Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Hacula’s Corsa B 1.7TDS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2009 om 13:00 #17208681
Na een tijdje terug mijn 1.5D naar een 1.5TD te hebben verbouwt, wordt deze nu een 1.7TD. De 1.5TD begint langzamerhand steeds meer herrie te maken waardoor ik vermoed dat hij binnenkort de pijp uit gaat.
Heb een Astra 1.7TD gekocht waarvan ik de motor ga gebruiken voor de swap.
Samen met CorsaCruiser de motor uitgebouwd en de remmen overgezet. Van 236 ongeventileerd naar 236 geventileerd. Merk goed het verschil moet ik zeggen, deze blijven veel langer goed remmen :thumbup
Als eerst ben ik naar de sloop gegaan om een andere motorsteun te halen. Er zit een verschil tussen die van de 1500 en de 1700, waarbij er ook nog een verschil zit tussen die van een astra en corsa/combo. Voor 2 tientjes eentje gevonden:
Paar foto’s van de motor
De brandstofpomp
De oliekoeler is groter dan die van de 1.5TD
En de RHF4 turbo
De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.
Versnellingsbak gedemonteerd zodat de vliegwiel en drukgroep zichtbaar worden.
De koppeling is er een met 24 spiebanen, helaas niet te gebruiken op mijn F13. Jammer, want hij zag er nog goed uit.
Links: astra koppeling, rechts: corsa 1.5D koppeling welke op de drukgroep van de astra ligt. Deze kan ik dus in combinatie met elkaar gebruiken.
En om er zeker van te zijn heb ik de drukgroep op het vliegwiel van mijn oude 1.5D gemonteerd, past perfect!
Na het verwijderen van de meeste koelslangen en het weghalen van het grofste vuil:
Verwijderde onderdelen
Nu is mijn eerste zorg het verwijderen van de startonderbreker. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
26 januari 2009 om 13:14 #17463157origineel gepost door Hacula
De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.
Oei, dat ziet er uit alsof het niet de bedoeling is dat die gemakkelijk los gaat… Ik ben bang dat je die bout moet uitboren, waarschijnlijk zit deze in het blok geklonken zodat het dievengilde er ook moeite mee heeft deze bout eruit te krijgen…
Ik neem aan dat dit een soort van stopplunjer is die op de pomp zit? Ik heb op mijn VW TDI ook drie draden naar de stopplunjer, ik weet dat je daarop de startonderbreker kan omzeilen door één van die draden direct aan plus te hangen. De ECU stuurt dan de plunjer dicht, maar omdat deze toch bekrachtigd blijft stopt de motor niet. Misschien dat bij deze motoren iets soortgelijks is toegepast? In ieder geval succes ermee!:thumbup
26 januari 2009 om 13:21 #17463158origineel gepost door shoarmaschotel
origineel gepost door Hacula
De startonderbreker zou ik graag eruit willen. Deze zit alleen vast met 2 erg vreemde bouten. Heb er een foto van gemaakt zodat jullie me misschien kunnen helpen.
Oei, dat ziet er uit alsof het niet de bedoeling is dat die gemakkelijk los gaat… Ik ben bang dat je die bout moet uitboren, waarschijnlijk zit deze in het blok geklonken zodat het dievengilde er ook moeite mee heeft deze bout eruit te krijgen…
Ik neem aan dat dit een soort van stopplunjer is die op de pomp zit? Ik heb op mijn VW TDI ook drie draden naar de stopplunjer, ik weet dat je daarop de startonderbreker kan omzeilen door één van die draden direct aan plus te hangen. De ECU stuurt dan de plunjer dicht, maar omdat deze toch bekrachtigd blijft stopt de motor niet. Misschien dat bij deze motoren iets soortgelijks is toegepast? In ieder geval succes ermee!:thumbup
Zo een idee had ik ook al. Even 12 volt erop zetten om te kijken of het klepje dan open gaat. Een van die draden zou van de startonderbreker moeten zijn, als daar constant 12 volt op staat zou ik die misschien kunnen omzeilen.
En eentje moet spanning op komen als je contact maakt, zodat het magneetklepje open gaat en er brandstof gaat stromen.Maar liever heb ik meteen dat hele ding eraf :hmmz
Bedankt voor je reactie!26 januari 2009 om 15:07 #17463159je moet gewoon al je agressie los laten op dat zwarte kastje.. zodra je deze eraf haalt komt er gewoon een stopklep te voorschijn. en dan kan jij gewoon een geschakelde plus hier op zetten, dus dat die open gaat als jij op contact zet en tijdens het starten.
TIP: je kan beter kastje kapot slaan als dat je gaat proberen die bouten uit te boren…
26 januari 2009 om 15:21 #17463160Heeey, ik heb de 1500 TD in mijn Kadett ligge :P
26 januari 2009 om 22:27 #17463161Dit is niet geklonken maar vastgezet met een breekbout.
De ronde verdikking in het midden van de bout daar zit bij montage een zeskant op die tijdens het aandraaien afbreekt waardoor het lastig word om het los te halen.
Deze bouten worden ook vaak bij contactslot en stuurkolom bevestiging gebruikt.
Ik zou voor een paar scherpe boren zorgen en gewoon die ronde kop eraf boren,op die manier maak je niet meer kapot dan nodig is.26 januari 2009 om 23:35 #17463162Bedankt voor de reacties! Conclusie is dus dat hij eraf moet en het uiteindelijk niet uitmaakt hoe, als hij maar eraf is zonder al te veel extra eraf te slopen. Dan kan ik denk ik het makkelijkste gewoon een dremel pakken en het plastic eraf slijpen, dan zie ik al een stuk meer van hoe alles bevestigd is zonder echt iets gesloopt te hebben :)
27 januari 2009 om 18:11 #17463163origineel gepost door manus
Dit is niet geklonken maar vastgezet met een breekbout.
De ronde verdikking in het midden van de bout daar zit bij montage een zeskant op die tijdens het aandraaien afbreekt waardoor het lastig word om het los te halen.
Deze bouten worden ook vaak bij contactslot en stuurkolom bevestiging gebruikt.
Ik zou voor een paar scherpe boren zorgen en gewoon die ronde kop eraf boren,op die manier maak je niet meer kapot dan nodig is.Inderdaad een breekbout, toen ik dit las herrinnerde ik me ineens dat ik zo’n ding ook wel eens bij op de stuurkolom heb gezien :thumbup Ik heb toen met een slijpscfje op de dremel er een zaagsnede in gemaakt, kon hem toen met een flinke schroevensraaier eruit halen.
Misschien voor jou een optie om met de dremel door het geheel heen te jagen tot je ook een soort zaagsnede in de breekbout hebt, en dan ook met de schroevendraaier er in?
27 januari 2009 om 19:23 #17463164Ik sluit me aan bij wat Manus zegt, stel dat je het zaakje terug moet zetten dan kan dat.
Als je in het wilde weg gaat slopen heb je niets meer en kun je een nieuwe gaan kopen :vertag27 januari 2009 om 19:34 #17463165klein gaatje in die breekbout boren, dan een torxbitje er in slaan, dan kan je hem er wel uitdraaien
27 januari 2009 om 22:11 #17463166Bedankt voor de tips. Ik moet even kijken wat het makkelijkste is, ik denk de methode met een klein gaatje er dan een torx of inbussleutel in slaan. Dat met de inbus heb ik al eerder toegepast bedenk ik me net.
Misschien nog een andere methode:
De zender met het contactslot ergens anders in de auto monteren, en daar gewoon de bijbehorende sleutel in stoppen. Als ik die sleutel meeneem heb ik ook meteen startonderbreking :P Moet alleen even kijken hoe die kabelboom precies werkt.27 januari 2009 om 22:31 #17463167Maar waarom zou je er niet meteen de bak van de Astra in hangen?
Alles moet toch los, dus is een kleine extra moeite.27 januari 2009 om 22:48 #17463168origineel gepost door Dirk
Maar waarom zou je er niet meteen de bak van de Astra in hangen?
Alles moet toch los, dus is een kleine extra moeite.Wat bedoel je met de bak van de astra?
28 januari 2009 om 21:08 #17463169Versnellingsbak misschien?
28 januari 2009 om 21:25 #17463170origineel gepost door Peter_89
Versnellingsbak misschien?U gaat door voor de wasmachine :vertag :jerry
Die bedoelde ik inderdaad ;)
28 januari 2009 om 22:45 #17463171origineel gepost door Dirk
origineel gepost door Peter_89
Versnellingsbak misschien?U gaat door voor de wasmachine :vertag :jerry
Die bedoelde ik inderdaad ;)
De versnellingsbak is een F16. Dan heb ik de aandrijfassen van een GSI nodig met homokineten van een nexia. Bij elkaar een hoop geld, dat heb ik niet, en heb ik er ook niet voor over. Als mijn F13 het begeeft heb ik nog een 2e liggen die ik er zo op kan zetten.
29 januari 2009 om 17:56 #17463172Aah zo, ja dan blijft er weinig keuze over ;)
7 april 2009 om 20:51 #17463173Alweer even geleden dat ik een update geplaatst heb. Tijdje terug samen met CorsaCruiser de krukas- en drijfstang lagers gecontroleerd op speling met plastigage. Conclusie was dat deze nog vrij goed waren en nog niet vervangen hoefden worden. Heb daar helaas geen foto van.
Blok in de bok
Verschil tussen motorsteun Astra 1.7TD en Corsa/Combo 1.7
Blokkie ondersteboven
En de binnenkant
Verder de pomp eraf gehaald en meegenomen door CorsaCruiser, hier moest de startonderbreker vanaf.
Tevens is het witte ringetje die op het asje van de plunjer die bovenop zit eraf gehaald. Is een begrenzing welke we natuurlijk niet willen hebben :) En de dop is eraf waarachter de roetstop zit, die kan nu ook versteld worden. 2 dingen die we zeker niet willen missen bij het kietelen van dit blok :D
Verder nog een aantal dingetjes, waaronder een stukje gloeispiraal die in de kop is blijven zitten. Het gaat dan om een stukje van de ‘behuizing’ waar de spiraal in zit.
Op het plaatje hieronder gaat het dan om het stukje L2 tot de schroefdraad.
Hier moeten we nog draad in tappen en eruit trekken.
De kleppen zijn ook gesteld, echter misten we 1 plaatje die we nodig hadden. Die is besteld en binnen, wordt nog geplaatst.
En laatst een hoop bestelde onderdelen binnen waaronder:
d-riem+spanrolset, nieuwe gloeispiralen, waterpomp, klepdekselpakking, krukaskeerring welke nog gemonteerd moeten worden.Moet zeggen dat me dit allemaal echt niet gelukt was zonder de hulp van CorsaCruiser :)
8 april 2009 om 07:44 #17463174mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
Als je een 17td blok moet hebben…8 april 2009 om 08:36 #17463175origineel gepost door Br3cht
mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
Als je een 17td blok moet hebben…Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?
8 april 2009 om 14:18 #17463176Hoe zijn je turbo’s?
(je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)
Zoekt d’r nog één een nieuw baasje? :angel8 april 2009 om 14:35 #17463177origineel gepost door Hacula
origineel gepost door Br3cht
mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
Als je een 17td blok moet hebben…Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?
ik zou het niet weten.
ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
het is wel een vectra van 92.edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten
8 april 2009 om 21:15 #17463178origineel gepost door Jambon
Hoe zijn je turbo’s?
(je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)
Zoekt d’r nog één een nieuw baasje? :angelZe werken beide :P , maar die van de 1.5 (RHB3) was er een stuk afgebroken van het stuk waar de voorpijp van de uitlaat aan bevestigd wordt. Zal ff een foto zoeken.
edit: gevonden
De RHB4 waar ik nu mee rijd heb ik in bruikleen, maar kan wel vragen of die verkocht mag worden. U2U ik je nog wel over als je hem wilt hebben :)
origineel gepost door Br3cht
origineel gepost door Hacula
origineel gepost door Br3cht
mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
Als je een 17td blok moet hebben…Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?
ik zou het niet weten.
ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
het is wel een vectra van 92.edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten
150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.
9 april 2009 om 08:43 #17463179origineel gepost door Hacula
origineel gepost door Br3cht
origineel gepost door Hacula
origineel gepost door Br3cht
mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
Als je een 17td blok moet hebben…Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?
ik zou het niet weten.
ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
het is wel een vectra van 92.edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten
150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.
ik kan ook enkel zeggen wat die man zegt hé
vind het zelf ook heel weinig.
het enige probleem is dat ik nu nog enkel korte afstanden moet doen (5-20km) en dat een diesel dan echt niet goed is want die komt nooit warm.17 april 2009 om 22:51 #17463180Vandaag op de sloop een bak op de kop getikt, een F13 WR 3.55. Die bak in combinatie met de 5e versnelling van de F13 WR 3.74 die ik heb liggen zou ik op lager toerental moeten uitkomen bij 120 km/u. Omgerekend ongeveer 2750 rpm. Helaas geen kilometerstand bekend, wel bekend dat hij uit een combo 1700 komt. Die hebben niet al te veel kracht dus hij zal waarschijnlijk niet al te veel te verduren hebben gehad. Ook zag hij er nog erg schoon uit voor een bak die ze zonder schoonmaken uit een auto hebben gehaald dus heb er wel vertrouwen in.
Er staat alleen helemaal niks op dat ding, behalve dat het een W355 is en het serienummer. Zelfs niet dat het een F13 is. Ga daar wel van uit omdat de isuzu combo altijd een F13 heeft.
Ik heb alle plekken waar normaal die info staat gepoetst en bekeken, maar niks te vinden. Jullie een idee hoe ik het verder zou kunnen zien?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.