Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
20 september 2010 om 20:05 #17562860
voor het stralen zou ik hem zo veel mogenlijk in elkaar laten zitten alleen alles wt je niet gestraalt wilt hebben zoals het remwerk zou ik eraf halen, dat zand gaat echt overal tussen zitten, dus het deksel en de tuit erop laten!
20 september 2010 om 20:14 #17562861Ik heb bij het stralen van mijn as de steekassen eruit gehaald, en 2 op maat gemaakte plaatjes op de uiteinden gebout. Over de voorkant hier en daar wat vulkaniserende tape gedaan, en perfect. Vergeet ook het plastic tuitje voor de beluchting niet te verwijderen en gat dicht te stoppen
20 september 2010 om 20:37 #17562862Antwoord op vraag 1:
Jaar of 2/3 terug heb ik zo’n pakking nog nieuw bij de Opel-dealer kunnen krijgen. Wel even opletten dat je de deksel niet krom maakt. Olie kun je eruit laten lopen (kan zoiezo geen kwaad om eens te verversen) door de onderste bout van het deksel los te draaien, dit is ook het aftapgat. Of je haalt gewoon het deksel los natuurlijk… :P
Antwoord op vraag 6:
Wasbenzine erbij om de vette bagger en tectyl eraf te krijgen (niet te zuunig mee zijn), en dat in combinatie met (papieren) doeken en troep.
Antwoord op vraag 8:
Nee, klok hoeft er niet voor los. Het zijn je wiellagers, niet de lagers van ‘t diff in je klok.20 september 2010 om 20:39 #17562863Een hoop racties al! Toppie.
Ik zal daar morgen even op reageren.
Vavavond het remsysteem gedemonteerd, en dat was nog een aardig gepuzzel. (Als je zoals ik dat nog nooit gedaan hebt :D )21 september 2010 om 07:48 #17562864origineel gepost door lepomada
Die “puisten” kunnen ook slak van de las zijn, in dit geval is er niks aan de hand.De buitenkant van de remcilinders kan ook anders zijn, gewoon even de diameter van de zuigertjes nameten. Je kan er bij als je de rubbertjes weg wipt.
Zie de 2 foto’s van links en rechts van de klok. bij de linkerkant heb ik het allemaal weggekrabt; het lijkt erop dat ze las hebben afgedekt met vloeibaar metaal o.i.d.
wat de remcilinders betreft; de originele hebben nog het opel-logo, dus zullen waarschijnlijk vanaf begin af aan erop hebben gezeten. Ik zal ze vanavond eens mee naar huis nemen, en vergelijken met de nieuwe. Hoogst waarschijnlijk is de diameter van de zuigers hetzelfde.
De oude gisteren al even losgehaald, en dat ziet er niet best uit van binnen :o
21 september 2010 om 07:50 #17562865origineel gepost door 2000
Ik heb bij het stralen van mijn as de steekassen eruit gehaald, en 2 op maat gemaakte plaatjes op de uiteinden gebout. Over de voorkant hier en daar wat vulkaniserende tape gedaan, en perfect. Vergeet ook het plastic tuitje voor de beluchting niet te verwijderen en gat dicht te stoppenHmm, ik wilde eigenlijk de assen laten zitten tot na het schoonmaken. Weet nog niet of ik hem laat stralen, of dat ik het met de boormachine + borstel doe… ik zal eens kijken of ik rond Ermelo een bedrijf kan vinden waar men een hele as kan stralen.
Zou je eens kunnen aangeven waar je de vulkan tape overheen geplakt hebt?
En dat beluchtings tuutje; is dat geschroefd, of bonjonet? En hoe scherm ik dat adequaat af tegen stralen? Papier prop erin? of boutje?
21 september 2010 om 07:53 #17562866Gisteravond moest ik nog aardig wat moeite doen om de handrem kabels uit de ankerplaten te krijgen. Er zit zo’n plastik tuutje in het gat, waardoor de kabel loopt.
Dit tuutje wordt op zijn plaats gehouden door een borgring, maar die was bij mijn as aan beide kanten samengesmolten met de ankerplaat zelf. :thumbdown
resultaat: het tuutje + afdekrubbertje zijn kaduuk. Zo te zien moet ik nu een hele nieuwe handrem kabel kopen om dit te vervangen :swear
– Zijn er mogelijkheden om iets anders te gebruiken EN af te dekken aan de buitenzijde om de handrem kabel naar binnen te voeren (bij de ankerplaat)?
– Zijn er nog nieuwe handrem kabels te koop?21 september 2010 om 11:24 #175628672-3 jaar geleden moest bij mijn witte Manta ook de handremkabel vervangen worden voor APK (en dat terwijl ik em nooit gebruik) Toen was ie nog nieuw leverbaar. Manta en Ascona is hetzelfde wat dat betreft.
21 september 2010 om 11:41 #17562868Ok, waar haal ik zoiets vandaan? Brezan? Of moet ik meer richting dr. manta gaan denken?
Is het ook mogelijk om die busjes in te zagen en dan van een andere wagen over te zetten?
ding kost ongeveer 20 tientjes zie ik net… ach dat is ook niet de hoofdprijs..
21 september 2010 om 17:24 #1756286920 tientjes???:P
ik heb bij de mijne die busjes ook ingezaagd en toen met een kunstof hamer ering geslagen volgens mij21 september 2010 om 17:53 #17562870nette b ascona ik heb er wel veel mindere gezien
tjipke
21 september 2010 om 17:53 #17562871nette b ascona ik heb er wel veel mindere gezien
tjipke
22 september 2010 om 07:26 #17562872Bedankt!
Nou beste mensen;
Gisteravond ben ik dapper begonnen met het borsteltje op de boormachine, met de bedoeling de hele as zo kaal te gaan maken, maar dat duurde geen 15 minuten, of ik was dusdanig gedemotiveerd van mijn voortgang dat ik besloten heb om de as toch maar te laten stralen :hmmz
Ik had het idee dat ik met een tandenborstel eerder mijn stoep geveegd zou kunnen hebben dan dat ik op deze manier de as schoon krijg :swear
Nu heb ik alle remdelen van de as verwijderd, inclusief de leidingen en verdeler. Ook het tuutje van de ontluchting is eraf en gestopt. Reactiestangen zijn eraf, evenals de stabi-stang+rubbers etc.
Het enige dat er nu nog op zit zijn die grote bouten in de ankerplaat waarmee je de remschoenen afstelt, en die kunnen denk ik wel blijven zitten.
Aan de voorzijde van de trompet zit nog steeds de dwarsbalk gemonteerd met het Y vormige rubber. Moet dit er ook af voor het stralen? Of kan dat gewoon blijven zitten? Moet ik verder nog iets aftapen om het zand buiten te houden? Ik wilde ook de steekassen laten zitten, kan dat?
En hoe zit het nou met die pek die er nog op de as zit? Wordt dat er gewoon afgestraald? Ik heb helaas geen stromend water bij de Ascona, dus kan hem niet 1 2 3 afspuiten met de karcher. Als het moet, dan kan ik hem wel verslepen, maar ben gisteren al door mijn rug gegaan van het kromzitten. :swear
Alvast weer hartelijk dank voor jullie tips! :thumbup:thumbup
22 september 2010 om 07:35 #17562873je moet ook geen borstel voor op de boormachine hebben.
1 voor op de slijptol werkt veel beter en dan heb je je as zo kaal.
22 september 2010 om 07:47 #17562874Ja, die heb ik gisteren ook gehaald, samen met een haakse slijper, want die had ik nog niet. Maar de as heeft zoveel hoekjes, gleufjes e.d. waar je met zo’n borstel echt niet bij komt.
Daarbij hield ik hem even op de trompet (aluminium) en daar vreet zo’n ding het aluminium weg :(
Maar jij hebt wel success met zo’n ding?
22 september 2010 om 08:22 #17562875zeker, heb de volvo as ook helemaal kaal gemaakt, voor dat ik de nieuwe steunen eraan gemaakt heb.
werk eigenlijk altijd met dat spul. eerst zoveel mogelijk kaal krabben en dan met de borstel.
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119318&page=8hier staan wel wat foto’s.
22 september 2010 om 08:41 #17562876Ik heb de foto’s gevonden.
Als ik het goed begrijp heb je de as dus in deze conditie:
in de grondverf gezet:
hmm :hmmz Misschien is mijn definitie van ‘kaal’ te grondig. Ik dacht dat je overal glimmend metaal moet zien voordat ie in de grondlak kan….
22 september 2010 om 08:44 #17562877ja dat heb je goed, voordat ie uiteindelijk in de menie is gezet heb ik em nog een keer goed kaal gemaakt. er is een week overheen gegaan voor dat het laswerk klaar was. intussen roeste de as alweer een beetje.
de schotels zijn nog niet kaal. dit doe ik pas wanneer de assen definitief in de lak komen te staan.
22 september 2010 om 08:51 #17562878Bedankt voor de info, hier ben ik echt mee geholpen!
En de menie zit er vandaag de dag nog goed op?Ikzelf heb ik ook een menie-achtige grondverf besteld met roest penitrerende eigenschappen, dus dat moet ook wel goed komen!
Jou as heeft zo te zien geen trompet met dwarsdrager gemonteerd tijdens het schoonmaken, dus ik hoop dat iemand anders me daar nog een tip over kan geven…
22 september 2010 om 16:52 #17562879die dwarsbalk kun je er zo afhalen. de balk zit met 2 bouten vast aan het rubber; in de balk zitten 2 gaten onderop, hierdoor kun je bij de bouten. ook moet je die flens van de aandrijfas losmaken.
ik weet niet of je een slagmoersleutel hebt, hiermee draai je die grote moer zo los en dan tik je de flens er met een kunstof hamer zo af.
ik zou het aluminium staartstuk er ook afhalen. wel ff oppassen dat je die 4 bouten niet dol draait( is inbus dus dat wil zomaar)
ik heb mijn as gewoon dik in de rode ‘huis tuin en keuken’ verf gezet en het zit er nog steeds op.22 september 2010 om 16:53 #17562880owja ik gebruik ook gewoon de flex om de boel schoon te maken,en voor de lastige hoekjes de boormachine met staalborstel en een oude beitel:thumbup (moet je zo nu en dan wel ff de draairichting van de boormachine veranderen)
1 oktober 2010 om 06:50 #17562881Ik wil straks onder de auto aan de gang, roest wegwerken, maar voordat ik dat doe wil ik eigenlijk de tank er even uithalen.
Er hangt een constante benzine damp onder de wagen (ontluchting tank?) en dan lijkt het mij niet verstandig om er te gaan slijpen.Probleem: de tank zit nog bijna vol. Nu heb ik al wel zo’n grote ijzeren jerry-can kunnen lenen, nu zoek ik nog een goede methode om de brandstof af te kunnen tappen, zonder dit met een slang in mijn mond te kunnen doen.
Hoe pak ik dit aan?
1 oktober 2010 om 06:59 #17562882slang los halen en in de jerry can doen. dan een compressor pakken en de luchtspuit in de vulopening doen. dit afdichten met een doek. dan blazen, en je zult zien dat de jerry can zo vol zitking:
1 oktober 2010 om 08:04 #17562883gebruik daar zelf altijd een electrische benzinepomp van facet voor
slang in de tank en in de jerrycan stroom derop en bakkie koffie doen hahaha
pompie doet het werk dan wel1 oktober 2010 om 08:31 #17562884Klinkt als een idee. Ik heb helaas zelf geen compressor in de schuur, dus ik zou hem elke avond kunnen laten druppelen, met een kraantje ertussen
Of iemand zoeken die vrachtwagen chauffeur is; die hebben meestal een hevel-pomp op de wagen..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.