Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Armanstra’s 400R LET
- Dit onderwerp bevat 160 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 november 2018om 09:14 door Kingcoder.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2016 om 09:42 #18306016
Bedankt weer voor jullie reacties :thumb
Nu de motor op zijn plek ligt kunnen we een down-pipe gaan fabriceren.
Aansluit flens gemaakt en in combinatie met twee lasbochten (76mm en 50 mm) en wat rvs plaatwerk wat gecreëerd.
Geprobeerd om met backing-gas de binnenzijde netjes te krijgen maar om een of andere reden was dit geen succes :(
Wees dus gerust, niet alles verloopt hier “perfect” zoals de foto’s misschien soms doen vermoeden :D
Gelukkig kun je met een luchttolletje wel wat oneffenheidjes wegpoetsen.
Vervolgens 2 flenzen op de buis vast gelast en daarna de buis doorgezaagd.
Hierdoor is de uitlaat straks wat makkelijker te monteren/ demonteren.
Met een flexibel stuk de down-pipe met de uitlaat verbonden.
En dan ziet het er dus zo uit.
En dan gemonteerd.
Misschien omdat Zeeuwen “zunnig” zijn (of omdat ik niet zo snel een pakking kon vinden) zelf een pakking gemaakt.
Na een beetje milieu onvriendelijk te zijn geweest ziet het er nu zo uit.
25 juni 2016 om 11:23 #18306017AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weer netjes hoor
Maar je koppelings kabel gaat die dadelijk op de engelse manier??
Of kan die nog net langs de downpipe?25 juni 2016 om 12:38 #18306018@louwe 16 klepper wrote:
Weer netjes hoor
Maar je koppelings kabel gaat die dadelijk op de engelse manier??
Of kan die nog net langs de downpipe?Speciaal voor jou even onder de auto gedoken, want een plaatje zegt meer dan woorden.
25 juni 2016 om 15:52 #18306019AnoniemLid sinds:
1 January 1970Super :thumb
Dit is de mooiste manier
Ik heb jaaaren geleden eens een spruitstuk
Gekocht voor een c20xe in een mantaBleek de koppelings kabel niet meer te passen..
Na overleg met leverancier van t spruitstuk
Bleek dat de koppeling met een erg lange kabel
Om.de motorheen moest ….Vond ik niet de oplossing :puke
Heb toen dat nieuwe spruitstuk
Uit elkaar geslepen en pas gemaakt
Dat de koppelings kabel wel normaal gemonteerd kon worden….. :thumb22 juli 2016 om 10:44 #18306020Zoals bij Ben al te zien was ben ik aan het stoeien geweest met inlaat spruitstukjes.
Weer wat spulletjes verzameld.
Nog een beetje knutselen.
En dit weer als resultaat.
22 juli 2016 om 15:26 #18306021Grote klasse!!!!!!! :wors :wors :wors :thumb :thumb :thumb :thumb
Je moet wel een echte doorzetter en auto man zijn, om zo veel werk te verzetten voor je droomauto!
RESPECT :thumbup :thumbup :thumbup
:jerry :jerry :jerry :jerry :thumb
24 juli 2016 om 19:39 #18306022Vakwerk wederom :wors :wors
mooi plaatje ook zo van de LET onder de kap :wub
25 juli 2016 om 14:36 #18306023echt knap man!!! :thumb :thumb :thumb
29 juli 2016 om 16:02 #18306024Bedankt weer voor jullie reacties. :thumb :thumb :thumb
Dat doorzetten valt niet altijd mee, dat krijg je als het te lang duurt.
Denk dat ik niet altijd de makkelijkste weg kies, maar dit geeft wel de meeste voldoening king:
Misschien is het bedenken, onderdelen vinden, creëren en sleutelen wel leuker als rijden straks.Voor het turbo-blokkie moet er natuurlijk een intercoolertje op.
Bovenkant op zijn plek, dus nog iets voor de onderzijde vast te zetten.
En dit is zo ongeveer wat er later nog van te zien is.
29 juli 2016 om 19:55 #18306025daar heb maar erg weinig aan te weinig koelling
29 juli 2016 om 21:55 #18306026AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weer erg netjes gedaan :thumb
Enige nadeel is de vrij kleine oppening
In de straatversie bumperspoiler
Mocht dit te weinig koeling geven
Kun je nog een wedstrijdversie bumperspoiler overwegen…3 augustus 2016 om 15:14 #18306027Omdat ik aan nog een paar standaard xe inlaatspruitstukken kon komen geprobeerd om nog een verbeterde versie van het inlaatspruitstuk te maken.
Aangezien sommige mensen roepen dat je een 197 spruitstuk van een xe met dis ontsteking moet hebben omdat de inlaatpoorten groter zijn (44x26mm t.o.v. 42x24mm)
Deze “kleine poorten” op de cnc freesbank bewerkt tot de afmetingen van het 197 spruitstuk.
Vraagt iemand waarom ik er geen kelken in geplaatst heb, vertel ik vrolijk dat dat voor een turbo niet zo belangrijk is.
Toch begint het dan weer kriebelen om een manier te bedenken of ik zelf geen kelken zou kunnen maken :hmmz en voilà gelukt king:
Dus beginnen we weer opnieuw.
Nu ben ik eindelijk helemaal tevreden en kunnen we het hoofdstuk inlaatspruitstuk afsluiten.3 augustus 2016 om 15:51 #18306028AnoniemLid sinds:
1 January 1970Is er ook iets wat je niet zelf.kan :shock:
Weer mooi hoor :thumb :thumb
3 augustus 2016 om 21:10 #18306029@louwe 16 klepper wrote:
Is er ook iets wat je niet zelf.kan :shock:
Weer mooi hoor :thumb :thumb
Ik doe mijn best en als ik denk dat het beter kan begin ik gewoon weer overnieuw.
Volgens mij kan ik een hoop niet, maar dingen zoals dit liggen me wel.10 augustus 2016 om 14:13 #18306030Gaan we beginnen om het LET blok klaar te maken om in de manta te hangen.
Blok is 30.000 km voor aankoop gereviseerd met nieuwe hoofdlagers, drijfstanglagers, standaard zuigers enz.
Rekening van motorrevisiebedrijf zit erbij, blijft natuurlijk altijd spannend hoe goed de staat ervan nu nog echt is.
Zodra het kan eerst een compressie test uitvoeren en maar eens aan de praat zien te krijgen.
Tot die tijd gaan we intern zeker nog niets aan het blok veranderen.Zo zag hij er bij aankoop.
Alles eraf om het onderblok straks netjes in de verf te kunnen zetten.
En weer netjes in de lak.
Nieuwe waterpomp en ARP vliegwielbouten.
Distributieriem en alle keerringen en pakkingen vervangen.
24 augustus 2016 om 18:53 #18306031Zoals al eerder aangekondigd moet de motor er rechtop in komen te liggen.
Omdat ik het c20xe set wat ik nog liggen heb compleet wil houden, besloten de carterpan van de LET te veranderen en niet de 18s carterpan.
Beetje meten om de maten te bepalen.En weer lekker een beetje knutselen om er wat fatsoenlijks van te maken, ook als je straks onder de auto kijkt.
Originele olie aftap stukje hergebruikt.
25 augustus 2016 om 20:52 #18306032Geweldig, een kunstenaar aan het werk!
27 augustus 2016 om 21:01 #18306033vakwerk allemaal, mooi om te zien :thumb
3 december 2016 om 19:06 #18330541Een Z20LET oliepomp aangeschaft inclusief olieaanzuigbuis die dus wat aangepast moet worden.
Stukje strip gefreesd dat straks gemonteerd kan worden met het originele rubber.
Daarin een plaatje gebogen dat de maximale lengte heeft zodat deze net een paar mm vrij ligt in de carterpan.
Dekseltje ingelast.
Vervolgens een gat erin gemaakt met de grote van de olieaanzuigbuis.
Carterpan nog voorzien van extra schotten. (geen duidelijke foto’s verder van)
3 december 2016 om 19:20 #18330559Bij inbouw van de xe in mijn vorige manta best wel even gesukkeld om iets te fabriceren om de koelwaterslang op de achterzijde van het blok gemonteerd te krijgen.
Had toen zelf een korte “haakse koppeling” gemaakt welke met de juiste loctite over het uitstekende koelpijpje gelijmd werd. (eerst het dikkere uiteinde eraf gezaagd)
Toch bleef het altijd wel eng om op zo’n lijmverbinding te vertrouwen,
In navolging van anderen besloten om nu we er toch makkelijk bij kunnen het schutbord maar aan te passen.Voor:
Na:
3 december 2016 om 19:23 #18330574Na 3 maal de remmen veranderd te hebben nu ook voor de derde maal de versnellingsbak nog maar eens gewijzigd en dat zonder ook maar één meter gereden te hebben :shock:
Zag in België tegen de Franse grens een advertentie van een dogleg. Echter de onderhandelingen verliepen nogal moeizaam daar ik in het frans niet veel verder kom als paturain, trottoir en patat avec mayonaise.
Dus mijn mails via vertaal programma vertaald :vertag en dan word het altijd lachen met zulke conversaties.
Echter begreep ik toch dat de man bleef volhouden dat het toch echt om een dogleg bak ging met nummer 262.0.0510.90.
Het vreemde voor mij was dus dat mijn getrag 265 ook nummer 262.0.0510.90 heeft.
Blijkbaar hadden ze veel 262 huizen over die ze in andere bakken verwerkt hebben want daar aangekomen was het inderdaad toch een echt een dogleg.Thuis even naast elkaar gelegd en zoals te zien op de foto is het voorste stuk met nummer dus hetzelfde, achterstuk is dus verschillend.
Voor de gebruikte dogleg pook knop vroeg de beste man de hoofdprijs dus hiervoor gezocht naar een passende oplossing.
Na wat speurwerk nieuwe originele BMW sport pookknop gekocht echter van een normale 5 bak.
Via ebay een origineel plaatje gevonden met dogleg schakelpatroon. king:
Zit gewoon met dubbelzijdige tape bevestigd dus voorzichtig losgehaald en verwisseld
Begin van de grote wisseltruc.http://i1113.photobucket.com/albums/k504/armansta/start/Armanstra%2031/P1050040_zpsrwasp4iq.jpg
Oliepomp, aanzuigbuis, waterpomp, distributieriem , keringen en carterpan gemonteerd.
Motorblokken in de “wachtkamer”, mooi te zien met xe 7 graden schuin en let rechtop.
3 december 2016 om 19:27 #18330594Verder met het klaarmaken van het motorblok voor inbouw dus weer wat onderdelen verzameld:
Van het originele vliegwiel:
naar een CCC-motorsport vliegwiel:Gemonteerd met ARP boutjes, in eerste instantie dacht ik :wtf het gaten patroon komt niet overeen :hmmz
Kwestie van een paar boutgaten doordraaien totdat alle gaten wel overeen komen ;)Met een Helix geveerde sinterplaat BMW E30 M3:
centreerpen gedraaid voor montage:
En als laatste een Sachs verzwaarde drukgroep gemonteerd:
3 december 2016 om 19:31 #18330612Omdat ik nergens iets kan vinden hoe de “koppelinghefboom” aan te passen laat ik hier mijn aanpassing maar zien.
Het druklager van Opel past dus niet over de dikkere as van de BMW bak.
Het druklager van BMW past echter niet in de koppelingshefboom van het 18S koppelingshuis, dus gaan we deze hefboom aanpassen.Boven BMW , onder manta 18S
Pennetjes verwijderd en twee plaatjes gezaagd om de sleufbreedte hetzelfde te krijgen als die van de BMW.
Plaatjes vast gelast.
Nieuw druklager geregeld.
Klusje geklaard:D
reactie Rik Ophuis:
Een heel mooi sterk stalen druklager van een of andere Chevrolet haalde ik bij KaWe (Kruitbosch + de Weert) in Raalte, met typenummer KAWE 989803 (oud = KW 9803).Volgens mij past deze wel zonder aanpassingen in de Opel hefboom.
3 december 2016 om 19:42 #18330624motor op de vooras klaar voor inbouw.
Steuntje voor tankventilatieklep en de hotstartvalve, met dank aan Ben natuurlijk :thumb daar was dit al eerder te zien.
Geïnspireerd door de dynamo spanner in de ascona van manta-aero en City.
Was eigenlijk op zoek een kortere, maar die was er niet met M8 schroefdraad.Omdat de spanner eigenlijk te lang is het normale “bevestigingsoor” van de dynamo maar afgeslepen.
Paar bevestigingssteuntjes gefabriceerd.
En zo ziet het er dan gemonteerd uit.
3 februari 2017 om 15:14 #18338028Hoi, leuk project!
Zeker ook leuk om te weten dat hier een stukje van mijn oude turbo motor in gaat komen, aangezien je de C20XE assen van mij gaat gebruiken.
Mocht je nog opzoek zijn naar een VEMS plug and play computer, dan kan ik je ook daaraan helpen, een vriend van me verkoopt die van hem.
Ik denk dat je die wel nodig gaat hebben met al de wijzingen (inlaat, nokkenassen, uitlaat).
Waneer post je weer nieuwe updates?
Groet,
Servaas -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.