Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2012 om 20:15 #17563621
Iemand wel eens van het autobandenmerk MARIX gehoord? Staat nu een leuke deal op marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/8847924″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik kan er geen één test van vinden.. :hmmz
29 september 2012 om 21:09 #17563622ziet er uit als habbietabbie :jerry en ook nog nooit van gehoord maxxis die wel.
29 september 2012 om 21:11 #17563623ik heb de site van deze bandenfabrikant gevonden.
http://www.marix.it/” onclick=”window.open(this.href);return false;volgens mij doen ze banden herprofileren. dus nieuw rubber er op plakken.
ik weet niet precies wat ik hier van moet vinden… :hmmz29 september 2012 om 21:24 #17563624Hmm, dat klinkt niet positief; in het bijzonder niet om op te roken….
29 september 2012 om 23:27 #17563625Accu gewoon in de kofferbak plaatsen draadeinden link en rechts en een strip erover niet te vast draaien maar dat lijkt mij duidelijk. En nee geeft bij mij voor apk geen probleem. De kabel neem gewoon lekker een las kabel die kom je best wel eens ergens tegen twee ogen eraan solderen/knijpen hoofdschakelaar er tussen en whalla klaar. Heel niet moeilijk
30 september 2012 om 11:51 #17563626Nog ff een tip, de beste plaats voor een accu bij een achterwielaangedreven auto met starre achteras is links voor of rechts achter.
Dit i.v.m. reactiekrachten van de aandrijving.Als je de accu niet in een bak met damp afvoer hebt staan moet je eigenlijk een slangetje aan de acccu bevestigd hebben.
Een goede accu heeft daar een voorziening voor.30 september 2012 om 18:18 #17563627@HOT ROD wrote:
Nog ff een tip, de beste plaats voor een accu bij een achterwielaangedreven auto met starre achteras is links voor of rechts achter.
Dit i.v.m. reactiekrachten van de aandrijving.Als je de accu niet in een bak met damp afvoer hebt staan moet je eigenlijk een slangetje aan de acccu bevestigd hebben.
Een goede accu heeft daar een voorziening voor.Bedankt voor de tip!. Wat betreft die plaatsing van de accu; dit is gezien vanuit de bestuurderspositie?
Ik vraag dit, omdat standaard de accu bij een Ascona rechtsvoor zit.30 september 2012 om 18:54 #17563403Wij maken de accu eigenlijk altijd links achterin of op de plek waar reserve wiel zit (Maar is bij ons meestal vlakke plaat ivm rally,)
of op de verhoging boven de uitlaat zoals we hadden in de rally auto van vorig jaar;)30 september 2012 om 19:55 #17563628AnoniemLid sinds:
1 January 1970@HOT ROD wrote:
Nog ff een tip, de beste plaats voor een accu bij een achterwielaangedreven auto met starre achteras is links voor of rechts achter.
Dit i.v.m. reactiekrachten van de aandrijving.Als je de accu niet in een bak met damp afvoer hebt staan moet je eigenlijk een slangetje aan de acccu bevestigd hebben.
Een goede accu heeft daar een voorziening voor.als ik jou reactie,s lees
klinkt het me steeds meer op theoretische kennis
waar je ongetwijfeld veel van in huis hebt :worsmaar of dat in de praktijk ook altijd net zo goed werkt??
neem ik b.v een manta ascona 400 staat de accu ook meer links dan rechts achterin
om reden dat er enkel rechts een reserve wiel kan liggen
die ook z,n gewicht in de koffer brengt ;)30 september 2012 om 20:42 #17563629McLambo, Je bekijkt zoiets altijd in rijrichting, die afspraak is eigenlijk voor alle voertuigen zo.
De reden om de accu links voor of rechtsachter te plaatsen wordt al duidelijk als je bi dragrace de snelle straatklasse bekijkt, in de USA dan wel, waar ze met die heerlijke grote Amerikanen rijden.
Die tillen vaak een wiel op en dat is dan het linker voorwiel. Bij de minder sterk gemotoriseerde auto’s (ook onze Opeltjes) daar spint, bij hard weg trekken altijd het rechter achterwiel (als de achteras niet van een sper is voorzien).
Dit komt door het reactiekoppel van de aandrijving.
De Rekords en Commodores bv hebben de accu wel linksvoor.
Dat wie dan ook zijn accu plaatst waar hij dat wil dat moet hij dan helemaal zelf weten maar de beste plaats blijft: links voor of rechts achter bij een auto met starre achteras en aandrijving op de achterwielen.1 oktober 2012 om 17:43 #17563630hier de beloofde foto,s van de versnellingsbakken en kabels
eerst de manta , je ziet deze zit niet met een knik
de ascona zit inderdaad met een knik en dit komt zoals je al gemerkt door de steun die in de weg zit
maar dit zit bij mijn al 10 jaar inmiddels zo en geen problemen mee1 oktober 2012 om 17:50 #17563631Bedankt! Ik laat hem gewoon zo zitten dan.
Dat ziet er overigens netjes uit zeg!
Mijn onderkant is net een ouwe teerfabriek king:
3 oktober 2012 om 10:32 #17563632Nu dat de hele motor, aandrijflijn en ophangen eigenlijk klaar is, ben ik alles nog een keer nagelopen, en kwam het volgende tegen:
De onderste draagarm aan de rechterkant, zit niet helemaal in het midden van de as. Alles is wel op de juiste spanning aangetrokken.
Kan dit kwaad?
Er is nog niet met de auto gereden, dus misschien dat het zichzelf nog moet zetten?
Hoop niet dat ik dit weer los moet gaan halen… :hmmz3 oktober 2012 om 16:55 #17563633Hoi Lambert,
Jij hebt toch ook die rode PU-bussen van splendid parts gemonteerd?
De bus die daar zit heeft aan 1 kant een kraag; tot zover hoort ie in de draagarm gedrukt. Zou je even met een lampje kunnen checken. Verder zou het zo moeten zijn dat bij beide draaipunten van de onderste draagarm de kragen van deze bussen aan dezelfde kant horen te zitten; dit is naar de achterkant van de auto. Wanneer dat klopt en de achterste van het schuin weglopende deel zit goed dan zou de voorste automatisch goed moeten zitten.Kijk/vergelijk anders even met de fotos op pagina 2 van mijn topic. Daar zijn de bussen en inbouwpositie net te zien.
3 oktober 2012 om 18:52 #17563634Hoi Rik,
Nee, helaas niet. Ik heb ze bij PS-Autoteile vandaan, en die kwaliteit vond ik maar matig. Rest van de auto daarna wel bij splendid besteld, en die is super!
De bussen zitten wel goed; alletwee met de kraag naar achteren.
Zou het kunnen dat met lassen er iets krom getrokken is?
Ik zal de wagen eerst eens op zijn wielen zetten, alles natrekken en een een paar keer flink en en uit veren, misschien dat het dan goed zit.Anders die onderste draagarm er maar onderuit halen . :(
3 oktober 2012 om 19:50 #17563635Zit de kraag van de pu-bus wel ‘aan’? Helemaal in de bus van de draagarm. Kan haast niet wanneer ik de foto zo zie
3 oktober 2012 om 20:04 #17563636Ik zal het eens bekijken morgen. Indien dit niet het geval is, dus draagarm eronder uit halen..
Als ik de fusee opkrik, en dan de onderste fuseekogel losschroef, schiet dan de auto omhoog? Of blijft de veer netjes op spanning zitten, zodat ik rustig de krik kan laten zakken… ? Nooit eerder gedaan..
3 oktober 2012 om 20:36 #17563637@McLambo wrote:
Ik zal het eens bekijken morgen. Indien dit niet het geval is, dus draagarm eronder uit halen..
Als ik de fusee opkrik, en dan de onderste fuseekogel losschroef, schiet dan de auto omhoog? Of blijft de veer netjes op spanning zitten, zodat ik rustig de krik kan laten zakken… ? Nooit eerder gedaan..
Wanneer je de onderste draagarm onder de fuseekogel ondersteunt gebeurt er niets wanneer De conische fuseepen los komt. Alleen kan de naaf dan wegkantelen. Het gewicht van de auto blijft gewoon op de veer hangen.
3 oktober 2012 om 20:39 #17563638Even wat anders ‘tussendoor”
Vanavond de laatste zaken weer aangesloten, benzine in de tank, en kijken of de oude bles na 2 jaar en 3 maanden nog wil starten.
Nou, ze moest er wel even over nadenken, maar na een paar minuten liep ze weer als een zonnetje:[youtube:1te4deoa]http://www.youtube.com/watch?v=Puyf2COJ_T0[/youtube:1te4deoa]
Loopt gesmeerd! Het nieuwe SR dashboard werkt perfect, en ook mijn elektrische fan schakelt netjes in en uit. Temperatuur komt ongeveer 1 kwart voor rood uit, fan schakelt in, en bij temp in het midden slaat de fan weer netjes uit. Yipee!
Toen ik de bak in een versnelling schakelde klonk er echter een behoorlijk kabaal onder de auto vandaan:
[youtube:1te4deoa]http://www.youtube.com/watch?v=V5MwmuplMro[/youtube:1te4deoa]
Een korte inspectie leerde dat het gelijk ergens uit de buurt van de traverse en asbuis komt. Vooral de asbuis, en aandrijfas trillen als een gek:
[youtube:1te4deoa]http://www.youtube.com/watch?v=Rc2KUA3xnGI[/youtube:1te4deoa]
Ik zal er binnenkort nog wel eens naar kijken, maar als iemand mij in de goede richting kan wijzen…. ?
3 oktober 2012 om 20:45 #17563639@Rik Ophuis wrote:
@McLambo wrote:
Ik zal het eens bekijken morgen. Indien dit niet het geval is, dus draagarm eronder uit halen..
Als ik de fusee opkrik, en dan de onderste fuseekogel losschroef, schiet dan de auto omhoog? Of blijft de veer netjes op spanning zitten, zodat ik rustig de krik kan laten zakken… ? Nooit eerder gedaan..
Wanneer je de onderste draagarm onder de fuseekogel ondersteunt gebeurt er niets wanneer De conische fuseepen los komt. Alleen kan de naaf dan wegkantelen. Het gewicht van de auto blijft gewoon op de veer hangen.
Hmm, ok, en dan is het gewoon een kwestie van krik langzaam laten zakken. Ik zal de veerspanners morgen wel even meenemen van mijn pa, dan gebeuren er geen ongelukken.
3 oktober 2012 om 21:28 #17563640Naaldlager van je aandrijfas stuk??zit alles wel vast?zit overal olie in?bak/as?
lager of rubber van je staartstuk ruim/stuk? :hmmz :hmmz3 oktober 2012 om 21:39 #17563641Dat laatste zit ik ook aan te denken… De aandrijfas schud ook.. Maar er zitten wel van die balansplaatjes op.
Voor zover ik weet zit alles vast, en zit er overal nieuwe olie in…
4 oktober 2012 om 10:57 #175636421 kant klaar, nog 1 te gaan:
Ook een setje nieuwe deurpennen ontvangen, maar deze zijn een stuk korter dan de oude? Heb ik de verkeerde gekregen, of maakt dat niet uit?
Er zaten ook 8 nieuwe lange draadeinden bij voor de achteras. Nu heb ik geprobeerd die oude eruit te krijgen dmv een poelitrekker, maar die brak af! :shock: Daarna nog bezig geweest met een gasbrander en een grote hamer, maar ik durf niet te hard te meppen, vanwege mogelijke schade aan de lagers.
Ik zal nog eens op het forum zoeken voor andere truukjes, anders wordt het denk ik afslijpen, en uitboren…
4 oktober 2012 om 11:42 #17563643wij tikken de draadeinden er altijd rustig uit met een hamer en dan een auto wielmoer en grotere moer aandraaien voor de nieuwe tapeinden.
4 oktober 2012 om 11:52 #17563644Hmmm, wat is rustig? Ik heb al link staan meppen met een moker… maar geen micrometer komen hoor..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.