Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2010 om 13:06 #17564841
Zo het begin is er. De benzinetank is eruit en de ‘originele’ achteras is er onder vandaan.
De onderste langsdragers (E-Rekord) zijn gepositioneerd/gehecht aan de Volvo-as (oh ja, voor de kenners, links en rechts zit op de foto nog verkeerd; handremkabel-beugeltjes horen aan de buitenkant van de draagarm).
De hartafstand tussen de beide veren wordt vergroot overeenkomstig 400-as. Gaat van 924 naar 964 mm. Hiertoe moeten de bovenste centreerringen tegen de kokers elk 20mm naar buiten worden verplaatst. Dit kan prima en ziet er bij een 400 niet anders uit (staan nu zelfs wat ‘over de rand’ naar binnen toe):
Afwijkend t.o.v. 400-constructie is de hoek van de onderste langsdragers t.o.v. rijrichting. Deze wordt/is bij E-Rekord 8,5 graden en bij een 400 is deze hoek groter (ofwel de bevestigingspunten aan de carrosserie zitten bij een 400 dichter bij elkaar). Ik heb nog wel even gecontroleerd of ik voldoende ruimte tussen de 9″ velgen en de (bredere) draagarmen houd. Beide kanten nog 15 mm speling.
Zou dus moeten kunnen zo:).Volgende is het maken van degelijke bevestigingspunten aan de carrosserie
3 januari 2010 om 17:15 #17564842origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door gonzo powerrr
mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5Dat kan ik me goed voorstellen, als je hem een beetje gebruikt. Sperdif voor de Volvo-as heb ik van Harrie Meijers.
Ik zal van de ombouw wel een verslag doen (hoewel ook hier weer tal van mogelijkheden zijn, met evenzovele meningen).
Bij Harry was ik ook al onder de auto wezen kijken Betram altena heeft ook een volvo as en zit er ook netjes onder !
Wat kost zo’n sperretje ongeveer ?
ik wacht je verslag af king:
3 januari 2010 om 19:19 #17564843AnoniemLid sinds:
1 January 1970hey, dat stalen staartstuk, hoe is de rubber aan de aandrijfas zijde gemonteerd? (waarmee hij in de dwars balk zit gemonteerd).
of is deze zonder rubber bevestigd?
evt foto?
of verkoop je hem toevallig:thumbup3 januari 2010 om 20:28 #17564844ff een vraagje
waar heb je je uitlaat vandaan ??
3 januari 2010 om 20:34 #17564845origineel gepost door mauscona
hey, dat stalen staartstuk, hoe is de rubber aan de aandrijfas zijde gemonteerd? (waarmee hij in de dwars balk zit gemonteerd).
of is deze zonder rubber bevestigd?
evt foto?
of verkoop je hem toevallig:thumbupIn de ‘driehoekige’ opening van de dwarsbalk zitten standaard rubbers.
Het ronde rubber om de aandrijfas is een standaard rubber, echter met daaromheen twee stukjes v-snaar naast elkaar (afmeting zoals CIH-waterpomp/dynamo). Eerst rubber monteren daarna v-snaar via openingen in in het blik naar binnen/eromheen schuiven en weer naar buiten, dan met klemmetje uiteindjes aan elkaar vast zetten. En ja ik weet dat er speciale stuggere PU-rubbers verkocht worden, maar dit werkt ook:).De as wordt (voorlopig) niet verkocht.
3 januari 2010 om 20:37 #17564846AnoniemLid sinds:
1 January 1970is dit een zelfbouw staart stuk?
3 januari 2010 om 20:39 #17564847origineel gepost door mauscona
is dit een zelfbouw staart stuk?Yep!
3 januari 2010 om 20:41 #17564848AnoniemLid sinds:
1 January 1970aha, dan het volgende,
kun je van het gegoten staartstuk de rubber afpersen of hoe heb je dit gedaan?
ik neem aan dat die rubber een ring heeft die over het gegotenstuk geperst zit?
grjs thanx3 januari 2010 om 20:46 #17564849origineel gepost door Ascona20E
ff een vraagjewaar heb je je uitlaat vandaan ??
Via, via volgens mij van Harry Meijers in Rijsen.
Het is een Simons uitlaat (is een tijdje niet leverbaar geweest). De vorige heeft het 13 jaar uitgehouden! Er worden ook Engelse ‘neppers’ verkocht :thumbdown.Ik zou persoonlijk geen RVS-uitlaat willen (tenzij je het belangrijk vind dat ie onder de bodem ook glimt:D). Zijn vaak erg scheurgevoelig.
3 januari 2010 om 20:48 #17564850ok thanks
ik reed hiervoor jaren met rvs uitlaten nooit geen gezeur mee gehad.ik kan ook aan een simons komen maar dan 80 mm en dat vind ik te veel.
ik probeer meijers wel
bedankt !3 januari 2010 om 20:50 #17564851origineel gepost door mauscona
aha, dan het volgende,
kun je van het gegoten staartstuk de rubber afpersen of hoe heb je dit gedaan?
ik neem aan dat die rubber een ring heeft die over het gegotenstuk geperst zit?
grjs thanx:wtf Die ring zit volgens mij helemaal niet zo vast en kan er volgens mij heel makkelijk af. Die schuif je naderhand weer over de stalen pijp met buitendiameter van 70 mm.
3 januari 2010 om 20:51 #17564852AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zal het eens proberen, had nog niet gekeken,
ik ga aan de slag, grjs3 januari 2010 om 20:54 #17564853origineel gepost door Ascona20E
ik kan ook aan een simons komen maar dan 80 mm ….Dat vind ik dan wel weer interessant (niet voor mijzelf, maar voor een zekere manta-400 met een hele dikke CIH2.4-16V). Wie levert zoiets?
3 januari 2010 om 20:59 #17564854origineel gepost door Ascona20E
ok thanks
ik reed hiervoor jaren met rvs uitlaten nooit geen gezeur mee gehad.Ik heb/had een vaste ‘klant’ die intussen z’n tweede RVS-uitlaat onder z’n E30-M3 heeft en waarvan ik na bijna elk evenement de uitlaat opnieuw moet nazien (is ook niet bepaald een recht-toe-recht-aan ding). Ik heb het er daarom niet zo op. Maar als ik jou beluister kan het dus wel goed gaan:thumbup.
3 januari 2010 om 21:05 #17564855origineel gepost door gonzo powerrr
Wat kost zo’n sperretje ongeveer ?
Rond de Eur 800,- ; moet je maar even informeren bij Harry Meijers
3 januari 2010 om 21:08 #17564856kijk even op gkb import
http://www.gkb-import.nl3 januari 2010 om 21:19 #17564857origineel gepost door Ascona20E
kijk even op gkb import
http://www.gkb-import.nlIk zie onder Simons Ascona/Manta ’75-.. wel een omschrijving “…eindpijp rond 80mm”, maar dit is een straat/sport uitlaat (juist geen dikke). Ik/wij rijden altijd met de T83-H1 groep-A uitlaat en die is 2 1/2″ = 63mm over de hele lengte. Die staat er wel bij (onderaan), incl. 4 in 2 in 1 spruitstuk.
3 januari 2010 om 21:25 #17564858Hoe kom er bij om een Volvo as te pakken? Heb je dat dan weer ergens anders gezien? Of is het echt ‘rocket-science’ en is het 1 groot avontuur?
3 januari 2010 om 21:45 #17564859origineel gepost door McLambo
Hoe kom er bij om een Volvo as te pakken? Heb je dat dan weer ergens anders gezien? Of is het echt ‘rocket-science’ en is het 1 groot avontuur?Gehoord en gezien bij de rally-Ascona van Harry Meijers en nog twee andere rally auto’s C-Kadett en Ascona. Echter allemaal op verschillende manieren bevestigd onder de carrosserie. De rally-auto’s gebruiken wel allemaal uniball kogelgewrichten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid geregeld te kunnen spieken hoe de achteras bij een originele manta-400 gemonteerd is. Dit houd ik zoveel mogelijk aan. Alleen de bovenste langsdragers worden net zo lang als de onderste en dat betekent dat ze naar binnen moeten. Ik heb de onderste langsdragers van een opel rekord genomen (zelfde als 400) en de bevestigingspunten aan de achteras ook. Onder een rekord werkt dit ook, dus…
De originele bevestigingspunten van de Volvo-as moet je er gewoon allemaal afslijpen totdat je weer een kale as hebt.Ik zou het zeker geen ‘rocket science’ willen noemen, maar gewoon vertrouwen op je boeren verstand. Het is natuurlijk wel een beetje een uitdaging om het ook gewoon naar eigen inzicht zo te maken en dan straks kijken hoe het werkt.
Het afstellen van het nieuwe sper is ook nog wat gepuzzel. Volvo gebruikt geen samengestelde pakketje shims met allerlei verschillende diktes waarmee je kunt varieren, maar links en rechts van het dif slechts 1 shim met ingegraveerde dikte:(.
4 januari 2010 om 08:44 #17564860Er zijn er ook die een bmw achteras monteren je zit alleen met je uitlaat wat lastig over/onder je as.
4 januari 2010 om 08:54 #17564861En wat is de reden dat je een dergeljke achteras kiest? Misschien heb je het al eerder genoemd. Voldoet de standaard Opel as niet?
4 januari 2010 om 08:59 #17564862AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik denk dat het een keus is ieder voor zich, een colega sprint met een orginele c kadett as met sper, en voor rechtuit gaat het prima.
alles blijft heel. wel zijn er extra trekstangen gemonteerd.4 januari 2010 om 17:15 #17564863origineel gepost door McLambo
En wat is de reden dat je een dergeljke achteras kiest? Misschien heb je het al eerder genoemd. Voldoet de standaard Opel as niet?Primair, omdat de pignonwiellagers snel stuk gaan als de motor meer dan ca. 200Nm koppel levert (boven ca. 160PK). Ten minste wanneer je hem ook een beetje gebruikt ;).
Dit zijn de lagers die aangeduid worden met nr 18 & 22. Het is intussen ook erg moeilijk om aan deze lagers te komen en ze kosten dan al gauw meer dan Eur 300,-
Het differentieel van een Volvo 240 is veeeel sterker. Zitten veel grotere lagers en tandwielen in.
Een achteras van een Opel Commodore had ook gekund, maar deze is veel schaarser en het sper is in de regel veel duurder.4 januari 2010 om 17:46 #17564864de duitser Michael Rausch reed een jaar of 6 geleden al met een Volvo as,ik weet niet of hij de 1e was,hij rijd rally’s met een dikke cih 2.5 16v,dat houd een opel asje niet zolang vol.
sprinten over een vlakke baan zal wel wat langer goed gaan
5 januari 2010 om 08:30 #17564865Interessant! En een originele 400, die heeft volgens mij ook meer als 200nm koppel. Hier zat volgens mij ook een commodore -achtige as onder om dit koppel te verwerken… Veel rijders hebben een 2.4 blok in de manta/ascona liggen, die produceert ook nabij de 200 nm. Dit zal toch wel goed gaan bij straatgebruik?
Las net iets over internet over dat bij de 400 assen de torque-tubes anders zouden zijn dan bij straatversies. Geen idee wat torque tubes zijn :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.