitten breder aan de carrosserie dan aan de as. De onderste draagarmen staan ook in een fikse hoek naar elkaar toe (meer dan bij een Rekord E).
De achterkant van de tunnel is in alle gevallen te klein en zeker wanneer je al 60mm lager gaat dan gaat de aandrijfas zeker raken.
Ik heb me jaren prima gered met de MB W123 veren. Op zich niets mis mee. Die van Biesheuvel zijn wel een stuk stugger nog. Op droog perfect, maar ik denk dat de MB-veren het in de regen eigenlijk weer beter doen. De Biesheuvel ‘treinstel-veren’ zijn ook niet goedkoop, maar dat weet je vast al wel.
22 februari 2010 om 22:43 #17564914origineel gepost door Kale gek
kwam nog ergens deze foto tegen, is van jo, heeft volgens mij precies van een commodore overgenomen alleen de bovenste dragers ingekort, kan dus toch zo of is dit af te raden (lijkt mij iig niet als hij t zo doet…) Is overigens volgens mij nog gewoon een Manta as..ow ja wat is overigens de eindoverbrenging van zo’n volvo as??
Ik moet je zeggen dat ik deze lange rechte onderste dragers niet eens kende (van Commodore?). Dit is wel mooi, maar die korte dingen aan de bovenkant nog verder inkorten zou ik niet doen. Bij inveren kantelt de achteras/dif voorover. Het kan misschien wel, maar fraai vind ik het niet.
De as lijkt mij ook een gewone manta-as waar het staartstuk af gehaald is, met waarschijnlijk een pignonwiel en kruiskoppeling van een Rekord.
In het hoofdstuk Volvo-achterassen moet je je dan ook nog even verdiepen. In principe zijn er twee bouwvormen. De 1030 (Dana 30) van globaal voor 1981 en de 1031 van 1981 en jonger. De 1030 is een Amerikaanse achteras waarvan je het dif ook in Jeeps terug vind (met 1,3 liter olie inhoud). De 1031 is een Volvo-afgeleide en heeft een wat grotere pignonwiel en kroonwiel en is daarmee ook nog sterker (1,6 liter olie inhoud). Ook de pignonwiellagers zijn van een 1031 groter en sterker.
Van de wat oudere 1030 kun je in de USA relatief goedkoop een wormsper kopen dat best goed schijnt te zijn (Truetrac 912A588) en een hele range van eindoverbrengingen (zie ebay.com). Deze overbrengingen passen niet in een 1031, het sper blijkbaar weer wel.
De assen die je in Nederland op de sloop vindt, kunnen de volgende overbrenging hebben: vaak 3.54, of 3.73, 3.91 en 4.11 (zeldzamer). Ik heb een 3.91 opgezocht. Je kunt er ook kortere voor kopen bij SAM Stefanson in Zweden, maar die zijn best kostbaar (net als hun platensper $).
Google maar eens op: dif lsd volvo dana. Lang niet alle 1031 hebben dubbele ribben zoals geschreven (ga maar op het bouwjaar af)
23 februari 2010 om 06:42 #17564915waar staan de 1030 en 1031 voor, want als ik t aan de volvo expert hier vraag weet ie niet waar ik t over heb, ook vind ik de overbrengingen eigenlijk te kort, rijd met 3,44 en mag van mij eigenlijk niet korter worden. Zo’n lsd is zo’n dif wat later pas ingrijpt toch en niet constant zoals platensper, wat mij niet fijn lijkt in een rwd.
23 februari 2010 om 17:02 #17564916origineel gepost door Kale gek
waar staan de 1030 en 1031 voor, want als ik t aan de volvo expert hier vraag weet ie niet waar ik t over heb, ook vind ik de overbrengingen eigenlijk te kort, rijd met 3,44 en mag van mij eigenlijk niet korter worden. Zo’n lsd is zo’n dif wat later pas ingrijpt toch en niet constant zoals platensper, wat mij niet fijn lijkt in een rwd.1030 is gewoon een typeaanduiding voor de oudere bouwvorm Volvo 240-as en de 1031 voor de latere bouwvorm.
Er is ook een 3.31 overbrenging (heb je een turbodiesel dan:P?).
Voor meer informatie over deze assen zie: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/diff_lsd_volvo_dana.htm
Dit type Truetrac is een wormsper met een zogenaamde pre-load (asfalt specificatie). Als je de forumberichten over dit ding leest dan schijnt ie het toch best goed te doen. Ik geef toe, dat ik uiteindelijk toch ook weer voor een platensper gegaan ben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.