Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
14 september 2010 om 07:07 #17562835
Het project staat even op pauze.
Even een moment om te kijken waar we zijn, want de plannen zijn en waar we heen willen….
14 september 2010 om 17:18 #17562836hoe hete dat spul nou wat zo goed hielp tegen roest?
moet ook even schilderen want er komt roest op me project!:cry15 september 2010 om 07:42 #17562837Brantho Korrux
hier de duitse homepage: http://www.brantho-korrux.de/3in1.htm
engelse info: http://www.brantho-korrux.de/3in1_e.htm
pdfje in nederlands: http://www.hollandcoating.nl/images/prbl.%20BK%203in1%20.pdf
hier een willekeurige shop via google die het verkoopt… http://www.korrosionsschutzshop.de/index.php?language=nl&cat=c170_BRANTHO-KORRUX-3in1.html
15 september 2010 om 11:36 #17562838Terwijl de beslissing gemaakt moet worden of we nu gaan spuiten of later, wil ik me op de onderkant gaan richten, gebied ; achteras. Hier zit nog wat roest om weg te werken.
Ik wil hiervoor de auto van achteren hoog opkrikken en op bokken zetten, zodat er goed onder kan liggen, en eventueel de actheras er onderuit kan rollen.
Nu wilde ik graag weten wat veilige plekken zijn om bokjes onder te zetten, zonder dat de auto hier verkeerd door belast wordt (krom trekken e.d.)
Ik zal zelf te denken om bokjes te zetten onder de chassisbalken, vóór de achteras, en als de as er onderuit is, ook een setje onder de kofferbak, kan dat?
Vanavond denk ik even zo’n ‘slee’ met wieltjes te maken waar ik op kan liggen, zodat ik er gemakkelijk onder kan ‘rollen’
alvast bedankt voor de tips! :king
15 september 2010 om 12:18 #17562839ik vond de manier van rik ophuis wel een goede. een paar assensteunen pas maken voor je kriksteunen:)
15 september 2010 om 13:07 #17562840klinkt interessant.. ik heb alleen zo snel geen lasapparaat bij de hand…
15 september 2010 om 13:51 #17562841origineel gepost door McLambo
Terwijl de beslissing gemaakt moet worden of we nu gaan spuiten of later, wil ik me op de onderkant gaan richten, gebied ; achteras. Hier zit nog wat roest om weg te werken.Ik wil hiervoor de auto van achteren hoog opkrikken en op bokken zetten, zodat er goed onder kan liggen, en eventueel de actheras er onderuit kan rollen.
Nu wilde ik graag weten wat veilige plekken zijn om bokjes onder te zetten, zonder dat de auto hier verkeerd door belast wordt (krom trekken e.d.)
Ik zal zelf te denken om bokjes te zetten onder de chassisbalken, vóór de achteras, en als de as er onderuit is, ook een setje onder de kofferbak, kan dat?
Vanavond denk ik even zo’n ‘slee’ met wieltjes te maken waar ik op kan liggen, zodat ik er gemakkelijk onder kan ‘rollen’
alvast bedankt voor de tips! :king
Gewoon onder ‘t diff opkrikken, 2 assteunen onder de beide kriksteunen, doen wij hier ook altijd, enkel en alleen even opletten met de krik er weer onder weg halen.
15 september 2010 om 16:50 #17562842Thanks, ja die punten zouden sterk genoeg moeten zijn inderdaad.
Vorige eigenaar heeft hem een keer onder de dorpel opgekrikt heb ik ondekt. Dat is duidelijk niet sterk genoeg :fy1
17 september 2010 om 06:20 #17562843Ik wil van het weekend de complete as er onderuit peuteren. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Het spul zal wel aardig vast zitten na 31 jaar, en ik heb geen luchttol… joepie! :P
Nog tips? (remleiding, as ontkoppelen, hoe?)
17 september 2010 om 08:55 #17562844Originally posted by The_Undertaker
origineel gepost door McLambo
Terwijl de beslissing gemaakt moet worden of we nu gaan spuiten of later, wil ik me op de onderkant gaan richten, gebied ; achteras. Hier zit nog wat roest om weg te werken.Ik wil hiervoor de auto van achteren hoog opkrikken en op bokken zetten, zodat er goed onder kan liggen, en eventueel de actheras er onderuit kan rollen.
Nu wilde ik graag weten wat veilige plekken zijn om bokjes onder te zetten, zonder dat de auto hier verkeerd door belast wordt (krom trekken e.d.)
Ik zal zelf te denken om bokjes te zetten onder de chassisbalken, vóór de achteras, en als de as er onderuit is, ook een setje onder de kofferbak, kan dat?
Vanavond denk ik even zo’n ‘slee’ met wieltjes te maken waar ik op kan liggen, zodat ik er gemakkelijk onder kan ‘rollen’
alvast bedankt voor de tips! :king
Gewoon onder ‘t diff opkrikken, 2 assteunen onder de beide kriksteunen, doen wij hier ook altijd, enkel en alleen even opletten met de krik er weer onder weg halen.
zo doen ik het ook altijd:thumbup
17 september 2010 om 08:58 #17562845Originally posted by McLambo
Ik wil van het weekend de complete as er onderuit peuteren. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Het spul zal wel aardig vast zitten na 31 jaar, en ik heb geen luchttol… joepie! :PNog tips? (remleiding, as ontkoppelen, hoe?)
effe van te voren inspuiten en dan met goede ratel los draaien
wel even op letten dat je alles goed ondersteunt voor je het los draait anders klapt je d eas er zo ondervandaan
en je zult net zien dat jij er dan net onder ligt.
zeker het staart stuk wil ineens losklappen
wat ik altijd doe
pak 2 krikken 1 zet ik onder de klok zodat die niet verkan zakken
en dan maak ik eerst kant voor kant los van het staart stuk
bouten er uit en laten zakken ,dan de andere kant
en als laatste maak ik de schokbrekers los en de stablisatsie stang
dan krik laten zakken en mooie is je kunt hem er zo met de krik onder vandaan trekken :thumbup17 september 2010 om 12:17 #17562846Klinkt goed. Wat weegt dat ongeveer dan?
Ik heb ook zo’n plankje geregeld met wieletjes erover…
17 september 2010 om 12:43 #17562847de achteras???
geen idee maar je wilt hem niet ineens op je krijgen als je deronder ligt;)17 september 2010 om 18:47 #17562848ik kocht een tijdje terug een andere achteras maar die vent sjouwde em in z’n eentje in de aanhangwagen:wors zo’n asje weegt al gauw zo’n 80 kilo denk ik
18 september 2010 om 00:11 #17562849klopt is in je eentje ook wel te doen hoor
maar krijg hem maar eens op je als je eronder ligt dan komt die harder aan hahahaha18 september 2010 om 01:08 #17562850ja de as is inderdaad niet licht :P
even eronder uit en dan lagers, remmen en roest nakijken
met de staalborstel erover waar nodig en dan wat hammerite18 september 2010 om 06:58 #17562851Precies. Aan een kant zingt een lager. Denk dat ik ze alletwee maar vervang. Kan die er weer een tijdje tegenaan.
18 september 2010 om 12:03 #17562852Hahaaaa. Hij is er onderuit! Uurtje werk mee gehad.
Mijn pa kwam even helpen. Niets zat onmogelijk vast gelukkig. Nu kan het schoonmaken beginnen !
19 september 2010 om 09:03 #17562853kijk das mooi
meestal zit alles goed vast gerot20 september 2010 om 05:56 #17562854Heb hier nog wat foto’s van de operatie:
Eerst maar mezelf een lekker bedje gemaakt:
Toen de wagen goed opgebokt, zodat de kont helemaal vrij hangt:
Onderuithalen ging vrij probleemloos, het zat vast, maar zoals het hoort, we hoefden niet te slijpen, uitboren of losbranden king:
Daar ligt die dan:
Het is een behoorlijke bende; combinatie van roest en tectyl :thumbdown Dat wordt nog aardig zweten met het borsteltje op de boormachine ben ik bang:hmmz
Een korte inspectie van de onderkant van de wagen doet mij geloven dat het allemaal erg meevalt:
Veerschotels op de as zelf vallen ook mee. Er zat wel wat van die crispy roest onder die rubbers, maar nergens echt rot:
Ben al een beetje begonnen met schoonmaken, en wat me als eerste opviel waren 2 ‘soort van puisten’ links en rechts van de klok, waar het metaal helemaal verkruimeld was. Beetje met de schroevendraaier erin purken, en dit kwam te voorschijn:
Ook had ik 2e-hands een compleet setje remmen voor op de (dikke) achteras overgenomen, maar zo nu blijkt zijn de remcilinders te klein. Deze zijn wellicht van een smalle as?
Tot zover de plaatjes!
Nu heb ik wat vragen, en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:
1. De deksel van de as is erg vet, en ik denk dat ‘ie door de pakking aan het zweten is geweest (hangen druppels onderaan de klok) -> Zijn deze pakkingen nog nieuw te krijgen, en is het simpel om die te vervangen, of preciesiewerk?
2. Waar de askokers links en rechts in de klok steken, lijkt hij ook te zweten, is dit erg? Of kan ik dit gewoon afkitten als ik hem straks kaal heb (ivm met spuiten van de as straks)
3. Tijdens demontage van de trekstangen en stabistang van de as, moest ik wat bouten en moeren doorslijpen, omdat het helemaal vast geroest zit. Zijn deze specifieke bouten en moeren ook nog nieuw te krijgen in de goede sterkte (ik meen 10.8), zo ja, waar?
4. Vooraan de ‘trompet’ zit zo’n dwarsbalk, deze zijn met elkaar verbonden dmv een groot rubber. Bij mijn as, is dit rubber heel zacht(lijk wel van dat snoep). Is dit normaal, of hoort het stug te zijn?
5. Is dit rubber demontabel? Of kan ik het beter laten zitten?
6. Hoe krijgen jullie al die smut eraf? Remmenreiniger? en veel doorzettings vermogen?
7. Wat zou het kosten om zo’n as te laten stralen, en waar laat je zoiets doen?
7a. Is het gebruikelijk om dan ook de diverse stangen die aan de as gemonteerd zitten ook mee te laten stralen?
7b. Perst men altijd de rubbers uit de verschillende aanboudelen tijdens het stralen, of laat je die gewoon zitten (die van mij zijn nog helemaal goed, geen scheurtjes of uitgelubberd)
8. Ik wil ook de 2 wiellagers van de as vervangen, ik heb hem er nu toch onderuit, en eentje is al niet goed meer. Moet ik hiervoor ook de klok openmaken?
9. die 2 gaten die ontstaan zijn links en rechts van de klok; kan dat kwaad? Of gewoon uitkrabben en zo laten?
Nou, hoop vragen weer. Ik hoop dat jullie wat weten, dan kan ik weer een stukjke vooruit.
Alvast bedankt!
king::wors20 september 2010 om 14:34 #17562855waarschijnlijk hebben ze de remcilinders van een grotere opel gepakt namelijk 22mm die horen er orgineel niet op, de orginele zijn 19 mm
die je hebt zijn de goede!die puisten daarmee zitten de kokers vastgelast aan de klok! laten zitten dus!
bouten met 10,8 treksterkte zijn bij elke goede industrie materialenzaak te koop.
schoonmaken: as even met een ontvetter of zeepsop inspuiten even in laten werken daarna de hogedrukspuit erop!
de rubber, zolang ze goed zijn en je wilt er niet extreem mee gaan rijden gewoon lekker laten zitten,
pakking voorzichtig los halen en dan kan je hem zo namaken.stelt niks voor
stralen kost denk ik zo rond de 40 euro voor alleen de as. ik laat het altijd bij wikor doen in wormerveer.
askokers hoef je niet af te kitten,lijkt me niet dat hij daarop lekt,
20 september 2010 om 14:40 #17562856Okay,… op zich, aan de ouderdom van de remcilinders te zien lijkt het alsof ze er nog origineel zijn.
Zou dit beter remmen dan de 19mm? Anders haal ik een setje nieuwe 22mm’s.. ik wil de voorremmen ook iets zwaarder uitvoeren namelijk.. dan zit dat weer een beetje op hetzelfde niveau
Wat die ‘puisten’ betreft; het metaal valt er zo uit, en dan krijg je wat er op de foto links van de as te zien is; je hebt gewoon zicht op de las. Mijn plan was om dit gewoon zo te laten en te spuiten.. dus wel het vergane gruis eruit, maar niet opnieuw opvullen..
als ik hem wil laten stralen, moet ik dan de as kaal aanleveren? dus ook remmen etc eraf, maar deksel er nog op, right?
20 september 2010 om 16:09 #17562857Die “puisten” kunnen ook slak van de las zijn, in dit geval is er niks aan de hand.
De buitenkant van de remcilinders kan ook anders zijn, gewoon even de diameter van de zuigertjes nameten. Je kan er bij als je de rubbertjes weg wipt.
20 september 2010 om 16:56 #17562858ik heb eventueel nog wel 2 nieuwe remcilinders voor je:thumbup
20 september 2010 om 17:59 #17562859dikke remciliners?
ik zal eers ff bij mijn dikke de binnenkant bekijken..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.