Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
9 februari 2013 om 21:41 #17565845
Weer wat gedaan….
Uitlaatspruitstuk, turbo-passtuk en turbolader ‘definitief’ vastgezet met pakkingen, nieuwe moeren etc.
Ook de olietoevoerleiding naar de turbo aangelegd.
Olieretourleiding gemaakt; was een puzzeltje, maar best goed gelukt. Mooi grote doorlaat en loopt mooi af.
Het andere vliegwiel van een 9000 2.3-turbo turbo gemonteerd, met Aero-drukgroep en 9,5″ Toyota Supra MKIII Turbo koppelingsplaat (240mm)….en natuurlijk het price-as toplagertje ( :D uiteindelijk bij de BMW-dealer gehaald; BMW 2002).
10 februari 2013 om 11:41 #17565846Ik blijf versteld staan. Wat doe je eigenlijk voor de kost Rik? Waarschijnlijk iets in de fijnmechanica als ik het zo zie.
Wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?
10 februari 2013 om 16:39 #17565848@Manta-aero wrote:
Ik blijf versteld staan. Wat doe je eigenlijk voor de kost Rik? Waarschijnlijk iets in de fijnmechanica als ik het zo zie.
Wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?
Het meeste is gewoon (wat technisch) boeren verstand, haha! Of zoals ze hier in Twente nog wel eens zeggen: “Vaak ben je te bang!”. Nee, dat is ook niet helemaal eerlijk…ik ben als werktuigbouwkundig ingenieur veel bezig in projecten. Afhankelijk van de fase van het project eerst engineering manager, maar in de uitvoering ook construction manager op de bouw van een nieuwe fabriek. Hou me vooral bezig met machinebouw; nieuwe machines specificeren, kijken wie ze kan maken t/m de oplevering en nazorg van een nieuwe productielijn, of een hele fabriek zoals op dit moment.
Tijdens mijn HTS-studie en de eerste jaren daarna heb ik ook zelf wel veel machinebankwerk gedaan, plaatwerken, lassen, schakelkasten gebouwd, veel op karwei geweest (=vaak improviseren) etc. , dus ja ik kan met redelijk wat gereedschap wel overweg. Dit sleutelen aan auto’s is puur hobby voor mij. Is een mooie afleiding vind ik, want je moet er toch ook wel goed over nadenken.
Wanneer rijden? Ik heb niet echt een planning, maar ik hoop in 1 tot 2 maanden wel zover te zijn. We zien wel.
10 februari 2013 om 16:56 #17565847Daar heb je zeker gelijk in, je moet er gewoon aan beginnen en met voortschrijdend inzicht, kom je dan een heel eind!
Heb zelf ook HTS gedaan, maar dan de richting industriele automatisering (combinatie elektro/mechanica en software). Ken het project verloop inderdaad, ik werk ook bij een machine fabriek die productielijnen maakt. Doe ook regelmatig inbedrijfnames en nazorg, dus inderdaad ook veel praktijk ervaring en improviseren.
We blijven het volgen.
10 februari 2013 om 22:03 #17565849Beste Rik.
Ik moet zeggen petje af in 3voud. :wors
het project gaat maar door en ik volg het elke keer als ik hier bezoek.
Natuurlijk ben ik blij dat je ook op iets vertrouwt van bmw onderdelen, ook al is het dan een lagertje van voor 1975 ;)Suc6 met de voortgang en het filmpje is ook super.
Groetjes, Eric.
10 februari 2013 om 22:51 #17565850Inderdaad, petje af :wors effe mixen tussen alle merken :D
12 februari 2013 om 21:39 #17565851Alle motorsteunen, retourleiding etc. geschilderd en de motor hangt er weer in..
Nu verder afbouwen…..prutswerk/puzzelen waar nog wel wat tijd in gaat zitten.
13 februari 2013 om 05:56 #17565852Goed bezig rik ziet er weer top uit ben benieuwd hoe het straks weer loopt :thumb
14 februari 2013 om 18:16 #17565853weer flinke updates, had ff een tijdje niet gekeken.
toppie joppie!! :thumb
14 februari 2013 om 22:46 #17565854Ik volg het al een tijdje, PRACHTIG! :thumb
17 februari 2013 om 11:30 #17565855Een van de mooiste topics ooit dit! Wat allejezus vet zeg!! :wors
17 februari 2013 om 19:50 #17565856Weer ietsje verder…
De uitlaat is gemonteerd aan de turbolader. Hier is wel een paar uurtjes in gaan zitten. Met een 3″/76mm down-pipe om de stuurstang heen in een beperkte ruimte….en zodat het naderhand ook nog te de-/monteren is. Maar het is gelukt en ik ben er zelf heel tevreden mee. Past prima zo.
Ook het originele thermostaathuis moest anders. Origineel steekt de slangpilaar richting versnellingsbak. Dat kan natuurlijk niet want hier zit het kachelhuis (ook al zitten de kachelaansluitingen origineel aan de andere kant; had ik omgedraaid i.v.m. ombouw naar c20XE). Nieuw deksel gemaakt en pilaar 135 graden gedraaid naar voren toe.
met de slang erop
17 februari 2013 om 20:51 #17565857weer vette updates zeg!!
wat me zelf opvalt, zit die koelwaterslang niet te erg geknikt?? (zeg maar die slang naast de thermostaat)
17 februari 2013 om 21:14 #17565858@GSI Racer wrote:
weer vette updates zeg!!
wat me zelf opvalt, zit die koelwaterslang niet te erg geknikt?? (zeg maar die slang naast de thermostaat)
Dat is de kachelradiateur slang die vanaf de kachelkraan komt (vanuit de achterkant van de kop). Dit is een voorgevormde slang die bijna 180 graden bocht heeft; is niet geknikt hoor ;) .
18 februari 2013 om 16:53 #17565859ah okey, leek net zo dat hij wat dubbel zat.
maar je zult zeker wel weten wat je doet he :D18 februari 2013 om 20:43 #17565860@ Rik gaaf project om te zien. Je zal er vast en zeker zelf wel aan denken, maar je remleiding gaat wel
dicht langs de turbo. Daar zal ik nog wel even een hitteschild o.i.d. tussen maken, super hoe je het gemaakt
hebt.18 februari 2013 om 21:45 #17565861@ckadett16v wrote:
@ Rik gaaf project om te zien. Je zal er vast en zeker zelf wel aan denken, maar je remleiding gaat wel
dicht langs de turbo. Daar zal ik nog wel even een hitteschild o.i.d. tussen maken, super hoe je het gemaakt
hebt.Correct, ik denk dat het RVS hitteschildje dat ik er eerder bij de Z20LET tussen had zitten nog wel past, maar misschien moet er nog wel iets bij tussen want de turbo zit nu nog wel wat dichterbij.
19 februari 2013 om 08:45 #17565862Wat ik me afvraag, de olieretourleiding, zit die met een o-ring in het onderblok ? kan het niet zo goed zien op de foto
19 februari 2013 om 10:18 #17565863@mr-turbo wrote:
Wat ik me afvraag, de olieretourleiding, zit die met een o-ring in het onderblok ? kan het niet zo goed zien op de foto
Ja, zit een kamer in onderblok waar de o-ring in ligt. Daar steek je de buis dan door.
19 februari 2013 om 11:05 #17565864ben je niet bang dat de buis scheurt na verloop van tijd ?
want ik neem aan dat ie origineel uit 1 stuk bestaat ?
Ik heb met zo’n retourbuis best wat gezeur gehad omdat ie na verloop van tijd naast de las ging scheuren, heb er toen een flexibel stuk in gemaakt en was er toen vanaf19 februari 2013 om 16:41 #17565865bij volvo B230FT/LPT zit het standaard ook zo met een vaste buis aan de turbo dmv twee boutjes, en dan in een gat in het onderblok geschoven met rubber afdichtring.
19 februari 2013 om 21:37 #17565866De olie-retourbuis zit wel star vebonden aan de turolader en die zal wel wat bewegen t.g.v. warm-/koud uitzettingen, maar er zit behoorlijk wat speling op de boring in het blok en de buis. Dit wordt opgevangen door een behoorlijk dikke o-ring die weer zorgt voor elasticiteit.
Inderdaad bij de Volvo V70 II turbo zit het origineel ook zo. De gekke draai in de buis bij mij maakt het eigenlijk minder gevoelig (soort torsie veer) en die lassen heb ik wel vertrouwen in (ik weet wie ze gemaakt heeft ;) )
De praktijk zal het dadelijk uitwijzen :D
19 februari 2013 om 22:33 #17565867Je kunt altijd nog een slang maken als ie scheurt.
Ben jaloers op je tools en kundigheid. ziet er allemaal goed uit
2 maart 2013 om 22:30 #17565868Weer een kleine tussenstand…..
Persleiding gemaakt die vanaf de elektrische waterpomp komt.
RVS bus gedraaid die over o-ring schuift; zoals normaal de pers van de originele waterpomp ook.
De waterpomp zelf zit nu ook gemonteerd. let op! Multiriem loop is hier nog verkeerd en verkeerde maat. Is intussen gecorrigeerd waarbij de riem niet meer zoals hier van de krukaspoelie direct naar de dynamo gaat, maar eerst recht omhoog naar de spanrol en dan weer naar beneden naar de dynamo, dan omhoog naar de omleidrol en weer schuin naar beneden naar de krukaspoelie. Multiriem maat is nu 6PK1328
Zuig van de pomp aangesloten op onderkant van de radiateur, met extra pilaar voor kachel/expansietankje en waterkoeling turbo.
De steun voor de waterpomp gezien vanaf het rechter voorwiel.
3 maart 2013 om 12:14 #17565869[quote=
Een ronde alumium buis met een diameter van 100mm genomen en hetgasklephuis van een Toyota Supra 7MGTE (3.0-turbo) met een doorlaat van 65mm.Ziet er ingebouwd dan zo uit…
[/quote]
Ik heb ergens gelezen dat inlaat buis ongveer een houd van 4-5L moet hebben om meer vermogen te genereren. klopt dat?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.