Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2010 om 12:58 #17564866
Hierbij een kleine update van project Volvo-achteras:
De bevestigingspunten van de nieuwe onderste langsdragers zijn gepositioneerd onder de carrosserie (stukje koker bij aan gezet). Nog niet afgelast. Dit gebeurt als laatste als alles eraan zit.Nu ga ik bezig met de nieuwe bovenste langsdragers. Ik ben eralleen nog niet helemaal uit of ik de langsdragers exact parallel aan de rijrichting wil monteren (zoals bij een E-Rekord), of iets gespreid vanaf de as uit elkaar zoals een 400 straatversie en Commodore.
Ik weet niet of het ook echt verschil maakt. Ik kan me wel voorstellen dat hoe dichter je ze naar elkaar brengt, hoe makkelijker de as kan kantelen/rollen, maar of je dit nu ook moet willen?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
10 januari 2010 om 17:29 #17564867Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.
10 januari 2010 om 18:32 #17564868origineel gepost door cuupi
Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.Heeft de Ascona van Harry Meijers ook en zo ken ik er nog wel een paar, maar ik ben nogal gehecht aan m’n Bilsteins en ik heb gewoon eigenlijk niet zo’n behoefte aan veerpootjes. Ik wil niet helemaal van het oorspronkelijke concept af, eigenlijk alleen een sterker differentieel.
10 januari 2010 om 19:34 #17564869Over die Bilsteins ben ik ook goed te spreken en ja het kan altijd anders en duurder.
Ik heb ook nog eens geinformeerd bij Intrax, dat was boven mijn begroting maar wel mooi spul daar
moest dan wel met de auto komen om het een en ander uit te meten/wegen:thumbup17 januari 2010 om 21:26 #17564870Kleine update. Eerst moet het slechter worden voor…..nou ja, er moest in ieder geval hier en daar wat ruimte worden gemaakt.
Ruimte voor het dif houdt al niet over en deze is net iets te groot (in volledig ingeveerde toestand); scheelt bijna niets, maar toch maar even heel iets uitbouwen.
Links en rechts de openingen waarin de bovenste langsdragers komen. Ze komen precies in de rijrichting.
De cardanas krijgt ook iets meer ruimte. Bij volledig inveren raakt de cardan (of het staartstuk in originele situatie) de tunnel.
De kooiconstructie is nu wel klaar.
Voor toch nog iets verstevigd:
17 januari 2010 om 22:02 #17564871Dat ziet er allemaal goed uit,ik heb idd ook net een Volvo as onder m’n manta gehangen met 4-link en coil-overs.
Ik heb zelf nog geen ervaring met deze assen maar de berichten zijn goed.keep on the good work:thumbup
17 januari 2010 om 22:03 #17564872Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.
18 januari 2010 om 10:28 #17564873mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..
als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .
18 januari 2010 om 17:24 #17564874origineel gepost door m400
Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.
In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.
18 januari 2010 om 17:27 #17564875origineel gepost door mr-turbo
mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .
In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).
Panhardstang kan geen kwaad;)
18 januari 2010 om 18:11 #17564876origineel gepost door Rik Ophuis
Panhardstang kan geen kwaad;)
Duwt wel je as opzij bij inveren…:(
Watt-stangen zouden mooier zijn.;)
18 januari 2010 om 18:21 #17564877origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door m400
Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.
In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.
wat voor kooi is het?zelfbouw?
het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.18 januari 2010 om 20:02 #17564878origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door m400
Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.
In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.
Nadeel van een 4-punts is dat er toch ruimte genoeg is om onderuit te glijden.
Helaas heb ik er(wel een heeeele poos geleden) tijdens rally’s in Belgie enkele meegemaakt die dit ondervonden hebben. 25cm lijkt veel maar ondanks een kooi vouwt een auto toch goed op.18 januari 2010 om 21:51 #17564879origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .
In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).
Panhardstang kan geen kwaad;)
oa. bepaalde types ford hebben dit .
de hoek tussen de bovenste draagarmen onderling is dan 90gradenvwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P
wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?
@m400, waarom staat jouw ascona b niet tussen al je auto’s in je onderschrift ?18 januari 2010 om 22:03 #17564880omdat die 8 kleppen en 2 cilinders te kort heeft:jerry
18 januari 2010 om 22:29 #17564881origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .
In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).
Panhardstang kan geen kwaad;)
oa. bepaalde types ford hebben dit .
de hoek tussen de bovenste draagarmen onderling is dan 90gradenvwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P
wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?
@m400, waarom staat jouw ascona b niet tussen al je auto’s in je onderschrift ?En je Manta rr ;)
19 januari 2010 om 17:12 #17564882origineel gepost door mr-turbo
wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4×100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.
Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!
19 januari 2010 om 17:22 #17564883origineel gepost door Jaccoooo
wat voor kooi is het?zelfbouw?
het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.Kooi is helemaal zelfbouw.
Je zou zo een heel topic kunnen wijden aan “kooi-configuraties” in een Ascona/Manta-B. Je wilt niet weten wat er allemaal al gebouwd/verkocht is.
Ik heb er destijds voor gekozen om niet door het dashboard te gaan (zou ik nu misschien wel gedaan hebben), maar zelfs dan is het nog lastig om een dwarspijp op een geschikte plek te plaatsen (of je moet het hele dashboard aanpassen. Net onder de tellerset door heb ik ook al wel gezien , maar dan blijft er van het oorspronkelijke dashboard +kastje niet veel over.Maar inderdaad er zijn vele mogelijkheden….
19 januari 2010 om 19:31 #17564884origineel gepost door voederbiet
omdat die 8 kleppen en 2 cilinders te kort heeft:jerryJij gaat door voor de koelkast!:jerry:jerry
@Mr-turbo, ik was dat lijstje een beetje zat, iedereen kwam ermee(en dan vooral ex-auto’s) dat ik het weggehaald heb. Nu staat er weer wat maar dat wat er niet opstaat is er nog wel, geen zorgen maken…..19 januari 2010 om 19:33 #17564885Ik zal eens een fotootje zoeken van m’n kooitje. Kan wel effe duren.
[img]URL=http://img4.imageshack.us/i/dash1jc.jpg/][/URL]
Je ziet rechts nog iets van de buis achterlangs….
19 januari 2010 om 21:10 #17564886origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
wat wil je trouwens doen met de steekassen ?
adapter naar opel 5×120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4×100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.
Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!
Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht ‘gebakken’ met het lasapparaat?
20 januari 2010 om 20:40 #17564887origineel gepost door McLambo
Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht ‘gebakken’ met het lasapparaat?
Dat is wel stevig :D. Koperen strip aan 1 kant onder gat klemmen en dan van de open kant met hoge stroom vol lassen met MAG. Naderhand achterkant nog nalassen. De las zelf zal niet zo sterk zijn als het smeedstuk, maar voldoende om de tapeinden op hun plek te houden (op de foto zijn de lassen ook wel heel goed herkenbaar geworden, misschien dat dit de indruk wekte dat het ‘dichtgebakken’ zou zijn).
Ik heb al wel meegemaakt dat de kop aan de achterkant van de tapeinden afbraken, weliswaar aan de vooras (niet zo fraai toen:thumbdown). Vermoeidheidsbreuken na later bleek. Waren nog 8.8 tapeinden (origineel 1977). Blijkbaar toch ook veranderd door opel want iets ‘jongere’ Manta’s hebben 10.9 tapeinden. Als er iets stuk gaat, dan de tapeinden zelf.
22 januari 2010 om 12:09 #17564888vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P
[/quote]en waarom doen ze dat Joeri, m’n duits is niet zo best :D
@ Rik, ziet er goed uit, met duidelijke foto’s, heb de vooras van m’n manta er ondertusssen ook zo onder zitten. bedankt :)
24 januari 2010 om 20:26 #17564889Een update van de vorderingen in- en aan de Volvo-achteras:
Hier zie je links het nieuwe sper en rechts het originele dif dat uit de Volvo-as komt. Ook de lagers met de shims uit het originele dif liggen er bij.
Hier zie het diflager met de shim zoals gemonteerd op het originele dif. De shim is 1,42 mm dik zoals vermeld.
Om de lagervoorspanning en de tandflankspeling weer correct te maken, heb ik van beide difs 2 maten laten opmeten. 1x de afstand tussen de lagers (zonder shims) en 1x de afstand van de lageraanslag tot kroonwiel-aanligvlak. Uitgangspunt is dat het originele dif goed ingesteld was. Door de verschillen in beide afmetingen en doordat ik weet welke shims gemonteerd waren kan ik de nieuwe shimdiktes berekenen.
Met een schuifmaat is zoiets niet te meten (te klein en te onnauwkeurig). Op de meetkamer van een verspanend machinefabriek hebben ze hier heel mooie meetapparatuur voor, waarbij in een opspanning alle drie vlakken afgetast worden.
In de garage heb ik ook niet helemaal stil gezeten. Ook al is er misschien nog niet zo heel veel te zien, er is heel wat gepast en gemeten. Een ding had ik wat te simpel aangenomen. Ik had de schokbrekerbevestigingen precies haakt op de pignonas gezet. Eenmaal gemonteerd bleek de pignonas te veel naar beneden te wijzen :wtf. Op naar de Manta-400 en meten met gradenboog en waterpas. Wat bleek. De pignonas wijst 4,5 graden omhoog, terwijl de schokbrekerbevestiging 4,5 voorover helt. Samen sluiten ze een hoek in van 99 graden i.p.v. 90 (toch een behoorlijk verschil). Nu ziet het er helemaal goed uit.
De bevestigingen van de bovenste draagarmen zijn nu op de as gehecht. De afstand tussen het onderste en bovenste scharnierpunt is nu 195 mm; dit is ongeveer 35 mm meer dan bij een originele 400- of commodore-as. Doordat de bevestigingspunten aan de bovenkant van de as aanzienlijk verder vanaf het hart van de as zijn gekomen, krijgt dit draaipunt heel wat minder krachten over te brengen.
Ook een bevestigingspunt voor de panhardstang zit er weer aan, in de juiste positie/hoek/afstand.
Hieronder het onderaanzicht van de rechter bovenste langsdrager.
Van binnen ziet het er nu zo uit. Ook aan de voorkant zitten beide draaipunten 195 mm uit elkaar (verticaal) en 644 mm horizontaal, net als op de as zelf.
Wordt vervolgd….
24 januari 2010 om 21:07 #17564890Het ziet er erg goed uit allemaal:thumbup:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.