Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vragen over velgmaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2014 om 16:26 #17268018
Hallo allemaal,
Ik heb velgen op het oog met de volgende waardes:
15 inch
8J breed
ET30Kom ik hiermee weg bij mijn Corsa C?
Aangezien de originele ET waarde 43 of 49 is, als ik mij niet vergis.10 september 2014 om 16:29 #18252095Qua breedte weet ik niet, maar je ET-waarde wijkt wel erg veel af (origineel 49). Een afwijking van 5 kan je er zo opzetten, maar daarboven… Er zijn hier enkelen die met een grote afwijking rondrijden, maar het wordt niet aanbevolen voor je wiellagers en je ophanging.
10 september 2014 om 20:48 #1825209640 of 39 is te doen,maar in mijn ogen is dat het wel de max.
Meestal kan je wel 10 voor of achter uit zonder gekke problemen te krijgen.
Lager word moeilijk daar je wiel verder naar buiten komt en dus op je wielkast kan gaan aanlopen.
Hoger komt je wiel meer naar binnen en zal je met spacers moeten gaan werken zo dat de boel niet aan gaat lopen op je schokbrekers.Heb nu zelf in mijn ogen erg mooie 17″ er onder met et 39. En heb nog niets raars mee gemaakt.
10 september 2014 om 21:02 #18252097Hmm dan zal ik nog maar eens verder gaan kijken voor andere velgjes. Jammer..
Heb op het moment ook 17″ eronder. De ET waarde hiervan weet ik echter niet. Maar ik wil naar 15″ 8J breed en dan verlagen met een schroefsetje.Echter de velgen die ik op het oog heb, heb ik al eens een keer onder een Corsa C zien liggen.
10 september 2014 om 21:40 #18252098Dat kan echter kunnen die een andere et waarde gehad hebben,of zijn er spacers gebruikt.
Je kan altijd een setje spacers gebruiken als opvulling.
Je hoefd maar naar 39 das 9mm echter 8j… das 2,54mm breder dan je huidige velg.
Of te wel je velg komt 12,7mm meer naar binnen en naar buiten.Nu is naar buiten gewn probleem maar if naar binnen gaat lukken weet ik niet.
Daarbij als je een spacer wil gebruiken zou je richting ik denk de 2cm moeten gaan wat een beste spacer is!Wil je het zeker weten dan word het passen.
Meten is weten!Meer text en uitleg:
ET waarde berekenen
Je wilt een nieuwe set velgen onder je auto monteren. In het voorbeeld op deze pagina gaan we er van uit dat je velgen hebt met een diameter van 15 inch en een breedte van 7 jot. Meer over deze maten vind je hier. De ET waarde van deze 15″ velgen is 30, oftewel 30 millimeter = 3 centimeter.Je wilt nu een set velgen die breder zijn, namelijk 8J. Deze velg is 1″ breder dan de huidige 7J velg, wat neerkomt op 2,54 centimeter. De velgenfabrikant doet niet moeilijk in dit voorbeeld en laat je zelf de ET waarde bepalen.
We gaan dus nu de ideale ET maat bepalen voor de nieuwe set velgen.
Nog even voor de duidelijkheid:
Huidige set: 15×7 ET30
Nieuwe set: 15×8 ET??Op deze pagina lees je dat (we adviseren dat) de ET waarde 5 millimeter speling mag hebben. We gaan nu verschillende waarden uitproberen in dit voorbeeld.
1. De afstand tussen de achterkant van de velg en de schokbreker moet precies hetzelfde zijn
Nu gaan we rekenen: Onze huidige velg is 7″ breed wat neerkomt op 17,78 centimeter breedte. Onze nieuwe velg is 8″ breed wat neerkomt op 20,32 centimeter. Het breedte verschil tussen de velgen is dus 20,32 – 17,78 = 2,54 centimeter, oftewel 25,4 millimeter.Als we de 7J en de 8J velgen met de zijkanten naast elkaar zetten, zien we dat de 8J velg aan beide kanten 12,7 millimeter breder is dan de 7J velg. Hoe hoger de ET waarde, des te meer staat de velg richting de schokbreker. (De velg staat meer naar binnen.) Hoe lager de ET waarde, des te meer staat de velg richting de zijkant van de auto. (De velg staat meer naar buiten.)
We willen in dit voorbeeld dat de afstand tussen de achterkant van de velg en de schokbreker gelijk is zoals bij de 7J velg. Dus kunnen we concluderen dat de velg iets meer naar buiten moet steken, richting de zijkant van de auto. De ET waarde moet dus minder hoog zijn dan ET30 waardoor de velg meer naar buiten gaat staan.
Zojuist hebben we berekend dat de nieuwe velg aan beide kanten 12,7 millimeter breder is dan de huidige. Omdat de ET waarde minder moet zijn, halen we 12,7 van 30 af. De uitkomst is 17,3. Onze 8J velg moet in dit geval een ET waarde krijgen van 17,3. We ronden het af naar ET 17.
2. De nieuwe 8J velg moet net zover naar binnen staan als de huidige 7J velg
Eigenlijk kunnen we aan de hand van het vorige voorbeeld vrij snel rekenen. Nog even voor de goede orde:Huidige velg: 7J breed = 17,78 centimeter breed
Nieuwe velg: 8J breed = 20,32 centimeter breed
Verschil tussen beide zijkanten is 1,27 centimeter, de 8J velg is dus in totaal 2,54 centimeter breder. (2x 1,27 = 2,54)We willen in dit voorbeeld dat de velg aan de buitenkant gelijk valt zoals bij de huidige set velgen. De ET waarde moet dus hoger zijn dan ET 30 want: Hoe hoger de ET waarde, des te meer staat de velg richting de schokbreker. (De velg staat meer naar binnen.)
Dus we tellen nu simpelweg 12,7 millimeter (= 1,27 centimeter) bij de oorspronkelijke ET 30 op. De ET waarde wordt dus 42,7. We ronden het af naar ET 43.
3. De nieuwe 8J velg krijgt dezelfde ET waarde als de 7J velg
Dit hoeven we eigenlijk niet uit te rekenen. De nieuwe 8J velg komt 1,27 centimeter dichter bij de schokbreker te staan en komt 1,27 centimeter meer naar buiten dan de 7J velg. In dit geval kunnen smalle spoorverbreders helpen, zoals te zien is op onderstaande afbeelding. spoorverbreder_normaal
Conclusie:
Als de ruimte tussen de as (bij de rem van de auto) en de wielkas groot is, kunnen we kiezen voor een lagere ET waarde wanneer we bredere velgen willen. (Voorbeeld 1) De velg komt nu meer naar buiten te staan ten opzichte van de smallere velg.Als de ruimte tussen de as (bij de rem van de auto) en de schokbreker groot is, kunnen we kiezen voor een hogere ET waarde wanneer we bredere velgen willen. (Voorbeeld 2) De velg komt nu meer naar binnen te staan ten opzichte van de smallere velg.
Brede velgen monteren met een hoge ET waarde
Stel, je huidige velgen moeten plaats maken voor bredere velgen, waar moet je dan zoal op letten qua ET waarde? In de vorige voorbeelden gingen we uit van velgen met een breedte van 7J, een diameter van 15″ en een ET waarde van 30 millimeter. We hebben al eens 8J velgen gepast, maar willen nu 9J brede velgen passen. De 9J velgen zijn 2″ = 5,08 centimeter breder dan de huidige 7J velgen. spoorverbreder_geen
Grote kans dat een velg van 9J met een zelfde ET waarde van 30 millimeter niet past onder je auto, omdat dit aanloopt tegen de schokbreker.
Nog even het ezelsbruggetje:
Hoe hoger de ET waarde, des te meer staat de velg richting de schokbreker. (De velg staat meer naar binnen.)
Hoe lager de ET waarde, des te meer staat de velg richting de zijkant van de auto. (De velg staat meer naar buiten.)In het geval van de brede 9J velg, moeten we er voor zorgen dat de achterkant van de velg de schokbreker niet gaat raken. De ET waarde moet dus lager zijn dan ET30. Maar we hebben een probleem: De 9J velg is alleen beschikbaar met een ET waarde van 50 millimeter. 2 Centimeter dichter naar de schokbreker dan de huidige velg met een Einpress Tiefe van 3 centimeter.
Hoe lossen we dit probleem op?
Door tussen de velg en de as van de auto spoorverbreders (ook wel spacers genoemd) te plaatsen. Als we spoorverbreders vinden van 2 centimeter dik, staat het midden van de velg net zoals de 7J et30. Grote kans dat de 9J velg alsnog aanloopt tegen de schokbreker, omdat het verschil tussen beide velgen aan elke zijkant 2,54 centimeter is. We moeten dus die 25,4 millimeter nog opvullen, dus moeten we op zoek naar een spoorverbreder van in totaal 4,54 centimeter = 45,4 millimeter. spoorverbreder_dik
De nieuwe ET waarde van de 9J velg met ET 50 wordt dus 50 – 45,4 = 4,6 millimeter = ET 4,6 en we ronden het af naar ET 5. De afstand tussen de achterkant van de velg en de schokbreker is gelijk bij de 15×7 ET30 velg en de 15×9 velg met spoorverbreder van 4,5 centimeter waardoor de ET waarde nu 5 is.N.B.: Zodra je spoorverbreders uitkiest, kan je nog zo’n 5 millimeter speling hebben bij de nieuwe ET waarde. Ook is het handig om de afstand te meten tussen de achterkant van je huidige velg tot aan de schokbreker. Op deze manier kan je inschatten hoeveel speling je hebt.
Brede velgen monteren met een lage ET waarde
(Te) Brede velgen monteren met een lagere ET waarde dan de standaardvelgen die onder je auto geleverd zijn, is vaak niet zo handig ten aanzien van je wielkasten. Wanneer we bijvoorbeeld een velg monteren van 15×9 met een negatieve ET waarde van -10, steekt de velg meer naar buiten toe dan de 15×7 ET30 velg. De achterkant van het hart van de velg staat dus 1 centimeter meer naar binnen ten opzichte van het midden van de velg.Even rekenen:
7J breed = 17,78 centimeter
ET 30 = 3 centimeter9J breed = 22,86 centimeter
ET -10 = -1 centimeter9J – 7J = 5,08 centimeter
De 9J velg is dus 5,08 centimeter breder dan de 7J velg.Het verschil tussen ET30 en ET-10 is 4 centimeter. 5,08 centimeter – 4 centimeter = 1,08 centimeter. De 9J velg staat dus 1,08 centimeter meer naar buiten vanaf de schokbreker en steekt in 4 centimeter meer naar buiten dan de 7J velg. (In totaal steekt de velg 5,08 centimeter meer naar buiten.)
Waarschijnlijk gaat dit niet passen mits je je auto verhoogt of je wielkasten uitrolt. Kortom, je kunt – als je geen aanpassingen wilt doen aan de carrosserie van je auto – beter op zoek gaan naar een 9J velg met een hogere ET waarde.
11 september 2014 om 11:13 #18252099@gose91 wrote:
Qua breedte weet ik niet, maar je ET-waarde wijkt wel erg veel af (origineel 49). Een afwijking van 5 kan je er zo opzetten, maar daarboven… Er zijn hier enkelen die met een grote afwijking rondrijden, maar het wordt niet aanbevolen voor je wiellagers en je ophanging.
Rij al 15 jaar probleemloos met ET 25 en ET 15. Nooit problemen gehad met wiellagers en/of ophanging. Tenzij je als een malle door de bochten gaat, dan is het niet verwonderlijk als die onderdelen overmatig slijten. Een lage ET kan dus wel, betekent in de meeste gevallen wel extra carrosseriewerk om het er netjes onder te krijgen.
11 september 2014 om 21:31 #18252100Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.