Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta b1 SR 1981
- Dit onderwerp bevat 203 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 september 2020om 23:03 door cruez.
-
AuteurBerichten
-
24 april 2013 om 12:02 #17257300
Na 8 jaar trouwe dienst als daily en na een aanrijding met vluchtmisdrijf deze winter heb ik besloten mijn manta een facelift te geven.
Nieuw plaatwerk wordt door mijn lasser geplaatst:
steenplaat voor, onderste rand in de koffer nieuwe wielrand linksachter, plaatje aan voorraam en plaatje aan de deurdrempel.
ikzelf plaats een rechter donorportier, donor bruine motorkap, donor linker voorscherm, donor linker koplamp.
Daarna gaat ie naar mijn spuiter die hem gaat opschuren en een nieuwe laklaag zal voorzien.
Nu een vraagje de binnenkamp van de donorstukken vertonen hier en daar vliegroest. Met welke materialen (schuur, producten?) krijg ik deze het best weg?
Mijn idee was om ze eerst grondig te reinigen
daarna schuren met schuurmachine en roterende staalborstel en wat daarna best erop spuiten? Ik dacht aan zinkspray?
Graag jullie advies… foto’s volgen
in betere tijden:
25 april 2013 om 04:28 #18137023Ontroesten, ook vliegroest moet je grondig doen. Het minste of geringste corrosieproduct wat je laat zitten gaat onherroepelijk verder corroderen. Het beste is stralen, maar dat gaat niet altijd met plaatwerk, dus inderdaad, schuren en borstelen.
Vervolgens op kaal metaal altijd een epoxyprimer of een etsprimer gebruiken. Aan zinkspray moet je niet beginnen.
26 april 2013 om 09:17 #18137024in Nederland heb je producten van het merk HG in de winkels, dat is ook een etsende roestomvormer bij die de roest in witte poeder omvormt, daarmee kun je iig de roest “binden” om weg weg te kunnen schuren. :thumb verder idd borstel om je machine maar niet te heet laten worden door te hard schuren! dan krijg je een golfplaat.
26 april 2013 om 17:34 #18137025geen zinkspray gebruiken, dat kan je er allemaal weer afhalen als je de laklaag gaat zetten. op de kale plekken een epoxy primer zetten.die hoef je ook niet weg te halen als je de primer erop zet. ff scotsbrite eroverheen en primer eroverheen zetten als je aan het spuiten van de auto toe bent. minimaal een half uurtje wachten nadat je de auto in de primer gezet hebt en dan je laklaag erover ivm met het mat slaan van de lak door de primer. En dan een mooie laag blank eroverheen, tenminste als dat de bedoeling is :thumbup
26 april 2013 om 18:06 #18137026voor de mensen die kleine stukjes willen spuiten is er nu ook 2K epoxy primer in spuitbussen
hoef je niet je compressor en verfspuit tevoorschijn te halen :Dhttp://www.nonpaints.com/nl/2k-epoxy-primer-in-spuitbus-auto-k-spraymax/” onclick=”window.open(this.href);return false;
26 april 2013 om 18:33 #18137027@mantaray wrote:
voor de mensen die kleine stukjes willen spuiten is er nu ook 2K epoxy primer in spuitbussen
hoef je niet je compressor en verfspuit tevoorschijn te halen :Dhttp://www.nonpaints.com/nl/2k-epoxy-primer-in-spuitbus-auto-k-spraymax/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Werkt dat goed qua roestwering?
26 april 2013 om 18:45 #18137028dit schrijft de fabrikant er bij :
2K EPOXY Primer in Spuitbus beschermt metalen oppervlakken maximaal tegen roest en heeft goede etskwaliteiten op alle ferrometalen en lichte legeringen.
26 april 2013 om 18:53 #18137029Ik dacht dat je er ervaring mee had, vandaar :thumb
26 april 2013 om 19:06 #18137030ik gebruik de blikken verf met epoxy primer zelf mengen en dan met de verfspuit aan de slag
maar dan doe ik vaak grotere delen tegelijk
die busjes zijn dus wel een uitvinding voor mensen zonder compressor en die toch zelf de auto willen voorbereidenje moet wel zorgen dat alle roest verdwenen is voor je de primer aanbreng
ik spreek uit ervaring dat ik toch wat plekjes niet goed hebt ontroest en ja na een paar jaar komt er toch weer blaasjes in de lak op die plaatsen
ondanks het gebruik van 2K epoxy primer / 2K primer / 2K aflak27 april 2013 om 20:46 #18137031Denk er aan dat je niet met je blote handen aan de carrosserie komt.
handen zit zuur aan, wat op blank materiaal altijd weer zal gaan roesten.
Dus even je handen door het schuurstof halen voordat je aan de koets komt
en ontvetten met wasbenzine! Rest heeft allemaal veteigenschappen.28 april 2013 om 15:22 #18137032dus even samenvatten wat hierboven staat.
goed ontroesten aan de hand van roestomvormer en staalborstels(die hg moet hier ook wel te vinden zijn)
daarna ontvetten met (wasbenzine het beste?), niet met de handen eraanzitten
en daarna 2K primer erop? nog een opmerking hierbij. Ik lees op fora dat deze primer in een beperkte tijd moet overspuiten? klopt dit?
28 april 2013 om 16:25 #18137033primer of grondlakken moet je niet lang mee blijven rondrijden , wat ik heb begrepen ( ben geen verf expert ! ) is een primer of grondlak openen van structuur
waardoor de weersinvloeden , of vervuiling in de lak trekt met later alle gevolgen van dien28 april 2013 om 18:35 #18137034Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..Een goede lak opbouw begint bij:
Schoonmaken
ontvetten
De roest weghalen evt tot het kale staal,
Afblazen
Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.
;)Succes
28 april 2013 om 19:26 #18137035Wat bedoel je juist met roest weghalen evt tot blanke staal? En gebruik je ook een product naast het schuren om de roest weg te halen?
Mvg@rodneymolijn wrote:
Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..Een goede lak opbouw begint bij:
Schoonmaken
ontvetten
De roest weghalen evt tot het kale staal,
Afblazen
Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.
;)Succes
29 april 2013 om 07:25 #18137036Ontroesten doe je mechanisch: stralen, borstelen of schuren. Ligt aan wat je ontroest, niet alles kan je stralen. Borstelen en schuren is veel arbeidsintensiever maar kan je ook voor dun plaatwerk gebruiken. Zelfs met borstelen moet je oppassen dat je er niet te veel warmte in steekt (vervormen).
Roestomzetters en andere chemische dingetjes om roest weg te krijgen, begin er niet aan, het is slecht voor jezelf en de roest krijg je op deze manier eigenlijk nooit weg.
29 april 2013 om 08:12 #18137037@DevilraY wrote:
Ontroesten doe je mechanisch: stralen, borstelen of schuren. Ligt aan wat je ontroest, niet alles kan je stralen. Borstelen en schuren is veel arbeidsintensiever maar kan je ook voor dun plaatwerk gebruiken. Zelfs met borstelen moet je oppassen dat je er niet te veel warmte in steekt (vervormen).
Roestomzetters en andere chemische dingetjes om roest weg te krijgen, begin er niet aan, het is slecht voor jezelf en de roest krijg je op deze manier eigenlijk nooit weg.
dus dan beter ook geen bindmiddel voor roest om makkelijker te kunnen schuren?.
29 april 2013 om 08:23 #18137038nog vraagje
ik heb zo’n kunstoffen 2 delige voorspoiler (gte achtig) deze heb ik los gemaakt maar nu zijn 2 bouten afgebroken die aan de voorschermen bevestigd worden. Kunnen die draadeindjes uit het plastiek gedraaid worden?
voorbeeldfoto’s
29 april 2013 om 08:39 #18137039Bindmiddel wordt vaak gebruikt om het roestproces stil te zetten. Je smeert dan een bindmiddel over de dichte laag corrosieproduct. De gedachte hierachter is om het doorroesten tegen te gaan. In sommige gevallen kan dit uitstekend werken, weet ik uit eigen ervaring. Een heel goed bindmiddel is bijvoorbeeld Owatrol.
Dit is echter een lapmiddel om de schade niet erger te laten worden. Het is geen oplossing voor het uiteindelijke probleem. Als je de roest echt gaat verwijderen is een bindmiddel bovendien meer een last dan een zegen, schuren en borstelen wordt een stuk lastiger en het geproduceerde stof is nog slechter voor de gezondheid, dan alleen de roest.
Die draadeindjes zijn er wel uit te draaien m.b.v. bijvoorbeeld een waterpomptang als de draad toch al beschadigd is. Anders als je er plek voor hebt, twee moertjes erop draaien, contra tegen elkaar indraaien en met een sleutel eruitdraaien.
29 april 2013 om 09:15 #18137040ik gebruik por 15 , eerst roets zo goed mogelijk weg halen, daarna etsen, dan goed afspoelen en sealer erover.. werkt als een trein
29 april 2013 om 10:49 #18137041@usbstick wrote:
ik gebruik por 15 , eerst roets zo goed mogelijk weg halen, daarna etsen, dan goed afspoelen en sealer erover.. werkt als een trein
por 15 is dan het etsproduct?
en de sealer is dan 2K primer?
29 april 2013 om 11:34 #18137043nee por 15 dat is een ets middel en de sealer hoort erbij..je moet het maar eens opzoeken op google..
29 april 2013 om 15:28 #181370442e vraagje hoe krijg je de spiegels van het driehoekje? (zijn van binnen verstelbare spiegels)
29 april 2013 om 16:50 #18137045Met roest weghalen bedoel ik Schuren, (slijpen als het heel erg is,)
zoals jij aangaf het Vliegroest is zal je met P180 of P280 (of iets wat daartussen zit een heel eind komen. ;)@cruez wrote:
Wat bedoel je juist met roest weghalen evt tot blanke staal? En gebruik je ook een product naast het schuren om de roest weg te halen?
Mvg@rodneymolijn wrote:
Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..Een goede lak opbouw begint bij:
Schoonmaken
ontvetten
De roest weghalen evt tot het kale staal,
Afblazen
Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.
;)Succes
5 mei 2013 om 06:55 #181370472e vraagje hoe krijg je de spiegels van het driehoekje? (zijn van binnen verstelbare spiegels)
9 mei 2013 om 08:10 #18137048@DevilraY wrote:
Bindmiddel wordt vaak gebruikt om het roestproces stil te zetten. Je smeert dan een bindmiddel over de dichte laag corrosieproduct. De gedachte hierachter is om het doorroesten tegen te gaan. In sommige gevallen kan dit uitstekend werken, weet ik uit eigen ervaring. Een heel goed bindmiddel is bijvoorbeeld Owatrol.
Dit is echter een lapmiddel om de schade niet erger te laten worden. Het is geen oplossing voor het uiteindelijke probleem. Als je de roest echt gaat verwijderen is een bindmiddel bovendien meer een last dan een zegen, schuren en borstelen wordt een stuk lastiger en het geproduceerde stof is nog slechter voor de gezondheid, dan alleen de roest.
Die draadeindjes zijn er wel uit te draaien m.b.v. bijvoorbeeld een waterpomptang als de draad toch al beschadigd is. Anders als je er plek voor hebt, twee moertjes erop draaien, contra tegen elkaar indraaien en met een sleutel eruitdraaien.
Ben je dat zeker dat deze eruit kunnen? heb al geprobeerd zonder resultaat met vis-grip. ik ben als de dood om de spoiler te slopen door te veel kracht te zetten…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.