Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › McLambo’s Ascona B Project.
- Dit onderwerp bevat 1,625 reacties, 87 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:06 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2010 om 08:12 #17562784
ik schuur em altijd gewoon mat, eventueel eerst primer.
dan 2 dunne lagen, en dan een dikke dekkende laag eroverheen.
na 24 uur heel licht schuren met korrel 1000 waterproof, en dan met blanke lak afwerken, ook 2 dunne lagen en 1 dikke laag. ongeveer 5-10 minuten wachten tussen de lagen door.de doffe plek op de overgang tussen oud en nieuw is met het polijsten wel aardig weg te werken.
ik heb ook wel eens gewoon het hele achterscherm gespoten, zodat je dus geen overgang hebt tussen oud en nieuw, gewoon totaan de deur spuiten, en op een zetrand afplakken. dan hoef je niet uit te nevelen.
13 juli 2010 om 08:15 #17562785Bedankt voor de tip.
Zit er altijd blanke lak op? Mijn Ascona heeft kleur 500 Flamencorot. Ben er niet zeker van of er blanke lak op zit…
Het is volgens mij zo’n kleur die je een keer in de 3 jaar weer van roze naar rood moet poetsen (zelfde als de Vectra hier links in mijn avatar)
13 juli 2010 om 08:41 #17562786origineel zit er niet altijd blanke lak op, maar bij motip spuitbussen moet je dat altijd doen. vooral omdat het rond de benzinetank is, dat ligt er anders na de eerste keer benzine smeren weer af.
staat trouwens ook wel achter op de spuitbus volgens mij.;) een extra beschermlaag is nooit weg, en geeft de lak een diepere glans.
en die puntjes die je er nu in hebt zitten schuur je met korrel 100 waterproof wel glad, en dan met blanke lak afwerken.
bij d kadett zit er in het scherm een zetrand, deze is erg handig om als overgang te gebruiken, totaan deze rand afplakken en spuiten, en je hebt geen last van uitnevelen. ben trouwens geen fan van bijspuiten met een spuitbus. laat het liever door mn spuiter in de vrije tijd doen.
een achterschermpje zal me bij hem ongeveer 50-100 euro kosten, spuitklaar aangeleverd, daar kun je niet voor knooien:wors
13 juli 2010 om 09:03 #17562787mee eens, maar ik ben nog niet in bezit van eigen spuitertje ;-). heb wel een adresje voor de hele auto, spuitklaar aangeleverd.
Maar ik wil eerst de auto helemaal roestvrij en technisch in orde maken, voordat ik daar aan begin. Zou zonde zijn als ik na het spuiten weer opnieuw moet gaan lassen ergens.
Dan moet ik me nog inleren in het ‘ spuitklaar maken’
14 juli 2010 om 05:44 #17562788Gisteren heb ik het scherm redelijk mooi gekregen (moet vanavond nog ff gaan kijken, als het helemaal opgedroogd is)
Nu wil ik er blanke lak overheen spuiten, maar hoe doe ik dat met de ‘doffe plekken’ waar ik uitgewaaierd heb? Moet ik deze eerst glad poetsen? Of kan ik hier ook met de blanke lak uitwaaieren?
14 juli 2010 om 07:02 #17562789je moet voor de blanke lak aan eerst heel licht schuren, met de blanke lak breng je de glans er pas in, niet met de kleurlak.
ik deed het altijd met korrel 1000 waterproof, heb veel brommerkappen gespoten met spuitbussen, en het resultaat was vaak erg mooi.
dus helemaal schuren met korrel 1000 en dan wat ruimer uitnevelen als de rode lak. de doffe plek die door de blanke lak ontstaat is wel weg te polijsten.
ik zeg niet dat dit DE manier is, maar het lukt mij op deze manier wel. misschien dat iemand een ander idee heeft?
14 juli 2010 om 10:42 #17562790Ik ga het vanavond wel eens proberen. heb gisteren korrel 400-800-1000-1200 gehaald en een bus vernis, dus dat moet goed komen. Desnoods schuur ik het hele paneel dof, en spuit ik alles opnieuw in de blanke lak.
Overigens heb ik waar mogelijk je tip nog opgevolgd, en afgeplakt op de naden van de carroserie delen.
14 juli 2010 om 13:09 #17562791Nog een vraag: met wat voor soort lijm kan ik het beste het hemeltje weer terugplakken in de sponning? En hoe houd ik het op de plek? wasknijpers, of griptangen?
14 juli 2010 om 15:56 #17562792Voor het hemeltje kun je het beste ff een potje lijm bij een autobekleder gaan halen dan heb je het goede en is de kans op vlekken nihil.
Mvg Patrick
14 juli 2010 om 16:21 #17562793origineel gepost door McLambo
Ik ga het vanavond wel eens proberen. heb gisteren korrel 400-800-1000-1200 gehaald en een bus vernis, dus dat moet goed komen. Desnoods schuur ik het hele paneel dof, en spuit ik alles opnieuw in de blanke lak.Overigens heb ik waar mogelijk je tip nog opgevolgd, en afgeplakt op de naden van de carroserie delen.
Wees voorzichtig als je het hele paneel gaat schuren, vooral bij de randjes. Daar schuur je namelijk vrij rap door, en dan moet je er weer met basislak overheen.
14 juli 2010 om 19:57 #17562794Nou, ik ben weer bezig geweest. Eerst het rode spuitwerk tot over de buitenste doffe plekken geschuurd met korrel 1000, ontvet, en daarna met het plakdoekje erover, toen 2x dun en 1x dik lak er over heen.
Ik denk dat ik iets te gul ben geweest, want toen ik net klaar was, zag ik van die melkachtige strepen in de blanke lak… hopelijk droogt dit nog mooi op, anders ben ik bang dat ik met de vlakschuurmachine aan de gang moet… :o
15 juli 2010 om 07:14 #17562795dan heb je volgens mij wat te dik gespoten. bus goed geschut? post eens wat foto’s, ben wel benieuwd.
15 juli 2010 om 08:09 #17562796Net even wezen kijken, en het is met de blanke lak aardig goed gekomen. 1 druipertje, maar dat zit onder een raam rubber.
Wat ik nu wel zag (bij daglicht) is dat ik bij het dof schuren van het rood, klontjes heb gekregen, en deze hebben donkere rode strepen getrokken. Zit nu onder een dikke laag blanke lak, dus dus daar doe ik ook weinig maar aan nu.
Maar goed, zoals gezegd; het is weer roestvrij, in de kleur en beschermd, dus mij hoor je niet klagen!
15 juli 2010 om 10:18 #17562797Hier even wat plaatjes van de afgelopen weken.
Ben niet echt heel actief geweest met die hitte :mad:Standaard staal opgefrist:
De schoenen maken de man, en de velgen de auto!
15 juli 2010 om 10:45 #17562798Voordat ik het interieur weer ga opbouwen wilde ik zeker zijn dat ik het er voorlopig niet meer uit hoef te halen. Daarvoor moest ik er zeker van zijn dat er geen roest in de sponningen zat.
Met een schroevendraaier een keertje onder de rubbers gespiekt en ik zag wat narigheid :o Dus toen de alle ruiten er maar uit:
Ook zat er roest in de lak onder het linker zijruitje, en bij de benzineklep:
Niet veel, maar genoeg om mij een doorn in het oog te zijn. :angel
Ik dacht ‘laat ik het gelijk maar meepakken, dan zijn we er tot de volledige spuitbeurt weer vanaf’ zoiets vreet toch langzaam door, met alle gevolgen van dien.Gelukkig had mij pa vorige week tijd om langs te komen met zijn las apparaat, en heeft hij de gaten gedicht. Daarna afgewerkt met 2 componenten staal plamuur:
Dat staalplamuur ben ik niet echt fan van. Het hechte niet goed, en ik heb het meest er met de draaiende staalborstel weer af moeten halen. :argue.
Daarna de sponningen in de Brantho gezet:
Ik had duct-tape langs de sponningen geplakt om mechanische beschadiging van de lak te voorkomen. Dat is niett zo’n denderend idee bij een auto met oude lak. Bij sommige stukken trok ik zo de lak mee bij het weghalen. :fy1
Daarna heb ik me afgelopen weekend en week bezig gehouden met het bijspuiten van de vern****kte lak.
Wat een zenuwslopend werk is dat zeg. Ik heb er zelfs een nacht van wakker gelegen een middag vrij genomen om deze ‘beer in het bos’ aan te pakken. Ik kon aan niks anders meer denken dan het spuiten. :wtf Over obsessie gesproken! :hmmzEerst de hele rotzooi afplakken:
Ik heb er geen foto’s van, maar zaterdag heb ik geprobeerd ‘spot’ repair te doen met een spuitbus, maar dat is helemaal mislukt. Vandaar dat ik toen een beetje in de paniek sloeg van: Wat heb ik nou gedaan. :o
Maar goed, maandag avond nog een keer geprobeerd:
Eerst het rood
Er is wel kleurverschil met de oude lak, maar die is ook iets verweerd, en moet gepoets worden, dus dat komt wel weer gelijk denk ik.
Gisteren beetje geschuurd, en daarna blanke lak:
Nu moet ik nog die strook tussen de kofferbak en het raam, en de linker zij sponning. Maar dat is allemaal minder spannend, want daar kan ik precies op de zetnaden afplakken.
Phoe, als ik er zo naar kijk, heb ik er al heel wat uren inzitten…. :o
Ook alvast weer een beginnetje gemaakt met het hemeltje plakken. Hiervoor bij de Gamma in het lijm assortiment aan het neuze geweest, en kwam lijm tegen van Bison, speciaal om bekleding, leer en andere dingen te verlijmen:
15 juli 2010 om 17:25 #17562799De aanhouder wint! Respect.
Ik ken het zenuwgevoel bij plamuur en spuitklussen. Bij mij gaat het dan altijd vooral in de laatste stap helemaal fout wanneer ik vooraf echt secuur ben geweest. In de regel doe ik dit als een van de weinige klussen niet zelf meer. Te vaak ‘traumatische’ ervaringen opgelopen. Maar ik zie dat jij je aardig redt. Succes ermee!15 juli 2010 om 19:57 #17562800Als je een beetje pech hebt krijg je van bison gele vlekken in je hemeltje had onze ascona ook.
Mvg
15 juli 2010 om 20:17 #17562801Hmm, ze hadden ook transparante lijm (zelfde eigenschappen)
Misschien kan ik die beter halen. Alhoewel ik tot nu alleen gelijmd heb waar de raamrubbers uiteindelijk overheen komen…
16 juli 2010 om 11:37 #17562802Ik lees hier en daar op internet dat je schokbrekers kan ‘testen’ door ze volledig in te drukken, en dan moet de zuiger vanzelf weer iets terug komen. Is dit bij gele koni’s ook zo?
16 juli 2010 om 13:05 #17562803dat zijn gasgeveerde schokbrekers gele koni druk je in en moet je met wat kracht weer terugtrekken :)
16 juli 2010 om 18:46 #17562804mooi! toen ik ze kreeg stonden ze zo straf dat het me niet eens lukte om ze uit elkaar te krijgen.
Heb ze weer op de 0-stand gezet (half slagje open)19 juli 2010 om 10:28 #17562805Nog een vraag:
In mijn achteras zit een lager dat geluid maakt. Ik kan er echter niet goed achterkomen of het nu links, rechts of in de klok zit. Er is wel verschil in geluid bij het naar links of rechts sturen.
Wat is een effectieve manier om dit op te sporen? Stethoscoop?
22 juli 2010 om 19:18 #17562806Als ie geluid maakt zou ie dus versleten moeten zijn. Dit moet je dan ook kunnen voelen als je je wiel van de grond hebt en je wiel even vastpakt en naar links en naar rechts drukt. Voel je niks is je lager nog goed, voel je een klein tikje, dan is dat je versleten lager dat je hoort.
22 juli 2010 om 21:10 #17562807Er zit bij de as toch ook een setje lagers? Kunnen deze ook versleten zijn? zo ja, hoe kan ik dat controleren?
31 juli 2010 om 15:33 #17562808Vanmiddag weer een uurtje in de schuur geweest. Ik moest nog 2 kleine stukjes in de blanke lak zetten, maar er ging iets mis; pitjes en een druiper. Ik heb geprobeerde de blanke lak er weer af te vegen met thinner… dat moet je dus nooit doen :fy1:jerry
Ik ben maar naar huis gegaan. Dat wordt volgende week flink schuren. :(
Soms denk ik dat ik een beetje te veel hooi op me vork neem met die Ascona. De hele zomer staat ie al in de schuur, terwijl hij eigenlijk had moeten toeren….:hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.