Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17564866
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Hierbij een kleine update van project Volvo-achteras:
      De bevestigingspunten van de nieuwe onderste langsdragers zijn gepositioneerd onder de carrosserie (stukje koker bij aan gezet). Nog niet afgelast. Dit gebeurt als laatste als alles eraan zit.

      IMG_2130IMG_2131 IMG_2135

      IMG_2136

      IMG_2134

      Nu ga ik bezig met de nieuwe bovenste langsdragers.  :mail: Ik ben eralleen nog niet helemaal uit of ik de langsdragers exact parallel aan de rijrichting wil monteren (zoals bij een E-Rekord), of iets gespreid vanaf de as uit elkaar zoals een 400 straatversie en Commodore.

      Ik weet niet of het ook echt verschil maakt. Ik kan me wel voorstellen dat hoe dichter je ze naar elkaar brengt, hoe makkelijker de as kan kantelen/rollen, maar of je dit nu ook moet willen?

      Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

      #17564867
      cuupi
        Lid sinds:
        18 February 2008

        Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.

        #17564868
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          origineel gepost door cuupi
          Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.

          Heeft de Ascona van Harry Meijers ook en zo ken ik er nog wel een paar, maar ik ben nogal gehecht aan m’n Bilsteins en ik heb gewoon eigenlijk niet zo’n behoefte aan veerpootjes. Ik wil niet helemaal van het oorspronkelijke concept af, eigenlijk alleen een sterker differentieel.

          #17564869
          cuupi
            Lid sinds:
            18 February 2008

            Over die Bilsteins ben ik ook goed te spreken en ja het kan altijd anders en duurder.
            Ik heb ook nog eens geinformeerd bij Intrax, dat was boven mijn begroting maar wel mooi spul daar
            moest dan wel met de auto komen om het een en ander uit te meten/wegen:thumbup

            #17564870
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              Kleine update. Eerst moet het slechter worden voor…..nou ja, er moest in ieder geval hier en daar wat ruimte worden gemaakt.

              Ruimte voor het dif houdt al niet over en deze is net iets te groot (in volledig ingeveerde toestand); scheelt bijna niets, maar toch maar even heel iets uitbouwen.

              IMG_2137

              IMG_2139

              Links en rechts de openingen waarin de bovenste langsdragers komen. Ze komen precies in de rijrichting.

              De cardanas krijgt ook iets meer ruimte. Bij volledig inveren raakt de cardan (of het staartstuk in originele situatie) de tunnel.

              IMG_2143

              De kooiconstructie is nu wel klaar.

              IMG_2145

              Voor toch nog iets verstevigd:

              IMG_2147

               

              #17564871
              Koekie
                Lid sinds:
                29 June 2004

                Dat ziet er allemaal goed uit,ik heb idd ook net een Volvo as onder m’n manta gehangen met 4-link en coil-overs.
                Ik heb zelf nog geen ervaring met deze assen maar de berichten zijn goed.

                keep on the good work:thumbup

                Ascona BCC

                #17564872
                m400
                  Lid sinds:
                  22 November 2004

                  Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

                  #17564873
                  mr-turbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

                    als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

                    #17564874
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      origineel gepost door m400
                      Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

                      Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

                      In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

                      #17564875
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        origineel gepost door mr-turbo
                        mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

                        als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

                        In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

                        Panhardstang kan geen kwaad;)

                        #17564876
                        giuliettaevo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 November 2006

                          origineel gepost door Rik Ophuis

                          Panhardstang kan geen kwaad;)

                          Duwt wel je as opzij bij inveren…:(

                          Watt-stangen zouden mooier zijn.;)

                          #17564877
                          Jaccoooo
                            Lid sinds:
                            9 December 2006

                            origineel gepost door Rik Ophuis

                            origineel gepost door m400
                            Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

                            Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

                            In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

                            wat voor kooi is het?zelfbouw?
                            het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.

                            #17564878
                            m400
                              Lid sinds:
                              22 November 2004

                              origineel gepost door Rik Ophuis

                              origineel gepost door m400
                              Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

                              Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

                              In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

                              Nadeel van een 4-punts is dat er toch ruimte genoeg is om onderuit te glijden.
                              Helaas heb ik er(wel een heeeele poos geleden) tijdens rally’s in Belgie enkele meegemaakt die dit ondervonden hebben. 25cm lijkt veel maar ondanks een kooi vouwt een auto toch goed op.

                              #17564879
                              mr-turbo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                origineel gepost door Rik Ophuis

                                origineel gepost door mr-turbo
                                mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

                                als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

                                In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

                                Panhardstang kan geen kwaad;)

                                oa. bepaalde types ford hebben dit .
                                de hoek tussen de bovenste draagarmen onderling is dan 90graden

                                vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P

                                wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
                                adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?


                                @m400
                                , waarom staat jouw ascona b niet tussen al je auto’s in je onderschrift ?

                                #17564880
                                voederbiet
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 May 2006

                                  omdat die 8 kleppen en 2 cilinders te kort heeft:jerry

                                  #17564881
                                  Manta 24V
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2004

                                    origineel gepost door mr-turbo

                                    origineel gepost door Rik Ophuis

                                    origineel gepost door mr-turbo
                                    mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

                                    als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

                                    In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

                                    Panhardstang kan geen kwaad;)

                                    oa. bepaalde types ford hebben dit .
                                    de hoek tussen de bovenste draagarmen onderling is dan 90graden

                                    vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P

                                    wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
                                    adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?


                                    @m400
                                    , waarom staat jouw ascona b niet tussen al je auto’s in je onderschrift ?

                                    En je Manta rr ;)

                                    #17564882
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      origineel gepost door mr-turbo
                                      wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
                                      adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?

                                      Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4×100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.

                                      Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!

                                      IMG_2600

                                      #17564883
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        origineel gepost door Jaccoooo

                                        wat voor kooi is het?zelfbouw?
                                        het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.

                                        Kooi is helemaal zelfbouw.
                                        Je zou zo een heel topic kunnen wijden aan “kooi-configuraties” in een Ascona/Manta-B. Je wilt niet weten wat er allemaal al gebouwd/verkocht is.
                                        Ik heb er destijds voor gekozen om niet door het dashboard te gaan (zou ik nu misschien wel gedaan hebben), maar zelfs dan is het nog lastig om een dwarspijp op een geschikte plek te plaatsen (of je moet het hele dashboard aanpassen. Net onder de tellerset door heb ik ook al wel gezien , maar dan blijft er van het oorspronkelijke dashboard +kastje niet veel over.

                                        Maar inderdaad er zijn vele mogelijkheden….

                                        #17564884
                                        m400
                                          Lid sinds:
                                          22 November 2004

                                          origineel gepost door voederbiet
                                          omdat die 8 kleppen en 2 cilinders te kort heeft:jerry

                                          Jij gaat door voor de koelkast!:jerry:jerry


                                          @Mr-turbo
                                          , ik was dat lijstje een beetje zat, iedereen kwam ermee(en dan vooral ex-auto’s) dat ik het weggehaald heb. Nu staat er weer wat maar dat wat er niet opstaat is er nog wel, geen zorgen maken…..

                                          #17564885
                                          m400
                                            Lid sinds:
                                            22 November 2004

                                            Ik zal eens een fotootje zoeken van m’n kooitje. Kan wel effe duren.

                                            [img]URL=http://img4.imageshack.us/i/dash1jc.jpg/]dash1jc.jpg[/URL]

                                            Je ziet rechts nog iets van de buis achterlangs….

                                            #17564886
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              origineel gepost door Rik Ophuis

                                              origineel gepost door mr-turbo
                                              wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
                                              adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?

                                              Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4×100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.

                                              Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!

                                              Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht ‘gebakken’ met het lasapparaat?

                                              #17564887
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                origineel gepost door McLambo

                                                Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht ‘gebakken’ met het lasapparaat?

                                                Dat is wel stevig :D. Koperen strip aan 1 kant onder gat klemmen en dan van de open kant met hoge stroom vol lassen met MAG. Naderhand achterkant nog nalassen. De las zelf zal niet zo sterk zijn als het smeedstuk, maar voldoende om de tapeinden op hun plek te houden (op de foto zijn de lassen ook wel heel goed herkenbaar geworden, misschien dat dit de indruk wekte dat het ‘dichtgebakken’ zou zijn).

                                                Ik heb al wel meegemaakt dat de kop aan de achterkant van de tapeinden afbraken, weliswaar aan de vooras (niet zo fraai toen:thumbdown). Vermoeidheidsbreuken na later bleek. Waren nog 8.8 tapeinden (origineel 1977). Blijkbaar toch ook veranderd door opel want iets ‘jongere’ Manta’s hebben 10.9 tapeinden. Als er iets stuk gaat, dan de tapeinden zelf.

                                                #17564888
                                                sik
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2004

                                                  vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P
                                                  [/quote]

                                                  en waarom doen ze dat Joeri, m’n duits is niet zo best :D

                                                  @ Rik, ziet er goed uit, met duidelijke foto’s, heb de vooras van m’n manta er ondertusssen ook zo onder zitten. bedankt :)

                                                  #17564889
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    Een update van de vorderingen in- en aan de Volvo-achteras:

                                                    Hier zie je links het nieuwe sper en rechts het originele dif dat uit de Volvo-as komt. Ook de lagers met de shims uit het originele dif liggen er bij.
                                                    IMG_2190
                                                    Hier zie het diflager met de shim zoals gemonteerd op het originele dif. De shim is 1,42 mm dik zoals vermeld.
                                                    IMG_2193
                                                    Om de lagervoorspanning en de tandflankspeling weer correct te maken, heb ik van beide difs 2 maten laten opmeten. 1x de afstand tussen de lagers (zonder shims) en 1x de afstand van de lageraanslag tot kroonwiel-aanligvlak. Uitgangspunt is dat het originele dif goed ingesteld was. Door de verschillen in beide afmetingen en doordat ik weet welke shims gemonteerd waren kan ik de nieuwe shimdiktes berekenen.
                                                    DSC03984
                                                    Met een schuifmaat is zoiets niet te meten (te klein en te onnauwkeurig). Op de meetkamer van een verspanend machinefabriek hebben ze hier heel mooie meetapparatuur voor, waarbij in een opspanning alle drie vlakken afgetast worden.
                                                    DSC03980

                                                    In de garage heb ik ook niet helemaal stil gezeten. Ook al is er misschien nog niet zo heel veel te zien, er is heel wat gepast en gemeten. Een ding had ik wat te simpel aangenomen. Ik had de schokbrekerbevestigingen precies haakt op de pignonas gezet. Eenmaal gemonteerd bleek de pignonas te veel naar beneden te wijzen :wtf. Op naar de Manta-400 en meten met gradenboog en waterpas. Wat bleek. De pignonas wijst 4,5 graden omhoog, terwijl de schokbrekerbevestiging 4,5 voorover helt. Samen sluiten ze een hoek in van 99 graden i.p.v. 90 (toch een behoorlijk verschil). Nu ziet het er helemaal goed uit.
                                                    IMG_2183
                                                    De bevestigingen van de bovenste draagarmen zijn nu op de as gehecht. De afstand tussen het onderste en bovenste scharnierpunt is nu 195 mm; dit is ongeveer 35 mm meer dan bij een originele 400- of commodore-as. Doordat de bevestigingspunten aan de bovenkant van de as aanzienlijk verder vanaf het hart van de as zijn gekomen, krijgt dit draaipunt heel wat minder krachten over te brengen.
                                                    IMG_2179
                                                    Ook een bevestigingspunt voor de panhardstang zit er weer aan, in de juiste positie/hoek/afstand.
                                                    Hieronder het onderaanzicht van de rechter bovenste langsdrager.
                                                    IMG_2181
                                                    Van binnen ziet het er nu zo uit. Ook aan de voorkant zitten beide draaipunten 195 mm uit elkaar (verticaal) en 644 mm horizontaal, net als op de as zelf.
                                                    IMG_2185

                                                    IMG_2187

                                                    Wordt vervolgd…. :mail:

                                                    #17564890
                                                    m400
                                                      Lid sinds:
                                                      22 November 2004

                                                      Het ziet er erg goed uit allemaal:thumbup:thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.