Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2013 om 15:46 #17565870
Nee. Dat klopt niet.
De inhoud van het inlaatspruitstuk is niet echt bepalend voor de hoogte van het vermogen, meer voor hoe en wanneer dat vermogen er uit komt. En alles is van nog veel meer factoren afhankelijk, dus zeggen dat het 4-5 liter moet zijn dat klopt niet. ;) De cilinderinhoud van de motor en of de motor atmosferisch is of laaddruk krijgt zijn al 2 van de belangrijke factoren.
bij een atmosferische motor houdt men meestal een inhoud aan van 2-2,5x de cilinderinhoud maar bij een turbo motor is het vaak wat lager. Een ideale inlaat zelf maken is nauwelijks te doen, zijn gewoonweg te veel dingen om rekening mee te houden en uiteindelijk is het altijd ergens een compromis. Als je beschikking hebt over speciale computerprogramma’s kun je hier wel heel veel van leren, bv over de flow en waarom kelkjes goed zijn en wanneer juist weer niet. :???:
3 maart 2013 om 16:25 #17565871Ok.
3 maart 2013 om 20:19 #17565872….en dan maakt het denk ik ook nog veel verschil of de gasklep vóór het inlaatspruitstuk zit (zoals ik nu bij de Saab-motor heb), of dat de gaskleppen érachter zitten (zoals ik dat bij de Z20LET had; dat werkte echt super).
Ik denk ook dat het voor het eindvermogen niet veel uitmaakt, maar als je het spruitstuk gaat zien als een soort drukvaatje, dan kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op de motorkarakteristiek.
Zoals ik het nu heb, met de gasklep ervoor – probeer ik er alleen voor te zorgen dat de grote ronde buis groot genoeg is om een voorkeur stroming te voorkomen. Een te grote inhoud zal waarschijnlijk een groter turbo-gat tot gevolg hebben (iets waar ik met de TB’s helemaal geen last van had; dit hing heel mooi aan het gas, heel direct).
We zullen zien :D
3 maart 2013 om 20:23 #17565873Het begint er steeds meer op te lijken (maar nog lang niet af hoor)….
3 maart 2013 om 20:26 #17565874Wat een berg werk weer Rik,petje af hoor…… :thumb
24 maart 2013 om 19:22 #17565875Een update van de motorombouw…
# Hele koelsysteem klaar en gevuld
# Oliekringloop nagenoeg klaar (twee koppelingen voor aan de oliekoeler ontbreken nog) en gevuld met olie
# Waste-gate actuator pas gemaakt/gemonteerd incl. drukregelklepje (GM)
# Alle vacuüm/overdrukaansluitingen gemaakt
# Intercooler slangen pas gemaakt en gemonteerd
# Carterventilatie in orde gemaaktDe bediening van de Volvo turbolader heb ik met Opel-spullen gerealiseerd; een actuator van een LEH-lader en de PWM drukregelklep ook (die kent mijn DTA-motormanagement al ;) ). De originele Volvo-actuator kon ook niet op de oorspronkelijke positie gemonteerd; zou tegen de carrosserie komen. Moest sowieso verplaatst worden.
Nog te doen:
* Gas kabel maken
* Oliekoelerslangen monteren
* Luchtfilter aansluiten
* Elektrische schakeling waterpomp maken
* Hitteschild over uitlaatspruitstuk/turbo
* Benzineslangen aansluiten (met drukmeter)
* Gasklepschakelaar aansluiten…..en dan zou ie het moeten doen
24 maart 2013 om 22:30 #17565876Via een Zweedse Ascona-liefhebber die ook een Saab-motor aan het inbouwen is en die de (regelbare) elektrische BMW-waterpomp ook een goed idee vond, werd ik getipt over het volgende mooie setje om de waterpomp aan te sturen.
http://www.tecomotive.com/en/tinycwa-en” onclick=”window.open(this.href);return false;
25 maart 2013 om 19:19 #17565877ik bewonder je werk steeds weer opnieuw :wors
ben heel benieuwd hoe als dit ‘straks’ klaar is :thumbup
28 maart 2013 om 20:25 #17565878weer wat afgestreept…
* Gas kabel maken – done
* Luchtfilter aansluiten – done
* Benzineslangen aansluiten (met drukmeter) – done
* Gasklepschakelaar (Toyota) aansluiten – doneNog te doen:
* Oliekoelerslangen monteren (nog geen koppelingen; hopelijk morgen wel)
* Elektrische schakeling waterpomp maken (materialen :thumbup , echt mooi spul binnen)
* Hitteschild over uitlaatspruitstuk/turbo (moet nog maar daar doet ie het eerst wel om :thumb ; een Saab heeft er niets zitten)28 maart 2013 om 20:45 #17565879Als ik niet beter zou weten, kan je zeggen dat het er gewoon in hoort…. :thumb
29 maart 2013 om 04:33 #17565880Het einde komt weer in zicht, het ziet er top uit en het is lekker vol onder de kap. Ben benieuwd hoe het gaat lopen en vele met mij denk ik. :thumb
29 maart 2013 om 21:37 #17565881Oliekoeler-slangen vanavond gemonteerd. Zonder bougies op oliedruk ‘gestart’. Bougies er weer in en injector stekkers er weer op….starten,…en lopen, in één keer. Nog wel een beetje te rijk, maar daar doen we nog wel iets aan. :thumbup
http://www.youtube.com/watch?v=1GxCVeof8tw” onclick=”window.open(this.href);return false;
helaas een nogal vervormd geluid alsof was het een koffiemolen (Iphone?), maar dat valt in werkelijkheid erg mee.
Oliedruk is prima en alles lijkt dicht.Ik ben blij! king:
30 maart 2013 om 06:36 #17565882:thumb king:
30 maart 2013 om 07:49 #17565883En he is alive again :thumbup Hoeveelste keer is het nu dat je een nieuwe krachtbron voor het eerst start? Cih, c20xe, c20let, en nu saab? Respect voor je vakmansschap, en vooral je doorzettingsvermogen :wors
30 maart 2013 om 08:36 #17565884En je hebt WEER voor elkaar man :thumb :thumb :thumb Ik sluit me aan bij 2000!
Ziet er uit als nieuw :jerry30 maart 2013 om 09:07 #17565885Hello! your camber mod in the front, Have you drill a new hole in the front side on the a-arms? //Erik
30 maart 2013 om 09:34 #17565886@nygge wrote:
Hello! your camber mod in the front, Have you drill a new hole in the front side on the a-arms? //Erik
Hi there,
Yes front side, on 13mm from the centre of the original bore. On Page 25 of this topic you can see how I did.30 maart 2013 om 18:24 #17565887geweldig man!!!
super dat hij meteen goed loopt. Wat kleinigheidjes houw je altijd :wors
31 maart 2013 om 18:01 #17565889De Saab-motor lijkt nu al erg goed te lopen. Probleem was dat de gasklep-potentiometer niet vanzelf terug kwam, maar op ca. 1/3 gas bleef staan (zat vol straalzand :???: ). DTA accepteerde deze weerstandswaarde niet voor gas dicht (en terecht naar bleek). Andere gemonteerd en ingeleerd in DTA. Liep meteen perfect stationair. De garage ruikt nu naar materialen die nog nooit zo heet geweest zijn (verf onderblok/carter) :D .
http://www.youtube.com/watch?v=zf4vIj9I72k” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik had begrepen dat Saab-motoren niet zo makkelijk toeren draaien,….nou die van mij met twee andere nokkenassen lijkt minstens net zo gretig als de z20LET. Klapt vlot ver over 7.000 rpm (buiten schaalverdeling)./ Dat zal het probleem niet meer worden denk ik.
De koelwaterpomp werkt perfect met de nieuwe pompregelaar. Gaat automatisch sneller draaien naar mate de motortemperatuur stijgt (allemaal instelbaar incl testmodus; echt een perfect ding :thumbup ). Draait ook automatisch 2 minuten na zodat de turbolader de kans krijgt af te koelen (of langer wanneer je wilt).
Heb nu ook een laaddrukmeter gemonteerd (rechts de koelwaterpomp controller):
Wel niet zo’n mooie middenconsole als McLambo, maar goed….. ;)
1 april 2013 om 15:40 #17565891Welke temp. geeft het metertje in de middenconsole weer? Staat op 300, ben benieuwd wat ie meet?
1 april 2013 om 16:48 #17565892@2000 bedoel je die rechts van de massa schakelaar, dat is zijn uitlaatgastemperatuur
als het goed is. Trouwens mooi dat hij weer loopt, mooi project.1 april 2013 om 18:40 #17565890@2000 wrote:
Welke temp. geeft het metertje in de middenconsole weer? Staat op 300, ben benieuwd wat ie meet?
Inderdaad dat is de uitlaatgastemperatuur. Die meet ik dicht achter de turbolader. Dit is een belangrijke parameter. Deze temperatuur moet eigenlijk niet te ver boven 850 graden komen. Hogere temperaturen kunnen de afgasturbine verwoesten. Een te arm mengsel geeft hoge temperaturen en een relatief late ontsteking ook. Op vol gas is de temperatuur vaak zelfs lager dan op een klein beetje gas 140 rijden.
3 april 2013 om 20:00 #17565893Ik moet me geloof ik nu wel een beetje gaan schamen nu ik er 32 jaar nadat de Ascona-B uit productie is genomen, achter ben gekomen dat een voorruit van een Manta-B toch niet past. Ik zou toch zweren dat de vorige ruit die er in zat afkomstig was uit een sloop Manta-B(?)
Hoe dan ook, deze Manta-ruit krijg ik er niet in; na meten met rolmaat blijkt de ruit in het midden ca. 5mm hoger :???: . Zaterdag toch maar een Ascona-ruit ophalen.Het goede nieuws is dat de motorkap prima past (en dicht kan, met voldoende speling tussen kleppendeksel).
3 april 2013 om 20:08 #17565894Dat van de voorruit had ik je wel kunnen vertellen,Rolkooi van manta past ook niet in ascona.Door schade en schande word men wijs. :wtf :vertag
Maar wat een bizar project is dit weer geweest zeg….. :thumb
Ik hoop van harte dat dit nu “gewoon”heel blijkt Rik.
Ik hoop dat ik na volgendeweek weer genoeg puf heb om weer eens wat te gaan doen(ben al weken ziek) :puke
Heelhouden en VEEEEEEl en vooral LAAAAAAANG plezier ermee.gr Rene
3 april 2013 om 21:18 #17565895Whaaahh vet! Alles!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.