Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2010 om 12:07 #17562659
Onder de bekleding zat bij mijn ascona een soort van vilt-mat. (2-3 cm dik) Dit zat vooral aan de voorkant en het lag over de tunnel heen.
Het oude materiaal is een beetje vergaan, en volgens mij is het enorm water absorberend. Is het aan te bevelen om dit terug te leggen? Of kan ik beter een pak van iets anders halen dat geluidsisolerend is?
3 maart 2010 om 16:49 #17562660is volgens mij wel handig om weer erin te leggen, t zat er niet voor niks in;)
3 maart 2010 om 18:23 #17562661heb inmiddels gemerkt dat het nogal waterabsorberend is ja
heb een lekkende fles ruitensproeiervloeistof in de auto gehadmaar zal inderdaad wel een goede reden hebben dat het erin ligt
die kit zal ook wel terug moeten maar ik weet de naam niet en of er iets minder kleverigs voor is4 maart 2010 om 07:07 #17562662origineel gepost door Tiedo
is volgens mij wel handig om weer erin te leggen, t zat er niet voor niks in;)Ik wil ook zeker wel iets terug leggen, liefst nog een dikkere laag, alleen het oude materiaal is al 30 jaar oud, en het stink als een achterlijke :P
Dus vroeg ik me af of er alternatieven zijn, of dat dit spul misschien nog nieuw te koop is. Heb even bij mijn Vectra onder de vloermat gekeken, en daar ligt ook iets soortgelijks, alleen een veel dikkere laag.
Tiedo, weet jij toevallig wat voor kit ik moet gebruiken voor die ventilator tunnel boven de pook? Ik heb hier constructiekit liggen.
4 maart 2010 om 15:30 #17562663ik zou gewoon van dat plakkerige zwarte caroseriekit gebruiken. ik ben trouwens ook wel benieuwd wat voor alternatieven er zijn voor die isolatie
9 maart 2010 om 07:05 #17562664dit spul kun je gewoon bij leen bakker krijgen is een soort ondertapijt is ongeveer een cmtertje dik en kost geendrol
9 maart 2010 om 07:24 #17562665Kijk, daar hebben we wat aan! Van het weekend maar weer naar Leen Bakker dus
9 maart 2010 om 08:07 #17562666Goh die Leen Bakker is wel handig, nu herrinner ik me dat bij de eerste subwooferkisten die ik maakte met mijn broer ook het tappijt van Leen Bakker kwam. haha (Daarna wel iets proffesioneler aangepakt)
Ik heb mijn vloer ook los van de Ascona en ga dat ook er maar in leggen. :thumbup10 maart 2010 om 07:32 #17562667Binnenkort gaan de voorschermen er weer op. Nu ben ik al aan het passen geweest, maar bij de parafaan sluit het helemaal niet meer aan. :thumbdown
Heeft iemand (liefst met originele schermen) misschien een foto’tje van bovenaf hoe groot de naad hier hoort te zijn?
Moet hier overigens kit in de naad? Hoor hier verschillende verhalen over.
18 maart 2010 om 08:24 #17562668Niemand een foto?
En dan heb ik nog een vraag: vanwege laswerk, en omdat er hier en daar wat vliegroest zit, heb ik wat plekjes om bij te werken op de carroserie.
Hoe kan ik dit het beste doen? Bij laten spuiten? ($$$) of gewoon ff met de roller en lekker laten zitten, tot een mogelijke complete spuitbeurt over een paar jaar?
Dit soort dingen:
18 maart 2010 om 09:12 #17562669zoals op de laatste foto, kun je het beste goed kaal maken, dikke laag rode ijzermenie overheen, en dan met een kwast of roller bijwerken.
en die andere plekjes ligt eraan hoelang die spuitbeurt nog duurt. dat zal nog wel een paar jaar goed gaan, goed in de was zetten dat het beetje vettig blijft zeg ma, roest het ook minder snel.
met de roller bijwerken wordt niet mooi, kun je het beter zo laten.
dorpel zie je niet direct als die is bijgewerkt.
hoe staat er verder met de ascona? laswerk klaar?
18 maart 2010 om 09:22 #17562670En lokaal bijspuiten? Zou dat kunnen? Ik heb dat met mijn rode vectra eens laten doen door mijn toenmalige zwagertje, die in die tak van sport zat. Dat werd toen best mooi, zeker na een keer poetsen van het probleem gebied was er niets meer van te zien.
Verder: Het schiet nu op. De slechte plekken waren een behoorlijke uitdaging kwa laswerk. Mijn pa die last, daar heb ik geen kaas van gegeten. hij heeft sommige delen van het chassic gerecontrueerd uit plaatmateriaal. Petje af! :wors (zoals een gedeelte van de accu-bak)
We maken eerst de voorkant klaar, en dan gaan we eerst maar eens een poosje rond-karren. Er zitten ook wat plekjes aan de achterkant, en de wielranden zijn behoorlijk verrot op 2 kleine puntjes, maar daar komt voorlopig maar een laag menie op. Dan moet ik ook aan de gang aan de bodem bij de achteras. Veerschotels aan de carroserie zijn een beetje aangevreten door de roest, en de hele ‘tunnel’ rondom de as is een beetje roestig. Ik denk dat vanwege de warmte van de uitlaat de tectyl hier losgelaten heeft. Ook helemaal achteraan de dorpels zit een beetje rottigheid, maar niks ernstigs. Ik denk dat ik hem een keer op een zaterdag morgen goed opkrik, en de as laat zakken, dan kan ik er vanuit de smeerput goed bij.
Ik zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen van hoe die er voor staat.
18 maart 2010 om 10:04 #17562671ja bijspuiten kan altijd, en kan ‘onzichtbaar’ worden. maar daar hangt bij een goede schadehersteller een prijskaartje aan, iemand die het in zn vrije tijd wil doen is vaak veel goedkoper.
18 maart 2010 om 10:22 #17562672Vrijwilligers? :P
Uiteraard hoeft het niet voor niks, maar ik kan niet de hoofdprijs betalen.
18 maart 2010 om 13:15 #17562673Die onderste randen bij de deuren kun je ook kaal maken en behandelen.
Daarna dun laagje tectyl erover heen (ovber de hele dorpel) ofzo. Mijn auto heeft hetzelfde en da’s in combinatie met de spatlappen toch wel erg handig (en onopvallend)plus dat het goedkoop en makkelijk bij te werken is!
18 maart 2010 om 13:38 #17562674Dorpels gaat me wel lukken denk ik. Heb inmiddels ook al een spuitbus Motip in de kleur van de auto, dus daar wil ik de dorpel mee doen (rest ff goed afplakken)
De wielranden zijn bij mijn Ascona juist aan de voorkant (waar ze aan de dorpel zitten) verrot. ennuhh. spatlappen aan de voorkant van de achterwielen lijkt me een beetje raar :P
Ik heb de spatlappen er ook helemaal afgehaald nu. Er zat een hele lading zand achter klem, en als dat nat wordt, dan blijft het lang nat= niet goed. (er stond ook Ford op mijn spatlappen:fy1)Bij de brezan is ook een lakstift in de goeie kleur te krijgen. Sommige van de ‘puistjes’ van de 1e en 2e foto zijn al opengeknapt en hier zit roest. Mischien dat ik deze wel ff met de dremel en een klein staalborsteltje (2mm) schoonkrab en een drupje lak weer op de plek om verder roesten te voorkomen. Of is dat mierenneuken? Ik ben zo bang dat het rustig aan doorroest als ik er niks aan doe :cry
18 maart 2010 om 19:22 #17562675Ja, daar moet je zeker wat aan doen. Anders gaat het onder de lak verder en dat is zonde:fy1
De roest zo goed mogelijk wegkrabben totdat je kaal metaal overhoudt en dan met goede grondverf of menie bewerken. Daarna met gewone lak bijkleuren.Zo te zien was hij onder de tankdop al een keer doorgeroest en is er daarom een stukje in gepopt. Daar was die bij mij ook doorgeroest en heb ik ook laten lassen. Moet wel de tank er uit om daar goed bij te komen.
18 maart 2010 om 20:36 #17562676Okay, dat idee had ik ook al. Dat is nog best een klus, want dat randje dat met de C-stijl mee naar beneden loopt zit ook helemaal onder de roest puistjes, en ook onder beide achter-ramen (tot onder de rubber:o). Dat wordt een leuk projectje voor een zonnige lente dag.
Is het een hoop werk de tank eruit te halen, of zeg je van; lekker laten zitten dat gepopte stukje…
Weet ik ook gelijk waar deze roest vandaan kwam:
Dit is dus vanaf het tankdop-gat in het binnenscherm gevallen
Ik zal morgen eens ondersteboven de kofferbak in duiken met een zaklamp, kijken hoe het er van binnen bijstaat…
19 maart 2010 om 12:18 #17562677Hoe is je kofferbakvloer zelf trouwens? Kan zijn dat het achterraam lekt door die roest. Ik heb hetzelfde namelijk en daardoor loopt er water de kofferbak in, onder dat zwarte spul door (dat is er nu allemaal uit). Ik ga dan binnenkort de ramen eriuithalen en waterdicht maken, maar ik zou die vloer goed in gaten houden als je raamsponningen zo slecht zijn.
20 maart 2010 om 08:26 #17562678Er stond wel wat water in de kofferbak toen de Ascona in de stromende regen heeft gestaan, maar ik heb toen het achterruit rubber helemaal nagelopen, (ff randje opgetild) en nergens roest. Kan dit nog op andere (minder voor de hand liggende plekken) doorlekken? Zowiezo heb ik wat roest onder in de reservewiel bak, en ik zal denk ik op een later moment ook ff die rubber matjes uit de kofferbak eruit halen. Kijken wat daar voor verassingen onder zitten.
Die roest op bovenstaande foto’s is dus van een vorige tank + vulopening.
Gisteravond met 3m kit bezig geweest, alle lasnaden afgedicht. Man wat meurt dat spul! :P
Een beetje verder aan het inspecteren geweest, en toen ontdekte ik dat het achterraam aan de bestuurderskant flink wat roest onder het rubber heeft. Ik zal binnenkort wel eens het raam eruit halen (lijkt me niet al te veel werk). Ik wilde zowiezo van de zomer de stijlen zwart maken (zoals de sport uitvoeringen), dat gaat zowiezo makkelijker zonder ramen.
….. Ja, zit al met al aardig wat plekjes rondom de achterruiten (aan beide kanten)
20 maart 2010 om 13:03 #17562679origineel gepost door McLambo
Er stond wel wat water in de kofferbak toen de Ascona in de stromende regen heeft gestaan, maar ik heb toen het achterruit rubber helemaal nagelopen, (ff randje opgetild) en nergens roest. Kan dit nog op andere (minder voor de hand liggende plekken) doorlekken? Zowiezo heb ik wat roest onder in de reservewiel bak, en ik zal denk ik op een later moment ook ff die rubber matjes uit de kofferbak eruit halen. Kijken wat daar voor verassingen onder zitten.Die roest op bovenstaande foto’s is dus van een vorige tank + vulopening.
Gisteravond met 3m kit bezig geweest, alle lasnaden afgedicht. Man wat meurt dat spul! :P
Een beetje verder aan het inspecteren geweest, en toen ontdekte ik dat het achterraam aan de bestuurderskant flink wat roest onder het rubber heeft. Ik zal binnenkort wel eens het raam eruit halen (lijkt me niet al te veel werk). Ik wilde zowiezo van de zomer de stijlen zwart maken (zoals de sport uitvoeringen), dat gaat zowiezo makkelijker zonder ramen.
….. Ja, zit al met al aardig wat plekjes rondom de achterruiten (aan beide kanten)
Nouja het lekt kennelijk. Waar zat het water? Tegen de tank aan of helemaal achter(tegen het achterpaneel?)
Kan ook zijn dat het langs de achterlichten naarbinnen gaat, had ik ook (en nu lekt het nog ergens maar daar moe ik nog mee aan de gang)
En mbt tot die matten: zolang er geen lucht tussen het metaal en de mat zit (als het er dus strak tegenaan zit) dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.
20 maart 2010 om 13:15 #17562680Ja, maar hoe kom je daar achter ? ;)
Bij de voorstoelen dacht ik dat het er ook strak op zat, maar ik kwam nog druppels onder de matjes tegen..
20 maart 2010 om 13:28 #17562681Haha ja dan wordt het weghalen :D
Achja het is een kutwerk maar ik heb er toen alles uitgehaald en spuitbusje eroverheen, nu gaat tenminste niet verder. Zodra ik tijd heb keer zilver eroverheen en die zwarte matten erin en dan is het weer klaar, kwam niks ernstigs tegen (wel beetje roest maar dat was zo weg)
Het zijn vervelende klusjes maar wel de moeite waard, een rotte bodem is nog kuttter.
21 maart 2010 om 20:09 #17562682Voor wat betreft die stukken, ik weet niet wat je budget is, maar ik weet misschien nog wel een ‘goedkoop’ adresje in de buurt. Het kost wel geld, maar niet zo veel als een normale spuiter rekent.
22 maart 2010 om 06:47 #17562683Interessant, interessant…. U2U?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.