McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 1,051 tot 1,075 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    McLambo
    Deelnemer

Deze foto is alleen van de kogeltjes. De cup, en de plastic kap die in het gat gaan heb ik ook compleet. Stuurpen weer om hoog geschoven in de kooi, bovenaan een moer gemonteerd, van onderen het lager gemonteerd, veer en kruiskoppeling.

Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ales zit er weer helemaal goed in.
      (het is toch normaal dat zonder stuur gemonteerd, de stuurpen er van onderen uit getrokken kan worden?)

Waar bestaat een complete stuurkolom eigenlijk uit? Alleen die stang, lager en kruiskoppeling? Of ook het gedeelte onder het stuur met de knipperlicht, contactslot, etc?

Anoniem

@McLambo wrote:

Deze foto is alleen van de kogeltjes. De cup, en de plastic kap die in het gat gaan heb ik ook compleet. Stuurpen weer om hoog geschoven in de kooi, bovenaan een moer gemonteerd, van onderen het lager gemonteerd, veer en kruiskoppeling.

Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ales zit er weer helemaal goed in.
        (het is toch normaal dat zonder stuur gemonteerd, de stuurpen er van onderen uit getrokken kan worden?)

Waar bestaat een complete stuurkolom eigenlijk uit? Alleen die stang, lager en kruiskoppeling? Of ook het gedeelte onder het stuur met de knipperlicht, contactslot, etc?

zelfde geintje ook al eens gehad ook alle kogeltjes over de garage vloerheb ze toen niet allemaal terug kunnen vinden
        maar bij een goed fietsenmaker kun je dezelfde kogeltjes gewoon loskopen ;) ;)

dus heb ik der nieuwe ingedrukt is inderdaad normaa dat de stuurpen aan de onderzijde er uitkan
        complete stuurkolom is ook de behuizing /buis waar de stuurpen doorheen zit

henk 400rr
        Deelnemer

Normaal gesproken kan de stuurstang alleen van bovenuit eruit getrokken worden (aan de kant van het stuur).

Dit ding (lager) zit vastgeklikt in de buis van de stuurkolom, vaak als die eruit komt, dan is er 1 of ander lipje kapot en/of zijn de kogels niet meer compleet, daardoor kan je problemen krijgen, in het gunstige geval speling, in het slechtste geval kan je stuur vastlopen tijdens het draaien, als je geluk hebt, bij het inparkeren, als je pech hebt en dat heb ik 25 jaar geleden gehad, dan onder het rijden in een bocht (auto wou toen alleen recht door)

Het volstaat de buis te vervangen, maar dan wel compleet met lager, soms zijn er wel nieuwe lagers te vinden (Menderink in Almelo of Hengelo) ook dat kan een optie zijn.

Verder zit je met de stuurpen, die moet inelkaar kunnen schuiven bij een aanrijding, meestal werkt dat niet goed meer en zijn de plastic pennetjes afgebroken, vervang dit niet door een boutje of een metalen pen want dan heb je bij een aanrijding het stuur tegen je ruggegraat aan zitten.

Wil je toch de gok wagen, best, maar je bent gewaarschuwd.

McLambo
          Deelnemer

Ok… hmm. stof tot overdenking….

Eddy? Hoeveel kost een vervangende stuurpen? king:

Ik zal de pen er nog eens uithalen om te kijken of hij nog intakt is, en ook ff het handboek er op na slaan om te kijken of ik alles juist en compleet gemonteerd heb…

Anoniem

@henk 400rr wrote:

Normaal gesproken kan de stuurstang alleen van bovenuit eruit getrokken worden (aan de kant van het stuur).

Dit ding (lager) zit vastgeklikt in de buis van de stuurkolom, vaak als die eruit komt, dan is er 1 of ander lipje kapot en/of zijn de kogels niet meer compleet, daardoor kan je problemen krijgen, in het gunstige geval speling, in het slechtste geval kan je stuur vastlopen tijdens het draaien, als je geluk hebt, bij het inparkeren, als je pech hebt en dat heb ik 25 jaar geleden gehad, dan onder het rijden in een bocht (auto wou toen alleen recht door)

Het volstaat de buis te vervangen, maar dan wel compleet met lager, soms zijn er wel nieuwe lagers te vinden (Menderink in Almelo of Hengelo) ook dat kan een optie zijn.

Verder zit je met de stuurpen, die moet inelkaar kunnen schuiven bij een aanrijding, meestal werkt dat niet goed meer en zijn de plastic pennetjes afgebroken, vervang dit niet door een boutje of een metalen pen want dan heb je bij een aanrijding het stuur tegen je ruggegraat aan zitten.

Wil je toch de gok wagen, best, maar je bent gewaarschuwd.

tjah dan heb ikmischien ook wel geluk gehad
              heb t hele ding toen uitekaar gehad en bekeken ales zag er intact uit
              breekpennetjes onbeschadigd

dus zag er geen gevaar in om het weer te monteren
              heb er in alle tijd met de manta ook geen problemen mee gehad

maar een stuuririchting is geen onderdeeltje waar je onverschillig mee wil zijn

ij twijfel beter een nieuwe / andere plaatsen
              hoewel je naturlijk nooit cker weet of die niet ook eens uitelkaar geweest is ;) :???:

eddepet007

Bel me maar effe
                Komen we wel uit

McLambo
                Deelnemer

Hmm, boek er nog eens op nageslagen, en zo blijkt heb ik alles goed gemonteerd…. maar:

er staat dat je in geen geval moet rukken aan het stuur, of op de stuurpen moet tikken.. :oops: :vertag

Dit heb ik dus wel gedaan. Er wordt gesproken over het krimpen van de veiligheidskooi waarbij het veiligheids gedeelte exact 264mm, en de stuurpen zelf, die exact 802 mm moet zijn. Dit kan ik natuurlijk nameten.

Verder wordt er gesproken over veiligheids pinnetjes van plastic, maar die staan helaas niet geïllustreerd. Kan iemand eens aangeven waar deze zouden moeten zitten?

Ik wil het eerst eens even nakijken. Ik heb niet lomp gedaan, dus als er niets vervormd of gebroken is, lijk het mij geen aantasting van de veiligheid. De stuurpen is gewoon demonteerbaar zoals in de Haynes staat.

Anoniem

@McLambo wrote:

Hmm, boek er nog eens op nageslagen, en zo blijkt heb ik alles goed gemonteerd…. maar:

er staat dat je in geen geval moet rukken aan het stuur, of op de stuurpen moet tikken.. :oops: :vertag

Dit heb ik dus wel gedaan. Er wordt gesproken over het krimpen van de veiligheidskooi waarbij het veiligheids gedeelte exact 264mm, en de stuurpen zelf, die exact 802 mm moet zijn. Dit kan ik natuurlijk nameten.

Verder wordt er gesproken over veiligheids pinnetjes van plastic, maar die staan helaas niet geïllustreerd. Kan iemand eens aangeven waar deze zouden moeten zitten?

Ik wil het eerst eens even nakijken. Ik heb niet lomp gedaan, dus als er niets vervormd of gebroken is, lijk het mij geen aantasting van de veiligheid. De stuurpen is gewoon demonteerbaar zoals in de Haynes staat.

pennetjeszitten als t goed is in de stuurpen zelf
                    heb er helaas geen foto van

heb jij de stuurpen er nog uit??
                    dan kan je wel ff een foto maken en posten ;)

henk 400rr
                    Deelnemer

Die plastic pinnetjes in de stuurstang zijn nog niet zo’n probleem, als je ze maar niet vervangt door en stalen pen of bout. Je kan er ook niks aan doen, als hij verder wel klemt, dan blijft het wel op z’n plek, verschuift die al dan kan dus je toeter het niet meer doen en dat is nog geen drama.

Meestal zijn die dingen stuk.

McLambo
                      Deelnemer

Vanmiddag een setje 6-punts gordels op de kop getikt.
                        Maar hoe monteer ik nou die onderste 2 gordels?

Ik zal zelf te denken om 2 van de 4 moeren die per kant onder de bodem zijn gelast eraf te sluipen, en hier dan 2 moeren met fijne draad weer onder te lassen, zodat van binnen hier de ogen ingedraaid kunnen worden….

Iemand foto’tje van hoe dit bij zijn auto zit?

HOT ROD
                        Deelnemer

Het beste kun je de moeren op een plaat lassen (bijvoorbeeld 2mm dik en rond 80 of 100mm) en die plaat dan weer tegen de onderkant van je bodemplaat aan lassen. Zo voorkom je dat de moeren door de bodemplaat worden getrokken tijdens een heftig ongeval.

Die pinnetjes in je stuurkolom zijn meestal geen pinnetjes.
                          Je stuuras bestaat uit twee delen die in elkaar kunnen schuiven bij een frontale aanrijding. Dit is om te voorkomen dat het stuur in je borst gedrukt kan worden, waardoor je longen kunnen beschadigen.
                          Je zou die twee delen zo in elkaar kunnen schuiven maar als je dan gaat rijden rammelt dat en zou je speling op je besturing kunnen hebben (afhankelijk hoe strak een en ander in elkaar zit natuurlijk).
                          Wat ze in de fabriek nu hebben gedaan is die twee delen tot de juiste lengte in elkaar schuiven en dan spuiten ze er plastic in. De speling is er dan uit en je hebt geen irritant gerammel. Je kunt dus ook die twee delen uit elkaar trekken, het plastic eraf halen en dan de zaak weer in elkaar schuiven tot de juiste lengte. Dan pak je de kitspuit en perst er een lading kit in (handig om eerst dat kleine gaatje iets groter te boren en ook aan de andere kant een gat te boren). Als de kit dan uitgehard is, zit je stuuras weer stevig in elkaar zonder rammel of speling.

McLambo
                          Deelnemer

Okay, bedankt voor de tip.

gisteren was ik van mening dat die stuurstang nog uit 1 deel bestond, dus weer een hoop geleerd ;-)

McLambo
                            Deelnemer

Nog een keer losgehaald en nagekeken, en ik had inderdaad de stuurstang in elkaar getikt. :oops:

Weer in elkaar gezet met de ‘kit’ methode, maar van de week ook maar even de ‘leveranciers’ langs bellen voor een vervangende stuurstang

McLambo
                              Deelnemer

Maar er is ook goed nieuws:

McLambo
                                Deelnemer

Stuurkolom gereserveerd!

Vraagje: Hoe kun je nou het beste zo’n 6×70 of 6×75 sportstuur monteren op de stuurstang? Heb je dan een speciale naaf nodig, of kan ik bv ook de naaf van de originele Opel ‘hoepel’ hiergebruiken…

Ik heb alleen een sport stuur, verder geen schroeven oid…

HOT ROD
                                  Deelnemer

Meestal met een speciale naaf.

En zit je stuuras weer in elkaar??

McLambo
                                    Deelnemer

Die naaf moet dus speciaal voor een opel zijn. Ik heb dit al gezien op verschillende autosport webshops, maar ik was van de week bij iemand, die had een orignele opel-naaf (van het opel stuur af gesloopt) gebruikt, dus ik dacht; misschien kan dat ook.

Mijn stuuras zit al weer in elkaar, ik moet enkel nog wachten tot de kit droog is. Voor de zekerheid heb ik toch ook maar een 2e handse gereserveerd die de originele pinnetjes nog intakt heeft. Ik vind het eigenlijk toch een TE kritisch onderdeel om zo mee te lopen rommelen.

HOT ROD
                                      Deelnemer

Vroeger, ahum, in de tijd van de A Commodore en C Rekord had je heel vaak een soort naaf waar de drie of vier spaken aan geschroeft werden. In mijn A Commodore heb ik een sportstuurtje van een Mini zitten die ik er ook met een eigen gemaakte adapter (niets anders als een dikke Aluminium schijf met wat gaten) in gemonteerd heb.

Wat betreft de stuuras, zoals reeds geschreven heb ik zo ook een stuuras gemaakt voor mijn A Commodore. Met een Monza bekrachtigd stuurhuis was mijn originele stuuras toch wel erg lang. Zit zo al sinds 1985 en nooit problemen mee gehad.

McLambo
                                        Deelnemer

Onder het motto: Beter goed gejat dan slecht bedacht; (hij blijft terug komen)

Gebroeders van Beek: Bedankt voor de tip!

McLambo
                                          Deelnemer

Overigens was de kit ook opgedroogt in de stuurpen… ik ben denk ik iets te enthousiast geweest met kit inspuiten.

er was geen beweging meer in te krijgen, zie filmpje hieronder. Ik heb hem nu weer losgehaald, alles schoongemaakt, en opnieuw gekit, met een klein drotje… gewoon als experiment..

Als de kit weer droog is, eens kijken of ik hem wel kan breken.

[youtube:1efnhwtd]http://www.youtube.com/watch?v=fC-IzePiQZI[/youtube:1efnhwtd]

McLambo
                                            Deelnemer

Zoek nog een passende koppelingsplaat:
                                              http://www.opel-forum.nl/buysell/single_ad.php?ad_id=2803

McLambo
                                              Deelnemer

Hoe dik is een nieuwe plaat eigenlijk?
                                                Heb een 2e handsje gezien met die 9 mm is.

McLambo
                                                Deelnemer

Heb misschien al wat van ebay.de

gisteren even mijn nieuwe 10-tands plaat opgemeten: ook 9mm!

Gisteren eens een flinke ruk gemaakt met de Ascona:
                                                  Nadat ik vorige week woensdag avond met mijn pa de Getrag 240 eronder gehangen had (behoorlijke klus met de motor erin) waren er nog een aantal zaken die weer terug moesten worden gebouwd:

– Baksteun met adapterplaat en silent blocks gemonteerd
                                                  – keering van de tussenas vervangen
                                                  – Bak gevuld met Kroon olie Syngear 75w90 (1,5 liter)
                                                  – tussenas (met veer) weer gemonteerd
                                                  – panhardstang gemonteerd met PU rubbers (ook leuk klusje :( )
                                                  – Uitlaat weer op zijn plek gehangen in de rubbers
                                                  – Handremkabel weer terug gemonteerd en handrem afgesteld (3e klikje begint de remwerking :-))
                                                  – Vooras weer terug aan de auto geschroefd
                                                  – schokbrekers voor terug gemonteerd

– daarna een tijdje bezig geweest met een plekje zoeken voor en het aanleggen van de electrische installatie voor de fan (incl relais). Ik heb in het dashboard ook draden getrokken voor een indicatielamp, en een ‘override’ schakelaar waarmee de fan handmatig aangesloten kon worden. Na het aanleggen getest, en het werkte feilloos. Hier was ik echt zeer blij mee.

Toen was het 21:00; tijd om een poosje op de bank te gaan liggen :afro

Ik moet nu nog even zoeken hoe ik het beste die koppelings vork afstel. Hij zit nu zonder koppelingskabel al tegen de drukgroep aan, dus ik moet denk ik die schroef waar de vork aan vast zit iets naar binnen draaien… maar hoeveel? In de Haynes kon ik dit niet terug vinden.

Tips?

HOT ROD
                                                  Deelnemer

Was dat niet iets van 107mm van de voorkant koppelingshuis tot hart van de kogel (die aan de kabel zit)?

McLambo
                                                    Deelnemer

Hmmm, kun je dat iets verder toelichten? het gaat mij om het afstellen van die pin waar de kogel opzit, waar de koppelings vork op ‘scharniert’ zeg maar.

Ik heb de bak al gemonteerd, dus het is nu proefondervindelijk de bout iets terug draaien, totdat een bepaalde vereiste speling ontstaat?

25 berichten aan het bekijken - 1,051 tot 1,075 (van in totaal 1,626)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.