Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2012 om 08:04 #17563496
Ik denk het niet (nog nooit geweest overigens :shock:
Ik zie wel een meeting in Amersfoort staat op de site, op 7 oktober, die heb ik vast in de agenda gezet..
8 augustus 2012 om 11:32 #17563497Post:
9 augustus 2012 om 20:58 #17563499Hoedenplankje opnieuw bekleed met gemasseerd buffel leder… nepleer ;)
9 augustus 2012 om 22:00 #17563498zo dat is een gelikte hoedenplank… Komen er geen speakers in?
10 augustus 2012 om 10:17 #17563500Nope, ik denk zelfs geen radio :)
Even een vraagje aan de heren vooras-doorlassers: Ik heb al het boutwerk van de vooras nu handvast aangedraaid, en straks als de Ascona weer op zijn pootjes staat wilde ik dit op de juiste spanning zetten.
Nu is mijn vraag of jullie de Nm waarden uit het handboek hebben aangehouden, of gewoon: VAST hebben gedraaid? :)
10 augustus 2012 om 10:34 #17563501AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik gebruik de momentsleutel enkel voor motoren differentieel onderdelen vast te zetten
de rest scheur ik gewoon vasten is me nog nooit wat losgelopen ;)
mooie hoedenplank trouwens :thumb
geen radio is ook best genoeg king:
mijn ascona gaat ook geen radio krijgen
;)10 augustus 2012 om 16:02 #17563502@louwe 16 klepper wrote:
ik gebruik de momentsleutel enkel voor motoren differentieel onderdelen vast te zetten
de rest scheur ik gewoon vasten is me nog nooit wat losgelopen ;)
mooie hoedenplank trouwens :thumb
geen radio is ook best genoeg king:
mijn ascona gaat ook geen radio krijgen
;)Helemaal mee eens!
Zonder radio kun je in de mijne al bijna niet met elkaar praten, laat staan telefoneren.
11 augustus 2012 om 07:58 #17563503Brandschotje:
11 augustus 2012 om 08:04 #17563504Aangezien ik (nog) geen plannen heb om zoals sommigen van jullie een zware achteras van een ander automerk te monteren, heb ik gisteren de trekstangen er onderuit gehaald om deze te verstevigen. Ik moest toch PU rubbers monteren, dus het moest er evengoed onderuit.
Het lijkt misschien wat overdreven, en dat is het wellicht ook :jerry (sja, ik vind lassen leuk, dus dan sla ik wel eens door :))
Maar nu weet ik tenminste zeker dat de trekstangen niet zullen scheuren bij zware zijwaartse belasting.Ik heb de bevestigingspunten aan de auto en de as ongemoeid gelaten, aangezien deze zo ontworpen lijken te zijn om enigszins te kunnen torderen.
11 augustus 2012 om 10:53 #17563505Gaat goed zo lammert!!!Sevenum is de meeting van Opel Power Nederland.
Een weekend meeting met MEGA veel opel!!!ook onderdelen markt!!!
Is echt een dikke aanrader,Ik ga t hele weekend en neem alle extra onderdelen mee voor verkoop.
Gisteravond ook weer druk geweest met eigen Ascona…..Ga zo door Lammert!! :thumb
14 augustus 2012 om 18:17 #17563506Zo, de trekstangen staan inmiddels in de lak:
Tijd om eens even te gaan shoppen in mijn magazijn: king:
Eerst de oude veren en schokbrekers verwijderd, kwam er toen achter dat het boutmateriaal bij de PU bussen M11 is… dat komt volgens mij niet veel voor. Ik had ook geen 11mm boor om de gaten iets te vergroten, dus die heb ik gelijk maar gekocht.. (EURO 11.75! :shock: )
Eerst de veren gemonteerd, en netjes onder de rubbers ML aangebracht, zodat dit waterdicht blijft.
Daarna de binnenkant van de kokers van de schokbrekers ook even geML’d, deze waren al aardig aan het roesten (hou je toch)Trekstangen gemonteerd! Past allemaal heel mooi met de extra opgelaste plaatjes.
Tenslotte ook de schokbrekers, en dan krijg je dit totaalplaatje:
OORAH!
Koni Geel lang, OMP veren -40mm, versterkte trekstangen, Lenk Tuning PU bussen en alles gemonteerd met nieuw 10.9 materiaal
Nog even de vering geprobeerd nadat alles aangedraaid was, en dat veert strak zeg!
Ik vraag me alleen af hoe strak die schokbrekers aan de bovenkant aangedraaid moeten worden, die rubber Koni blokjes kun je aardig plat draaien, maar hoe plat is goed?
14 augustus 2012 om 19:42 #17563507hee lammert,
ziet er weer netjes uit :thumb
ga je de boutkoppen en moeren enz. ook nog even bijtippen met lak zodat deze niet roesten?14 augustus 2012 om 19:47 #17563508Dank u!
Ja, dat kan ik doen, maar ik heb een tijdje terug van een ex-collega een hele berg van die plastic doppen gekregen, precies voor dopmaat 17 en 15. Spuitje ML erop, en dan zo’n dop erop drukken, dan roest het volgens mij ook nooit meer, en komt er ook geen zand en andere prut op.
14 augustus 2012 om 20:54 #17563509Zeker geen half werk!Moeren van schokbrekers aandraaien tot ze “beetje” bol gaan staan.
Let wel goed op dat de rubbers goed zitten(het kraagje)bedoel ik dan.15 augustus 2012 om 18:00 #17563510Gisteren ook nog even 3meter 40×20 gehaald, om steunen voor de stoelen te maken, maar het was vandaag echt veels te warm om te gaan lassen en in en uit die auto te kruipen.
Dus maar eens gekeken of ik de bak al zo’n beetje compleet heb, dan kan ik die er binnenkort ook weer onder knallen:
Eerst maar even een beetje schoonmaken, al zat er nergens vet of olie op, alleen stof:
Daarna de steun, druklager, koppelingsvork van de 4-bak afgeschroeft en schoongemaakt.
Toen spulletjes verzameld, en ik kwam er achter dat het zaakje nog niet helemaal compleet is.Dit is de 1e keer dat ik een getrag ga inbouwen, en een aantal dingen zijn niet helemaal duidelijk:
Is dit de pook van een getrag 240 voor een Manta?
Er zit namelijk zo’n ring onder de knop die je omhoog kan trekken (bij mijn vectra kun je hiermee in zijn achteruit schakelen), maar dit doet verder helemaal niets???
Ook zit het asje er niet bij waarmee de pook aan de schakelvork bevestigd moet worden. Onderaan de pook zit een soort van naald-lager dat er niet zo florisant meer uit ziet:
Weet iemand of dit lagertje vervangen kan worden?
Dan zit er zo’n hoekstuk bij waarmee de schakeltoren aan de bak vast zit.
Hier horen 2 van die busjes met flensje eraanvast bij, maar ik heb er maar 1:Is dit speciaal spul? Of kan ik dat gewoon bij de brezan halen? Als alternatief kan ik er een plaat onder lassen, en gewoon 2 m8 moeren op vast lassen oid?
Dan de schakeltoren:
Het was me nog helemaal niet eerder opgevallen, maar het lijkt erop dat er een stuk uitgeslepen is? Of hoort dit zo?
In ieder geval heb ik het iets verstevigd met 2 strips:
Als ik de pook in de schakeltoren druk (met de ronde ring om de kogel heen), dan zit hier speling op. Hoort hier normaal nog iets tussen te zitten??
Alvast bedankt voor de hulp jungs!
18 augustus 2012 om 08:45 #17563511Even wat verder gegaan met de versnellingsbak. ‘t Is nog steeds te heet om te lassen
Ik heb nu de schakeldelen die ik heb eens op de bak gebouwd, maar volgens mij klopt er iets niet.
Zo staat de bak in zijn 1:
Zo staat ie in zijn 2:
Lijkt wel schakelwegverlenging. Is het normaal dat je de pook zo ver moet bewegen om te schakelen?
De afstand tussen de kogel en de vork is ook maar heel kort bij deze pook:
Aangezien de pook niet meer in een al te beste staat is, wil ik als experiment eens een stukje stang er tussen lassen.
Ik zat zelf te denken aan een mm of 25/30. Iemand dit wel eens eerder gedaan? Tips?
Ik wil graag dat de bak straks kort en strak schakelt (ala rally bak). Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? (De bak zelf voelt nog heel strak aan, en er zit goed druk achter de veren)
Verder had ik niet al het bevestigings materiaal, dus nu zit de schakeltoren vast op de bak geschroefd:
Ik neem aan dat dit buiten wat extra trillingen verder geen problemen op gaat leveren?
18 augustus 2012 om 08:50 #17563512Dat asje onderaan de schakelpook heb ik overigens zelf gemaakt van een lange m10bout, stuk waar geen draad zit. Nu moet ik alleen nog even iemand met een draaibank zien te vinden die 2 sleufjes erin draait voor de borgringen.
Op de tekeningen in de handleiding van de Getrag 240 staat dat er aan de binnenkant ook nog 2 shims horen… iemand enig idee welk materiaal deze van horen te zijn?
18 augustus 2012 om 16:16 #17563513Binnen kant zitten aan beide kanten een rubberen o ring
18 augustus 2012 om 17:12 #17563514OK, die moet ik wel ergens kunnen opsnorren in 10 mm.
Vanmiddag toch maar weer gaan prutsen; je kan beter iets gaan doen met die hitte dan stil gaan zitten is mijn ervaring.
Ik heb geëxperimenteerd met schakelweg verkorting, en ik moet zeggen: Mijn eerste poging is aardig goed gelukt.
Er moet nog wel het één en ander aangepast worden, maar het basis idee werkt heel goed.Nog even ter vergelijking:
1e versnelling met standaard pook:
1e versnelling met schakelwegverkorting:
2e versnelling met originele pook:
2e versnelling met schakelwegverkorting:
Ik heb de schakeltoren met 3 cm opgehoogd, en de pook 4.5 cm verlengd onder de kogel.
Wonderbaarlijk genoeg ging alles in 1x goed, in het bijzonder het lassen van de pook, dat vond ik best nog spannend. :shock:
Ik moet nu alleen nog wat ruimte maken om de pook goed ver naar links en rechts te kunnen bewegen om naar de R en 5 te schakelen.
Het is echt een enorme verbetering zo. Nu nog op zoek naar wat laatste onderdeeltjes. Er is ook al een kleine bestelling van splendid parts onderweg met wat rubbers e.d.
feedback welkom!
22 augustus 2012 om 19:04 #17563515Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen met de kuipstoelen.
Vanavond heen en weer naar zwollen geweest voor een hele mooi set LTEC PRO PLUS van marktplaats.
Voordat ik vertrok nog even de maten van mijn non-plus opgemeten.
Daar aangekomen even kort nagemeten, en helaas, balen balen; de gaten voor de shoudergordels zitten exact even hoog, en ik steek er dus weer boven uit met mijn stierenschouders :cry
Maar om even op het verhaal van Hendri in te haken: De verkoper had de 4-punts gordels achter zich op de bodem van de Opel Corsa bevestigd… hoe gaat dat in zijn werk dan bij een ongeval? Wordt je dan zowiezo invalide??
Is er misschien een site met wat meer uitleg over hoe dit soort zaken bevestigd moeten zitten?
O ja; bij de LTEC stoelen zit het gat voor de schoudergordel tussen de 56 en 66 cm.
Als er iemand is met een ander merk stoel die zin heeft om na te meten hoe hoog bij die stoel deze gaten zitten, dan zou ik daar erg benieuwd naar zijn.. :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup22 augustus 2012 om 22:04 #17563516AnoniemLid sinds:
1 January 1970Inderdaad is het niet aante raden om de gordels achter de
Stoelen op de grond/bodem vast te zettenIk heb nog 2 stoelen van d&w. Zijn eigenlijk
Gewoon recaro,s maar dan gemaakt voor d&w
Passen dezelfde onderstellen onder als de standaard manta
Recaro,s enkel hebben deze wel een andere rugleunig
Met gaten voor de gordels en die”vleugels” voor je schouders
Zijn echter wel klapbaar en dus ook verstelbaarHeb die dingen echter niet thuis staan
En ze moeten ook opnieuw bekleed wordenKan zijn dat je ze kunt zien op 1 van de eerste foto.s in mijn ascona 400 project topic
Want ze hebben in die ascona gezeten
Bekleding is nu nog blauw23 augustus 2012 om 04:52 #17563517@McLambo wrote:
OK, die moet ik wel ergens kunnen opsnorren in 10 mm.
Vanmiddag toch maar weer gaan prutsen; je kan beter iets gaan doen met die hitte dan stil gaan zitten is mijn ervaring.
Ik heb geëxperimenteerd met schakelweg verkorting, en ik moet zeggen: Mijn eerste poging is aardig goed gelukt.
Er moet nog wel het één en ander aangepast worden, maar het basis idee werkt heel goed.Nog even ter vergelijking:
1e versnelling met standaard pook:
1e versnelling met schakelwegverkorting:
2e versnelling met originele pook:
2e versnelling met schakelwegverkorting:
Ik heb de schakeltoren met 3 cm opgehoogd, en de pook 4.5 cm verlengd onder de kogel.
Wonderbaarlijk genoeg ging alles in 1x goed, in het bijzonder het lassen van de pook, dat vond ik best nog spannend. :shock:
Ik moet nu alleen nog wat ruimte maken om de pook goed ver naar links en rechts te kunnen bewegen om naar de R en 5 te schakelen.
Het is echt een enorme verbetering zo. Nu nog op zoek naar wat laatste onderdeeltjes. Er is ook al een kleine bestelling van splendid parts onderweg met wat rubbers e.d.
feedback welkom!
Dit is mooi gemaakt. Waar heb je het idee vandaan of zelf bedacht? Ben benieuw naat de rij ervaring, wellicht iets voor mijn project
23 augustus 2012 om 06:30 #17563518Misschien maakt het niets uit, maar past de bak zo nog wel in de tunnel/pookgat? Ik heb geen idee hoeveel ruimte je hebt hoor, ik vroeg het me gewoon af. Verder een mooi stukje engineering ;)
25 augustus 2012 om 11:26 #17563519Ik ben aan het rondzoeken gegaan, maar kwam bar weinig tegen over ‘doe-het-zelf’ projectes voor schakelweg verkorting in de manta.
Beetje gekeken naar die professionele oplossingen, waarbij je zo’n hele schakeltoren op je tunnel krijgt (vanaf 600E :jerry )
Toen nog eens naar wat on-board filmpjes gekeken van klassieke rally auto’s (Audi S1, Ascona 400, etc)Uiteindelijk toch zelf aan de slag gegaan, met wat logisch redeneren en rekenen, en dit is het eind resultaat. Het komt op het zelfde pricipe neer als de race/rally oplossingen: De afstand van de pook onder het schanier punt wordt langer, zodat je boven de pook minder beweging hoeft uit te oefenen.
Dit zou je ongestraft tot 10/15 mm kunnen doen, zonder het schanier punt te verhogen. Ik wilde echter behoorlijk kort kunnen schakelen, dus moest ik het schanierpunt iets ophogen om verder te kunnen verlengen. Anders krijg je problemen met de schakelvorkHoe dit in de tunnel gaat passen weet ik ook nog niet precies, maar als het goed is blijf alles binnen het ‘gat’ Vorige week heb ik zo’n nieuw afsluit rubber gekocht, en deze is op meerdere manieren te monteren, en moet volgens mij de extra 3 cm hoogte makkelijk kunnen opvangen.
25 augustus 2012 om 11:28 #17563520ps: iemand enig idee waar deze rubbers horen? Zitten ze uberhaubt wel op een Ascona?
Ik had ze van een plaatje besteld; ik dacht dat het PU vervang rubbers waren voor de achteras (bij volledig inveren), maar deze zijn 4x te klein!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.