Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
6 september 2012 om 21:14 #17563546
Maar goed achterkant centreert toch al op de bouten
7 september 2012 om 07:32 #17563547Klopt, maar als je daar ook met adapters werkt heb je een groter risico op onbalans.
7 september 2012 om 09:21 #17563548Ja dat klopt daarom ben ik ook niet echt fan van spacers
7 september 2012 om 10:32 #17563549@McLambo wrote:
Zo’n beetje alle gordels die ik zie hebben voor de schouderbanden zo’n gesp aan het einde waar je een oogpin aan moet haken, maar ik moet juist gordels hebben die om een buis heengegespt kunnen worden. Kun je dit ombouwen? of zit ik in de verkeerde hoek te zoeken?
Hoe hebben de andere rolkooi mannen dat gedaan??
Vaak wordt er een bus in de rolkooibuis gelast waar draad in wordt getapt voor de schroefogen. Daar haak je dan je gordels weer in.
@McLambo wrote:
Gisteren nog een setje ‘spurplatten’ binnen gekregen, voor een heel leuk prijsje!
Zijn de tapeinden wel lang genoeg als je deze spoorverbreders gebruikt?? Vaak zie je dat de moeren er maar een paar gangen op gaan en dat kan de veiligheid behoorlijk negatief beïnvloeden.
Er zijn aardig wat raceseries waar verplicht is dat de moeren open zijn en dat de tapeinden eruit steken, dit is niet voor niets.7 september 2012 om 12:43 #17563550Okay, dat is ook nog een optie.
Ik heb inmiddels al een setje QSP 4-punts gordels gevonden met 3″ banden die wel om een rolkooi gegespt kunnen worden.
Wat betreft de spoorverbreders; ik heb op de naven voor al 40mm draad op de tapeinden, voor achter moet ik deze nog bestellen, dus dat komt goed.
Vraag: Waar kun je zelfcentrerende wielmoeren kopen die aan de achterkant open zijn, zodat de draad er doorheen kan steken?En waarom is het eigenlijk zo bij een Manta/Ascona dat de velg bij de vooras wel netjes om de naaf grijpt, en er bij de achteras (vooral met trommelremmen) niet?
@henk: die ringen ben ik bekend mee. Het gaat hier echter om een verschil van 3 mm, en ik denk dat het niet mogelijk is om daar een busje voor te maken.Ik denk dat ik die 20mm verbreders even meegeef aan een kennis, dan draaien ze de kant die op de naaf moet een mm of 6/7 uit, en hierin komt dan een stalen gedraaide bus die precies op de Opel naaf past (57.1mm). Voor de kant van de velg zelfde verhaal (63.1mm) Dan zit dat als gegoten. Heb dat in het verleden ook al eens laten doen mijn Vectra A, waar ik BBS velgen voor een ander merk zo had gemonteerd.
7 september 2012 om 19:22 #17563551@McLambo wrote:
Vraag: Waar kun je zelfcentrerende wielmoeren kopen die aan de achterkant open zijn, zodat de draad er doorheen kan steken?
Het eenvoudigste is het om je huidige moeren door te boren en de draad er helemaal in te snijden.
@McLambo wrote:
En waarom is het eigenlijk zo bij een Manta/Ascona dat de velg bij de vooras wel netjes om de naaf grijpt, en er bij de achteras (vooral met trommelremmen) niet?
Omdat ze het zo bij Opel bedacht hadden. Vier of vijf moeren met conisch uiteinde zou voldoende moeten zijn om het wiel te centreren.
Wil je het echter goed doen moet je de centrering en het vastklemmen door aparte onderdelen laten doen. Je draaid dus het hart van de steekas mooi recht (dat deel waar ook je remtrommel op centreerd) en krimpt daar een ring op waar je wiel op centreerd dan hoeven je bouten enkel het wiel op zijn plaats te houden.@McLambo wrote:
Ik denk dat ik die 20mm verbreders even meegeef aan een kennis, dan draaien ze de kant die op de naaf moet een mm of 6/7 uit, en hierin komt dan een stalen gedraaide bus die precies op de Opel naaf past (57.1mm). Voor de kant van de velg zelfde verhaal (63.1mm) Dan zit dat als gegoten. Heb dat in het verleden ook al eens laten doen mijn Vectra A, waar ik BBS velgen voor een ander merk zo had gemonteerd.
Zie voorgaande uitleg, dat met die opgekrompen ring. Zo heb ik het bij mijn assen ook gedaan.
7 september 2012 om 19:54 #17563552@HOT ROD wrote:
Zie voorgaande uitleg, dat met die opgekrompen ring. Zo heb ik het bij mijn assen ook gedaan.
Zou je voor mijn inleving dit kunnen illustreren met een foto misschien? Ik heb vanavond even gekeken, en als je de remtrommel eraf haalt zit er een klein randje (5 mm) waar de velg eventueel op zou kunnen centreren?
8 september 2012 om 16:55 #17563553Oeps, foutje begaan bij de Ascona vanmiddag.
Voorbereidingen aan het treffen om de Getrag 240 er onder te hangen. De 4-bak er onderuit halen was echt een hels karwei.
Nu heb ik de vooras incl motor laten zakken. Doel was om de boel een cm of 20 te laten zakken om zo makkelijker de 5-bak erachter te kunnen hangen.Alle kabels en snoeren die geen 20cm ruimte hadden had ik los gekoppeld, echter bleef ik bij een cm of 7 steken.
Ik was dus vergeten om de stuurstang ook los te koppelen.Toen ik hier achter kwam was de stuurstang een cm of 2/3 naar buiten getrokken, en hierbij was het onderste lager losgekomen en de balletjes eruit gerold. :oops:
Dikke shit dacht ik, dat is mooi naar de klote. Maar toen ik de kruiskoppeling in zijn geheel verwijderd had, ook het veertje en het plasticplaatje met de cup leek het mee te vallen.
Volgens mij is het slechts een kwestie van de cup weer invetten, balletes erin vast plakken en voorzichtig weer om de stuurstang heen, veertje er weer tussen en kruiskoppeling monteren, en klaar?
Iemand die dit weet?
8 september 2012 om 20:58 #17563554snelste manier vind ik nog altijd even motor en bak er tegelijk er uit
naast de auto bak omzetten en weer terug hangen ,ben je in mum van tijd klaar .
heb bij me schoonmoeder in goed 1.5 uur uur motor vervangen was bij een vauxhall cavalier met 1.9S.
heb ook weliswaar genoeg ervaring met slopen/inbouwen :jerry is inmiddels kinder spel geworden8 september 2012 om 21:09 #17563555Jij ervarong haha
Maar idd kan het idd ook binnen redelijke tyd
Effe pook er uit scheelt je. 30 cm takelen en blijft nergens a achter hangen9 september 2012 om 00:57 #17563556ssst eddie hahahahah.heb het op het moment te druk met werken wand de vauxhall staat al geruime tijd ook alweer met kapot blok stil.
9 september 2012 om 07:46 #17563557Heb nog wel 2.2 incl 5 bak staan
Schiet het iig iets op
Maar effe ontopic
Goed bezig lambert9 september 2012 om 08:46 #17563558Ahum, misschien kunnen de heren ‘ervaringsdeskundingen’ zich even buigen over mijn stuurstanglager probleem?? :vertag
Oeps, foutje begaan bij de Ascona vanmiddag.
Voorbereidingen aan het treffen om de Getrag 240 er onder te hangen. De 4-bak er onderuit halen was echt een hels karwei.
Nu heb ik de vooras incl motor laten zakken. Doel was om de boel een cm of 20 te laten zakken om zo makkelijker de 5-bak erachter te kunnen hangen.Alle kabels en snoeren die geen 20cm ruimte hadden had ik los gekoppeld, echter bleef ik bij een cm of 7 steken.
Ik was dus vergeten om de stuurstang ook los te koppelen.Toen ik hier achter kwam was de stuurstang een cm of 2/3 naar buiten getrokken, en hierbij was het onderste lager losgekomen en de balletjes eruit gerold.
Dikke shit dacht ik, dat is mooi naar de klote. Maar toen ik de kruiskoppeling in zijn geheel verwijderd had, ook het veertje en het plasticplaatje met de cup leek het mee te vallen.
Volgens mij is het slechts een kwestie van de cup weer invetten, balletes erin vast plakken en voorzichtig weer om de stuurstang heen, veertje er weer tussen en kruiskoppeling monteren, en klaar?
Iemand die dit weet?
:jerry :jerry :jerry
9 september 2012 om 08:59 #17563559Ik zit in de markt voor een setje gebruikte (versterkte) Irmscher klepveren.
Zijn deze op de een of andere manier nog te identificeren? (zodat ik niet (weer eens) bedonderd wordt?)
bvd,
Lammert9 september 2012 om 11:56 #17563560Volgens mij kun je dat zo weer terug zetten
9 september 2012 om 17:03 #17563561@McLambo wrote:
Ahum, misschien kunnen de heren ‘ervaringsdeskundingen’ zich even buigen over mijn stuurstanglager probleem?? :vertag
Oeps, foutje begaan bij de Ascona vanmiddag.
Voorbereidingen aan het treffen om de Getrag 240 er onder te hangen. De 4-bak er onderuit halen was echt een hels karwei.
Nu heb ik de vooras incl motor laten zakken. Doel was om de boel een cm of 20 te laten zakken om zo makkelijker de 5-bak erachter te kunnen hangen.Alle kabels en snoeren die geen 20cm ruimte hadden had ik los gekoppeld, echter bleef ik bij een cm of 7 steken.
Ik was dus vergeten om de stuurstang ook los te koppelen.Toen ik hier achter kwam was de stuurstang een cm of 2/3 naar buiten getrokken, en hierbij was het onderste lager losgekomen en de balletjes eruit gerold.
Dikke shit dacht ik, dat is mooi naar de klote. Maar toen ik de kruiskoppeling in zijn geheel verwijderd had, ook het veertje en het plasticplaatje met de cup leek het mee te vallen.
Volgens mij is het slechts een kwestie van de cup weer invetten, balletes erin vast plakken en voorzichtig weer om de stuurstang heen, veertje er weer tussen en kruiskoppeling monteren, en klaar?
Iemand die dit weet?
:jerry :jerry :jerry
Haal maar een andere op.
Het kan wel, mits echt alles heel is, dus het plastic ook en de balletjes ed. echt nog allemaal aanwezig zijn, dan heb je geluk, maar in 9 van de 10 gevallen betekend het dat je een andere kan plaatsen.
9 september 2012 om 20:27 #17563562Volgens mij ging het heel voorzichtig, en zag ik de balletjes voordat ze eruit vielen, dus ik heb alles netjes op kunnen vangen.
Het zit allemaal onder een dikke laag bitumen, dus ik zal het morgen eens schoon maken, kijken of er iets kapot is.
En wat moet ik dan precies nieuw hebben? Alleen het onderste lager? of is dat gelijk een hele nieuwe (andere) stuurpen?
9 september 2012 om 20:36 #17563563Heb nog wel complete liggen als je nodig bent
9 september 2012 om 20:39 #17563564Bedoel je alleen het lager? Of de hele stuurkolom?
9 september 2012 om 20:55 #17563565Hele kolom
10 september 2012 om 15:20 #17563566Success!!!
Ik heb een uur over de vloer gekropen met een zaklamp, daarna kletterde nog de hele stuurstang naar buiten, maar uiteindelijk had ik alles compleet en kon ik het zo weer terug zetten. Stuurpenlager was ook helemaal droog, dus lekker weer in het vet gezet!
10 september 2012 om 15:58 #17563567Kiek an beter ja dat het weer klaar is
10 september 2012 om 16:05 #17563568Das heel mooi Lammert!Je had er ook al flink wat werk in zitten. :thumb
Gaat goed zo man. :jerry11 september 2012 om 07:44 #17563569Plaatje bij het praatje:
11 september 2012 om 09:20 #17563570D’r mist nog wat zo te zien.
Zet er maar een andere complete kolom in, als dit fout gaat, kan je in het ergste geval niet meer sturen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.