McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 676 tot 700 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    Berichten
  • #17563195
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @McLambo wrote:

      Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

      De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…

      is dit een goed idee?

      :D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).

      Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.

      Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).

      Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb

      #17563196
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        Kijk, dat is een goeie tip… 1.35kg… da’s best veel :-)

        Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.

        Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?

        Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):
        Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo’n rare slotbout..

        #17563193
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          @Rik Ophuis wrote:

          @McLambo wrote:

          Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

          De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…

          is dit een goed idee?

          :D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).

          Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.

          Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).

          Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb

          Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de ‘dry’ en ‘wet’ variant van dit PU giet-gebeuren?

          droge:
          http://www.formx.nl/Shop/assets/s2dmain.html?http://www.formx.nl/Shop/10000094b01289502/100000957a13a0ab1/100000984b0ad8468/100000983c0cf8755.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

          natte:
          http://www.formx.nl/Shop/assets/s2dmain.html?http://www.formx.nl/Shop/10000094b01289502/100000957a13a0ab1/100000984b0ad8468/100000984b08bc0fe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

          ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!

          #17563197
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            @McLambo wrote:

            Kijk, dat is een goeie tip… 1.35kg… da’s best veel :-)

            Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.

            Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?

            Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):
            Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo’n rare slotbout..

            1.35 kg is de kleinste verpakking….

            Gewoon op kamertemperatuur gieten (zit duidelijke instructie bij)

            De verticale bout door het chassis heb ik niet vervangen. Ik heb de horizontale bout door het silent block heen vervangen voor een iets langere, omdat ik onder de chassis kokers extra bevestigingsteunen heb gelast (driehoekjes). Kijk nog maar eens goed :thumb

            #17563198
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @McLambo wrote:

              Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de ‘dry’ en ‘wet’ variant van dit PU giet-gebeuren?

              ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!

              Aan de ‘Wet’ versie is een soort olie toegevoegd die er na het uitharden uit begint te zweten. Hierdoor zijn mallen makkelijker te lossen. De ‘Wet’ versie zou op zich wel moeten hechten aan metaal, maar de ‘Dry’ is denk ik voor mijn toepassing beter (dit staat ook wel in de productinformatie te lezen bij andere rubbertypes met Dry en Wet versies).

              Denk je dat ‘snijden’ en ‘gaatje boren’ makkelijker gaat zijn dan gieten (?). Wat dikker rubber laat zich nog niet zo makkelijk snijden of verspanen. Slijpen met een slijpsteen is dan nog gebruikelijker (zo worden berubberde rollen ook nauwkeurig cilindrisch gemaakt op een draaibank; niet met een beitel die snijdt maar met een tegenlopende slijpsteen).

              Gieten ‘past’ en hecht beter, denk ik, maar uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden….

              #17563199
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Vanmorgen bij Fabory geweest, en bijna al het boutmateriaal kunnen verkrijgen.

                Enkel de heeele lange van de bovenste draagarmen konden ze niet leveren, maar ik ga proberen daar de draad van op te laten frissen, dan is die verder nog wel goed.

                De ringen konden ze ook niet leveren ((Ø 44 x 13 x 3,5mm)., dus daar moet ik nog even verder naar zoeken.

                #17563200
                McLambo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  Hmmp, vandaag eindelijk het PU materiaal binnen (ps-autoteile), is er duidelijk 1 bus die van een ander type is (veel minder hard en poreuzer materiaal). Dus ik heb maar een RMA’tje aangevraagd… het gaat mij ook niet vaak goed bij die duitse bedrijven..

                  #17563201
                  remo 07
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 May 2010

                    Das mooi balen man,hopen dat het goed komt.
                    Wel goed bezig hoor!! :thumb
                    greetz Remo.

                    #17563202
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Vandaag ook de Stahl-flex leidingen binnen gekregen. Zaten geen banjo bouten bij ?

                      Wat me opviel is dat de oude remslangen vierkant waren aan de kant waar de banjobout er doorheen gaat, en deze slangen rond… Maakt verder niks uit lijkt me?

                      #17563203
                      henk 400rr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Inderdaad, je betaalt alleen de slangen, oude bouten kan je gebruiken (moet zelfs)
                        …en inderdaad, maakt ge ruk uit.

                        niet vergeten nwe koperen ringen erop te zetten aan beide kanten.

                        #17563204
                        McLambo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 September 2004

                          Vandaag weer wat PU materiaal binnen gekregen; zo langzamerhand wordt het zaakje compleet.

                          Een vraag waar mijn pa mee kwam, en ik zo 123 geen antwoord op had, dus ik stel hem hier:

                          originele rubbers zitten zowel aan de buiten als binnenbus gevulkaniseerd. Aangezien je de bus vast draait is de enige beweging van de draagarm mogelijk door de flexibiliteit van het rubber.

                          Maar met PU bussen, dan krijg je er zelfs een zakje glijmiddel bij, en de PU bussen kunnen dus bewegen tov van de metalen bussen.. maakt dit niet uit?

                          #17563205
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            @McLambo wrote:

                            Maar met PU bussen, dan krijg je er zelfs een zakje glijmiddel bij, en de PU bussen kunnen dus bewegen tov van de metalen bussen.. maakt dit niet uit?

                            Zo is het zelfs bedoeld en dat werkt prima. Gaat jaaaren mee. :D

                            #17563206
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Kijk! weer wat geleerd… ik dacht dat ik al veel gelezen had hier opel forum, maar .. ;-)

                              Dan nog een oproepje; bij het uitpersen van de oude rubbers uit de onderste draagarmen zijn er 2 metalen buitenbussen beschadigd (onherstelbaar) Zijn deze nog ergens nieuw te bestellen? Of heeft iemand er nog 2 liggen?

                              #17563207
                              Tiedo
                                Lid sinds:
                                7 December 2008

                                he die zoek ik ook nog, bij mij zijn ze ook totaal vernield. de achterste of niet?

                                #17563208
                                McLambo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 September 2004

                                  @Rik Ophuis wrote:

                                  @McLambo wrote:

                                  Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

                                  De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…

                                  is dit een goed idee?

                                  :D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).

                                  Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.

                                  Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).

                                  Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb

                                  Ben je toevallig al aan het gieten geweest met PU? Ik sta op het punt om een portie ‘droog’ materiaal te bestellen..

                                  #17563210
                                  McLambo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2004

                                    Gisteren laatste paar bouten opgehaald bij Fabory@Amersfoort.

                                    De beste man achter de balie is al jaren autosport fotograaf, en had de vorige keer dat ik er was mijn gezwam over de Ascona met veel interesse aangehoord.

                                    Hij had de zolder opgeruimd, en was tussen de ‘goodies’ die automerken zoal uitgeven bij autosport en test evenementen nog iets tegengekomen dat ik misschien wel interessant zou vinden..

                                    Een blauw met gele jas met bescheiden Opel logo op de arm. Deze jas werd uitgedeeld toen Opel in Finland met de Kadett E 16v GSI aan het testen was….. dat zal ergens begin jaren 90 zijn geweest? Ik ben er in ieder geval superblij mee. Tis een echt een jas voor in Finland, dus die komt zeker van pas bij het bezoeken van rallies in het voor en na-jaar! :wors :wors :wors

                                    #17563211
                                    Ascona20E
                                      Lid sinds:
                                      30 September 2007

                                      Volgens mij hebben wij nog van die bussen liggen, ik weet het niet helemaal zaker, maar zal vanavond voor je kijken

                                      #17563212
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        @Ascona20E wrote:

                                        Volgens mij hebben wij nog van die bussen liggen, ik weet het niet helemaal zaker, maar zal vanavond voor je kijken

                                        Kijk dat waardeer ik, zou heel mooi zijn. Het gaat om die grote bussen uit de onderste draagarmen. De buitenste bus van metaal die in de draagarm geperst zit.

                                        2 zijn er nog goed, en ik heb 2 nieuwe/andere nodig.

                                        bvd!

                                        #17563215
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Nog even een vraagje over die PU bussen:

                                          Ik heb nu PU van verschillende merken…

                                          voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.

                                          Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?

                                          #17563217
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            @McLambo wrote:

                                            Nog even een vraagje over die PU bussen:

                                            Ik heb nu PU van verschillende merken…

                                            voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.

                                            Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?

                                            ? Welke punten aan de vooras bedoel je dan? Ik dacht dat het zichzelf wel uitwees.

                                            Ik ben nog niet aan het bussen gieten geweest. Nog niet aan toe gekomen. Ik wil ook eerst nog een even een proefgieting doen voordat ik de originele rubber er uit stook.

                                            #17563218
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              Die 4 grote voor de onderste draagarmen….. Die 4 kleintjes wijzen zichzelf

                                              #17563219
                                              McLambo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 September 2004

                                                @Rik Ophuis wrote:

                                                @McLambo wrote:

                                                Nog even een vraagje over die PU bussen:

                                                Ik heb nu PU van verschillende merken…

                                                voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.

                                                Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?

                                                ? Welke punten aan de vooras bedoel je dan? Ik dacht dat het zichzelf wel uitwees.

                                                Ik ben nog niet aan het bussen gieten geweest. Nog niet aan toe gekomen. Ik wil ook eerst nog een even een proefgieting doen voordat ik de originele rubber er uit stook.

                                                Dus je hebt wel het spulletje al binnen? Zit alles erbij wat je nodig hebt?

                                                #17563220
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  @McLambo wrote:

                                                  Die 4 grote voor de onderste draagarmen….. Die 4 kleintjes wijzen zichzelf

                                                  Oke, dan heb je hier misschien iets aan:

                                                  Zo heb ik ze gemonteerd, maar volgens mij maakt het niets uit.

                                                  Hier hadden we het laatst ook nog over (schetsje van kapjes) en volgens mij had ik van dit aanzicht nog nooit een foto geplaatst (zat nog niet de juiste bout in):

                                                  En deze, de extra steuntjes aan de bovenkant (maar dat laat jij geloof ik in rubber en is ook prima hoor).

                                                  En ja hoor ik heb het goedje van Form-X met beschrijvingen en erbij al wel thuis

                                                  #17563221
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    @McLambo wrote:

                                                    bij het uitpersen van de oude rubbers uit de onderste draagarmen zijn er 2 metalen buitenbussen beschadigd (onherstelbaar)

                                                    Ik heb volgens mij niets uitgeperst, maar met een gasbrander de pijpjes waar de bout doorheen zit warm gestookt. Deze floept er dan als vanzelf uit. Dan nog even doorbranden in het gat waar het pijpje heeft gezeten en je steekt zo het rubber uit de huls. Dan nog even met een staalborstel in de boormachine erdoor. Is wel een ongelofelijk vies klusje; rookt stinkt, plakt en je wordt er pikzwart van, echter de huls hoeft dan niet uit de draagarmen en beschadigt ook niet ;) .

                                                    #17563222
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      Ja, zo heb ik ook de meeste gedaan, maar de onderste draagarmen had ik meegegeven aan iemand om te stralen, en die had ze er alvast voor me uitgehaald :hmmz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 676 tot 700 (van in totaal 1,626)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.