Hacula’s Corsa B 1.7TDS

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Hacula’s Corsa B 1.7TDS

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208681
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    Na een tijdje terug mijn 1.5D naar een 1.5TD te hebben verbouwt, wordt deze nu een 1.7TD. De 1.5TD begint langzamerhand steeds meer herrie te maken waardoor ik vermoed dat hij binnenkort de pijp uit gaat.

    Heb een Astra 1.7TD gekocht waarvan ik de motor ga gebruiken voor de swap.

    Samen met CorsaCruiser de motor uitgebouwd en de remmen overgezet. Van 236 ongeventileerd naar 236 geventileerd. Merk goed het verschil moet ik zeggen, deze blijven veel langer goed remmen :thumbup

    Als eerst ben ik naar de sloop gegaan om een andere motorsteun te halen. Er zit een verschil tussen die van de 1500 en de 1700, waarbij er ook nog een verschil zit tussen die van een astra en corsa/combo. Voor 2 tientjes eentje gevonden:

    Paar foto’s van de motor


    De brandstofpomp

    De oliekoeler is groter dan die van de 1.5TD

    En de RHF4 turbo

    De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.

    Versnellingsbak gedemonteerd zodat de vliegwiel en drukgroep zichtbaar worden.

    De koppeling is er een met 24 spiebanen, helaas niet te gebruiken op mijn F13. Jammer, want hij zag er nog goed uit.

    Links: astra koppeling, rechts: corsa 1.5D koppeling welke op de drukgroep van de astra ligt. Deze kan ik dus in combinatie met elkaar gebruiken.

    En om er zeker van te zijn heb ik de drukgroep op het vliegwiel van mijn oude 1.5D gemonteerd, past perfect!

    Na het verwijderen van de meeste koelslangen en het weghalen van het grofste vuil:

    Verwijderde onderdelen

    Nu is mijn eerste zorg het verwijderen van de startonderbreker. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    #17463157
    shoarmaschotel
    • Topics 2
    • Reacties 22
    Lid sinds:
    23 February 2007

    origineel gepost door Hacula
    De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.

    Oei, dat ziet er uit alsof het niet de bedoeling is dat die gemakkelijk los gaat… Ik ben bang dat je die bout moet uitboren, waarschijnlijk zit deze in het blok geklonken zodat het dievengilde er ook moeite mee heeft deze bout eruit te krijgen…

    Ik neem aan dat dit een soort van stopplunjer is die op de pomp zit? Ik heb op mijn VW TDI ook drie draden naar de stopplunjer, ik weet dat je daarop de startonderbreker kan omzeilen door één van die draden direct aan plus te hangen. De ECU stuurt dan de plunjer dicht, maar omdat deze toch bekrachtigd blijft stopt de motor niet. Misschien dat bij deze motoren iets soortgelijks is toegepast? In ieder geval succes ermee!:thumbup

    #17463158
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    origineel gepost door shoarmaschotel

    origineel gepost door Hacula
    De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.

    Oei, dat ziet er uit alsof het niet de bedoeling is dat die gemakkelijk los gaat… Ik ben bang dat je die bout moet uitboren, waarschijnlijk zit deze in het blok geklonken zodat het dievengilde er ook moeite mee heeft deze bout eruit te krijgen…

    Ik neem aan dat dit een soort van stopplunjer is die op de pomp zit? Ik heb op mijn VW TDI ook drie draden naar de stopplunjer, ik weet dat je daarop de startonderbreker kan omzeilen door één van die draden direct aan plus te hangen. De ECU stuurt dan de plunjer dicht, maar omdat deze toch bekrachtigd blijft stopt de motor niet. Misschien dat bij deze motoren iets soortgelijks is toegepast? In ieder geval succes ermee!:thumbup

    Zo een idee had ik ook al. Even 12 volt erop zetten om te kijken of het klepje dan open gaat. Een van die draden zou van de startonderbreker moeten zijn, als daar constant 12 volt op staat zou ik die misschien kunnen omzeilen.
    En eentje moet spanning op komen als je contact maakt, zodat het magneetklepje open gaat en er brandstof gaat stromen.

    Maar liever heb ik meteen dat hele ding eraf :hmmz
    Bedankt voor je reactie!

    #17463159
    CarloAstra
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 598
    Lid sinds:
    18 December 2006

    je moet gewoon al je agressie los laten op dat zwarte kastje.. zodra je deze eraf haalt komt er gewoon een stopklep te voorschijn. en dan kan jij gewoon een geschakelde plus hier op zetten, dus dat die open gaat als jij op contact zet en tijdens het starten.

    TIP: je kan beter kastje kapot slaan als dat je gaat proberen die bouten uit te boren…

    #17463160
    Kadett 1.5-TD 4Deurs
    Bijdrager
    • Topics 34
    • Reacties 490
    Lid sinds:
    16 February 2008

    Heeey, ik heb de 1500 TD in mijn Kadett ligge :P

    #17463161
    manus
    • Topics 6
    • Reacties 366
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Dit is niet geklonken maar vastgezet met een breekbout.
    De ronde verdikking in het midden van de bout daar zit bij montage een zeskant op die tijdens het aandraaien afbreekt waardoor het lastig word om het los te halen.
    Deze bouten worden ook vaak bij contactslot en stuurkolom bevestiging gebruikt.
    Ik zou voor een paar scherpe boren zorgen en gewoon die ronde kop eraf boren,op die manier maak je niet meer kapot dan nodig is.

    #17463162
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    Bedankt voor de reacties! Conclusie is dus dat hij eraf moet en het uiteindelijk niet uitmaakt hoe, als hij maar eraf is zonder al te veel extra eraf te slopen. Dan kan ik denk ik het makkelijkste gewoon een dremel pakken en het plastic eraf slijpen, dan zie ik al een stuk meer van hoe alles bevestigd is zonder echt iets gesloopt te hebben :)

    #17463163
    shoarmaschotel
    • Topics 2
    • Reacties 22
    Lid sinds:
    23 February 2007

    origineel gepost door manus
    Dit is niet geklonken maar vastgezet met een breekbout.
    De ronde verdikking in het midden van de bout daar zit bij montage een zeskant op die tijdens het aandraaien afbreekt waardoor het lastig word om het los te halen.
    Deze bouten worden ook vaak bij contactslot en stuurkolom bevestiging gebruikt.
    Ik zou voor een paar scherpe boren zorgen en gewoon die ronde kop eraf boren,op die manier maak je niet meer kapot dan nodig is.

    Inderdaad een breekbout, toen ik dit las herrinnerde ik me ineens dat ik zo’n ding ook wel eens bij op de stuurkolom heb gezien :thumbup Ik heb toen met een slijpscfje op de dremel er een zaagsnede in gemaakt, kon hem toen met een flinke schroevensraaier eruit halen.

    Misschien voor jou een optie om met de dremel door het geheel heen te jagen tot je ook een soort zaagsnede in de breekbout hebt, en dan ook met de schroevendraaier er in?

    #17463164
    Dirk
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 479
    Lid sinds:
    20 January 2005

    Ik sluit me aan bij wat Manus zegt, stel dat je het zaakje terug moet zetten dan kan dat.
    Als je in het wilde weg gaat slopen heb je niets meer en kun je een nieuwe gaan kopen :vertag

    #17463165
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 135
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    klein gaatje in die breekbout boren, dan een torxbitje er in slaan, dan kan je hem er wel uitdraaien

    #17463166
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    Bedankt voor de tips. Ik moet even kijken wat het makkelijkste is, ik denk de methode met een klein gaatje er dan een torx of inbussleutel in slaan. Dat met de inbus heb ik al eerder toegepast bedenk ik me net.

    Misschien nog een andere methode:
    De zender met het contactslot ergens anders in de auto monteren, en daar gewoon de bijbehorende sleutel in stoppen. Als ik die sleutel meeneem heb ik ook meteen startonderbreking :P Moet alleen even kijken hoe die kabelboom precies werkt.

    #17463167
    Dirk
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 479
    Lid sinds:
    20 January 2005

    Maar waarom zou je er niet meteen de bak van de Astra in hangen?
    Alles moet toch los, dus is een kleine extra moeite.

    #17463168
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    origineel gepost door Dirk
    Maar waarom zou je er niet meteen de bak van de Astra in hangen?
    Alles moet toch los, dus is een kleine extra moeite.

    Wat bedoel je met de bak van de astra?

    #17463169
    Peter_89
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 372
    Lid sinds:
    19 August 2006

    Versnellingsbak misschien?

    #17463170
    Dirk
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 479
    Lid sinds:
    20 January 2005

    origineel gepost door Peter_89
    Versnellingsbak misschien?

    U gaat door voor de wasmachine :vertag :jerry

    Die bedoelde ik inderdaad ;)

    #17463171
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    origineel gepost door Dirk

    origineel gepost door Peter_89
    Versnellingsbak misschien?

    U gaat door voor de wasmachine :vertag :jerry

    Die bedoelde ik inderdaad ;)

    De versnellingsbak is een F16. Dan heb ik de aandrijfassen van een GSI nodig met homokineten van een nexia. Bij elkaar een hoop geld, dat heb ik niet, en heb ik er ook niet voor over. Als mijn F13 het begeeft heb ik nog een 2e liggen die ik er zo op kan zetten.

    #17463172
    Dirk
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 479
    Lid sinds:
    20 January 2005

    Aah zo, ja dan blijft er weinig keuze over ;)

    #17463173
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    Alweer even geleden dat ik een update geplaatst heb. Tijdje terug samen met CorsaCruiser de krukas- en drijfstang lagers gecontroleerd op speling met plastigage. Conclusie was dat deze nog vrij goed waren en nog niet vervangen hoefden worden. Heb daar helaas geen foto van.

    Blok in de bok

    Verschil tussen motorsteun Astra 1.7TD en Corsa/Combo 1.7

    Blokkie ondersteboven

    En de binnenkant

    Verder de pomp eraf gehaald en meegenomen door CorsaCruiser, hier moest de startonderbreker vanaf.
    qns174.jpg
    11alkd4.jpg

    Tevens is het witte ringetje die op het asje van de plunjer die bovenop zit eraf gehaald. Is een begrenzing welke we natuurlijk niet willen hebben :) En de dop is eraf waarachter de roetstop zit, die kan nu ook versteld worden. 2 dingen die we zeker niet willen missen bij het kietelen van dit blok :D

    Verder nog een aantal dingetjes, waaronder een stukje gloeispiraal die in de kop is blijven zitten. Het gaat dan om een stukje van de ‘behuizing’ waar de spiraal in zit.
    Op het plaatje hieronder gaat het dan om het stukje L2 tot de schroefdraad.

    Hier moeten we nog draad in tappen en eruit trekken.

    De kleppen zijn ook gesteld, echter misten we 1 plaatje die we nodig hadden. Die is besteld en binnen, wordt nog geplaatst.

    En laatst een hoop bestelde onderdelen binnen waaronder:
    d-riem+spanrolset, nieuwe gloeispiralen, waterpomp, klepdekselpakking, krukaskeerring welke nog gemonteerd moeten worden.

    Moet zeggen dat me dit allemaal echt niet gelukt was zonder de hulp van CorsaCruiser :)

    #17463174
    Br3cht
    • Topics 3
    • Reacties 95
    Lid sinds:
    1 December 2007

    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    #17463175
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    #17463176
    Jambon
    Bijdrager
    • Topics 4
    • Reacties 389
    Lid sinds:
    4 October 2007

    Hoe zijn je turbo’s?
    (je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)
    Zoekt d’r nog één een nieuw baasje? :angel

    #17463177
    Br3cht
    • Topics 3
    • Reacties 95
    Lid sinds:
    1 December 2007

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    ik zou het niet weten.
    ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
    deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
    het is wel een vectra van 92.

    edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

    #17463178
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    origineel gepost door Jambon
    Hoe zijn je turbo’s?
    (je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)
    Zoekt d’r nog één een nieuw baasje? :angel

    Ze werken beide :P , maar die van de 1.5 (RHB3) was er een stuk afgebroken van het stuk waar de voorpijp van de uitlaat aan bevestigd wordt. Zal ff een foto zoeken.

    edit: gevonden

    De RHB4 waar ik nu mee rijd heb ik in bruikleen, maar kan wel vragen of die verkocht mag worden. U2U ik je nog wel over als je hem wilt hebben :)

    origineel gepost door Br3cht

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    ik zou het niet weten.
    ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
    deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
    het is wel een vectra van 92.

    edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

    150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.

    #17463179
    Br3cht
    • Topics 3
    • Reacties 95
    Lid sinds:
    1 December 2007

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Br3cht

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    ik zou het niet weten.
    ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
    deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
    het is wel een vectra van 92.

    edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

    150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.

    ik kan ook enkel zeggen wat die man zegt hé
    vind het zelf ook heel weinig.
    het enige probleem is dat ik nu nog enkel korte afstanden moet doen (5-20km) en dat een diesel dan echt niet goed is want die komt nooit warm.

    #17463180
    Hacula
    • Topics 13
    • Reacties 414
    Lid sinds:
    2 January 2008

    Vandaag op de sloop een bak op de kop getikt, een F13 WR 3.55. Die bak in combinatie met de 5e versnelling van de F13 WR 3.74 die ik heb liggen zou ik op lager toerental moeten uitkomen bij 120 km/u. Omgerekend ongeveer 2750 rpm. Helaas geen kilometerstand bekend, wel bekend dat hij uit een combo 1700 komt. Die hebben niet al te veel kracht dus hij zal waarschijnlijk niet al te veel te verduren hebben gehad. Ook zag hij er nog erg schoon uit voor een bak die ze zonder schoonmaken uit een auto hebben gehaald dus heb er wel vertrouwen in.

    Er staat alleen helemaal niks op dat ding, behalve dat het een W355 is en het serienummer. Zelfs niet dat het een F13 is. Ga daar wel van uit omdat de isuzu combo altijd een F13 heeft.
    Ik heb alle plekken waar normaal die info staat gepoetst en bekeken, maar niks te vinden. Jullie een idee hoe ik het verder zou kunnen zien?



25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 149)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.