Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,101 tot 1,125 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565870
    giuliettaevo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2006

      Nee. Dat klopt niet.

      De inhoud van het inlaatspruitstuk is niet echt bepalend voor de hoogte van het vermogen, meer voor hoe en wanneer dat vermogen er uit komt. En alles is van nog veel meer factoren afhankelijk, dus zeggen dat het 4-5 liter moet zijn dat klopt niet. ;) De cilinderinhoud van de motor en of de motor atmosferisch is of laaddruk krijgt zijn al 2 van de belangrijke factoren.

      bij een atmosferische motor houdt men meestal een inhoud aan van 2-2,5x de cilinderinhoud maar bij een turbo motor is het vaak wat lager. Een ideale inlaat zelf maken is nauwelijks te doen, zijn gewoonweg te veel dingen om rekening mee te houden en uiteindelijk is het altijd ergens een compromis. Als je beschikking hebt over speciale computerprogramma’s kun je hier wel heel veel van leren, bv over de flow en waarom kelkjes goed zijn en wanneer juist weer niet. :???:

      #17565871
      OA-H
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 May 2012

        Ok.

        #17565872
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          ….en dan maakt het denk ik ook nog veel verschil of de gasklep vóór het inlaatspruitstuk zit (zoals ik nu bij de Saab-motor heb), of dat de gaskleppen érachter zitten (zoals ik dat bij de Z20LET had; dat werkte echt super).

          Ik denk ook dat het voor het eindvermogen niet veel uitmaakt, maar als je het spruitstuk gaat zien als een soort drukvaatje, dan kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op de motorkarakteristiek.

          Zoals ik het nu heb, met de gasklep ervoor – probeer ik er alleen voor te zorgen dat de grote ronde buis groot genoeg is om een voorkeur stroming te voorkomen. Een te grote inhoud zal waarschijnlijk een groter turbo-gat tot gevolg hebben (iets waar ik met de TB’s helemaal geen last van had; dit hing heel mooi aan het gas, heel direct).

          We zullen zien :D

          #17565873
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            Het begint er steeds meer op te lijken (maar nog lang niet af hoor)….

            #17565874
            remo 07
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 May 2010

              Wat een berg werk weer Rik,petje af hoor…… :thumb

              #17565875
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                Een update van de motorombouw…

                # Hele koelsysteem klaar en gevuld
                # Oliekringloop nagenoeg klaar (twee koppelingen voor aan de oliekoeler ontbreken nog) en gevuld met olie
                # Waste-gate actuator pas gemaakt/gemonteerd incl. drukregelklepje (GM)
                # Alle vacuüm/overdrukaansluitingen gemaakt
                # Intercooler slangen pas gemaakt en gemonteerd
                # Carterventilatie in orde gemaakt

                De bediening van de Volvo turbolader heb ik met Opel-spullen gerealiseerd; een actuator van een LEH-lader en de PWM drukregelklep ook (die kent mijn DTA-motormanagement al ;) ). De originele Volvo-actuator kon ook niet op de oorspronkelijke positie gemonteerd; zou tegen de carrosserie komen. Moest sowieso verplaatst worden.

                Nog te doen:

                * Gas kabel maken
                * Oliekoelerslangen monteren
                * Luchtfilter aansluiten
                * Elektrische schakeling waterpomp maken
                * Hitteschild over uitlaatspruitstuk/turbo
                * Benzineslangen aansluiten (met drukmeter)
                * Gasklepschakelaar aansluiten

                …..en dan zou ie het moeten doen

                #17565876
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  Via een Zweedse Ascona-liefhebber die ook een Saab-motor aan het inbouwen is en die de (regelbare) elektrische BMW-waterpomp ook een goed idee vond, werd ik getipt over het volgende mooie setje om de waterpomp aan te sturen.

                  http://www.tecomotive.com/en/tinycwa-en” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  #17565877
                  GSI Racer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 June 2009

                    ik bewonder je werk steeds weer opnieuw :wors

                    ben heel benieuwd hoe als dit ‘straks’ klaar is :thumbup

                    #17565878
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      weer wat afgestreept…
                      * Gas kabel maken – done
                      * Luchtfilter aansluiten – done
                      * Benzineslangen aansluiten (met drukmeter) – done
                      * Gasklepschakelaar (Toyota) aansluiten – done

                      Nog te doen:

                      * Oliekoelerslangen monteren (nog geen koppelingen; hopelijk morgen wel)
                      * Elektrische schakeling waterpomp maken (materialen :thumbup , echt mooi spul binnen)
                      * Hitteschild over uitlaatspruitstuk/turbo (moet nog maar daar doet ie het eerst wel om :thumb ; een Saab heeft er niets zitten)

                      #17565879
                      remo 07
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 May 2010

                        Als ik niet beter zou weten, kan je zeggen dat het er gewoon in hoort…. :thumb

                        #17565880
                        cuupi
                          Lid sinds:
                          18 February 2008

                          Het einde komt weer in zicht, het ziet er top uit en het is lekker vol onder de kap. Ben benieuwd hoe het gaat lopen en vele met mij denk ik. :thumb

                          #17565881
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            Oliekoeler-slangen vanavond gemonteerd. Zonder bougies op oliedruk ‘gestart’. Bougies er weer in en injector stekkers er weer op….starten,…en lopen, in één keer. Nog wel een beetje te rijk, maar daar doen we nog wel iets aan. :thumbup

                            http://www.youtube.com/watch?v=1GxCVeof8tw” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            helaas een nogal vervormd geluid alsof was het een koffiemolen (Iphone?), maar dat valt in werkelijkheid erg mee.
                            Oliedruk is prima en alles lijkt dicht.

                            Ik ben blij! king:

                            #17565882
                            keesjanvanzanten
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 April 2010

                              :thumb king:

                              #17565883
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                En he is alive again :thumbup Hoeveelste keer is het nu dat je een nieuwe krachtbron voor het eerst start? Cih, c20xe, c20let, en nu saab? Respect voor je vakmansschap, en vooral je doorzettingsvermogen :wors

                                #17565884
                                remo 07
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 May 2010

                                  En je hebt WEER voor elkaar man :thumb :thumb :thumb Ik sluit me aan bij 2000!
                                  Ziet er uit als nieuw :jerry

                                  #17565885
                                  nygge
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2013

                                    Hello! your camber mod in the front, Have you drill a new hole in the front side on the a-arms? //Erik

                                    #17565886
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      @nygge wrote:

                                      Hello! your camber mod in the front, Have you drill a new hole in the front side on the a-arms? //Erik

                                      Hi there,
                                      Yes front side, on 13mm from the centre of the original bore. On Page 25 of this topic you can see how I did.

                                      #17565887
                                      GSI Racer
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 June 2009

                                        geweldig man!!!

                                        super dat hij meteen goed loopt. Wat kleinigheidjes houw je altijd :wors

                                        #17565889
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          De Saab-motor lijkt nu al erg goed te lopen. Probleem was dat de gasklep-potentiometer niet vanzelf terug kwam, maar op ca. 1/3 gas bleef staan (zat vol straalzand :???: ). DTA accepteerde deze weerstandswaarde niet voor gas dicht (en terecht naar bleek). Andere gemonteerd en ingeleerd in DTA. Liep meteen perfect stationair. De garage ruikt nu naar materialen die nog nooit zo heet geweest zijn (verf onderblok/carter) :D .

                                          http://www.youtube.com/watch?v=zf4vIj9I72k” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          Ik had begrepen dat Saab-motoren niet zo makkelijk toeren draaien,….nou die van mij met twee andere nokkenassen lijkt minstens net zo gretig als de z20LET. Klapt vlot ver over 7.000 rpm (buiten schaalverdeling)./ Dat zal het probleem niet meer worden denk ik.

                                          De koelwaterpomp werkt perfect met de nieuwe pompregelaar. Gaat automatisch sneller draaien naar mate de motortemperatuur stijgt (allemaal instelbaar incl testmodus; echt een perfect ding :thumbup ). Draait ook automatisch 2 minuten na zodat de turbolader de kans krijgt af te koelen (of langer wanneer je wilt).

                                          Heb nu ook een laaddrukmeter gemonteerd (rechts de koelwaterpomp controller):

                                          Wel niet zo’n mooie middenconsole als McLambo, maar goed….. ;)

                                          #17565891
                                          2000
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Welke temp. geeft het metertje in de middenconsole weer? Staat op 300, ben benieuwd wat ie meet?

                                            #17565892
                                            ckadett16v
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 August 2005

                                              @2000 bedoel je die rechts van de massa schakelaar, dat is zijn uitlaatgastemperatuur
                                              als het goed is. Trouwens mooi dat hij weer loopt, mooi project.

                                              #17565890
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @2000 wrote:

                                                Welke temp. geeft het metertje in de middenconsole weer? Staat op 300, ben benieuwd wat ie meet?

                                                Inderdaad dat is de uitlaatgastemperatuur. Die meet ik dicht achter de turbolader. Dit is een belangrijke parameter. Deze temperatuur moet eigenlijk niet te ver boven 850 graden komen. Hogere temperaturen kunnen de afgasturbine verwoesten. Een te arm mengsel geeft hoge temperaturen en een relatief late ontsteking ook. Op vol gas is de temperatuur vaak zelfs lager dan op een klein beetje gas 140 rijden.

                                                #17565893
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  Ik moet me geloof ik nu wel een beetje gaan schamen nu ik er 32 jaar nadat de Ascona-B uit productie is genomen, achter ben gekomen dat een voorruit van een Manta-B toch niet past. Ik zou toch zweren dat de vorige ruit die er in zat afkomstig was uit een sloop Manta-B(?)
                                                  Hoe dan ook, deze Manta-ruit krijg ik er niet in; na meten met rolmaat blijkt de ruit in het midden ca. 5mm hoger :???: . Zaterdag toch maar een Ascona-ruit ophalen.

                                                  Het goede nieuws is dat de motorkap prima past (en dicht kan, met voldoende speling tussen kleppendeksel).

                                                  #17565894
                                                  remo 07
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    2 May 2010

                                                    Dat van de voorruit had ik je wel kunnen vertellen,Rolkooi van manta past ook niet in ascona.Door schade en schande word men wijs. :wtf :vertag
                                                    Maar wat een bizar project is dit weer geweest zeg….. :thumb
                                                    Ik hoop van harte dat dit nu “gewoon”heel blijkt Rik.
                                                    Ik hoop dat ik na volgendeweek weer genoeg puf heb om weer eens wat te gaan doen(ben al weken ziek) :puke
                                                    Heelhouden en VEEEEEEl en vooral LAAAAAAANG plezier ermee.

                                                    gr Rene

                                                    #17565895
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Whaaahh vet! Alles!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,101 tot 1,125 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.