Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Hacula’s Corsa B 1.7TDS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 april 2010 om 00:38 #17463256
Koppeling past gewoon, rijd nu met de drukgroep van een 1.7 TD, vliegwiel van een 1.5 D en de koppeling van een Tigra 1.6 :P
Die van een 1.7 TD is exact hetzelfde op het aantal spieën na.De bekende ombouwbeschrijvingen werken met allemaal andere steunen waardoor het schakelmechaniek sowieso aangepast moet worden omdat de bak ergens anders hangt. Kan nergens vinden of het aangepast moet worden als de bak op zijn originele plaats blijft hangen.
21 april 2010 om 05:36 #17463257De bak blijft bij een A corsa op de originele plek hangen en toch moet er bij een ombouw het blokje omgedraaid worden.
Zover ik weet blijft bij een B corsa de bak ook op de originele plek hangen.
Maar er komt bij jou geen spacer tussen de achterste motorsteun en de versnellingsbak, daarom vermoed ik dat je het schakelmechanisme niet hoeft aan te passen.
Haha, maar ik weet niets zeker, ik zelf geen B corsa :P
21 april 2010 om 08:22 #17463258Het is zoals Freek zegt, maar inderdaad met kanttekening, het is geen A maar een B-corsa…
Bij mij was schakelmechanisme, afgezien van het omgedraaide blokje, gewoon standaard. Je hoeft geen andere steunen, geen vulstuk tussen je baksteun enz.
3 mei 2010 om 16:17 #17463259Bedankt mannen, ik ga het erop wagen. Heb vandaag eindelijk een F18 W357+ gespot. Die heeft de langste eindoverbrenging van de WR bakken met de langste 5. Kan ook iets meer hebben als een gewone F18, dus sterk genoeg hoop ik.
Er is nog een langere eindoverbrenging voor een F18 te krijgen, die kan op de F18 CR van een Astra 2.0 16V zitten. Mocht ik die nog vinden, dan kan ik het aantal toeren nog met 100 omlaag brengen bij 120 en 200 bij 200. Dus dat ga ik zeker proberen als ik er 1 vindt. Maar nu eerst deze.
Ik heb eens zitten kijken, maar kan geen sportkoppeling vinden voor opel van 200mm met 24 spieën, maar wel van 216 mm. Die past helaas niet op mijn vliegwiel, en ben niet van plan de mijne aan te passen, dus zal het toch bij een originele koppeling moeten houden. Wat ik me afvroeg is of de drukgroep van een corsa gsi op de mijne zou passen, iemand die dit toevallig weet? Dan zou ik eventueel een zwaardere drukgroep daarvan kunnen pakken.
7 mei 2010 om 23:51 #17463260Heb de bak dus gehaald, lekker vies
Hier heb ik lang naar moeten zoeken, W357+ :wors
Ik zag alleen thuis pas dat het gat waar normaal dat ding ingaat wat naar je kilometertellerkabel gaat afgedopt was. Waarschijnlijk omdat het een modernere auto is geweest die zijn signaal ergens anders vandaan haalde.
Gat erin geslagen en eruit gehaald.Blijkt er dus geen tandwiel in te zitten wat dat ene ding aandrijft :swear
Iemand dit vaker tegengekomen? Ik heb nog wel een F13 liggen die ik uit elkaar wil trekken om te kijken of ik iets over kan zetten, maar was benieuwd of iemand dit eerder had gedaan.9 mei 2010 om 18:42 #17463261de auto waar die f18 uitkomt heeft dus abs tellerbak aandrijving.
Om de teller bij jou werkend te krijgen moet de bak uit elkaar en moet je een teller ring op het differentieel zetten. Of die van een f13 past weet ik niet.Wat voor auto komt die bak uit??
9 mei 2010 om 18:46 #17463262hier moet een pulsgever van een bijv corsa b x12xe in.
dat is een magnetische.
Maar het tandwiel van een f13 gaat niet passen.
zal van een f16/f18 of f20 moeten zijn.
of je doet het zo:
je pakt een andere bak, f16/f18 of f20 maakt niet uit. MEt telleraandrijving
en daar zet je deze versnellingscassete in.
1 tandwiel is het beste om over te zetten’
dat is de 1e die het diff tandwiel raakt. (is er makkelijk af te halen)
klaar is kees
9 mei 2010 om 19:40 #17463263Hey sjoerd, dat klopt niet helemaal wat je zegt.
Cassette wissel gaat niet zo maar.
Wat je wel kunt doen is het differentieel van een andere versnellingsbak erin zetten, LET OP, dan moet je wel het tandwiel los halen en over zetten, anders gaat het nog fout.
9 mei 2010 om 19:42 #17463264origineel gepost door sjoerdie
1 tandwiel is het beste om over te zetten’dat is de 1e die het diff tandwiel raakt. (is er makkelijk af te halen)
Dit werkt alleen bij F10 F13 F15 bakken
9 mei 2010 om 20:53 #17463265oke,
dacht dat het wel hetzelfde zat bij de grote bakken.
heb dat inderdaad bij de kleine bakken vaker gedaan.
:thumbup
9 mei 2010 om 22:32 #17463266De bak komt van een ’98 vectra DI volgens het label. Deze bak is alleen geleverd op de X20DTH en X20DTL in de vectra b, dus een van die motoren.
Heeft iemand wat foto’s of technische tekeningen van hoe dit eigenlijk precies in elkaar zit? Het speciale aan deze bak is juist de eindoverbrenging icm de 5e versnelling, de langste combi die er in een F18 geleverd is dus wil hem wel graag gaan gebruiken.Kan een pulsgever van bijv een X12XE hier wel gewoon zo ingeplugd worden dat het werkt? Dan zou ik eventueel de klokken van een nieuwere diesel kunnen gebruiken, die niet meer met een kabel werken.
10 mei 2010 om 19:01 #17463267Hallo,
Ik heb een tigra met roestproblemen.
De veerschotels zijn helemaal doorgeroest.
Waar kun je cpl schotels kopen?
Ik denk dat 2 van die ronde platen erop lassen niet voldoende is?
Bij winpart etc verkopen ze wel losse schotelplaten.
Ik las dat jij een groter deel vervangen had?:wtfBVD
Geert
origineel gepost door Hacula
Samen met een vriend de verlagingsset die ik laatst gescoord had gemonteerd. Het inspannen van de verlagingsveren in de dempers was behoorlijk klote. De veer moest zo ontieglijk ver ingespannen worden dat de verenspanner haast niet meer verder kon, maar uiteindelijk toch gelukt. Helaas heb ik daar geen foto van kunnen maken.Het leek erop dat het nog nul zou kunnen inveren, maar dat bleek nog erg mee te vallen toen het onder de auto zat.
Ik had nog de klauwen van een kadett gsi liggen, rood gespoten en alle rubbers (ook gelijdebussen) vervangen. Had ook al een paar weken een bijbehorende nieuwe set schijven en blokken liggen, dus de boel gelijk ook maar gemonteerd.
Resultaat:
Binnenwerk van de trommels ook compleet vernieuwd, ook de remcilinders.
Verlagen van de achterzijde was wat lastiger, de dempers kregen we met geen mogelijkheid los, vraag me af welke idioot het heeft verzonnen om de uiteinde van de zuigers met sleutel 6 te laten borgen. Heb 2 sleutels 6 opengebogen met het zetten van kracht om de moer los te krijgen. Door uiteindelijk met griptangen te werken gelukkig toch losgekregen.
Daarna een tegenvaller gehad, de veerschotel rechtsachter bleek helemaal rot te zijn. Hieronder een foto van hoe het eruit zag na met alleen een schroevendraaier bezig te zijn.
Nieuwe veerschotel gehaald, de boel verder ontrot tot goed metaal en daarna de nieuwe schotel en een nieuwe plaat in gelast en getectyleerd:
Verschil tussen standaard demper en die bij de set hoorde:
Zie net dat ik ook nog geen foto’s heb van hoe het verlaagd eruit ziet. Is is in ieder geval een 60/40 verlaging, maar waarschijnlijk is de voorzijde nog verder omdat een dieselmotor een stuk zwaarder is.
En vandaag meteen laten uitlijnen zodat ik weer kan rondrijden.
Nog een foto van de motorruimte met veerpootbrug weer gemonteerd:
Bedankt voor de hulp Franklin! Zonder jou was het nooit gelukt!
13 mei 2010 om 11:14 #17463268origineel gepost door Hacula
Heb de bak dus gehaald, lekker viesHier heb ik lang naar moeten zoeken, W357+ :wors
Ik zag alleen thuis pas dat het gat waar normaal dat ding ingaat wat naar je kilometertellerkabel gaat afgedopt was. Waarschijnlijk omdat het een modernere auto is geweest die zijn signaal ergens anders vandaan haalde.
Gat erin geslagen en eruit gehaald.Blijkt er dus geen tandwiel in te zitten wat dat ene ding aandrijft :swear
Iemand dit vaker tegengekomen? Ik heb nog wel een F13 liggen die ik uit elkaar wil trekken om te kijken of ik iets over kan zetten, maar was benieuwd of iemand dit eerder had gedaan.Mooie bak,heb er ook een voor mijn 3.0.
Weet er nog wel een paar tekoop,maar daar zeg ik niets over haha laat iedereen maar lekker zoeken erna!!13 mei 2010 om 14:19 #17463269:thumbup
15 mei 2010 om 00:35 #17463270origineel gepost door geert01
Hallo,Ik heb een tigra met roestproblemen.
De veerschotels zijn helemaal doorgeroest.
Waar kun je cpl schotels kopen?
Ik denk dat 2 van die ronde platen erop lassen niet voldoende is?
Bij winpart etc verkopen ze wel losse schotelplaten.
Ik las dat jij een groter deel vervangen had?:wtfBVD
Geert
Heb je een u2u gestuurd
origineel gepost door cabriobully
Mooie bak,heb er ook een voor mijn 3.0.
Weet er nog wel een paar tekoop,maar daar zeg ik niets over haha laat iedereen maar lekker zoeken erna!!Das wel jammer, ben een jaar opzoek geweest naar een dergelijke bak tot onze lokale sloop er toevallig een had. Ik gun iedereen een dergelijke bak, dus vind het wel jammer dat je het zo voor je houdt.
Maar weet iemand al een antwoord op mijn vraag? :angel
28 juli 2010 om 15:11 #17463271Zo.. alweer even geleden dat ik hier heb gepost. Erg druk gehad, maar eindelijk eraan kunnen beginnen.
Diff cover losgemaakt, en zag dat ik inderdaad het tandwiel miste:
Mijn F13 geopend, die heeft het tandwiel wel:
Ik kon er niet goed bij met de schuifmaat dus na veel tandengeknars met die klote kasteelmoer de boel losgekregen, blijkt hij 5 mm te klein te zijn.
Nu dus op zoek naar zown tandwiel, dus als iemand nog een diff of een complete bak heeft liggen in omgeving eindhoven voel ik me aanbevolen!
28 juli 2010 om 15:17 #17463272tandwielen kosten geen ruk bij de dealer, nog geen tientje!
staat ook in de handboeken dat je die altijd moet vervangen en nooit hergebruiken…. maargoed ik heb me eigen ook over gezet…pas wel op welke je neemt ivm de teller e.d.
zou jij eens fotos/nummers willen maken van je F18WR+ diff?
28 juli 2010 om 15:17 #1746327329 juli 2010 om 00:35 #17463274origineel gepost door sw16v
tandwielen kosten geen ruk bij de dealer, nog geen tientje!
staat ook in de handboeken dat je die altijd moet vervangen en nooit hergebruiken…. maargoed ik heb me eigen ook over gezet…pas wel op welke je neemt ivm de teller e.d.
Weet je toevallig een onderdeelnummer die ik zou kunnen geven? De meeste dealers hier in het zuiden snappen er allemaal helemaal niks van als je geen onderdeelnummer hebt. En welke ring zou ik moeten nemen, wat zijn de varianten?
zou jij eens fotos/nummers willen maken van je F18WR+ diff?
Zal morgen even foto’s maken. Het tandwiel is 25 mm breed ipv 24 als van de F13 uit mijn hoofd. Zal morgen even nummers noteren en wat dingen meten ;)
29 juli 2010 om 11:18 #17463275in die kasteelmoer, zit daar de keering in van de aandrijfas ?
29 juli 2010 om 11:19 #17463276origineel gepost door GlennGSI
in die kasteelmoer, zit daar de keering in van de aandrijfas ?Yep
29 juli 2010 om 11:21 #17463277origineel gepost door Hacula
origineel gepost door GlennGSI
in die kasteelmoer, zit daar de keering in van de aandrijfas ?Yep
Hmm ok.. die lekt bij mij namelijk..
Hoe demonteer je dat, en nog belangrijker hoe monteer je die kasteel moer weer. Die moer doet toch de afstelling van de lagers regelen ?
Ik las in men werkplaatshandboek dat je de moer kan aftekenen op de bak, maar een slag meer of minder valt toch dan niet op lijkt me ?
29 juli 2010 om 11:36 #17463278Die moer hoeft er niet uit om de kering te vervangen ;)
Ik haal met een banden lepel de oude kering eruit en sla met een hamer en een dikke dop de nieuwe erin.
29 juli 2010 om 11:58 #17463279origineel gepost door freek corsa
Die moer hoeft er niet uit om de kering te vervangen ;)Ik haal met een banden lepel de oude kering eruit en sla met een hamer en een dikke dop de nieuwe erin.
ohw ok.. dan is het een stuk simpeler dan dat ik had verwacht :P.. straks ff langs de dealer een keering bestellen.
Thnx in iedergeval.
29 juli 2010 om 12:10 #1746328027 euro per 2 keringen moest ik betalen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.