Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Armanstra’s 400R LET
- Dit onderwerp bevat 160 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 november 2018om 09:14 door Kingcoder.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2016 om 21:19 #18305967
Na het zien van een remmen upgrade in een voor jullie wellicht bekend Ascona topic besloten dit na te apen.
Remschijven Mercedes aangepast naar 4×100:
Brembo’s van een Peugeot 607 binnenin aangepast voor 334 mm remschijven:
Adaptorplaten nagemaakt zoals beschreven door Rik (waarvoor dank natuurlijk :thumb ):
Gemonteerd ziet het er dan zo uit:
22 april 2016 om 21:32 #18305968Mooi ankersetje :thumbup
23 april 2016 om 07:44 #1830596927 april 2016 om 20:09 #18305970:thumb Mooi om dit hier zo te zien en te lezen! Dat was nou precies de bedoeling van mijn topic. Samen kom je een heel eind ;)
Jouw afwerking vind ik wel echt top!
(Wellicht overbodig, maar heb je er bij de montage van de remklauwen nog wel rekening mee gehouden dat de remzuigers in de klauw verschillende diameters hebben, wat met de draairichting van de schijf te maken heeft. Bij een Peugeot zitten de klauwen vóór de as en bij de Ascona/Manta moeten ze achter de as bevestigd. Daarom moet de verbindingsleiding tussen de klauwhelften naar de andere kant van de klauw gemonteerd worden en uitgewisseld worden met de ontluchtingsnippels. Bij verschillende aftermarket 4-zuigerremklauwen zitten gewoon allemaal dezelfde diameter zuigers in en dat zie je dan naderhand ook aan de scheef afgesleten blokken. De kleinere diameter remzuigers horen aan de ‘inloopkant’- daar waar de schijf de klauw indraait)
28 april 2016 om 05:19 #18305971Ja klopt daar heb ik rekening mee gehouden want ik heb het een beetje af gekeken van de topic van RacesconaB204
:DDe foto van je schijven wat voor type was dat van Ate?
Want ik moet ook nog een setje maken voor 5 gaats naven :hmmzBen zelf met een Mancona B CC bezig maar heb geen topic van.
Ieder geval ben benieuwd wat je volgende stap is in je proces
28 april 2016 om 11:12 #18305972Mooi topic! :thumb Ik heb binnenkort ook de beschikking over een set peugeot 406 v6 remklauwen, is de gatafstand van de 607 klauwen ook 80mm? dan kan ik dezelfde adapters maken voor die klauwen. Rij nu met omega v6 remmen maar ik merk dat de max stuuruitslag beperkt is daardoor, ik hoop dat de stuuruitslag groter kan met een set peugeot klauwen erop. Ik ga in ieder geval proberen om het pas te maken op de omega schijven die er nu onder zitten (296mm).
28 april 2016 om 16:28 #18305973Remschijven op de foto zijn 334x32mm van een Mercedes R129 (SL) Edition (ATE 24.0132-0147.1)
bijvoorbeeld: http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremsscheiben-Mercedes-SL-Klasse-R129-334mm-VA-/310268026846?hash=item483d6a5fde:g:t2kAAOSwI-BWIQPy” onclick=”window.open(this.href);return false;
28 april 2016 om 16:32 #18305974De remschijven van een Alfa 166 V6 met 4-zuiger Brembo’s zijn 28mm dik (net als Peugeot 406 coupe 3.0V6 en 296mm Omega schijven); klauwen zijn voor 28mm en die van de Peugeot 607 V6 voor 32mm (wel zelfde remblokken).
29 april 2016 om 05:52 #18305975Oké dat wist ik niet, ik dacht dat ze de zelfde dikte hadden :???:
Ieder geval bedankt voor je vermelding :thumb
30 april 2016 om 18:33 #18305976Billathome: Had de bevestiging van de alfa 166 klauwen nog niet eerder gezien. Lijkt of de bevestigingsogen van de fusees en alfa remklemklauwen gunstiger “langs elkaar” passen waardoor je kleinere diameter remschijven kan gebruiken dan met de 607 klauwen.
Rik: Weet uit jouw topic inderdaad dat de verbindingsleiding tussen de klauwhelften naar de andere kant van de klauw gemonteerd worden en uitgewisseld worden met de ontluchtingsnippels. Vooras en remleidingen e.d. worden pas nadat de carrosserie gespoten is gemonteerd en aangepast en zover zijn we na 7 jaar en 3 maanden nog altijd niet.
Jacobnoorlander: Ben benieuwd of je een “nieuwe” remcreatie kan realiseren met de 406 remklauwen. succes :thumb
30 april 2016 om 19:57 #18305977Omdat we nu toch over remmen bezig zijn en dit een stuk verder in mijn project ter sprake zou komen behandelen we het nu maar.
Ondanks dat ik helemaal gelukkig was met verandering van de omega remmen naar de Mercedes/ brembo 607 configuratie, was ik het er nog steeds niet helemaal me eens dat het een 400 replica met 4 gaats naven was.
In een zoektocht naar 5×120 naven kwam in de UK bij TJM uit, hij laat naven maken uit aluminium.
Echter moet hij een aantal gegadigden hebben voordat de productie aanvangt en ik was de eerste in de wachtrij.
Bij deze naven zouden de remschijven van de Mercedes weer passen. Tijdens het wachten op meerdere deelnemers zag ik de advertentie van de irmscher 5 gaats naven van Rik.
Bij deze naven is het voordeel dat de spoorbreedte toeneemt wat gunstig is voor een brede 400. Maar het nadeel is dat ik nu zelf op remmen survival moet.
Zoals eerder vermeld dus het setje van Rik overgenomen.
Eerste conclusie na wat meten is dat de wielen per zijde 17mm naar buiten komen, das mooi dus :D
Omdat ik een oude remschijf meegeleverd kreeg de irmscher naaf met remschijf gemonteerd samen met 607 remklauw. Schijf zat zo goed als in het midden van de klauw. :thumb
De hoogte van de “hoed” van de remschijf opgemeten: 34.5mm
Dus moeten we op zoek naar een remschijf met een dikte van 32mm en een max diameter van 334 en een hoogte van ongeveer 34,5 mm.
Na een poosje zoeken kom ik uit op een schijf van een VW golf R32, diameter 334mm/ dikte 32mm / hoogte 35.
Perfect dus ware het niet dat de prijs wel een stuk duurder is dan de Mercedes schijven :swear
Met een ring van 1,5 mm dikte kan ik de remklauw net dat beetje opschuiven zodat hij perfect gecentreerd zit ten opzichte van de schijf.
Omdat dat ik de Brock B1 schitterend vond staan een set in 5×120 aangeschaft.
En dan past het weer net, denk ongeveer 2 a 3mm speling.
1 mei 2016 om 07:06 #18305978Ziet er gelikt uit zo :thumb
Ik heb een paar van die bevestiging beugels laten maken om de klauw aan het fusee te bevestigen, dus mocht iemand nog belangstelling hebben dan hoor ik dat graag.
Ik ben nu op zoek naar schijven voor de 5 gaats commodore fusee’s echter heb ik remklauwen van een alfa alleen weet ik niet welke maar deze zijn anders als de 166, deze hebben geharde ronde geleiders.
Deze beugels van de a manta kun je weer goed gebruiken om je remslang aan te bevestigen.
Daar is het forum voor om mekaar te helpen :angel1 mei 2016 om 09:47 #18305979Kan je nog met 15 inch rijden met zulke klauwen?
Lijk mij ook wel wat ipv de volvo 4 pots1 mei 2016 om 18:11 #18305980Nee dat kan niet,
17″ velgen heb je nodig wil je deze klauwen rijden.1 mei 2016 om 18:38 #18305981billathome: Het forum is inderdaad om elkaar te helpen :thumb
Fearless: Past net met 17 inch bij mij, dacht dat Rik wel 16 inch velgen had die pasten.
Denk niet dat het met 15 inch mogelijk is, dus ronal’s zal je bij mij niet gaan zien.Krijg ik de vraag waarom de weegschaal in de garage staat.
Met als antwoord “voor Sonja Bakker, hij word te zwaar” :shock:
Maar “onafgeveerd” toegevoegd gewicht krijg je er echter niet meer af :jerry :jerry
Lichtere remklauwen compenseren wel iets, hierbij wat foto’s ter info.Originele geventileerde schijven.
Omega 3.0 24V schijven.
Golf R32 schijven.
Remklauwen omega 3.0 24V.
Remklauwen Peugeot 607.
6 mei 2016 om 21:16 #18305982Vooraan dus over op 5 gaats naven dus moeten we het achter ook weer aanpassen.
Aan de al aangepaste Volvo steekassen naar 4×100 gaan we maar niet verder prutsen.
Dus weer een 740 achteras opgehaald op hetzelfde adres als de vorige as.
Ditmaal een 3.91 overbrenging, heb er nu alleen de steekassen van nodig om over te zetten.
Grote gat voorzien van schijfje en daarna vast gelast.
Vervolgens een mal gemaakt voor 5×120 voorzien van boorbussen, en deze gaten overgenomen
En dan heb je 2×4 tapeinden en ja dan kom je er voor 5 gaats dus 2 stuks te kort king:
6 mei 2016 om 21:53 #18305983Ik kom geregeld op dit forum, maar dit topic was me tot op de dag van vandaag compleet ontgaan? :hmmz
Dit is hoe een restauratie hoort te zijn!
De beschikking over de juiste kennis, inzicht, fantasie en het benodigde gereedschap om dit alles te verwezenlijken.Wel leuk om te zien dat je naast de c20let die ik zelf ook wil gebruiken, ook gebruik maakt van een 265, volvo as en meerdere zaken die ik op de planning heb staan en/of al op de plank heb liggen.
Ben zelf ook niet zo van het updaten & posten van foto’s (ben sinds 2011 bezig) maar als ik zo’n topic als dit (of dat van Ben) zie, dan moet ik van mezelf toch meer foto’s gaan maken om het hier zo nu en dan eens te kunnen delen.
Succes met de vorderingen (dat zal vast wel goed komen) en ik blijf je zeker volgen! :thumb
15 mei 2016 om 09:39 #18305984Emiel-Manta: updaten & posten van foto’s dacht ik ook nooit te doen, maar moet zeggen dat het met zulke reacties wel leuk is :thumb
Na het 5×120 geknutsel wat eigenlijk later in het project hoorde gaan we weer terug in de tijd.
Wilde graag een polyester motorkap en de eerste ging aan mijn neus voorbij, toen er weer een op marktplaats voorkwam dacht ik die is voor mij.
Kap in spuitplamuur gekocht in een slecht verlichte hal bij de voordeur, volgende dag bij daglicht toch wat twijfels over de staat ervan.
Een begin gemaakt met schuren en daar werd ik niet echt vrolijk van. :hmmz
Erg veel plamuur bovenop de kap met zelfs vreemde scheuren erin, en dan komt deze metalen plaat boven water :swear
Blijft er dus dit over.
Na een slapeloze nacht het volgende bedacht: 3 lagen polyester op een originele motorkap.
Deze “plaat” vervolgens pas gemaakt voor het gat in de kap.
Vervolgens vastgekit met ruitenkit en met een lamellenschijf op de scheidingsnaad een “geultje” van 6-8 cm breed gecreëerd om te bewerken met polyester.
Neem aan dat de motorkap al eens een klapper heeft meegemaakt.
Het onder frame was gescheurd en met plamuur gerepareerd :shock: ditmaal ingeslepen en met polyester hersteld.
Waar mogelijk aan de onderzijde bij de ingelegde plaat nog wat extra polyester ter versteviging.
Ook de hoek van de motorkap was flink om zeep en was met twee lange M8 bouten en flink wat polyesterplamuur bewerkt.
Hiervoor een nieuw metalen houdertje gemaakt en het onder frame alsmede de hoek van de kap voor zien van nieuw polyester.
Als laatste nog een plaatje van de kap op de auto.
15 mei 2016 om 14:54 #18305985Zelfs polyester werk draait hij zijn hand niet voor om!! Ziet er erg profi gerepareerd uit die kap :wors :wors
19 mei 2016 om 11:01 #18305986Bekend verhaal, ik had er ook een keer 1 gekocht waarvan ik uiteindelijk alleen de luchthappers heb gebruikt. :D lijkt bij jou wel of er ooit een diesel bult van een rekord op heeft gezeten oid.
19 mei 2016 om 11:21 #18305987AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb deze kappen inderdaad wel eens gezien met lelijke.scoop erop….
Kans is groot dat n vorige eigenaar daar al dat stuk blik voor in de plek heeft gezet….Nu weer netjes geheel uit zelfde materiaal….
Egbert de boer leverde destijds ook halve polyester “400” kappen
Dan had je enkel de bovenste plaat met de driehoeken en luchthappersDaar moest je dan t stalen frame van n standaard kap weer onder maken…..
20 mei 2016 om 19:54 #18305892Heb zelf ook een polyester 400 kap gehad, die gelukkig in betere staat was, maar heb hem na overweging toch weer verkocht.
De krimp in de winter en uitzetting in de zomer gaf me toch geen goed gevoel. Zelfs een polyester bovenkap met stalen framewerk zie ik niet zitten. Dat moet gaan werken naar verloop van tijd, dus ik houd het bij een stalen kap waar ik 2 luchthappertjes van een Kadett E GSI in heb verwerkt.
Maar dat is natuurlijk mijn eigen mening!Desalniettemin heb je hem fatsoenlijk gerepareerd, waarvoor respect! :thumb
21 mei 2016 om 06:44 #18305988AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb jaren met een volledig polyesther kap gereden
dat gaat best goedn kap met stalen binnenframe en poly dekplaat
had ik altijd wel m,n bedenkingen bijmaar in dit geval van al n goe poly onderframe voor handen hebben
zou n nieuw poly dekplaat ook gekund hebben ;)maar is al niet meer nodig daar deze kap al gered is :D
21 mei 2016 om 10:34 #18305989Vermoed dat er inderdaad wel zo’n overdreven scoop op heeft gezeten, zonde want een 400 kap heeft origineel al uitstraling genoeg.
Het idee van in plaats van de dekplaat te repareren gewoon een nieuwe op het poly frame te monteren is nooit bij me opgekomen. :thumb
Heb al vaak gehoord dat polyester wat scheurtjes gaat vertonen als het zich “gaat zetten” in de loop van de tijd.
Echter dat het zoveel leeft (uitzet/krimpt) is nieuw voor mij, zou wel deze scheurtjes kunnen verklaren natuurlijk. :hmmz22 mei 2016 om 09:09 #18305990Gaan we verder met de verlichting aan de voorkant. Omdat niet alle spiegels in de koplampen apk waardig waren besloten e.e.a. aan te passen.
Zo was het dus.
Een ombouw volgens het mantablog uitgevoerd.
en voila een set depo angel eyes van een bmw E30 gemonteerd.
En dan ziet het er zo uit op de auto.
Vervolgens pinkers van een capri mk3 aangeschaft.
Bevestigingsbeugeltje gemaakt.
d.m.v. kit bevestigd.
Bevestiging in de bumper gemaakt en vastgekit met ruitenkit.
en vervolgens weer gemonteerd.
en de voorzijde.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.