Hacula’s Corsa B 1.7TDS

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Hacula’s Corsa B 1.7TDS

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Berichten
  • #17463181
    freek corsa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 December 2004

      :wors

      goed bezig :)

      zou je foto’s willen posten van het verwisselen van de tandwielen ?

      #17463182
      Hacula
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 January 2008

        origineel gepost door freek corsa
        :wors

        goed bezig :)

        zou je foto’s willen posten van het verwisselen van de tandwielen ?

        Ik zal het proberen niet te vergeten, vergeet tijdens het drukke werk altijd foto’s te maken, en de vieze handen helpen meestal ook niet :P

        #17463183
        Jambon
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 October 2007

          waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

          #17463184
          Hacula
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 January 2008

            origineel gepost door Jambon
            waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

            Op de zijkant, onderin.

            Afgelopen zondag samen met CorsaCruiser het blok gereed gemaakt voor de inbouw. Heb lang niet overal foto’s van, het is ook niet heel erg boeiend het meeste.

            Nieuwe d-riem, looprol en waterpomp gemonteerd. De spanrol die ik had bleek niet dezelfde te zijn. Het was duidelijk dat de basis hetzelfde was, maar hij was waarschijnlijk voor een nieuwere versie van dit blok. Gelukkig was de spanrol nog niet zo heel oud, en liep nog heel erg goed zonder speling, dus die weer teruggemonteerd.

            Kappen schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook de juiste motorsteun geplaatst.

            De door jeffrey aangepaste thermostaathuis. Thermostaathuis van een 1.7 Astra met de pijpjes van een corsa. Door het spul in de oven te doen konden de pijpjes losgemaakt worden.
            Zo kan ik de waterslangen van de corsa gebruiken welke aan de rechterzijde zitten, in combinatie met de dubbele waterpijp aan de linkerkant. Is op de foto niet heel duidelijk te zien. De pijp die onder het inlaatspruitstuk vandaan komt zie je naar boven gaan. Als je goed kijkt zie je dat het een T-stuk is die ook naar rechts gaat. Die kan op de schuin-naar-links-lopende aansluitingen op het thermostaathuis.
            De thermostaathuis van de 1500 heeft die aansluiting namelijk niet.

            Brandstofpomp gemonteerd en oliekoeler losgemaakt zodat de pomp op tijd kon worden gezet. Bleek iets lastiger dan verwacht vanwege tegenwerkend gereedschap, maar alles gelukkig gelukt :)

            Het stukje gloeispiraal ook losgekregen. Draad getapt in het stukje dat afgebroken was (met het blok op zijn kop zodat er niks in kwam), daar een draadeind in gedraait. Een lomp blok metaal om het draadeind, en dan aan het einde van het draadeindeen flinke revet met moertjes vastzetten. Een paar keer het blok flink tegen de revet rammen en… helemaal niks :P
            Wat tinner op het afgebroken stuk gegoten, een tijdje gewacht en dan weer rammen. En ja hoor, hij komt los :jerry

            Foto van het stuk dat vast zat en 2 gloeispiralen. Eentje waar een stukje van mist, en eentje die nog wel goed is als vergelijkingsmateriaal. Zo konden we meten of alles eruit was.

            Arm blok ligt op zijn kant. Zo konden we makkelijker bij de krukaskeerring.

            Krukaskeerring vervangen en hier wordt hij weer teruggeschroeft.

            Overige werkzaamheden:

            – Carterpan hadden we de vorige keer goed schoongemaakt en alle kit en pakkingresten verwijderd. Daarna losjes vastgemaakt. Die hebben we na het keerring verhaal weer helemaal vastgemaakt zoals het moet.

            – Dynamo weer gemonteerd en gelijk gespannen met een nieuwe v-snaar.

            – Vliegwiel vervangen voor die van de 1500 zodat er een smallblok versnellingsbak gemonteerd kan worden, en koppeling van een tigra en drukgroep van de astra zelf gemonteerd.

            – Nieuwe gloeispiraaltjes gemonteerd.

            – Oliekoeler teruggeplaatst.

            – Vast nog een hoop dingen waar ik nu even niet op kom.

            Dingen die ik nog moet voorbereiden deze week:

            – Koelslangetjes vervangen voor nieuwe silicone slangen waar mogelijk.
            – Mogelijk zoeken om de lucht vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk te krijgen, liefst met een intercooler er nog tussen. Omdat ik nog geen goeie intercooler heb liggen wordt het was gestoei. Ik ga de bmw intercooler die ik heb liggen proberen te verbouwen met de werkplaatsleraar op school, en anders de intercooler van de astra nemen.
            – Jeffrey gaat de 5e versnelling van de 3.74 bak in de 3.55 bak overzetten zodat we die kunnen gebruiken.

            En als er niks geks gebeurd gaan we de boel komende zondag erin hangen :)

            #17463185
            Jambon
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 October 2007

              origineel gepost door Hacula

              origineel gepost door Jambon
              waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

              Op de zijkant, onderin.

              Die bak heb ik inderdaad ook, de mijne komt van een vectra naar men zegt…

              Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden…
              Kun je een ‘echte’ oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter…

              Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben…

              #17463186
              Hacula
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 January 2008

                origineel gepost door Jambon

                origineel gepost door Hacula

                origineel gepost door Jambon
                waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

                Op de zijkant, onderin.

                Die bak heb ik inderdaad ook, de mijne komt van een vectra naar men zegt…

                Maar jij had toch een F16?

                Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden…
                Kun je een ‘echte’ oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter…

                Misschien ooit in de toekomst, maar voorlopig even zo. Als de olie te heet wordt, wordt mijn koelwater ook direct heet en zo kan ik op mijn koelwatertempmeter ook al zien of ik rustiger aan moet doen. Hij gaat vanaf de oliekoeler direct naar het thermostaathuis waar de koelwatersensor in zit namelijk.

                Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben…

                Inlaatspruitstuk laat ik nu nog zoals hij is. Als je goed kijkt zie je dat deze helemaal geen overdrukklep heeft haha ;)

                Het bovenste deel laat ik nu nog erop zitten omdat ik eerst met de intercooler van de astra ga werken. Komende tijd kan ik dan op mijn gemak even een frontmount intercooler regelen die ik dan ga gebruiken. Hier heb ik nog een leuke methode voor verzonnen maar ik heb daar nog ff wat foto’s voor nodig om het uit te leggen, komt nog wel ;)

                #17463187
                Bug Killer
                  Lid sinds:
                  29 March 2008

                  je kan beter een warmtewisselaar hebben als aleen olie koeler. op deze manier word de olie als ze koud is sneller warm door je koelwater. en op de juiste temperatuur weer gekoeld door de kvs.

                  #17463188
                  Hacula
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 January 2008

                    origineel gepost door Bug Killer
                    je kan beter een warmtewisselaar hebben als aleen olie koeler. op deze manier word de olie als ze koud is sneller warm door je koelwater. en op de juiste temperatuur weer gekoeld door de kvs.

                    Nog een pluspunt voor mijn warmtewisselaar dus :)

                    Update: Jeffrey heeft de bak klaar :D

                    In volgorde:
                    -deksel eraf
                    -bouten uit de selector
                    -trekker op de schakelring
                    -schakelring en tandwiel verwijderd (oude 3,74 bak) 29 tanden en 41 tanden
                    -schakelring en tandwiel verwijderd (nieuwe 3,55 bak) 35 tanden en 46 tanden
                    -tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd
                    -tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd

                    Hier nog een linkje met de ombouwbeschrijving: http://77.96.230.10/sytemsandsoftwaredevelopment/systems/automotive/How_to/General/F20WithWide5th.htm

                    Benodigd speciaal gereedschap:
                    -borgverentang
                    -div. trekkers
                    -div. hamers (ook van Koper / zacht materiaal)
                    -brander (voor als een tandwiel goed vastzit)
                    -oven (om hetzelfde tandwiel voor te verwarmen om hem weer te kunnen monteren)

                    #17463189
                    Hacula
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 January 2008

                      Gauw naar bed, morgenochtend beginnen we met de ombouw :afro

                      #17463190
                      freek corsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 December 2004

                        :wors

                        Ik moet ook nog steeds een bak gaan maken :P

                        #17463191
                        Jambon
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 October 2007

                          origineel gepost door Hacula

                          origineel gepost door Jambon

                          origineel gepost door Hacula

                          origineel gepost door Jambon
                          waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

                          Op de zijkant, onderin.

                          Die bak heb ik inderdaad ook, de mijne komt van een vectra naar men zegt…

                          Maar jij had toch een F16?

                          Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden…
                          Kun je een ‘echte’ oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter…

                          Misschien ooit in de toekomst, maar voorlopig even zo. Als de olie te heet wordt, wordt mijn koelwater ook direct heet en zo kan ik op mijn koelwatertempmeter ook al zien of ik rustiger aan moet doen. Hij gaat vanaf de oliekoeler direct naar het thermostaathuis waar de koelwatersensor in zit namelijk.

                          Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben…

                          Inlaatspruitstuk laat ik nu nog zoals hij is. Als je goed kijkt zie je dat deze helemaal geen overdrukklep heeft haha ;)

                          Het bovenste deel laat ik nu nog erop zitten omdat ik eerst met de intercooler van de astra ga werken. Komende tijd kan ik dan op mijn gemak even een frontmount intercooler regelen die ik dan ga gebruiken. Hier heb ik nog een leuke methode voor verzonnen maar ik heb daar nog ff wat foto’s voor nodig om het uit te leggen, komt nog wel ;)

                          Zoo, je schiet wel lekker op!

                          Ik denk dat ik m’n warmtewisselaar dan ook maar laat zitten! :P

                          Ik heb NU een F16. Maar bij het blok wat ik van Br3cht heb zit ook een bak, en dat is zo’n zelfde als jij hebt, maar dan kan ik alleen “w418” vinden. (d’r staat ook nog “33C53” voor voor zover ik het kan lezen)

                          Wat voor front mount ga je gebruiken? Ik heb hier één liggen van een Saab 9000, die is vrij lang en hoog, maar erg plat, en een van een Mercedes Sprinter, maar die is erg lang (91cm), maar niet zo hoog en een cm of 6 dik.
                          Ik hoop dat die Saab gaat passen, omdat ik wèl met een A2 GSI front zonder optische aanpassingen wil rijden…

                          Met je B zou ik eens een van die let rijders hier op ’t forum aanspreken, die kunnen je vast zo vertellen welke goed past op een B!

                          #17463192
                          Hacula
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 January 2008

                            Als het ook een F13 is met een W418 zou het goed kunnen. Er zijn Vecta A’s geleverd met een F13W met eindoverbrenging 4.18, die zaten op sommige C16NZ, C16NZ2, E16NZ en X16SZ motoren. Het is alleen geen gunstige bak voor je, veel te korte eindoverbrenging, dan kun je beter de F16 houden, is sterker en waarschijnlijk ook langer?

                            De motor zit er in, loopt perfect! Heb nu nog geen front mount, maar gewoon de intercooler van de astra gebruikt op creatieve wijze. Heb er helaas geen foto’s van gemaakt, maar dat komt morgen wel. Moet het een en ander aanpassen, pvc buizen werkten niet helemaal, trokken vrij snel krom door de warmte :P

                            De bak is ook top, de berekende 2750 rpm @ 120 :D

                            #17463193
                            Jambon
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 October 2007

                              Ah ok… Dan ga ik gewoon verder met m’n F16, maar da’s een F16C uit kadett GSI, dus gewoon fijn 3500tpm @ 120… Ook niet echt ideaal zeg maar! :angel
                              2750 is mooi, zit je direct bij de trekkracht voor een inhaalmomentje :P

                              Jij hèbt tenminste een intercooler, ik rijd nog zonder…
                              en tja, wie had dat verwacht, dat pvc buizen niet zo tegen de hitte kunnen… LOL!! :D

                              #17463194
                              Hacula
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 January 2008

                                F16C uit een kadett gsi zou op een verhouding van 0.315 uitkomen in zn 5 = (1/0.892)/3.55.
                                Die F13 van je kan tussen 0.314 en 0.338 zitten, afhankelijk van welke versie je precies hebt. Er zijn verschillende F13W bakken, met allemaal verschillende verhoudingen. Zie ook http://www.opel-infos.de/getriebe/gf5.html

                                Ik ga zometeen even langs biesheuvel, even wat slangen en alu buizen halen om het intercoolerwerk wat sterker te maken.

                                #17463195
                                Jambon
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 October 2007

                                  Biesheuvel?

                                  Doe maar duur! Geen half werk! :thumbup

                                  #17463196
                                  Hacula
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 January 2008

                                    Het is nog geen kwartier rijden vanaf hier, en goedkoper dan Autosportcompany hier in waalwijk. Weet ook niet waar goedkoper silicone slangen kan halen eigenlijk :hmmz

                                    Heb foto’s van de motorruimte nu. PVC buizen vervangen voor alu en silicone slangen.

                                    Links zit de turbo, gaat via de originele pijp van de astra naar de 90 graden bocht, en met een alu pijp verder naar boven.

                                    De pijp komt tussen de brandstoffilter en de intercooler omhoog, via een 90 graden bocht naar een alu pijp. Alu pijp weer naar de volgende bocht die de intercooler in gaat. Na de intercooler een weer bocht naar de originele inlaatpijp van de astra.

                                    Het is niet de meest ideale plek , maar in ieder geval beter dan geen intercooler. Mooie oplossing tot de frontmount bewerkt is zodat ik die in de bumper kan stoppen :)

                                    #17463197
                                    corsaagsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Nu nog ff de motorruimte schoonspuiten en klaar is kees! Mooi gedaan jongens!! :thumbup

                                      #17463198
                                      Jambon
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        4 October 2007

                                        strak werk!!

                                        Wanneer sprintje doen? :jerry

                                        #17463199
                                        Hacula
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 January 2008

                                          origineel gepost door corsaagsi
                                          Nu nog ff de motorruimte schoonspuiten en klaar is kees! Mooi gedaan jongens!! :thumbup

                                          Dankje haha. Ik geef daar alleen niet zo heel veel om :P Zal binnenkort wel even een doekje doorheen halen voor je ;)

                                          origineel gepost door Jambon
                                          strak werk!!

                                          Wanneer sprintje doen? :jerry

                                          Hahaha, met die kilo’s aan MDF hier achterin zal het niet opschieten :P Maar als er binnenkort een meeting is, wil ik dat best proberen :)

                                          #17463200
                                          Jambon
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            4 October 2007

                                            Ah dat scheelt, staan we aardig kiet… m’n sub-kist met sub’s en versterker weegt ook 35kg… En heb gewoon volledig interieur d’r nog in… (plus al het gereedschap, start- en sleepkabels enz… :jerry)

                                            #17463201
                                            Hacula
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 January 2008

                                              Ik heb een dubbele bodem met 2 versterkers afgedekt met MDF. Plus sub, MDF hoedenplank, reservewiel en heel de reutemeteut. Ik blijf in het nadeel omdat de B een stuk zwaarder is dan een A :P

                                              #17463202
                                              Jambon
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                4 October 2007

                                                Haha… Zal ik in z’n 2 beginnen dan? LOL

                                                Gister een sprintje gedaan tegen m’n zwager, rijd een Celica 1.8… Volgens de fabrieks opgave gaat-ie in 10.2 naar de honderd, en die kon ik redelijk voorblijven! :D

                                                #17463203
                                                Hacula
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  2 January 2008

                                                  Samen met een vriend de verlagingsset die ik laatst gescoord had gemonteerd. Het inspannen van de verlagingsveren in de dempers was behoorlijk klote. De veer moest zo ontieglijk ver ingespannen worden dat de verenspanner haast niet meer verder kon, maar uiteindelijk toch gelukt. Helaas heb ik daar geen foto van kunnen maken.

                                                  Het leek erop dat het nog nul zou kunnen inveren, maar dat bleek nog erg mee te vallen toen het onder de auto zat.

                                                  Ik had nog de klauwen van een kadett gsi liggen, rood gespoten en alle rubbers (ook gelijdebussen) vervangen. Had ook al een paar weken een bijbehorende nieuwe set schijven en blokken liggen, dus de boel gelijk ook maar gemonteerd.

                                                  Resultaat:

                                                  Binnenwerk van de trommels ook compleet vernieuwd, ook de remcilinders.

                                                  Verlagen van de achterzijde was wat lastiger, de dempers kregen we met geen mogelijkheid los, vraag me af welke idioot het heeft verzonnen om de uiteinde van de zuigers met sleutel 6 te laten borgen. Heb 2 sleutels 6 opengebogen met het zetten van kracht om de moer los te krijgen. Door uiteindelijk met griptangen te werken gelukkig toch losgekregen.

                                                  Daarna een tegenvaller gehad, de veerschotel rechtsachter bleek helemaal rot te zijn. Hieronder een foto van hoe het eruit zag na met alleen een schroevendraaier bezig te zijn.

                                                  Nieuwe veerschotel gehaald, de boel verder ontrot tot goed metaal en daarna de nieuwe schotel en een nieuwe plaat in gelast en getectyleerd:

                                                  Verschil tussen standaard demper en die bij de set hoorde:

                                                  Zie net dat ik ook nog geen foto’s heb van hoe het verlaagd eruit ziet. Is is in ieder geval een 60/40 verlaging, maar waarschijnlijk is de voorzijde nog verder omdat een dieselmotor een stuk zwaarder is.

                                                  En vandaag meteen laten uitlijnen zodat ik weer kan rondrijden.

                                                  Nog een foto van de motorruimte met veerpootbrug weer gemonteerd:

                                                  Bedankt voor de hulp Franklin! Zonder jou was het nooit gelukt!

                                                  #17463204
                                                  misaborg
                                                    Lid sinds:
                                                    8 December 2004

                                                    Ziet er goed uit allemaal, ik wil hem wel eens komen bewonderen Waalwijk is niet ver :thumbup

                                                    #17463205
                                                    Peter_89
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 August 2006

                                                      Ik heb ook 60/40 verlaging. Maar is echt wel stuk lager hoor met de Corsa..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 149)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.