Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
21 september 2012 om 12:13 #17563596
Vanmorgen al ontvangen met de post:
De Sachs 1862948001. voor 34 euro’tjes vanuit Deutschland. Gebruikt, maar er zit nog een goeie laag voering op, daar kan ik wel mee uit de voeten!
24 september 2012 om 17:44 #17563597Als je bak gemonteerd is druk je de ontkoppelarm tegen de drukgroep. Dan meet je de afstand vanaf de voorkant van het koppelingshuis tot het hart van de kogel (aan de koppelingskabel).
Is de maat te groot (zit de arm te ver naar achteren) dan is de stift aan de rechterkant te ver uit gedraaid (aan de binnenkant van het koppelingshuis). Je moet dus de moer oplossen en de stift linksom uit het koppelingshuis draaien zodat hij aan de binnenkant verder naar achteren komt. De gemeten maat aan de linkerkant wordt dan dus kleiner.
Hopelijk kun je hier iets mee.24 september 2012 om 18:27 #17563598Ja, hij zit nu te ver ingedraaid; de drukgroep zit nu iets ingedrukt, en de vork waar de kabel aan komt staat ook onder spanning. Dus ik zal hem iets oplossen.
Is er nog een bepaalde maat of speling die er op de koppelingsvork moet zitten als het koppelings pedaal niet bediend wordt?
25 september 2012 om 05:28 #17563599@HOT ROD wrote:
Was dat niet iets van 107mm van de voorkant koppelingshuis tot hart van de kogel (die aan de kabel zit)?
25 september 2012 om 06:34 #17563600king: Ja, ik val in de herhaling
Ik ga het morgen eens bekijken, kijken of ik uitkomt met die 107mm
Bedankt weer!
25 september 2012 om 09:06 #17563601ik heb elders iets gelezen waar ze het over 109 mm hadden.
mocht je dus met de 107mm niet wegkomen, dan kan het mogelijk
wel kloppen dat het net een tikkie meer is.25 september 2012 om 09:09 #17563602Kijk, het komt dus echt zo krek.
versnellingsbakken is een nieuw hoofdstuk voor me..
Heb afgelopen week ook eens met een losse complete koppelingsset op de bak staan proberen om een beetje door te krijgen wat er nou precies gebeurt als je het koppelingspedaal in trapt king:
27 september 2012 om 10:34 #17563603Nou, gisteren er mee aan de slag gegaan.
Eerst de koppelingsvork afgesteld op 109mm. (wat een @#$%*@$%*^ klusje is dat zeg, je kan er heel niet bij).
Daarna koppelingskabel weer gemonteerd, en het pedaal net iets boven het rempedaal afgesteld! :thumbup
Helaas is wel de schuifmanchet kapot gescheurd.. is dat erg? Zo kan er wat vuil van onderen de kabel in komen.Verder de motor ook weer zo ver mogelijk aangesloten, zit nog op een paar kleine montage onderdelen te wachten.
Hoe sluit ik de achteruitrijschakelaar van de Getrag aan? Mijn Haynes heeft alleen info over de 4-bak helaas. Er loopt 1 stekkertje naar toe, maar op de schakelaar zitten 2 polen.. gaat die andere gewoon naar massa?
Ook de km-kabel weer gemonteerd, maar dat zit bij een 5-bak best ongelukkig als je eerst een 4-bak gehad hebt. De kabel komt er precies uit waar de steun zit, en moet een behoorlijke bocht maken. Ook kan ik hem niet meer op de oude plek in de steuntjes krijgen, dus hier moet ik even iets op verzinnen. Kan dat verder geen kwaad?
Dan als laatste voorlopig: Ik wil mijn accu naar de kofferruimte verplaatsen, en op het dashboard een massa schakelaar monteren.
Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik een speciale accu-bak kopen? Of kan ik gewoon zelf iets maken van alu?
Dan de kabels: hoeveel mm2? Mag dit onder de auto lopen, of moet dit in de auto?
Hoe werkt dat met die massaschakelaar?Alvast bedankt weer voor de tips! :wors
27 september 2012 om 15:37 #17563604Niet om het een of ander maar heb je voorheen al eens iets aan auto’s gedaan? Het komt mij over dat je voor alles wat je doet eerst vraagt hoe het moet.
Misschien was het beter geweest om voordat je een project begint eerst eens uit te zoeken wat je project precies inhoudt en wat je ervoor moet hebben, welke vaardigheden je moet bezitten en of je wel genoeg af weet van hetgeen je wilt gaan doen.
Ik bedoel: “hoe sluit je een achteruitrijschakelaar aan??” :wtf
“Ook kan ik hem niet meer op de oude plek in de steuntjes krijgen, dus hier moet ik even iets op verzinnen. Kan dat verder geen kwaad?””
“op het dashboard een massa schakelaar monteren.” (een hoofdschakelaar heet dat)
“Hoe werkt dat met die massaschakelaar?”Stuk voor stuk niet alleen simpele dingen maar als je er over nadenkt of ff Googled, kun je het zo vinden.
Maar goed hier de antwoorden: nee, met een stekker, ja, nee, accu in de koffer monteren, hoofdschakelaar in het dashboard, kabels aansluiten, klaar.Nee, ja, 50mm2 (ongeveer tot 345A), nee, ja, indrukken en kwartslag naar rechts is spanning erop, kwartslag naar links is spanning er af. Graag gedaan27 september 2012 om 15:56 #17563605nou ja zeg…
Om duidelijk antwoord op je vraag antwoord te: Nee, ik heb nog nooit iets met auto’s gedaan, ik ben computer specialist. Dus dit is een enorme uitdaging voor me.(ik ben er niet voor niks al 3 jaar me bezig)
Het was mijn droom om ooit een Ascona B op te knappen, en daar ben ik gewoon voor gegaan. Gaandeweg veranderd continue het eind-doel, dus nee; het was niet mogelijk om van te voren uit te zoeken wat het project ging inhouden.
De reden dat ik hier veel vraag lijkt me dus wel duidelijk. Verder ben ik perfectionist, dus ik doe liever in 1x iets goed, dan zelf te gaan zitten kutten met het risico ik dingen verpruts.
Ik heb ook een gezin met 2 jonge kids, en daar gaat veel tijd inzitten. Helaas heb ik daarom niet de gelegenheid om avond na avond of tot diep in de nacht internet af te speuren naar mogelijke oplossingen. De simpele dingen kan ik zelf wel vinden, maar zaken waar ik qua veiligheid of estethiek over twijfel, die leg ik hier voor aan de vele ervaringsdeskundingen. Het ‘wiel’ is bijna altijd al door een andere opel-liefhebber uitgevonden, en zo kunnen we elkaar toch helpen?
Dat ik zo ver gekomen ben is voor 99% te danken van alle hulp die ik hier op dit forum gekregen heb, hoe ‘DOM’ mijn vragen soms ook mogen zijn, dus voor de personen die mij keer op keer een stapje verder helpen, HULDE!!! :wors :wors
27 september 2012 om 16:20 #17563606Misschien was het dan toch slimmer om eerst een iets makkelijker project af te maken en dan aan een “ralley” auto te beginnen. Dat is tenminste mijn idee en dat is gebaseerd op ervaring.
Ook kun je dan beter zelf inschatten wat je het beste kunt doen, technisch gezien maar ook wat betreft vaardigheden.
Misschien is het ook wel handig om iets van een technisch reglement voor ralley auto’s op te snorren, daar staat waarschijnlijk ook in waar bv een accukabel aan moet voldoen en hoe die in de auto gelegd dient te worden.
Heb je verder wel wat aan mijn antwoorden gehad of moet ik nog duidelijker zijn? Het is niet dat ik je niet wil helpen, daar gaat het niet om maar het leek me ineens dat je echt helemaal geen clou had waar je mee bezig was. Dat bleek ook wel uit je antwoord.27 september 2012 om 16:43 #17563607:lol: ‘Hot Rod’, slechte dag gehad?! hahaha :lol:
Je hoeft dit allemaal niet te lezen, of te beantwoorden….wanneer het niet helemaal aan jouw verwachting voldoet. Maar volgens mij zijn er best een heleboel die het wel de moeite waard vinden gezien het aantal hits intussen ;) .McLambo,
Ga gewoon door op je eigen manier! De getallen spreken voor zich en al zou dat niet zo zijn….27 september 2012 om 18:04 #17563608Mja idd opmerking van hot rot slaat nergens op
Verder vraagt hij meestal in zijn eigen topic
Heb wel respeckt voor mensen die zelf ergens aan beginnen
Denk dat de meesten zo begonnen zijn27 september 2012 om 19:00 #17563609Ik vind het helemaal niet erg om antwoorden te geven op allerlei vragen, maar ik ben van mening dat je beter eerst een minder moeilijk project kunt doen en meer kennis en vaardigheden kunt opdoen voor je aan een project als een rally auto kunt beginnen.
Verzamel eerst wat boeken waar de nodige info in staat of zoek het op, op internet, alle antwoorden staan erop, je moet alleen de juiste vragen stellen en uitfilteren wat bull shit is.
Ik vind het ook mooi als iemand eens de handen uit de mouwen steekt en zelf iets maakt maar ik realiseer me maar al te goed dat vaak dingen fout gaan omdat de persoon niet het hele plaatje ziet en ongewild iets in elkaar knutselt dat gedoemt is te mislukken of gevaarlijke situaties in de hand werkt. Dat is het gevaar om ergens aan te beginnen met enkel wat tips als leidraad. Bepaalde werkzaamheden vereisen nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid kennis en vaardigheden. Hopelijk werkt McLambo niet altijd alleen.
Dat was de reden om die post te plaatsen.BTW, heeft er verder al iemand antwoorden op zijn vragen (van 27 sep 2012, 12:34 ) gegeven?
Nee hé, dacht ik al.27 september 2012 om 19:18 #17563610om een antwoord te geven , kilometer teller kabel van een manta gsi is langer en past daardoor goed
verder de hoofdstroom kabel binnen door laten lopen ivm mogelijk beschadigen als er wat onder je auto door schiet ( steen of iets dergelijks ! )
kabels wel voorzien van doorvoer thule als je door plaat materiaal heen gaat geeft anders zoveel vonken als de buitenmantel doorslijt
accu kan in een bak als je hem maar goed kan verankeren apk eis ! staan bij bijvoorbeeld biesheuvel wel wat voorbeelden van zo,n bak denk ik ( ja zie http://www.biesheuvel.nl/store/product/1061/accu_bak” onclick=”window.open(this.href);return false; )
27 september 2012 om 19:59 #17563611Okay, ik ben dus een poosje aan het rondzoeken geweest, en het blijkt dat mijn hele perceptie van de ‘hoodfschakelaar’ verkeerd was. Ik dacht namelijk dat de massa onderbroken werd, en ook de massa-kabel van voor naar achter verlegd moest worden (met onderbreking).
Dat blijkt niet zo te zijn, dus dat scheelt in ieder geval weer 5m 50mm2! king: Zo’n accubak heb ik ook al gevonden, maar niet met ontluchting, wat volgens mij bij een vloestof accu wel moet?
Kan de kabel zo door de auto heen, of moet hier nog een buis oid omheen tegen beschadigingen?Nu aan het kijken voor een hoofschakelaar. Zo’n 6-polige lijkt me wel nuttig, deze onderbreekt ook de ontsteking.
@mantaray: wat betreft die km kabel: ik zal we even een foto maken van de week. Het is niet zo dat de kabel te kort is; hij zit in een beetje ongelukkige hoek, omdat recht voor het gat op de Getrag, de steun van de versnellingsbak zit…27 september 2012 om 21:01 #17563612oke . maandag kan ik ff onder de ascona kijken of de kilometerkabel net zo zit :thumb
kabel kan je gewoon goed vast zetten hoeft verder niks omheen bij mijn weten
28 september 2012 om 15:04 #17563613Moest het niet lukken met de kabel dan kan je er een hoekomzetting opzetten. Ik hoop dat het het juiste woord is.
Bijvoorbeeld;
http://www.ebay.de/itm/Winkelantrieb-Tachowelle-Opel-Ascona-Kadett-Getrag-240-265-5-Gang-Winkeltrieb-/190656653606?pt=DE_Autoteile&hash=item2c6405a926″ onclick=”window.open(this.href);return false;28 september 2012 om 15:48 #17563614Dit is de kortere (kleinere) uitvoering:
http://www.ebay.de/itm/Kurzer-Winkelantrieb-Tachowelle-Opel-cih-Getrag-240-265-5-Gang-Getriebe-/200813233387?pt=DE_Autoteile&hash=item2ec166c4eb” onclick=”window.open(this.href);return false;
28 september 2012 om 17:11 #17563615Ai, 100 euro!
ik probeer het eerst wel even zo Als de kabel breekt, kan ik altijd nog even een GSI kabel proberen
28 september 2012 om 17:45 #17563616@ Hotrod,Ik ben van mening dat je behoorlijk overdrijft! :puke
Als jou dat dingen stoort,kijk dan gewoon niet naar het topic…..!
Ik heb alle respect voor Lammert,hij doet het wel allemaal maar :wors
@Lammert gewoon lekker door gaan man.goed werk hoor!! :thumb :thumb :thumb :wors :wors28 september 2012 om 17:54 #17563617Laten we het er maar op houden dat HotRod zijn dag niet had.
Hij heeft me al een aantal keer geholpen en dingen uitgelegd, dus het is best een goeie gast king:29 september 2012 om 06:47 #17563618@HOT ROD wrote:
Ik vind het helemaal niet erg om antwoorden te geven op allerlei vragen, maar ik ben van mening dat je beter eerst een minder moeilijk project kunt doen en meer kennis en vaardigheden kunt opdoen voor je aan een project als een rally auto kunt beginnen.
Verzamel eerst wat boeken waar de nodige info in staat of zoek het op, op internet, alle antwoorden staan erop, je moet alleen de juiste vragen stellen en uitfilteren wat bull shit is.
Ik vind het ook mooi als iemand eens de handen uit de mouwen steekt en zelf iets maakt maar ik realiseer me maar al te goed dat vaak dingen fout gaan omdat de persoon niet het hele plaatje ziet en ongewild iets in elkaar knutselt dat gedoemt is te mislukken of gevaarlijke situaties in de hand werkt. Dat is het gevaar om ergens aan te beginnen met enkel wat tips als leidraad. Bepaalde werkzaamheden vereisen nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid kennis en vaardigheden. Hopelijk werkt McLambo niet altijd alleen.
Dat was de reden om die post te plaatsen.BTW, heeft er verder al iemand antwoorden op zijn vragen (van 27 sep 2012, 12:34 ) gegeven?
Nee hé, dacht ik al.Ik Reageer niet vaak maar nu moet ik Hot Rod toch een beetje gelijk geven,om een rally auto in elkaar te bouwen moet je toch wel kennis van zaken hebben,en vooral op gebied van veiligheid want je kun niet zomaar wat aanknooien.
Natuurlijk is het forum om vragen te stellen en vooral doen ook maar een rally auto bouwen is toch andere shit en vergt toch veel vakkennis en is een kostbare geschiedenis om alleen tips als leidraad te gebruiken.
Ik hoop niet dat ik te veel kwaad bloed heb gezet maar ik moest dit even kwijt.Voor de rest Mc-Lambo succses met je project. :thumbup
Grtz.Billy the handymen :wors
29 september 2012 om 06:57 #17563619AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik kan ergens wat gemist hebben
Maar ik had niet het idee dat mc lambo een rally auto aan het opbouwen was
Enkel dat hij een leuke ascona aan het bouwen is
Met wat rallye looks en specsDat kan prima zo die nu bezig is ;)
Hot rod heeft best wat technische kennis in huis
Hij zou enkel wat genuanceerder kunnen reageren ;)Want hoe moet iemand de info die op t internet staat
Maar uitfilterenAls die info niet allemaal betrouwbaar is :sleeping
Hier opt t forum zie ik vaak opmerkingen adviezen voorbijkomen
Die nergens opslaan. Soms zelfs gevaarlijk zijn
Van mensen die denken dat ze iets wetenOm over site.s als wikipedia maar te zwijgen
Das ook lang niet allemaal correct ;)Ik heb dan liever een”domme”vraag. (die eigenlijk niet bestaat dom andwoord wel)
Dan mensen die maar wat postten om te postten
Daar is niemand meegeholpen :shock:29 september 2012 om 14:37 #17563620@louwe 16 klepper wrote:
Ik kan ergens wat gemist hebben
Maar ik had niet het idee dat mc lambo een rally auto aan het opbouwen was
Enkel dat hij een leuke ascona aan het bouwen is
Met wat rallye looks en specsJe slaat de spijker op zijn kop Louwe!. Een keer een dagje het circuit op ofzo, dat moet ook nog kunnen, vandaar de rolkooi!
Het wordt meer een ‘hommage du rally’ Ascona, dan een echte rally ascon (helaas ;) )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.