Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2010 om 15:33 #17562583
Goed idee dat dakleer….mijne is ook helemaal kaal aan de bijrijderskant. :thumbup
3 januari 2010 om 17:33 #17562584nee zoals ik omschreven heb :vertag
gewoon stukken op maat halen bij een loodgietersbedrijf :D
normaal branden we het dakleer met een grote brander op t dak
maar das niet verstandig om dat in de auto te doen,
daarom dus met een klein brandertje, en dat werkt prima!3 januari 2010 om 19:24 #17562585Ok, ik heb dat nog nooit gedaan, maar als het hetzelfde is als op t’dak, dan weet ik wel iemand
Waarschijnlijk moet je de onderkant van het dakleer met het brandertje zacht maken, dan plakt het vanzelf wel.4 januari 2010 om 21:59 #17562586juist lammert, jij snapt m :D
4 januari 2010 om 22:46 #17562587Ik zit er ook nog steeds aan te denken om van de mijne ook een Sport te maken.
Ooit een keer een fotoshopje gemaakt.
Orginele foto. (inmiddels zijn de raamlijsten zijn al zwart en zitten er ook bredere velgen op)
4 januari 2010 om 23:06 #17562588ff foto orgineel dr bij… ter vergelijking .
vind dit trouwens niet lelijk hoor.
5 januari 2010 om 08:13 #17562589origineel gepost door Robbie1974
Ik zit er ook nog steeds aan te denken om van de mijne ook een Sport te maken.Ooit een keer een fotoshopje gemaakt.
Niet slecht! Je hebt de spiegels al! Ik zou dan wel de sport spoiler voor eronder zetten. Die achterspoiler vind ik niet zo. Vaak zijn ze door de jaren heen krom getrokken en gebarsten. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :D
5 januari 2010 om 08:28 #17562590die sportspoilers van irmscher zijn meestal nog goed hooer.
is goed rubber.’
maar steeds lastiger te vinden inmiddels dat wel6 januari 2010 om 08:18 #17562591Even een update van de stand van zaken:
Waarschuwing: De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor Opel-liefhebbers! :o
Rechtsvoor:
Linksvoor:
Flapjes bij de koplampen:
Zo, dat was schrikken!
Nu zou ik graag wat tips ontvangen over welke plaat-diktes ik moet gebruiken om de gaten in de balken dicht te maken.
Vooral linksvoor wordt een lastige klus ben ik bang. Roest is helemaal van de bodemplaat door de balk heen naar de buitenkant :(
Graag uw reacties!
Misschien moet ik wat foto’s naar de vorige eigenaar sturen die beweerde dat die helemaal hard is. Misschien krijg ik nog wat van me geld terug :jerry
6 januari 2010 om 12:16 #17562592dat is ook iets wat ik moet weten want ik heb ook een gat in mijn kriksteun ontdekt
dan kan ik alvast alles inkopen voordat mijn restauratie kan beginnen
6 januari 2010 om 12:48 #17562593Doe je geen nieuwe kriksteun? Ik denk dat ik ik die van mij nog wel kan fixen. Ik weet niet hoe erg jouw roest is?
6 januari 2010 om 14:18 #17562594maak je alles kaal met een afbramer of lamellenschijf?
moet je uitkijken dat je het goede staal niet dunner gaat maken.
zag op de 1e foto dat het staal nogal blauw werd van de hitte, ik denk dat je daar te lang op hebt staan slijpen.als je staal neemt van 2 mm is dat wel voldoende voor de balken.
welk staal neem je voor het plaatwerk?en is het niet veel makkelijker/sneller om de plaatjes uit te slijpen met een 1mm dik schijfje, dan het te knippen?
heb je de hele dorpel ook al bekeken? omdat je voorkant weg is, onderaan je A-stijl, moet je eigenlijk eerst je hele dorpel goed bekijken.
als er meer gaten inzitten, kun je beter een andere dorpel inlassen, of een nieuwe dorpel kopen om die voorkant te gebruiken.
een nieuwe dorpel kost niet veel, en dan heb je direct de juiste vorm.succes ermee.
6 januari 2010 om 14:37 #17562595Ja dat klopt, ik gebruik een lamellen schijf voor de plekken met vliegroest. Zit inderdaad een brandgaatje op foto 1, dat zal ik nog even wegwerken.
Voor het grootste gedeelte werk ik met een borstel op de haakse slijper, maar die krijgt niet alles weg.Voor het plaatwerk gebruiken we 0.8 mm staal met anti-roest coating. Ik zal zaterdag ff een plaatje 2.0mm halen. Zit een staal bedrijf in de buurt hier.
Dorpel: Wat moet ik precies controleren, op welke plekken, en op welke manier doe ik dat het beste?
Zou je misschien kunnen aangeven waar ik zo’n dorpel kan kopen?Want dat is inderdaad een lastig stuk om te ‘reconstrueren’ uit plaatstaal :mad:
6 januari 2010 om 14:51 #17562596ik denk dat je deze bij m&m dronten wel kunt halen. even via google zoeken. hier heb ik ook divers plaatwerk voor mijn d kadett weggehaald. artaparts heeft ze denk ik ook wel.
verder de dorpels aan de onderkant controleren daar waar de ontwateringsgaatjes ook zitten.
even met de slijptol wat plekken kaal maken, vooral achteraan willen ze nog wel eens slecht zijn, dat was de mijne ook. ik gebruik ook altijd plaatstaal met anti roestcoating van de brezan, 0.9mm dik.
ik heb de voorkant ook eens zelf gemaakt, maar hier zit wel wat tijd in, makkelijker is om een dorpel te kopen, daar zit het hele stuk in.
dan alleen het gat in de bodem nog, en de kriksteun, en je bent klaar.mijn b ascona had zo ongeveer dezelfde plekken verrot, alleen was de a-stijl wat erger als de jouwe.
en de vorige eigenaar was zo vriendelijk om 1 dorpel vast te maken, alleen deed hij dit met kranten en plamuur:jerry papier machee zeg maar.
alleen maar meer werk mee gehad.6 januari 2010 om 14:52 #17562597http://www.mmdronten.nl/webshop/index.php?merk=Opel&koppel=Ascona+B+76-81&groep=7&artid=6154
alstu
edit: valt me trouwens wel tegen wat ze kosten:o
6 januari 2010 om 15:04 #17562598Misschien een beetje een dombo-vraag; maar de Dorpel is toch het buitenste/onderste randje van de auto aan de zijkanten?? Het strookje onder de deur zeg maar?
En onderin die rand zit dus de roest waarschijnlijk. Ik moet hem dus ook aan de onderkant (waar meestal Tectyl o.i.d. zit) blank maken, en niet aan de zijkant (waar de auto-lak (rood)) zit?Ik heb overigens ook het plaatje bij de Brezan gehaald.
Bij Arta zijn de dorpels iets goedkoper, 22 euro
Bij de A-stijl links moet er ook een strook vervangen worden A-stijl = 2.0mm staal?
De kriksteun wilde ik weer proberen te reconstrueren. Eerst een behoorlijk stuk bodenplaat van binnen uit eruit slijpen, zodat ik het van bovenaf goed blank kan maken. Is dit verstandig? Een losse kost 60 euro’tjes, en dat is aardig wat laswerk volgens mij.6 januari 2010 om 15:28 #17562599ja bodem heb ik ook van de bovenkant gedaan, kun je er beter bij, en dan alles mooi kaal maken.
van bovenuit lassen gaat ook veel mooier. kijk alleen uit voor bekleding en kabels die kunnen smelten.een kant en klaar stuk bodemplaat heb ik geen ervaring mee, ik repareer ze met normaal plaatstaal van de brezan.
ik wil namelijk zo veel mogelijk origineel plaatwerk laten zitten, als dit nog goed is vind ik het zonde om eruit te halen.a stijl heb ik toen gewoon met 0.9mm staal gedaan.
dorpel is idd vanaf de onderkant deur. als je een nieuw deel koopt loopt deze totaal het deurrubber, daarachter zitten de puntlassen die je dan los moet maken.
en deze dorpel eindigt helemaal onderaan waar je nog tegen ong. 2cm aankijkt.
hier zitten ook weer de proplassen.vaak is de onderkant en die 2 cm getektyleerd, en de voorkant in de kleur gespoten.
bij mijn ascona zit de voorkant ook in de tektyl, dit was zo, en daarom heb ik dit ook weer gedaan.
voorkant hoef je niet kaal te maken, deze is bijna altijd nog goed, het gaat om de onderkant en die 2cm.je kunt de dorpels bij artaparts halen, en de rest wat je overhoud van de dorpel bewaren voor als ze ooit een verrot zijn.
6 januari 2010 om 15:36 #17562600zag dat je nog strijkkit zocht, dit kun je van 3m nemen bij de brezan.
vind ik persoonlijk erg goed spul.heb 3 merken gehad en vind die van 3m toch het best.
6 januari 2010 om 15:43 #175626013m is overhet algemeen goede shit, ook inotech is magnefiek.
maaruh plaatstaal van de brezan????
past dat wel goed? is toch imm spul?
niet zulke heel beste ervaringen mee.(vooral niet uit H`berg :P)
verder lammert… vond ik het niet zo schokkend, dit zijn nou eenmaal de feiten,
zo gaat dat eenmaal,
wat, t lijkt wel manta plaatwerk, heeft de zelfde eigenschap :P
maar vergis je niet..
als je het wat verder kaal haalt, kun je soms ook van alles tegen komen.succes verder met de werkzaamheden.
6 januari 2010 om 15:52 #17562602ik bedoel plaatstaal van 1.0×0.5m.
gewoon vierkant, geen overzetdelen etc, die bestel ik vaak bij smit autoparts in bergentheim.3m heeft idd vaak goed spul. inotech heb ik nog niet gehad.
wel teroson van Freddie ter Wielen. is mij wat te taai spul. verder haal ik in principe daar alles weg wat ik voor de auto nodig heb, op het plaatstaal na, want die platen van ter Wielen roesten as’n gek, zijn van die gestraalde platen.ken het ook wel met die ascona’s, denk je dat je alles gehad hebt en kom je weer wat nieuws tegen:hmmz je valt vant 1 int ander
6 januari 2010 om 16:11 #17562603Ik heb mijn krik steunen helemaal weggeslepen en er gewoon een stuk plaat in gelast een “schuin stukje koker”. Van de kokerbalk naar de dorpel. Kan nu alleen niet de orginele krik gebruiken maar een schaarkrik.
6 januari 2010 om 16:59 #17562604ja ik heb 1 kant ook helemaal weg gehaald en vervangen door 1 groot U ijzer. daar zet ik gewoon een garagekrik onder.
al met al dezelfde afmeting alleen 1 groot profiel6 januari 2010 om 17:10 #17562605Bij mij is de kriksteun redelijk goed op een gaatje van 30 bij 20 mm na
slijp ik eruit en als de rest goed is doe ik alleen dat stukje nieuw
staal van 2mm dusik had het idee dat mijn dorpels nog redelijk hard waren maar dat kan ik pas echt zien als hij helemaal uit elkaar ligt…..
6 januari 2010 om 19:18 #17562606een staalborstel op de boormachine werkt wat makkelijker dan eentje op de flex:) succes ermee
6 januari 2010 om 20:01 #17562607Heb ik ook Meerdere soorten, wat ik ben ook op andere plekken aan het rust-busten!
Zonet was ik de verjaardag van mijn zusje, en dat was bij mijn ouders thuis. Snel even met de verkrabber wat plekken op de dorpel kaal gemaakt. Beide zijn eigenlijk nog wel hard, maar wel roest van binnen (kon ik zien met de looplamp). Enkel weer de linkerzijde achteraan, bij de wielkastrand, daar zit een rot stukje in de dorpel, en zit er blaasjesroest op het buitenscherm……Ik hoop niet dat dit een gebed zonder einde word.:cry
Nou ja, zaterdag eerst maar eens de grote gaten dicht, dan zien we wel verder. En ik denk dat ik voor de a-stijl en dorpels 1.5 of 1.2 mm plaat haal. Vanavond ff gemeten met de schuifmaat, en zo dik is het orignele materiaal ook.
Nog ff een vraagje: Een kriksteun vervangen door een u-profiel, is dit APK-waardig?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.