Hacula’s Corsa B 1.7TDS

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Hacula’s Corsa B 1.7TDS

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Berichten
  • #17463206
    Hacula
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 January 2008

      origineel gepost door misaborg
      Ziet er goed uit allemaal, ik wil hem wel eens komen bewonderen Waalwijk is niet ver :thumbup

      Loon op zand is inderdaad erg dicht in de buurt, misschien eens een keer een avondje afspreken ofzo :)

      origineel gepost door Peter_89
      Ik heb ook 60/40 verlaging. Maar is echt wel stuk lager hoor met de Corsa..

      Het scheelt ook enorm met standaard! Vanochtend nog even een fotootje gemaakt, is niet heel duidelijk, maar stond gisteravond toevallig naast een standaard corsa geparkeerd, en het scheelt echt een hoop. Mijn bandenmaat is 195/55/R15, dus ook flink groot.

      Gister de schuinaflopende delen van de modderkuipen afgeslepen tegen het aanlopen, scheelt al een stuk, maar loopt nog steeds erg aan als ik hard door een bocht ga, of over een hobbel als ik aan het sturen ben. Binnenkort maar eens uitrollen.

      En ook nog een hoofdremcilinder van een nexia gescoord, binnenkort die ook maar eens monteren :)

      #17463207
      Hacula
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 January 2008

        Iemand nog tips voor het monteren van de hoofdremcilinder? Ik heb het nog niet eerder gedaan namelijk.
        Wat ik zo zou bedenken zou zijn:
        – Een van de ontluchtingen openzetten en pompen tot het reservoir leeg is.
        – leidingen losmaken en de rest van de olie die eruit komt proberen op te vangen
        – hrc losmaken van bekrachtiger
        – andere hrc vastmaken
        – leidingen vastmaken
        – bijvullen en ontluchten via dezelfde waarbij je het reservoir leeg liet lopen
        – de rest ook even checken of er geen lucht in zit

        Zit ik hiermee een beetje in de goede richting?

        #17463208
        manus
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Je volgorde is goed als je ook bij alle wielen goed ontlucht dan moet het goed gaan.
          Begin bij het ontluchten bij het wiel dat het verst van de remcilinder is verwijderd dat wil zeggen rechtsachter.

          #17463209
          Hacula
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 January 2008

            Das mooi, bedankt voor de bevestiging!

            Ik heb de remleidingen ingespoten met kruipolie vandaag, voordat ik ze straks dooddraai omdat ze niet loskomen uit de cilinder. Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel. Zal kijken of ik morgen tijd heb en het weer meezit. Moet ook even een doorzichtig slangetje vinden voor het ontluchten :)

            #17463210
            freek corsa
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 December 2004

              Welke maat rem bekrachtiger heb je nu ?

              #17463211
              Hacula
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 January 2008

                origineel gepost door freek corsa
                Welke maat rem bekrachtiger heb je nu ?

                20, en er komt nu een 22 in.

                edit: ik lees nu bekrachtiger, uhm.. geen idee, gewoon standaard corsa b diesel. Ik weet wel dat de boutgaten op de HRC even ver van elkaar af staan, mijn pa heeft een nexia namelijk :P

                #17463212
                freek corsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 December 2004

                  is het ATE of Delco ?

                  #17463213
                  Hacula
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 January 2008

                    origineel gepost door freek corsa
                    is het ATE of Delco ?

                    De bekrachtiger of de HRC?

                    #17463214
                    freek corsa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 December 2004

                      :P het past niet op elkaar, dus ze zijn allebei van hetzelfde merk ;)

                      #17463215
                      max
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Originally posted by Hacula
                        Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel.

                        Of je koopt even zo’n sleutel, dingen kosten de wereld ook niet meer. Scheelt je echt een hoop narigheid in vergelijking met een steeksleutel.

                        #17463216
                        Hacula
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 January 2008

                          origineel gepost door max

                          Originally posted by Hacula
                          Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel.

                          Of je koopt even zo’n sleutel, dingen kosten de wereld ook niet meer. Scheelt je echt een hoop narigheid in vergelijking met een steeksleutel.

                          Kan hem natuurlijk ook zelf maken, gewoon een hapje uit de ring slijpen, heb dat al vaak gezien. Maar nu niet meer nodig:

                          Heb de HRC gemonteerd. Onderste 2 leidingen kreeg ik niet los, die nippels waren helemaal gaar dus met amper kracht zetten meteen helemaal dolgedraaid. Heb de 2 leidingen doorgezaagd, en de bovenste 2 gewoon gedemonteerd. Daarna andere nippels erop en de ‘hoedjes’ gemaakt met speciaal gereedschap.
                          Moest de 2 onderste leidingen ook wat verleggen en inkorten. Heb dat laatste niet gedaan, maar heb de leiding gewoon laten draaien als een soort wokkel, werkt ook :P

                          Hij zit er in ieder geval op en het scheelt echt een heel stuk, hoef het pedaal veel minder ver in te trappen. Foto’s moet ik nog uploaden.

                          Vandaag op de meeting de uitrolapparaat van CorsaCruiser gehad, vanavond mee bezig geweest. Ik heb flink lopen aanklooien, het ziet er niet uit en de wielkastrandjes sluiten helemaal niet meer aan. Maar.. hij loopt niet meer aan!
                          Nouja.. alleen de bochten naar rechts niet. Heb alleen de linker wielkast gedaan, daar zit namelijk een deuk in en moet nog vervangen worden. Zo kon ik mooi oefenen :P

                          Iemand nog tips voor een corsa b? Het is vooral lastig dat het hele scherm mee gaat buigen, en daarna weer terug buigt. Maakt het niet echt makkelijker.

                          #17463217
                          Stender
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            5 April 2009

                            :kewlpics

                            Maar hoe zit het dan met die plastic spatbordranden?

                            #17463218
                            RonaldV
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 April 2005

                              Van het weekend in het echt gezien, leuk project wagentje. ;)

                              #17463219
                              Hacula
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 January 2008

                                Update was al lang geleden, word wel weer eens tijd.

                                Het uitrollen is goed verneukt, heb er geen foto van maar het werkt wel in ieder geval, geen aanlopen meer :P

                                Motorisch:
                                Heb in de tussentijd een falende brandstofpomp gehad. Hij zoog bijna geen brandstof meer aan waardoor de motor zonder brandstof kwam te staan zodra het filter leeg was. Na verschillende dingen te hebben geprobeert een andere pomp gemonteerd samen met CorsaCruiser (naja, hij gemonteerd, ik hem geholpen).

                                Dit heeft een paar weekjes probleemloos gedraaid, waarna de motor begon te bokken rond de 2200 rpm. Tot op heden nog niet op kunnen lossen ivm tijd, geld en gereedschapgebrek. Vermoedelijk pomptiming die niet goed staat. Dit ga ik komende maandag proberen op te lossen, sinds ik erachter ben dat we op school daar gereedschap voor hebben.

                                Versnellingsbak:
                                Ook deze bak heeft niet lang meer te gaan vrees ik. Begin alweer ratelende geluiden te maken bij het wegrijden. Voornamelijk onder de 1200 rpm te horen, eigenlijk alleen in zn 1, 2 en 3.
                                Heb een andere bak opgehaald bij freek, moet die nog steeds een keer monteren.

                                Aandrijfassen:
                                Bij het monteren van deze motor zijn alle 4 de ashoezen vervangen voor nieuwe. Laatst kwam ik erachter dat 3 van de 4 een scheur hadden, en buiten alle andere redenen om ook nog de apk eraan kwam ben ik op zoek gegaan naar andere hoezen. Hier kwam ik erachter dat 4 nieuwe hoezen bij de dealer 35+35+65+65 euro ging kosten. Imitatiezooi wilde ik niet meer dus ben gaan kijken naar complete asssen. Heb van Bugkiller zijn GSI aandrijfassen en dieselkineten overgenomen. Een van de ashoezen was gescheurd, maar omdat die dieselkineten dezelfde hoezen hebben daar gelukkig van kunnen overnemen. Hierdoor heb ik weer 4 hele hoezen, en de assen die benodigd zijn voor de ombouw naar een dikkere bak.
                                Ben nu dus op zoek naar een F16WR. De mijne had ik helaas verkocht aan freek omdat ik niet wilde kloten met de assen, en nu heb ik er zelf een nodig :P

                                Slangen:

                                Begin augustus lag er opeens een plasje diesel onder de auto. Dit bleek te komen door een scheurtje in een van de ontluchtingsslangen. Heb die dus vervangen voor een nieuwe.

                                Verder update en met afbeeldingen volgt.

                                #17463220
                                Hacula
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 January 2008

                                  Carrosserie:
                                  Voor de apk nog even besloten te kijken voor roestplekken. De bedoeling was om preventief op bepaalde plekken bitak te spuiten. Dus gewapend met een staalborstel de bekende plekjes begonnen te borstelen. Aan de binnenkant van de wielkasten wat ook de zijkant is van de draagarmbalken paar plekjes tegengekomen. Met schroevendraaier erachter gekomen dat het niet alleen plekjes waren, maar goed rot. Alles uitgeslepen en nieuwe platen in gelast.
                                  De draagarmbalken zelf zagen er goed uit en klonken ook goed. Deze zijn ooit gelast bij een van de vorige eigenaren, dus toch even naar kijekn. Even met de borstel eroverheen en ja hoor, weer een paar plekjes gevonden. Schroevendraaier erin, blijkt het helemaal rot te zijn. Wat blijkt:
                                  Hebben ze er 1 mm staalplaat in gelast, waarschijnlijk óf voor de sier, óf ze snapten er gewoon niks van en dachten dat het sterk genoeg zou zijn.

                                  Helemaal uitgeslepen en daarna eens gekeken naar de rechterbalk. Leek in de eerste instantie goed, alsof er maar een klein stukje gelast hoefde te worden. Na wat ijveriger wroeten bleek deze nog veel slechter te zijn dan de linker!

                                  Niet alleen de onderkant, maar ook de zijkant die naar binnen wijst zeg maar. Alles uitgeslepen, gelast met 3 mm staal en daarna bitak eroverheen. Dit allemaal is voornamelijk gedaan door Franklin (het brein, uitvoerder en bestuurder van de Old Red Interceptor), die is wat handiger met de slijptol en lasapparaat.

                                  Na de veerschotel rechtsachter een tijdje terug was de linker nu ook aan de beurt. Vele dank aan hans en zijn slijptol hiervoor!

                                  En verder nog de dorpels e.d. behandeld, deze waren in een vroeg stadium van roesten.

                                  Onderstel:
                                  Laatste tijd een wat vreemd rijgedrag vanuit mijn achteras. Ook klapte de achterkant erg hard bij drempels e.d. Vermoedelijk iets met de achterschokdempers, een van de dingen die Freek ook opviel toen hij erin reed.

                                  Toen we bezig waren met de veerschotel waren de dempers los, kom ik erachter dat de linker er nog hing voor spek en bonen. Deze deed helemaal niks meer, behalve ervoor zorgen dat de veren er niet uitvallen. Om die reden mijn originele achterdempers weer gemonteerd. Gaat nog net met de verlaagde veren, ze blijven nog net in de schotels zitten. Als de achteras in de lucht hangt.

                                  Remmerij:
                                  Bij de apk bleek er een scheurtje in de remslang rechtsvoor te zitten (kloteding was vorig jaar bij de apk ook al gescheurd en vernieuwd).
                                  Ik had zelf nog ergens remslangen liggen van een kadett gsi, dus die heb die geprobeert en ze pasten. Alleen vertoonden deze ook droogtescheurtjes, waardoor ik besloten heb de boel te vervangen voor staalomvlochten slangen. Dus heb bij biesheuvel een setje van Goodridge gehaald. Setje rondom was 78 euro.

                                  Hij is nu weer door de apk in ieder geval :D

                                  #17463221
                                  freek corsa
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 December 2004

                                    Zoo, dat was wel wat werk.

                                    Gelukkig pakken jullie het goed aan, geen half werk :thumbup

                                    #17463222
                                    vectratinus
                                      Lid sinds:
                                      2 October 2008

                                      lekker bezig hoor leuke corsa 1.7 tds geworden

                                      #17463223
                                      Jambon
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        4 October 2007

                                        Pffff!

                                        Goed bezig man! Toch leuk te zien dat je ’t spul op de weg houdt!! :wub

                                        #17463224
                                        Hacula
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 January 2008

                                          origineel gepost door freek corsa
                                          Zoo, dat was wel wat werk.

                                          Gelukkig pakken jullie het goed aan, geen half werk :thumbup

                                          Het moeten geen beunoplossingen worden, is mijn daily en enige ride waarmee ik 35k+ per jaar mee rijd :)

                                          origineel gepost door vectratinus
                                          lekker bezig hoor leuke corsa 1.7 tds geworden

                                          Dankje :D

                                          origineel gepost door Jambon
                                          Pffff!

                                          Goed bezig man! Toch leuk te zien dat je ’t spul op de weg houdt!! :wub

                                          Jazeker! Als jij nou eens opschieten kunnen we eens een sprintje gaan trekken hahaha :jerry

                                          Gisteren op de sloop een combo gespot die nog een extra stabilisatorstang had. Ze zouden hem de volgende dag gaan slopen, dus als ik vandaag zou komen mocht ik hem meenemen voor 15 euro. Zogezegd, zo gedaan :D

                                          De 2 stukken die aan de draagarmen bevestigd worden had ik al, alleen die stang die die 2 met elkaar verbind niet. Na een kijkje onder de auto zag ik dat mijn stangen niet helemaal verroest waren, en ook nog even dik zijn. Dus heb die middelste stang losgemaakt en in de afbijt gezet.

                                          De klemmetjes schoongemaakt en een roestbehandel spulletje erop gesmeerd. Morgen nog een keer herhalen en dan kan ik ze even spuiten zodat ze niet meteen verder rotten.

                                          En de rubbers ook maar gelijk ingevet.

                                          Weet iemand wat het diameter is van deze stangen bij de GSI? De 2 buitenste zijn bij mij 23 mm, en de middelste is 24 mm dik.

                                          #17463225
                                          Jambon
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            4 October 2007

                                            origineel gepost door Hacula

                                            origineel gepost door Jambon
                                            Pffff!

                                            Goed bezig man! Toch leuk te zien dat je ’t spul op de weg houdt!! :wub

                                            Jazeker! Als jij nou eens opschieten kunnen we eens een sprintje gaan trekken hahaha :jerry

                                            Whaha, ja, dan zul je nog ff moeten wachten… Ben al blij als ik dit jaar het laswerk nog afkrijg… :jerry

                                            #17463226
                                            vectratinus
                                              Lid sinds:
                                              2 October 2008

                                              nu alleen nog de bumper en spatbordranden in kleur en spiegels wel erg gaaf

                                              #17463227
                                              Hacula
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                2 January 2008

                                                origineel gepost door vectratinus
                                                nu alleen nog de bumper en spatbordranden in kleur en spiegels wel erg gaaf

                                                Zal er waarschijnlijk nooit van komen haha. Ik geef niet zoveel om het uiterlijk namelijk. Heb al meer dan een jaar een spoiler met 3e remlicht liggen, moet hem nog steeds spuiten en vastmaken. Idem met sideskirts van een gsi.

                                                #17463228
                                                Hacula
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  2 January 2008

                                                  Vanavond heb ik de pomptiming aangepast. Dit om het bokken te verminderen rond de 2200 rpm, en de lagere top die ik opeens had.

                                                  Als eerste hebben we een dyno run gedaan om te kijken of het na het afstellen verandering zou geven, de uitdraai daarna staat hieronder.


                                                  91,8 pk @ 3760 rpm en 204 nm @ 2367 rpm

                                                  De stappen zijn wat groot genomen omdat we alleen een indicatie wilden zodat ik snel kon gaan sleutelen.

                                                  Hierna de pomptiming gechecked, deze stond op 0.35 mm. Hij moet op 0.55 mm staan, en ter indicatie hoeveel te vroeg dit is: de 1.5 TD hoort op 0.68 en de 1.5 atmosferisch op 0.90!

                                                  Deze heb ik dus zo goed en kwaad als dat ging op 0.55 gezet. Het werd al veel te laat dus konden niet nog een run doen, maar stationair klonk de motor volgens mijn leraar al een stuk beter.

                                                  Alles opgeruimd en weer naar huis: 185 km/u gehaald, tov de 165 die ik maar haalde sinds de timing versprongen was. Voordat ik deze pomp had haalde ik 190+ dus er zal nog wat te winnen zijn aan de timing vermoedelijk.
                                                  Het bokken rond de 2200 rpm in zijn 5 is al veel minder, je voelt dat hij een beetje raar doet, maar in zijn 3 is het niks minder geworden.
                                                  Volgende week maandag begin ik weer met een dyno run en ga ik de timing nog iets later proberen te zetten. Omdat ik nu weet hoe alles moet (had het zelf nog niet eerder gedaan) zal ik ook een na-run kunnen doen.

                                                  #17463229
                                                  freek corsa
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 December 2004

                                                    lekker bezig, mooi ook dat je dit op school mag doen.

                                                    #17463230
                                                    Jambon
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      4 October 2007

                                                      91 pk en 204nm met verkeerde pomptiming?! :o

                                                      Nice!!

                                                      Moet ik ook maar weer hard aan het werk, anders kan ik je nooit stof laten happen… :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 149)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.