McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    McLambo
    Deelnemer

Even een vraag op een zijspoor:

Rolkooi; vind ik stoer, en ook veilig. Heb de laatste tijd wat filmpjes uit de oude doos zitten kijken, en als je dan zo’n ouwe opel van de baan af ziet gaan zonder kooi. ai ai ai

Ik heb het al eerder aangegeven; mijn budget is beperkt..
      Wat zijn de opties?

– zelf eentje maken?
      – 2e hands? (hoe krijg je dat er uit en er in?)
      – schroefkooi?

Ik zou wel graag een hele kooi willen, en niet zo’n halve, zoals je wel eens ziet…
      40×2 mm is een gebruikelijke maat staal. Stel dat ik een partij’tje op de kop kan tikken. Hoeveel meter is er ongeveer nodig?
      Las je zo’n ding helemaal in de auto op? Of in zo groot mogelijke stukken buiten de auto??? (ivm met brandplekken binnen??)

Ben_M
      Deelnemer

ik zou bij een laskooi sowieso het hele interieur eruit halen.
        Wat buiten de auto gemaakt kan worden, mooi buiten de auto maken. Scheelt een hoop laswerk op vervelende plekken.
        Ik neem aan dat je geen gekeurde kooi hoeft, dan zou ik mooi een schroefkooi pakken ;)

McLambo
        Deelnemer

Voorlopig niet in ieder geval…. maar je weet maar nooit ;-)

Ik heb het hele interieur er momenteel uit, behalve het dashboard….

Is dat nog speciaal staal dat gebruikt wordt? of is iedere buis 40×2 genoeg ? (of 45×2.5)

Nog een vraagje over oliedruksensoren… ik heb nu zo’n dubbele sensor, bij de aansluitinge staan de letters G en WR. Op welke sluit ik de meter en op welke het lampje aan?

McLambo
          Deelnemer

Even een spoedvraagje:

Zijn de rubbers voor de trek/duw stangen van een manta/ascona as hetzelfde als van een kadett-C as?
            Dit ivm met het bestellen van een setje PU rubbers voor deze stangen.

bvd,

Keesjr
            Deelnemer

Zender: WR = Lampje G = Meter

Rubbers: Volgens mij zijn de hetzelfde, in ieder geval aan de as-kant, heb wel eens een Manta-as onder een c-coupé gezet.

mantadevil
              Deelnemer

as van een manta is breder dan van een c kadett

McLambo
                Deelnemer

ja, maar dat heeft toch niks te maken met de rubber bussen voor de reactiestangen?

RacesconaB204
                  Deelnemer

@McLambo wrote:

Even een spoedvraagje:

Zijn de rubbers voor de trek/duw stangen van een manta/ascona as hetzelfde als van een kadett-C as?

bvd,

De rubbers in de langsdragers aan de achteras zijn het zelfde (ik heb die van mijn toenmalige Kadett-C overgezet in de Ascona-B).

Wat betreft de rolkooi waar je het over had, denk ik dat jij er misschien niet zo om zit te springen om dadelijk overal in de auto weer te moeten lassen (alle buisverbindingen en verbindingen aan de A- en B-zuil etc.). Tenminste wanneer ik zie hoe minutieus je te werk gaat om alles netjes en zo mogelijk origineel te houden (en dat snap ik ook heel goed). Een goed alternatief dat ook veeeeel makkelijker te realiseren is, is een schroefkooi. Deze worden ook nog wel af en toe gebruikt aangeboden wanneer je een beetje zoekt (misschien weet ik er nog wel eentje).

Zelf eentje maken kan natuurlijk ook, maar onderschat dit niet. Dit is echt een hele klus. Je komt er dan ook snel achter dat zelfs een Ascona-B niet een recht-toe-rechtaan A-zuil/daklijn heeft. De bochten die je moet buigen liggen niet in 1 vlak. Tenzij je recht-toe-rechtaan wilt gaan, waarbij je na montage bij instappen bijna de keus hebt om voor- of achter de buis langs de A-zuil te gaan ;) Dan wordt het er ook niet echt veiliger van, want zo’n buis kan ook pijn doen.
                    Wil je buizen buigen met een wanddikte van 2 mm zoals je noemde, dan moet je al om een doorn buigen. Wil je deze met een buigblok buigen dan knikken de buizen en blijven niet rond. Hier is wel een behoorlijk stuk vakmanschap/ervaring vereist. Ik heb destijds na een aantal keren buigen (en telkens net niet helemaal goed) gewoon van iedere bocht een stuk buis met wat overlengte gebogen, deze afgezaagd en met elkaar verbonden/gehecht tot een mal (het in het juiste vlak buigen is het lastigste). Van deze mal uit een aantal aan elkaar gehechte bochtdelen heb ik uit 1 stuk buis de uiteindelijke buis nagebogen. Deze sluiten nu ook perfect aan. Maar er zitten heel wat uurtjes in!

Om te kunnen buigen op een buigblok zonder dat de buizen gaan knikken heb je minimaal 3mm wanddikte nodig. Zo heb ik het gedaan en de rechte stukken kunnen dan wel met een wat kleinere wanddikte toe.

McLambo
                    Deelnemer

@Rik Ophuis wrote:

@McLambo wrote:

Even een spoedvraagje:

bvd,

De rubbers in de langsdragers aan de achteras zijn het zelfde (ik heb die van mijn toenmalige Kadett-C overgezet in de Ascona-B).

Bedankt! Ik heb zojuist een nieuw setje PU-bussen van Dr. Manta van iemand overgenomen, voor de helft van de nieuwprijs :thumbup

@Rik Ophuis wrote:

Wat betreft de rolkooi waar je het over had, denk ik dat jij er misschien niet zo om zit te springen om dadelijk overal in de auto weer te moeten lassen (alle buisverbindingen en verbindingen aan de A- en B-zuil etc.). Tenminste wanneer ik zie hoe minutieus je te werk gaat om alles netjes en zo mogelijk origineel te houden (en dat snap ik ook heel goed). Een goed alternatief dat ook veeeeel makkelijker te realiseren is, is een schroefkooi. Deze worden ook nog wel af en toe gebruikt aangeboden wanneer je een beetje zoekt (misschien weet ik er nog wel eentje).

Zelf eentje maken kan natuurlijk ook, maar onderschat dit niet. Dit is echt een hele klus. Je komt er dan ook snel achter dat zelfs een Ascona-B niet een recht-toe-rechtaan A-zuil/daklijn heeft. De bochten die je moet buigen liggen niet in 1 vlak. Tenzij je recht-toe-rechtaan wilt gaan, waarbij je na montage bij instappen bijna de keus hebt om voor- of achter de buis langs de A-zuil te gaan ;) Dan wordt het er ook niet echt veiliger van, want zo’n buis kan ook pijn doen.
                      Wil je buizen buigen met een wanddikte van 2 mm zoals je noemde, dan moet je al om een doorn buigen. Wil je deze met een buigblok buigen dan knikken de buizen en blijven niet rond. Hier is wel een behoorlijk stuk vakmanschap/ervaring vereist. Ik heb destijds na een aantal keren buigen (en telkens net niet helemaal goed) gewoon van iedere bocht een stuk buis met wat overlengte gebogen, deze afgezaagd en met elkaar verbonden/gehecht tot een mal (het in het juiste vlak buigen is het lastigste). Van deze mal uit een aantal aan elkaar gehechte bochtdelen heb ik uit 1 stuk buis de uiteindelijke buis nagebogen. Deze sluiten nu ook perfect aan. Maar er zitten heel wat uurtjes in!

Om te kunnen buigen op een buigblok zonder dat de buizen gaan knikken heb je minimaal 3mm wanddikte nodig. Zo heb ik het gedaan en de rechte stukken kunnen dan wel met een wat kleinere wanddikte toe.

Kijk dat geeft me wat meer inzicht in het hele gebeuren.

Op zich is de gehele kabine leeg, op het dashboard na, en moet alles nog in de nieuwe kleur worden gezet; dus het lassen is niet het probleem. Maar nu ik lees dat je vele uurtjes aan het buigen bent, (en er waarschijnlijk ook een lading buis in de oud ijzerbak terecht gaat komen, $$$), moet ik dit nog eens goed overdenken… Dus zo’n gelaste rolkooi zit ook op meerdere punten aan de auto gelast (niet alleen op de bodem)… hmmm

Zo’n schroefkooi, dat is ook een volledige? (niet alleen een buis over je hoofd heen)
                      Is een schroefkooi ook veilig genoeg? Zit een schroefkooi ook op meerdere punten aan de carroserie vast? of alleen aan de bodem?

Eens kijken of ik een foto kan vinden op google.

RacesconaB204
                      Deelnemer

Een schroefkooi betekent alleen dat ie te monteren is d.m.v. Schroeven. Verder kan ie net zo uitgebreid zijn. Voldoet net zo goed aan veiligheidseisen. In de autosport worden ook vaak laskooien toegepast om zodoende de stijfheid van de auto nog verder te verbeteren. Deze komen vaak uit op veerpoten om zodoende ook daar krachten op te kunnen nemen. Je hebt halve kooien, zeg maar rolbeugels, maar ook hele kooien die je in de auto in elkaar schroeft. Vaak wordt alleen de bodem ter plaatse van de bevestiging verstevigd met een dikkere plaat. Net als voor de afmetingen van de buizen zijn ook voor deze platen minimale afmetingen (uit mijn hoofd min 120cm2). ‘leuk’ is dat de voorschriften over hoe een kooi eruit zou moeten zien steeds wijzigen, maar dit is voor jou en mij waarschijnlijk niet zo’n probleem.

McLambo
                        Deelnemer

Kijk aan, dan zal ik mijn ogen daar eens voor open houden! (ebay, marktplaats, etc)

Vandaag ook mijn el cheapo elektrische fan binnen gekregen van JBI motorsport.

Het verplaatst een hoop lucht (14″) maar er zit een onbalans in het schoepenwiel (of hoe je dat ook noemt) waardoor het hele zaakje aardig trilt.
                          Ik zal van de week eens het schoepenwiel eraf halen, en kijken of ik de onbalans kan vinden en eruit halen…

McLambo
                          Deelnemer

Vandaag een leuk setje velgen ‘gewonnen’ :hmmz op ebay.de. 8jx15 ET20 rondom. Achter komen 10mm spacers tussen.

Er zit wat roest op de polijstrand, maar grote kans dat ik ze toch overspuit in antreciet of zwart, en dan die rand zilverachtig..

o ja, ik moet ze nog wel ergens in de DDR ophalen :angel

Ghanz
                            Deelnemer

:thumb

Kermitkiller

:thumb je kunt ze toch ook laten opsturen zo gek gaat dat niet :shock:

heb dat ook een keer gedaan met m,n ronal kleeblatt velgen was maar iets van 60 euro

McLambo
                                Deelnemer

Zo, gisteren even een dagje richting Merseburg en terug (1131km). Dat doe ik denk ik niet snel weer. :mrgreen:

Zeker niet met dit soort weersomstandigheden…

Maar goed, voor dit geld zeker waard denk ik:

Velgen: 235,-
                                  LPG: 61,-
                                  2x Schnitzel mit bradkartoffelen: 24,-

15″ 8j ET+20….

Kan er net onder voor… misschien beter zelfs om even een -10 spoorverbreder te monteren. Zeker als er ook nog spatboardverbreders opkomen.
                                  Ik wil niet met getrokken banden gaan rijden, dus dan oogt het straks lekker breed.

Er zit alleen wat ‘weer’ ofzo in de glimmende rand. Het lijkt wel alsof het niet gepolijst is, maar er zitten hele dunne lijntjes, en daar zit ‘zwart’ tussen. Misschien is het er zelfs met een of ander velgenmiddeltje wel zo af te poetsen, daar moet ik nog even naar kijken.. (iemand tips?)

Ook is het naafgat te groot… kon er niet goed bij met de schuitmaat, maar mat iets van 61mm ofzo.. Is de naafdiamter van een B-Ascona 57.1?
                                  op steekmaat.nl staat 54.1mm namelijk.. Wat is het nou?

Stender
                                  Moderator

Zo die komen mooi breed naar buiten! Als ze ingeveerd zijn, hoe staan ze dan t.o.v. de spatbordrand?

RacesconaB204
                                    Deelnemer

@McLambo wrote:

15″ 8j ET+20….

Kan er net onder voor… misschien beter zelfs om even een -10 spoorverbreder te monteren. Zeker als er ook nog spatboardverbreders opkomen.
                                      Ik wil niet met getrokken banden gaan rijden, dus dan oogt het straks lekker breed.
                                      Ook is het naafgat te groot… kon er niet goed bij met de schuitmaat, maar mat iets van 61mm ofzo.. Is de naafdiamter van een B-Ascona 57.1?

Wanneer je de voorwielen een klein beetje op camber zet dan past het zeker, ook zonder spatbordverbreding.

Ik denk dat jij de centreerringen mist die normaal in het naafgat gedrukt worden. Goed mogelijk dat ik deze nog wel voor je heb. Ik heb nog een setje (4x) kunststof van mijn toenmalige Revolutions liggen en nog twee stalen (zelf gedraaid) voor aan de voorkant zodat de tapeinden een beetje ontzien worden.
                                      Niet exact, maar ongeveer 63,4 x 57,1mm.

Mag je hebben wanneer je er iets mee kunt.

Heeeeel mooi trouwens deze wielen!

McLambo
                                      Deelnemer

@Rik Ophuis wrote:

@McLambo wrote:

15″ 8j ET+20….

Wanneer je de voorwielen een klein beetje op camber zet dan past het zeker, ook zonder spatbordverbreding.

Ik denk dat jij de centreerringen mist die normaal in het naafgat gedrukt worden. Goed mogelijk dat ik deze nog wel voor je heb. Ik heb nog een setje (4x) kunststof van mijn toenmalige Revolutions liggen en nog twee stalen (zelf gedraaid) voor aan de voorkant zodat de tapeinden een beetje ontzien worden.
                                        Niet exact, maar ongeveer 63,4 x 57,1mm.

Mag je hebben wanneer je er iets mee kunt.

Heeeeel mooi trouwens deze wielen!

Zou me zeker bruikbaar zijn!
                                        Had jij echte revolutions? of ook Schmidt’s?
                                        Is het gat in deze velgen altijd 63.4? Lijkt erop dat het niet is uitgedraaid ofzo bij mijn velgen.

Anoniem

mooie set wielen ;) :wors

ik zou ze onder geen beding geheel over spuiten
                                          die randen zijn heel goed te polijsten :thumb
                                          en dan kun je desnoods het hart wel spuiten in de een (andere) kleur

de enige kleur waarin ik deze velgen wel mooi vind zonder gepolijste rand
                                          is wit ;)

maar dat moet je maar net mooi vinden ;)

remo 07
                                          Deelnemer

Het word steeds mooier met al die Schmidt velgen op de ascona’s!! :jerry

Ziet er erg DIK uit Lammert. :thumb

kadettsr
                                            Deelnemer

Zit even je verhaal door te lezen,
                                              ik werk zelf bij een hekwerk bedrijf en af toe krijgen we ook wel wat andere klussen zoals rozenbogen.
                                              Materiaal dat wij daarvoor gebruiken is buis 48, maar dit laten wij doen in Barneveld! van harten metaalbewerking.
                                              Misschien een tip voor jou voor je kooi. Technische tekening maken en ze regelen het voor je. Moet zeggen dat het buigwerk ook subliem is.

McLambo
                                              Deelnemer

Thanks, ik zal het in mijn achterhoofd houden!

Vraagje: Dat kleine vierkante voetje, waar de motorkap steun/stang in zit; is dat bij een Ascona hetzelfde als andere opels? (of heeft iemand er nog eentje liggen?)
                                                Deze is helaas gesneuveld bij mij, en voordat ik een nieuwe heb, ga ik de motorkap nog niet terugzetten…

McLambo
                                                Deelnemer

Vandaag ook een brandstof ‘pompje’ binnen gekregen… voor als straks de injectiemotor erin komt:

Tis groter dan ik had verwacht, en het pakketje stonk een uur in de wind king:

The_Undertaker
                                                  Deelnemer

@McLambo wrote:

Zo, gisteren even een dagje richting Merseburg en terug (1131km). Dat doe ik denk ik niet snel weer. :mrgreen:

Zeker niet met dit soort weersomstandigheden…

Maar goed, voor dit geld zeker waard denk ik:

Velgen: 235,-
                                                    LPG: 61,-
                                                    2x Schnitzel mit bradkartoffelen: 24,-

Wat piep je nou over dat weer, ik zie toch een schone rijstrook? :hmmz
                                                    :jerry

En ach, de kosten zijn niet zo hoog op LPG. Verzenden was misschien goedkoper geweest, maar dan had je geen schnitzel, en ‘t is ook altijd wel weer mooi om even zo’n eind die kant op te jagen king:

Mooie set :thumb

McLambo
                                                    Deelnemer

Thanks !

die rare duitser wilde het niet versturen.. dus ja dan komen we die kant wel op ;-)

25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 1,626)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.