Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
8 juli 2011 om 10:52 #17563195
@McLambo wrote:
Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).
De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…
is dit een goed idee?
:D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).
Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.
Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).
Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb
8 juli 2011 om 10:59 #17563196Kijk, dat is een goeie tip… 1.35kg… da’s best veel
Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.
Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?
Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):
Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo’n rare slotbout..8 juli 2011 om 11:07 #17563193@Rik Ophuis wrote:
@McLambo wrote:
Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).
De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…
is dit een goed idee?
:D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).
Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.
Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).
Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb
Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de ‘dry’ en ‘wet’ variant van dit PU giet-gebeuren?
droge:
http://www.formx.nl/Shop/assets/s2dmain.html?http://www.formx.nl/Shop/10000094b01289502/100000957a13a0ab1/100000984b0ad8468/100000983c0cf8755.html” onclick=”window.open(this.href);return false;natte:
http://www.formx.nl/Shop/assets/s2dmain.html?http://www.formx.nl/Shop/10000094b01289502/100000957a13a0ab1/100000984b0ad8468/100000984b08bc0fe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!
8 juli 2011 om 11:19 #17563197@McLambo wrote:
Kijk, dat is een goeie tip… 1.35kg… da’s best veel
Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.
Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?
Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):
Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo’n rare slotbout..1.35 kg is de kleinste verpakking….
Gewoon op kamertemperatuur gieten (zit duidelijke instructie bij)
De verticale bout door het chassis heb ik niet vervangen. Ik heb de horizontale bout door het silent block heen vervangen voor een iets langere, omdat ik onder de chassis kokers extra bevestigingsteunen heb gelast (driehoekjes). Kijk nog maar eens goed :thumb
8 juli 2011 om 11:29 #17563198@McLambo wrote:
Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de ‘dry’ en ‘wet’ variant van dit PU giet-gebeuren?
ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!
Aan de ‘Wet’ versie is een soort olie toegevoegd die er na het uitharden uit begint te zweten. Hierdoor zijn mallen makkelijker te lossen. De ‘Wet’ versie zou op zich wel moeten hechten aan metaal, maar de ‘Dry’ is denk ik voor mijn toepassing beter (dit staat ook wel in de productinformatie te lezen bij andere rubbertypes met Dry en Wet versies).
Denk je dat ‘snijden’ en ‘gaatje boren’ makkelijker gaat zijn dan gieten (?). Wat dikker rubber laat zich nog niet zo makkelijk snijden of verspanen. Slijpen met een slijpsteen is dan nog gebruikelijker (zo worden berubberde rollen ook nauwkeurig cilindrisch gemaakt op een draaibank; niet met een beitel die snijdt maar met een tegenlopende slijpsteen).
Gieten ‘past’ en hecht beter, denk ik, maar uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden….
13 juli 2011 om 12:34 #17563199Vanmorgen bij Fabory geweest, en bijna al het boutmateriaal kunnen verkrijgen.
Enkel de heeele lange van de bovenste draagarmen konden ze niet leveren, maar ik ga proberen daar de draad van op te laten frissen, dan is die verder nog wel goed.
De ringen konden ze ook niet leveren ((Ø 44 x 13 x 3,5mm)., dus daar moet ik nog even verder naar zoeken.
21 juli 2011 om 16:48 #17563200Hmmp, vandaag eindelijk het PU materiaal binnen (ps-autoteile), is er duidelijk 1 bus die van een ander type is (veel minder hard en poreuzer materiaal). Dus ik heb maar een RMA’tje aangevraagd… het gaat mij ook niet vaak goed bij die duitse bedrijven..
21 juli 2011 om 18:44 #17563201Das mooi balen man,hopen dat het goed komt.
Wel goed bezig hoor!! :thumb
greetz Remo.22 juli 2011 om 14:27 #17563202Vandaag ook de Stahl-flex leidingen binnen gekregen. Zaten geen banjo bouten bij ?
Wat me opviel is dat de oude remslangen vierkant waren aan de kant waar de banjobout er doorheen gaat, en deze slangen rond… Maakt verder niks uit lijkt me?
22 juli 2011 om 16:19 #17563203Inderdaad, je betaalt alleen de slangen, oude bouten kan je gebruiken (moet zelfs)
…en inderdaad, maakt ge ruk uit.niet vergeten nwe koperen ringen erop te zetten aan beide kanten.
23 juli 2011 om 18:29 #17563204Vandaag weer wat PU materiaal binnen gekregen; zo langzamerhand wordt het zaakje compleet.
Een vraag waar mijn pa mee kwam, en ik zo 123 geen antwoord op had, dus ik stel hem hier:
originele rubbers zitten zowel aan de buiten als binnenbus gevulkaniseerd. Aangezien je de bus vast draait is de enige beweging van de draagarm mogelijk door de flexibiliteit van het rubber.
Maar met PU bussen, dan krijg je er zelfs een zakje glijmiddel bij, en de PU bussen kunnen dus bewegen tov van de metalen bussen.. maakt dit niet uit?
24 juli 2011 om 10:21 #17563205@McLambo wrote:
Maar met PU bussen, dan krijg je er zelfs een zakje glijmiddel bij, en de PU bussen kunnen dus bewegen tov van de metalen bussen.. maakt dit niet uit?
Zo is het zelfs bedoeld en dat werkt prima. Gaat jaaaren mee. :D
24 juli 2011 om 10:38 #17563206Kijk! weer wat geleerd… ik dacht dat ik al veel gelezen had hier opel forum, maar ..
Dan nog een oproepje; bij het uitpersen van de oude rubbers uit de onderste draagarmen zijn er 2 metalen buitenbussen beschadigd (onherstelbaar) Zijn deze nog ergens nieuw te bestellen? Of heeft iemand er nog 2 liggen?
24 juli 2011 om 14:14 #17563207he die zoek ik ook nog, bij mij zijn ze ook totaal vernield. de achterste of niet?
27 juli 2011 om 17:48 #17563208@Rik Ophuis wrote:
@McLambo wrote:
Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).
De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit…
is dit een goed idee?
:D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).
Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.
Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 ‘Dry’, 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).
Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit….. :thumb
Ben je toevallig al aan het gieten geweest met PU? Ik sta op het punt om een portie ‘droog’ materiaal te bestellen..
28 juli 2011 om 06:26 #17563210Gisteren laatste paar bouten opgehaald bij Fabory@Amersfoort.
De beste man achter de balie is al jaren autosport fotograaf, en had de vorige keer dat ik er was mijn gezwam over de Ascona met veel interesse aangehoord.
Hij had de zolder opgeruimd, en was tussen de ‘goodies’ die automerken zoal uitgeven bij autosport en test evenementen nog iets tegengekomen dat ik misschien wel interessant zou vinden..
Een blauw met gele jas met bescheiden Opel logo op de arm. Deze jas werd uitgedeeld toen Opel in Finland met de Kadett E 16v GSI aan het testen was….. dat zal ergens begin jaren 90 zijn geweest? Ik ben er in ieder geval superblij mee. Tis een echt een jas voor in Finland, dus die komt zeker van pas bij het bezoeken van rallies in het voor en na-jaar! :wors :wors :wors
28 juli 2011 om 13:32 #17563211Volgens mij hebben wij nog van die bussen liggen, ik weet het niet helemaal zaker, maar zal vanavond voor je kijken
28 juli 2011 om 14:19 #17563212@Ascona20E wrote:
Volgens mij hebben wij nog van die bussen liggen, ik weet het niet helemaal zaker, maar zal vanavond voor je kijken
Kijk dat waardeer ik, zou heel mooi zijn. Het gaat om die grote bussen uit de onderste draagarmen. De buitenste bus van metaal die in de draagarm geperst zit.
2 zijn er nog goed, en ik heb 2 nieuwe/andere nodig.
bvd!
5 augustus 2011 om 17:39 #17563215Nog even een vraagje over die PU bussen:
Ik heb nu PU van verschillende merken…
voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.
Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?
5 augustus 2011 om 20:41 #17563217@McLambo wrote:
Nog even een vraagje over die PU bussen:
Ik heb nu PU van verschillende merken…
voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.
Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?
? Welke punten aan de vooras bedoel je dan? Ik dacht dat het zichzelf wel uitwees.
Ik ben nog niet aan het bussen gieten geweest. Nog niet aan toe gekomen. Ik wil ook eerst nog een even een proefgieting doen voordat ik de originele rubber er uit stook.
5 augustus 2011 om 20:53 #17563218Die 4 grote voor de onderste draagarmen….. Die 4 kleintjes wijzen zichzelf
5 augustus 2011 om 20:58 #17563219@Rik Ophuis wrote:
@McLambo wrote:
Nog even een vraagje over die PU bussen:
Ik heb nu PU van verschillende merken…
voor de vooras heb ik van die rooie bussen van merk X dat door verschillende duitse shops wordt geleverd.
Nu zijn deze bussen 1 delig, en hebben ze maar aan 1 kant een kraag. Originele rubbers hebben aan 2 kanten een kraag zitten. Welke kant moet ik die kraag van de PU bussen nu opzetten?
? Welke punten aan de vooras bedoel je dan? Ik dacht dat het zichzelf wel uitwees.
Ik ben nog niet aan het bussen gieten geweest. Nog niet aan toe gekomen. Ik wil ook eerst nog een even een proefgieting doen voordat ik de originele rubber er uit stook.
Dus je hebt wel het spulletje al binnen? Zit alles erbij wat je nodig hebt?
5 augustus 2011 om 21:01 #17563220@McLambo wrote:
Die 4 grote voor de onderste draagarmen….. Die 4 kleintjes wijzen zichzelf
Oke, dan heb je hier misschien iets aan:
Zo heb ik ze gemonteerd, maar volgens mij maakt het niets uit.
Hier hadden we het laatst ook nog over (schetsje van kapjes) en volgens mij had ik van dit aanzicht nog nooit een foto geplaatst (zat nog niet de juiste bout in):
En deze, de extra steuntjes aan de bovenkant (maar dat laat jij geloof ik in rubber en is ook prima hoor).
En ja hoor ik heb het goedje van Form-X met beschrijvingen en erbij al wel thuis
5 augustus 2011 om 21:09 #17563221@McLambo wrote:
bij het uitpersen van de oude rubbers uit de onderste draagarmen zijn er 2 metalen buitenbussen beschadigd (onherstelbaar)
Ik heb volgens mij niets uitgeperst, maar met een gasbrander de pijpjes waar de bout doorheen zit warm gestookt. Deze floept er dan als vanzelf uit. Dan nog even doorbranden in het gat waar het pijpje heeft gezeten en je steekt zo het rubber uit de huls. Dan nog even met een staalborstel in de boormachine erdoor. Is wel een ongelofelijk vies klusje; rookt stinkt, plakt en je wordt er pikzwart van, echter de huls hoeft dan niet uit de draagarmen en beschadigt ook niet ;) .
5 augustus 2011 om 21:17 #17563222Ja, zo heb ik ook de meeste gedaan, maar de onderste draagarmen had ik meegegeven aan iemand om te stralen, en die had ze er alvast voor me uitgehaald :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.