Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2010 om 19:23 #17562960
Even weer een update:
De afgelopen weken ben ik met veel pijn en moeite. al avonden bezig geweest om de roest onder de achterkant van de auto weg te halen. (Als ik zeg pijn en moeite, dan spreek ik niet figuurlijk :fy1)
Ik ben bijna klaar. Toch nog een klein gaatje in 1 van de balken ontdekt, daar waar de tank ontluchting normaal in de balk hangt (den benzine damp heeft waarschijnlijk de ML opgelost :( )
Nu had ik ook de 2 wielkasten aan de achterkant helemaal vrij gemaakt van roest en oude tectyl. Wat overbleef waren hier en daar wat kale metalen plekken, de oude lak, of de laag vezelpasta die ze er in de fabriek opgesmeerd hadden.
Ik heb de hele wielkuip goed ontvet en laten drogen, daarna riant ingesmeerd met antiroest primer (Branto Korrux).
Het dekte redelijk goed, maar toen ik na een uurtje nog eens ging kijken, zag ik dit:De wielkast zweet vieze bruine druppels door de verf heen… :hmmz Iemand bekend met dit fenomeen?
Waar zou het van kunnen zijn? Toch sporen van tectyl?Ik heb het het hele weekend laten drogen, morgenavond maar eens kijken of het uberhaubt hecht .. :swear
28 november 2010 om 22:43 #17562962Dat is tectyl, kan in je onderlaag getrokken zijn en komt er met een nwe verflaag weer doorheen.
29 november 2010 om 07:00 #17562963Okay,en wat kan ik nu het beste doen? Gewoon laten zitten? Of helemaal kaal maken ( I hope not :cry)
29 november 2010 om 08:12 #17562964als het er goed op zit mooi laten zitten. beetje tektyl is niet erg. komt waarschijnlijk weer tektyl overheen?
29 november 2010 om 08:35 #17562965Klopt, maar mijn grootste zorg is dat de antiroest verf wel hecht. Dat was tijdens het opdrogen absoluut niet het geval.
In eerste instantie wel, maar nadat de wielkuipen begonnen te ‘zweten’, heb ik geprobeerd het nog iets bij te stippen, en toen veegde ik alles er weer af. :o
Vanavond maar even checken
30 november 2010 om 09:06 #17562966Gisteravond ff wezen kijken, en het lijkt erop dat het allemaal goed gekomen is. Verf is aardig ingedroogd, en is mechanisch aardig bestendig.
Voor de zekerheid gaat er een 2e laag overheen.
30 november 2010 om 21:44 #17562967origineel gepost door McLambo
Gisteravond ff wezen kijken, en het lijkt erop dat het allemaal goed gekomen is. Verf is aardig ingedroogd, en is mechanisch aardig bestendig.Voor de zekerheid gaat er een 2e laag overheen.
Helaas, de helft kwam eraf zetten met een lichte borstel van de staalborstel…. :(
Andere vraag: kan ik in mijn 1.9n hydrostoters zetten, of is de kop daar niet geschikt voor? Indien het kan, moet ik dan alleen de stoters hebben, oj ook andere onderdelen?
30 november 2010 om 22:27 #17562968Nu droogt het momenteel ook voor geen meter, maar tectyl in de onderlaag is behoorlijk kut, soms kan je nog beter alles flink wegborstelen dan met de “zachte hand” bezig zijn.
Maar het blijft troep als je wat anders van plan bent.De kop kan best over de hydro stoters, de nokkenas is een ander verhaal, maar daar zal je in de praktijk niks van merken, zeker niet bij een 1.9N, dus monteren die handel.
1 december 2010 om 05:53 #17562969origineel gepost door henk 400rr
Nu droogt het momenteel ook voor geen meter, maar tectyl in de onderlaag is behoorlijk kut, soms kan je nog beter alles flink wegborstelen dan met de “zachte hand” bezig zijn.
Maar het blijft troep als je wat anders van plan bent.De kop kan best over de hydro stoters, de nokkenas is een ander verhaal, maar daar zal je in de praktijk niks van merken, zeker niet bij een 1.9N, dus monteren die handel.
Ik heb het uiteindelijk met de borstel op de boormachine grotendeels weer weg gehaald, GOED ontvet (3 bussen remmen reiniger), en daarna met spuitprimer weer in de primer gezet. Nu laat ik het tot zaterdag drogen, en dan zien we wel verder.
Zou je eens iets verder kunnen uitweiden over waarom een ‘vaste-stoter-nokkenas’ misschien problemen kan hebben met hydrostoters? Kan ik gewoon dezelfde tuimelaars blijven gebruiken?
Ik ben namelijk echt een kennis-gek omtrendt auto’s :)
1 december 2010 om 17:35 #17562970misschien wat extra werk maar niet onverstandig lijkt me :thumbup
heb je trouwens nog eens nagedacht over je spuitwerk en hoe gaat het met de achteras?3 december 2010 om 08:04 #17562971Hallo,
ik heb een adresje waar ik hem kan laten spuiten. het is niet goedkoop, maar een stuk minder dan bij de ‘echte’ spuiter.
Waarschijnlijk ga ik aankomend zomerseizoen eerst rijden in de huidige verflaag -> beetje rat-look zeg maar.met de achteras gaat het goed, ik ben aan het wachten totdat de lagers op de assen geperst zijn. Ondertussen ben ik bezig om de rubber bussen weer in alle aanbouwdelen te drukken… met een bankschroef.. Dat is aardig zweten.
verder heb ik gisteren de onderkant van de auto eindelijk in de grondverf gezet (de kale plekken). Wat een K*Twerk zeg :(.
het was ook -5 en was na 1.5 uur op de grond liggen echt versteend. Hopelijk blijft het hier wel zitten, want ik zag al weer de tectyl druipers door de verf heen komen.Echter dit keer laat ik het een week drogen.
De wielkuipen heb ik laatst met een spuitbus motip primer ingespoten, en dit dekt en hecht heel goed.
3 december 2010 om 08:29 #17562972hey lammert
weet niet wat jij als sleutel plek gebruikt ,maar mischien handig om eens naar een kachel te gaan kijken
met -5 is het niet lekker om onder een auto te liggen3 december 2010 om 09:10 #17562973Ik weet het! Maar (lucky me) ik mag er gratis in van iemand, en ik weet niet of ze het zo prettig vinden als ik een elektrische kachel van 3KW aansluit…
ach… ik heb nu weer wat meer tijd voor de familie thuis, zullen we maar zeggen. :angel
3 december 2010 om 09:13 #17562974ja dat heb ik ook
mijn manta staat ook bij een maat van memaar eventueel een kachel op lpg of zoals ik vroeger had 1 op rooie diesel
had ik vroeger ook
staat nu bij me maat en als het echt koud word gaat die aan :P
maarja voordat die de gehele schuur warm heeft3 december 2010 om 09:18 #17562975hmm, dat is wel een idee’tje. Ik heb wel eens gehoord van een petrolium kachel o.i.d. eens kijken of ik zo’n ding ergens kan scoren in de buurt.
3 december 2010 om 09:44 #17562976origineel gepost door McLambo
..Zou je eens iets verder kunnen uitweiden over waarom een ‘vaste-stoter-nokkenas’ misschien problemen kan hebben met hydrostoters? Kan ik gewoon dezelfde tuimelaars blijven gebruiken?Ik ben namelijk echt een kennis-gek omtrendt auto’s :)
Tuimelaars kan je gewoon behouden.
Deze nokkenassen zijn altijd OF geschikt voor hydro- OF geschikt voor vaste stoters, dat heeft met de vorm van de nok te maken. Bij dit soort nokkenassen in een motor die niet zo heftig is, zal je daar weinig verschil, wellicht helemaal geen verschil in merken.
Het werd vroeger wel vaker gedaan omdat men dan van het “onderhoud af” was wat je dus met vaste stoters hebt.
3 december 2010 om 10:04 #17562977Kunnen de vaste stoters uit de 1.9n eventueel later ook in een snel 2.0E of 2.4E blok worden gebruikt?
3 december 2010 om 10:39 #17562978ja, dat kan.
5 december 2010 om 21:00 #17562979Ik heb inmiddels een soort van kachel gekocht. Een infraroodbrander, losstaand, met een gasfles van 11 kg erbij (zit LPG in). Daar kan ik voorlopig wel wat avondjes van stoken hoop ik…
Wel even de garagedeur een aantal cm omhoog, om de gassen af te kunnen laten drijven :hmmz
Hier even een plaatje van de onderkant:
het dekt redelijk, hier en daar moet nog even een likje bij. Daarna tectyl er over heen.
6 december 2010 om 13:28 #17562980Zojuist de klepstoters van marktplaats ontvangen. Echter op geen een stoter zit een klein gaatje aan de zijkant. Betekent dit dat ik een setje vaste stoters heb ontvangen? :cry
Zo hoort een hydrostoter eruit te zien, right?
Dit is wat ik ontvangen heb:
6 december 2010 om 14:50 #17562981krijg je het een beetje warm met je LPG kacheltje?
ik stook met petroleum en dat gaat supersnel (ook in mijn waardeloos geisoleerd hok)
slurpt alleen nogal wat petrol weg……6 december 2010 om 15:06 #17562982origineel gepost door McLambo
Zojuist de klepstoters van marktplaats ontvangen. Echter op geen een stoter zit een klein gaatje aan de zijkant. Betekent dit dat ik een setje vaste stoters heb ontvangen? :cryKlopt helemaal.
Moet je hydrolische hebben dan?
6 december 2010 om 16:37 #17562983ja, ik had dit setje (11 stoters, een vracht klephoedjes en tuimelaars) voor 12.50 gekocht, dus ik dacht; leuke simpele upgrade voor de 1.9n. maar ach… misschien loop ik er nog eens tegenaan…
ik vraag me achteraf af, of het uberhaubt verbetering van enig soort oplevert…Ik vind het gewoon interessant om met de techniek van de Ascona bezig te zijn :p
7 december 2010 om 12:45 #17562984Mijn kacheltje
Niet genoeg vermogen om de hele ruimte naar 20 graden te brengen, maar aangezien het een straler is, richt je hem op de werkplek waar je bezig bent, en dan wordt het toch aardig aangenaam!
7 december 2010 om 13:57 #17562985Wat verbruikt zoiets aan gas, en wat kost zo’n stralertje?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.