Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17564891
    mr-turbo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 July 2004

      netje hoor :thumbup

      heb je toevallig ook een foto van hoe de remschijf met 4×100 er nu uitziet ?

      #17564892
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        Achteras vandaag helemaal afgelast. Nu nog schoonmaken, sper en steekassen erin.

        IMG_2195

        IMG_2196

        IMG_2197

        Ophangpunten aan onderkant van carrosserie verstevigd en afgelast (moet nog wel wat nabewerkt).

        IMG_2200

        #17564893
        Koekie
          Lid sinds:
          29 June 2004

          heb je de as er al onder zitten Rik?

          #17564895
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            origineel gepost door mr-turbo
            netje hoor :thumbup

            heb je toevallig ook een foto van hoe de remschijf met 4×100 er nu uitziet ?

            Zo ziet dat er nu uit (uitgefreesd):

            Ik wacht nu op de nieuwe lagers en afdichtingen van SAM Zweden:hmmz

            #17564896
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              Verdere update met wat plaatjes:
              Ergens op dit forum las ik over uniball aan 1 kant en rubber aan de andere kant. Dit vond ik wel een goed idee, temeer omdat ik hiermee ook de differentieelhoek fijnafstellen kan. Ik heb de langsdragers dus aangepast. Ook de panhardstang is nu zo gemaakt.

              Het plaatwerk zit ongeveer op z’n plek maar moest nog afgelast worden.

              Nu wel afgelast:

              Van de onderkant gezien:

              #17564897
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                :wtf :hmmz

                De stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.

                Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).

                Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?

                #17564898
                sniksnak
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 May 2006

                  Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?

                  Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D

                  Verder ziet het er goed uit.

                  #17564899
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    Vanmiddag ook nog even de aanpassingen aan de carrosserie duidelijk ‘gemarkeerd’ in rood :P

                    #17564900
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      origineel gepost door sniksnak
                      Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?

                      Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D

                      Verder ziet het er goed uit.

                      “Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). ” De spoorverbreders die ik nog had zijn 15mm. Dit zou betekenen dat ik 9mm per kant smaller zou worden (kunnen er ook een keer brede banden op de 9″ velgen). Maar dat vogel ik nog wel verder uit…:)

                      #17564901
                      Koekie
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        origineel gepost door Rik Ophuis
                        :wtf :hmmz

                        De stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.

                        Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).

                        Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?

                        Misschien een stabi naar achter

                        #17564902
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          origineel gepost door Koekie

                          origineel gepost door Rik Ophuis
                          :wtf :hmmz

                          De stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.

                          Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).

                          Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?

                          Misschien een stabi naar achter

                          Ja, net zo een als een 400-model heeft. Met zo’n stabi zou mijn ‘probleempje’ opgelost zijn. Deze zit helemaal aan de uiteinden van de as bevestigt (1177 mm uit elkaar). Smaller is wat lastig i.v.m. einddemper die dan al snel in de weg zit.

                          #17564903
                          m400
                            Lid sinds:
                            22 November 2004

                            Die van een Commodore zit boven op de korte draagarmen gemonteerd en die zitten er bij jou niet meer op.

                            #17564904
                            Tomvt
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              nice work.

                              wat vraagjes mbt tot volvo as:
                              kunnen de onderste draagarmen niet op de originele bev. punten komen??
                              en de bovenste, kunnen deze niet korter zodat dat bakje in de auto kleiner word of zelfs zo dat ik het red door steunen tegen de originele bodemplaat te maken?? Dus dat de stangen aan de buitenzeide blijven??
                              Hoe zorg je ervoor dat alles wat je op de as last ook op de goede plek komt? Heb je hier een mal voor gemaakt of gewoon passen en meten?

                              Als ik het goed begrijp van mr turbo en ik maak de bovenste stangen schuin in een hoek van 90gr bij de bodembevestiging dan kan de panhardstang weg??
                              Lijkt allemaal niet heel moeilijk te snappen maar ik zie dat iedereen het anders doet dus snap er nu alleen mar minder van…

                              gr Tom

                              ps reed jij een jaar geleden toevallig op avez/atev a velgen??

                              #17564905
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                origineel gepost door Kale gek
                                nice work.

                                wat vraagjes mbt tot volvo as:
                                kunnen de onderste draagarmen niet op de originele bev. punten komen??
                                en de bovenste, kunnen deze niet korter zodat dat bakje in de auto kleiner word of zelfs zo dat ik het red door steunen tegen de originele bodemplaat te maken?? Dus dat de stangen aan de buitenzeide blijven??
                                Hoe zorg je ervoor dat alles wat je op de as last ook op de goede plek komt? Heb je hier een mal voor gemaakt of gewoon passen en meten?

                                Als ik het goed begrijp van mr turbo en ik maak de bovenste stangen schuin in een hoek van 90gr bij de bodembevestiging dan kan de panhardstang weg??
                                Lijkt allemaal niet heel moeilijk te snappen maar ik zie dat iedereen het anders doet dus snap er nu alleen mar minder van…

                                gr Tom

                                ps reed jij een jaar geleden toevallig op avez/atev a velgen??

                                Tja, …

                                Ik neem aan dat je bedoeld om aan een ‘kaal’ geslepen Volvo-as de originele Manta veerschotels en langsdragers (pijpjes) te zetten, aan de originele bevestigingspunten van de carrosserie.

                                Op zich zou dit denk ik niet onmogelijk zijn, maar het is volgens mij niet echt logisch, want deze ophanging is gebaseerd op de aanwezigheid van een staartstuk (disselas in vaste pijp) met het 3e = voorste scharnierpunt waar de achteras normaal om scharniert en kantelt. Zogenaamde 3-link constructie. Een Volvo as (of Rekord/Commodore/400-as) heeft geen staartstuk. Je moet dus iets hebben i.p.v. het originele staartstuk, dat ervoor zorgt dat de achteras niet voorover of achterover kantelt. Daarom hebben deze assen ook 2 langsdragers aan de bovenkant van de as (=4-link systeem en sommigen tellen de panhardstang mee en noemen het dan een 5-link).

                                Het scharnierpunt van de onderste draagarm van een normale Manta zit vóór de veerschotel (en dus niet dicht bij/onder de as zelf). De afstand tussen de tweescharnierpunten bepaalt de radius die de as maakt bij in-/uitveren. Deze radius is dan relatief klein. Hoe groter de radius (= hoe langer de draagarmen), hoe mooier het theoretisch is voor de wegligging (minder invloed op wielbasis = horizontale verplaatsing van de achterwielen, met weer invloed op-/van de aandrijving). Hier kun je nog heel lang over discussiëren en is best taaie materie.

                                Je zult bovenste draagarmen moeten aanbrengen. De lengte hiervan t.o.v. de lengte van de onderste draagarmen is weer van invloed in hoeverre de as voorover/achterover kantelt bij in- en uitveren. Wanneer de onderste en bovenste draagarmen precies even lang zijn, heb je een parallellogram en blijft de achteras in elke ingeveerde stand in de zelfde hoek, omdat beide draagarmen dezelfde radius beschrijven. Zo heb ik het nu gemaakt.

                                Bij een originele straatversie 400 zijn de bovenste draagarmen veel korter omdat er anders geen plek zou zijn voor een achterbank (zelfde bij een Rekord etc). Kortere draagarmen aan de bovenkant betekent wel dat de radius die ze beschrijven bij in-/uitveren kleiner is dan die aan de onderkant. Hierdoor kantelt de achteras dus een klein beetje en dit wil je eigenlijk liever niet. Bij bijna alle wedstrijdauto’s zijn de bovenste wel verlengd en de auto ingebracht.

                                En ja je hebt gelijk, je kunt het op veel manieren doen, zonder dat er echt 1manier de beste is. Het is net als bij motor-tuning ook een beetje afhankelijk van wat je er bij voorstelt cq. het doel is.

                                Wat op zich prima kan en ik ook al vaker gezien heb is dat wel de originele bevestiging van de onderste draagarm aan de carrosserie gebuikt wordt in combinatie met:
                                • Aan voorkant met uniball verlengde onderste draagarm van een E-Rekord (zelf opname aan achteras maken); langdrager exact in de rijrichting en niet onder een hoek.
                                • Eventueel alleen buisvormige draagarmen zonder de oorspronkelijke veerschotels te gebruiken, maar met coil-overs (veren om schokbreker).

                                Het is maar wat je wilt………

                                Hoe ik bepaald heb waar alles moest komen……:D

                                Ik heb me vooral gebaseerd op volgende verschillen (en veel passen en meten):
                                • Lengte van onderste draagarmen tot aan hart van de as, van Manta-B t.o.v. Rekord-E, rekening houdend met de hoek waarin deze staan bij een Rekord.
                                • Hartafstand tussen de veren van normale Manta t.o.v. 400-model.
                                Wanneer je dit uittekent en uitrekent dan weet je de afstand van de bevestiging aan de carrosserie t.o.v. origineel. De eerste twee nieuwe steuntjes aan de carrosserie bevestig je aan de originele scharniergaten (zie foto’s). Zo heb je in ieder geval een goede referentie. De bovenste draagarmen moesten in rijrichting net zo lang worden. De verticale afstanden tot aan het hart van de as heb ik aan bovenkant net zo groot gemaakt als aan de onderkant. Hier was ruimte genoeg voor en dan worden de scharnierpunten ook minder belast dan wanneer je dicht aan de as gaat zitten.
                                Steunen op achteras gewoon uitgemeten vanaf de asuiteinden en draadeind als mal om ze in lijn te zetten (soms een waterpas) etc.

                                Informatie heb ik uit een richtmaltekening van de bodemplaat van een Rekord-E. (Olijslager Vraagbaak), meten onder eigen auto en meten aan een originele Manta-400.

                                Zit best veel vrije expressie in dit project, maar dat maakt het juist leuk vind ik.

                                :hmmz Misschien moet ik achteraf nog maar eens een complete maatschets maken van ‘mijn ontwerp’.

                                Oh ja, nee ik heb niet met Azev/Atev wielen gereden (heb wel een set Borbets voor het driften die er wel een beetje op lijken).

                                #17564906
                                McLambo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 September 2004

                                  Zeg Rik,

                                  Wat is de voorgeschiedenis van jouw toch wel vrij imposante kennis van deze zaken? :wors

                                  #17564907
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    origineel gepost door McLambo
                                    Zeg Rik,

                                    Wat is de voorgeschiedenis van jouw toch wel vrij imposante kennis van deze zaken? :wors

                                    Op mijn 11-e mijn eerste crossbrommertje en 32 jaar verder met wat bovengemiddelde interesse voor voertuigtechniek eigenlijk nog steeds knutselend bezig, maar intusen met auto’s. Ook nog een paar dingen onthouden in de les op school, maar vooral gewoon hobby;)

                                    #17564908
                                    Tomvt
                                      Lid sinds:
                                      2 July 2004

                                      bedoelde niet de bev punten op de veerschotels maar die op de carrosserie, maar die kan ik dus wel gebruiken als ik t goed begrijp, snap ook het gedeelte van het vervallen van het staartstuk, is ook 1 van de redenen waarom ik naar de volvo as wil overgaan.
                                      Bij mij is t voor weggebruik en een enkele keer op t circuit, maar dan ga ik voor de fun en niet volluit want ik wil de manta mooi houden dus dan zou ik de bovenste draagarmen wel wat korter kunnen maken dit omdat ik graag ipv de achterbank daar wat audio wil plaatsen, kan ik die bakjes wat kleiner houden of zoals ik zei aan de buitenkant houden.

                                      Mar als ik t goed begrijp kan ik dus bijv de as op de goede plek onder de auto houden en de buitenste langsdragers bevestigen, dan de as op de goede hoogte houden en de bovenste parallel aan de buitenste uitmeten.
                                      als ik t verkeerd heb moet je t maar even zeggen..

                                      van die velgen vroeg ik omdat ik vorig jaar op camping am nurburgring naast eenzelfde ascona stond alleen dan met de avez velgen…

                                      #17564909
                                      Christian-tsx
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        rik, mag ik vragen waar je woont? ik moet eens een keer goede tekst en uitleg hebben, voordat ik de volvo as onder mijn kadett ga maken.
                                        ik wil graag een keer bij iemand langs komen met pen en papier, om het 1 en ander op te meten enzo voordat ik zelf met de volvo as begin.

                                        en dat is binnen nu en 2 weken:hmmz ik ga namelijk komend weekend de as ophalen.

                                        en je wil misschien achteraf nog een schema maken? lijkt me een goed plan, aangezien er genoeg vragen over een dergelijke ombouw zijn.

                                        ik vind dat je erg goed bezig bent, en niet zomaar wat raak knooit zonder het goed uit te zoeken:thumbup

                                        #17564910
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          origineel gepost door Kale gek
                                          Mar als ik t goed begrijp kan ik dus bijv de as op de goede plek onder de auto houden en de buitenste langsdragers bevestigen, dan de as op de goede hoogte houden en de bovenste parallel aan de buitenste uitmeten.
                                          als ik t verkeerd heb moet je t maar even zeggen..

                                          Ja hier komt het wel ongeveer op neer, maar de bovenste parallel aan de onderste en niet naarbinnen gaat niet lukken, want dan zou je ze (te) heel kort moeten gaan maken. Dan moeten de bovenste onder een hoek net als onder een 400-straatversie. Voor de bevestiging moet je dan ook twee extra kokers onder de bodem lassen in dezelfde hoek als de bovenste langsdragers. En de bevestigingspunten heel dicht tegen de as aan (op ca. 30 mm)en zelfs een beetje aan de achterkant van de as, gewoon omdat er anders geen ruimte genoeg is voor de draagarm tussen de as en de bodemplaat van de auto.

                                          Dit kun je wel een beetje zien op de foto’s in het topic van Louwe op pagina 1: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=79419&page=1

                                          #17564911
                                          Tomvt
                                            Lid sinds:
                                            2 July 2004

                                            ok voor mij is t al wel wat duidelijker zo. Zal eens kijken of ik wat plaatjes van een straatversie gevonden krijg zodat ik zie hoe t daar zit. Mar misschien doe ik t toch met die bakken..
                                            rest mij nog 2 vraagjes, het uitbouwen van t einde van de tunnel voor het dif is dit nodig voor 60 mm verlaging of dan nog niet?

                                            en merk jij verschil met de mb veren of die van biesheuvel?? Hoorde dat die van de mb blijven inzakken wat ik niet echt handig vind aangezien ik al zo weinig bodemvrijheid heb, doe die van biesheuvel dit minder. Wou ze eind deze week gaan halen vandaar…

                                            gr Tom

                                            edit:

                                            is dit van de straatversie dan:

                                            deze ook dan? Lijkt erop dattie toch naar binnen gaat.

                                            toch eens een x onder zo’n ding kruipen.. Rallyversie is geen probleem die staat bij biesheuvel en daar mag ik de heledag onderliggen als ik wilmaar een straatversie weet ik zo niet te staan

                                            #17564912
                                            Tomvt
                                              Lid sinds:
                                              2 July 2004

                                              kwam nog ergens deze foto tegen, is van jo, heeft volgens mij precies van een commodore overgenomen alleen de bovenste dragers ingekort, kan dus toch zo of is dit af te raden (lijkt mij iig niet als hij t zo doet…) Is overigens volgens mij nog gewoon een Manta as..

                                              ow ja wat is overigens de eindoverbrenging van zo’n volvo as??

                                              #17564913
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                origineel gepost door Kale gek
                                                ok voor mij is t al wel wat duidelijker zo. Zal eens kijken of ik wat plaatjes van een straatversie gevonden krijg zodat ik zie hoe t daar zit. Mar misschien doe ik t toch met die bakken..
                                                rest mij nog 2 vraagjes, het uitbouwen van t einde van de tunnel voor het dif is dit nodig voor 60 mm verlaging of dan nog niet?

                                                en merk jij verschil met de mb veren of die van biesheuvel?? Hoorde dat die van de mb blijven inzakken wat ik niet echt handig vind aangezien ik al zo weinig bodemvrijheid heb, doe die van biesheuvel dit minder. Wou ze eind deze week gaan halen vandaar…

                                                gr Tom

                                                edit:

                                                is dit van de straatversie dan:

                                                Ja, die op de tekening is de standaard 400 versie. De bovenste draagarmen staan uit elkaar zitten breder aan de carrosserie dan aan de as. De onderste draagarmen staan ook in een fikse hoek naar elkaar toe (meer dan bij een Rekord E).

                                                De achterkant van de tunnel is in alle gevallen te klein en zeker wanneer je al 60mm lager gaat dan gaat de aandrijfas zeker raken.

                                                Ik heb me jaren prima gered met de MB W123 veren. Op zich niets mis mee. Die van Biesheuvel zijn wel een stuk stugger nog. Op droog perfect, maar ik denk dat de MB-veren het in de regen eigenlijk weer beter doen. De Biesheuvel ‘treinstel-veren’ zijn ook niet goedkoop, maar dat weet je vast al wel.

                                                #17564914
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  origineel gepost door Kale gek
                                                  kwam nog ergens deze foto tegen, is van jo, heeft volgens mij precies van een commodore overgenomen alleen de bovenste dragers ingekort, kan dus toch zo of is dit af te raden (lijkt mij iig niet als hij t zo doet…) Is overigens volgens mij nog gewoon een Manta as..

                                                  ow ja wat is overigens de eindoverbrenging van zo’n volvo as??

                                                  Ik moet je zeggen dat ik deze lange rechte onderste dragers niet eens kende (van Commodore?). Dit is wel mooi, maar die korte dingen aan de bovenkant nog verder inkorten zou ik niet doen. Bij inveren kantelt de achteras/dif voorover. Het kan misschien wel, maar fraai vind ik het niet.

                                                  De as lijkt mij ook een gewone manta-as waar het staartstuk af gehaald is, met waarschijnlijk een pignonwiel en kruiskoppeling van een Rekord.

                                                  In het hoofdstuk Volvo-achterassen moet je je dan ook nog even verdiepen. In principe zijn er twee bouwvormen. De 1030 (Dana 30) van globaal voor 1981 en de 1031 van 1981 en jonger. De 1030 is een Amerikaanse achteras waarvan je het dif ook in Jeeps terug vind (met 1,3 liter olie inhoud). De 1031 is een Volvo-afgeleide en heeft een wat grotere pignonwiel en kroonwiel en is daarmee ook nog sterker (1,6 liter olie inhoud). Ook de pignonwiellagers zijn van een 1031 groter en sterker.

                                                  Van de wat oudere 1030 kun je in de USA relatief goedkoop een wormsper kopen dat best goed schijnt te zijn (Truetrac 912A588) en een hele range van eindoverbrengingen (zie ebay.com). Deze overbrengingen passen niet in een 1031, het sper blijkbaar weer wel.

                                                  De assen die je in Nederland op de sloop vindt, kunnen de volgende overbrenging hebben: vaak 3.54, of 3.73, 3.91 en 4.11 (zeldzamer). Ik heb een 3.91 opgezocht. Je kunt er ook kortere voor kopen bij SAM Stefanson in Zweden, maar die zijn best kostbaar (net als hun platensper $).

                                                  Google maar eens op: dif lsd volvo dana. Lang niet alle 1031 hebben dubbele ribben zoals geschreven (ga maar op het bouwjaar af)

                                                  #17564915
                                                  Tomvt
                                                    Lid sinds:
                                                    2 July 2004

                                                    waar staan de 1030 en 1031 voor, want als ik t aan de volvo expert hier vraag weet ie niet waar ik t over heb, ook vind ik de overbrengingen eigenlijk te kort, rijd met 3,44 en mag van mij eigenlijk niet korter worden. Zo’n lsd is zo’n dif wat later pas ingrijpt toch en niet constant zoals platensper, wat mij niet fijn lijkt in een rwd.

                                                    #17564916
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      origineel gepost door Kale gek
                                                      waar staan de 1030 en 1031 voor, want als ik t aan de volvo expert hier vraag weet ie niet waar ik t over heb, ook vind ik de overbrengingen eigenlijk te kort, rijd met 3,44 en mag van mij eigenlijk niet korter worden. Zo’n lsd is zo’n dif wat later pas ingrijpt toch en niet constant zoals platensper, wat mij niet fijn lijkt in een rwd.

                                                      1030 is gewoon een typeaanduiding voor de oudere bouwvorm Volvo 240-as en de 1031 voor de latere bouwvorm.

                                                      Er is ook een 3.31 overbrenging (heb je een turbodiesel dan:P?).

                                                      Voor meer informatie over deze assen zie: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/diff_lsd_volvo_dana.htm

                                                      Dit type Truetrac is een wormsper met een zogenaamde pre-load (asfalt specificatie). Als je de forumberichten over dit ding leest dan schijnt ie het toch best goed te doen. Ik geef toe, dat ik uiteindelijk toch ook weer voor een platensper gegaan ben.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.