McLambo’s Ascona B Project.

Forumindex Forums Modellen Ascona McLambo’s Ascona B Project.

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 1,626)
  • Auteur
    Berichten
  • #17562860
    larsjeG40
      Lid sinds:
      23 January 2008

      voor het stralen zou ik hem zo veel mogenlijk in elkaar laten zitten alleen alles wt je niet gestraalt wilt hebben zoals het remwerk zou ik eraf halen, dat zand gaat echt overal tussen zitten, dus het deksel en de tuit erop laten!

      #17562861
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ik heb bij het stralen van mijn as de steekassen eruit gehaald, en 2 op maat gemaakte plaatjes op de uiteinden gebout. Over de voorkant hier en daar wat vulkaniserende tape gedaan, en perfect. Vergeet ook het plastic tuitje voor de beluchting niet te verwijderen en gat dicht te stoppen

        #17562862
        The_Undertaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 April 2006

          Antwoord op vraag 1:
          Jaar of 2/3 terug heb ik zo’n pakking nog nieuw bij de Opel-dealer kunnen krijgen. Wel even opletten dat je de deksel niet krom maakt. Olie kun je eruit laten lopen (kan zoiezo geen kwaad om eens te verversen) door de onderste bout van het deksel los te draaien, dit is ook het aftapgat. Of je haalt gewoon het deksel los natuurlijk… :P
          Antwoord op vraag 6:
          Wasbenzine erbij om de vette bagger en tectyl eraf te krijgen (niet te zuunig mee zijn), en dat in combinatie met (papieren) doeken en troep.
          Antwoord op vraag 8:
          Nee, klok hoeft er niet voor los. Het zijn je wiellagers, niet de lagers van ‘t diff in je klok.

          #17562863
          McLambo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 September 2004

            Een hoop racties al! Toppie.

            Ik zal daar morgen even op reageren.
            Vavavond het remsysteem gedemonteerd, en dat was nog een aardig gepuzzel. (Als je zoals ik dat nog nooit gedaan hebt :D )

            #17562864
            McLambo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              origineel gepost door lepomada
              Die “puisten” kunnen ook slak van de las zijn, in dit geval is er niks aan de hand.

              De buitenkant van de remcilinders kan ook anders zijn, gewoon even de diameter van de zuigertjes nameten. Je kan er bij als je de rubbertjes weg wipt.

              Zie de 2 foto’s van links en rechts van de klok. bij de linkerkant heb ik het allemaal weggekrabt; het lijkt erop dat ze las hebben afgedekt met vloeibaar metaal o.i.d.

              wat de remcilinders betreft; de originele hebben nog het opel-logo, dus zullen waarschijnlijk vanaf begin af aan erop hebben gezeten. Ik zal ze vanavond eens mee naar huis nemen, en vergelijken met de nieuwe. Hoogst waarschijnlijk is de diameter van de zuigers hetzelfde.

              De oude gisteren al even losgehaald, en dat ziet er niet best uit van binnen :o

              #17562865
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                origineel gepost door 2000
                Ik heb bij het stralen van mijn as de steekassen eruit gehaald, en 2 op maat gemaakte plaatjes op de uiteinden gebout. Over de voorkant hier en daar wat vulkaniserende tape gedaan, en perfect. Vergeet ook het plastic tuitje voor de beluchting niet te verwijderen en gat dicht te stoppen

                Hmm, ik wilde eigenlijk de assen laten zitten tot na het schoonmaken. Weet nog niet of ik hem laat stralen, of dat ik het met de boormachine + borstel doe… ik zal eens kijken of ik rond Ermelo een bedrijf kan vinden waar men een hele as kan stralen.

                Zou je eens kunnen aangeven waar je de vulkan tape overheen geplakt hebt?

                En dat beluchtings tuutje; is dat geschroefd, of bonjonet? En hoe scherm ik dat adequaat af tegen stralen? Papier prop erin? of boutje?

                #17562866
                McLambo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  Gisteravond moest ik nog aardig wat moeite doen om de handrem kabels uit de ankerplaten te krijgen. Er zit zo’n plastik tuutje in het gat, waardoor de kabel loopt.

                  Dit tuutje wordt op zijn plaats gehouden door een borgring, maar die was bij mijn as aan beide kanten samengesmolten met de ankerplaat zelf. :thumbdown

                  resultaat: het tuutje + afdekrubbertje zijn kaduuk. Zo te zien moet ik nu een hele nieuwe handrem kabel kopen om dit te vervangen :swear

                  – Zijn er mogelijkheden om iets anders te gebruiken EN af te dekken aan de buitenzijde om de handrem kabel naar binnen te voeren (bij de ankerplaat)?
                  – Zijn er nog nieuwe handrem kabels te koop?

                  #17562867
                  The_Undertaker
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 April 2006

                    2-3 jaar geleden moest bij mijn witte Manta ook de handremkabel vervangen worden voor APK (en dat terwijl ik em nooit gebruik) Toen was ie nog nieuw leverbaar. Manta en Ascona is hetzelfde wat dat betreft.

                    #17562868
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Ok, waar haal ik zoiets vandaan? Brezan? Of moet ik meer richting dr. manta gaan denken?

                      Is het ook mogelijk om die busjes in te zagen en dan van een andere wagen over te zetten?

                      ding kost ongeveer 20 tientjes zie ik net… ach dat is ook niet de hoofdprijs..

                      #17562869
                      Tiedo
                        Lid sinds:
                        7 December 2008

                        20 tientjes???:P
                        ik heb bij de mijne die busjes ook ingezaagd en toen met een kunstof hamer ering geslagen volgens mij

                        #17562870
                        mantatjipke
                          Lid sinds:
                          13 August 2010

                          nette b ascona ik heb er wel veel mindere gezien

                          tjipke

                          #17562871
                          mantatjipke
                            Lid sinds:
                            13 August 2010

                            nette b ascona ik heb er wel veel mindere gezien

                            tjipke

                            #17562872
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Bedankt!

                              Nou beste mensen;

                              Gisteravond ben ik dapper begonnen met het borsteltje op de boormachine, met de bedoeling de hele as zo kaal te gaan maken, maar dat duurde geen 15 minuten, of ik was dusdanig gedemotiveerd van mijn voortgang dat ik besloten heb om de as toch maar te laten stralen :hmmz

                              Ik had het idee dat ik met een tandenborstel eerder mijn stoep geveegd zou kunnen hebben dan dat ik op deze manier de as schoon krijg :swear

                              Nu heb ik alle remdelen van de as verwijderd, inclusief de leidingen en verdeler. Ook het tuutje van de ontluchting is eraf en gestopt. Reactiestangen zijn eraf, evenals de stabi-stang+rubbers etc.

                              Het enige dat er nu nog op zit zijn die grote bouten in de ankerplaat waarmee je de remschoenen afstelt, en die kunnen denk ik wel blijven zitten.

                              Aan de voorzijde van de trompet zit nog steeds de dwarsbalk gemonteerd met het Y vormige rubber. Moet dit er ook af voor het stralen? Of kan dat gewoon blijven zitten? Moet ik verder nog iets aftapen om het zand buiten te houden? Ik wilde ook de steekassen laten zitten, kan dat?

                              En hoe zit het nou met die pek die er nog op de as zit? Wordt dat er gewoon afgestraald? Ik heb helaas geen stromend water bij de Ascona, dus kan hem niet 1 2 3 afspuiten met de karcher. Als het moet, dan kan ik hem wel verslepen, maar ben gisteren al door mijn rug gegaan van het kromzitten. :swear

                              Alvast weer hartelijk dank voor jullie tips! :thumbup:thumbup

                              #17562873
                              Christian-tsx
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 May 2008

                                je moet ook geen borstel voor op de boormachine hebben.

                                1 voor op de slijptol werkt veel beter en dan heb je je as zo kaal.

                                #17562874
                                McLambo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 September 2004

                                  Ja, die heb ik gisteren ook gehaald, samen met een haakse slijper, want die had ik nog niet. Maar de as heeft zoveel hoekjes, gleufjes e.d. waar je met zo’n borstel echt niet bij komt.

                                  Daarbij hield ik hem even op de trompet (aluminium) en daar vreet zo’n ding het aluminium weg :(

                                  Maar jij hebt wel success met zo’n ding?

                                  #17562875
                                  Christian-tsx
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 May 2008

                                    zeker, heb de volvo as ook helemaal kaal gemaakt, voor dat ik de nieuwe steunen eraan gemaakt heb.
                                    werk eigenlijk altijd met dat spul. eerst zoveel mogelijk kaal krabben en dan met de borstel.
                                    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119318&page=8

                                    hier staan wel wat foto’s.

                                    #17562876
                                    McLambo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 September 2004

                                      Ik heb de foto’s gevonden.

                                      Als ik het goed begrijp heb je de as dus in deze conditie:

                                      in de grondverf gezet:

                                      hmm :hmmz Misschien is mijn definitie van ‘kaal’ te grondig. Ik dacht dat je overal glimmend metaal moet zien voordat ie in de grondlak kan….

                                      #17562877
                                      Christian-tsx
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        ja dat heb je goed, voordat ie uiteindelijk in de menie is gezet heb ik em nog een keer goed kaal gemaakt. er is een week overheen gegaan voor dat het laswerk klaar was. intussen roeste de as alweer een beetje.

                                        de schotels zijn nog niet kaal. dit doe ik pas wanneer de assen definitief in de lak komen te staan.

                                        #17562878
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Bedankt voor de info, hier ben ik echt mee geholpen!
                                          En de menie zit er vandaag de dag nog goed op?

                                          Ikzelf heb ik ook een menie-achtige grondverf besteld met roest penitrerende eigenschappen, dus dat moet ook wel goed komen!

                                          Jou as heeft zo te zien geen trompet met dwarsdrager gemonteerd tijdens het schoonmaken, dus ik hoop dat iemand anders me daar nog een tip over kan geven…

                                          #17562879
                                          Tiedo
                                            Lid sinds:
                                            7 December 2008

                                            die dwarsbalk kun je er zo afhalen. de balk zit met 2 bouten vast aan het rubber; in de balk zitten 2 gaten onderop, hierdoor kun je bij de bouten. ook moet je die flens van de aandrijfas losmaken.
                                            ik weet niet of je een slagmoersleutel hebt, hiermee draai je die grote moer zo los en dan tik je de flens er met een kunstof hamer zo af.
                                            ik zou het aluminium staartstuk er ook afhalen. wel ff oppassen dat je die 4 bouten niet dol draait( is inbus dus dat wil zomaar)
                                            ik heb mijn as gewoon dik in de rode ‘huis tuin en keuken’ verf gezet en het zit er nog steeds op.

                                            #17562880
                                            Tiedo
                                              Lid sinds:
                                              7 December 2008

                                              owja ik gebruik ook gewoon de flex om de boel schoon te maken,en voor de lastige hoekjes de boormachine met staalborstel en een oude beitel:thumbup (moet je zo nu en dan wel ff de draairichting van de boormachine veranderen)

                                              #17562881
                                              McLambo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 September 2004

                                                Ik wil straks onder de auto aan de gang, roest wegwerken, maar voordat ik dat doe wil ik eigenlijk de tank er even uithalen.
                                                Er hangt een constante benzine damp onder de wagen (ontluchting tank?) en dan lijkt het mij niet verstandig om er te gaan slijpen.

                                                Probleem: de tank zit nog bijna vol. Nu heb ik al wel zo’n grote ijzeren jerry-can kunnen lenen, nu zoek ik nog een goede methode om de brandstof af te kunnen tappen, zonder dit met een slang in mijn mond te kunnen doen.

                                                Hoe pak ik dit aan?

                                                #17562882
                                                Christian-tsx
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 May 2008

                                                  slang los halen en in de jerry can doen. dan een compressor pakken en de luchtspuit in de vulopening doen. dit afdichten met een doek. dan blazen, en je zult zien dat de jerry can zo vol zitking:

                                                  #17562883
                                                  mantadevil
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    gebruik daar zelf altijd een electrische benzinepomp van facet voor
                                                    slang in de tank en in de jerrycan stroom derop en bakkie koffie doen hahaha
                                                    pompie doet het werk dan wel

                                                    #17562884
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      Klinkt als een idee. Ik heb helaas zelf geen compressor in de schuur, dus ik zou hem elke avond kunnen laten druppelen, met een kraantje ertussen ;-)

                                                      Of iemand zoeken die vrachtwagen chauffeur is; die hebben meestal een hevel-pomp op de wagen..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 1,626)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.