Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2013 om 23:40 #17254792
Hey jongens, bij mij op het werk, in de nachtdienst.
zijn er een paar collega’s die hun auto met deze vrieskou ca. 15min voordat we naar huis gaan de motor stationair laten draaien.
zodat ze niet hoeven te krabben en de auto lekker warm is.
nou heb ik wel eens gelezen dat dat heel slecht is, hoge slijtage.
is dit nou een fabeltje ofniet.
lijkt mij ook wel lekker, gelijk wegrijden :angel24 januari 2013 om 23:44 #18099640In het boekje van mijn mercedes staat dat je dat dus niet moet doen.
Ik heb mij laten vertellen dat dat is omdat de bak dan niet evenredig warm wordt. Maar ja.. dat is een gigantische v8 met automaat..
Ik weet ook niet zeker of dat wel de reden is.Ik heb het als ik de tijd en plek had met mijn andere auto’s wel altijd gedaan.
Het lijkt mij juist wel beter voor de motor… Krijgt ie geen belasting terwijl alles nog koud en dik is.
Misschien heeft iemand een echte reden waarom niet?24 januari 2013 om 23:49 #18099641idd in mijn instructieboekje staat ook dat je het niet moet doen. ook ivm met het milieu..lekker belangrijk :mrgreen:
ben benieuwd naar het antwoord van de specialisten.25 januari 2013 om 07:02 #18099642Ja dit is slecht. Klinkt gek maar een auto motor is niet gemaakt om stationair te draaien.
Je heb dan ook een verlaagde olie druk. Gelijk rijden en rustig door trekken tot max 2500/2700 toeren is het beste.25 januari 2013 om 08:58 #18099643Als ik iedere morgen de mensen zie krappen.. zie ik bij alle auto’s damp uit de pijp komen :sleeping
Denk dat niemand zich daar aan houd om meteen weg te rijden.Heb ook eens gelezen koude start 20min stationair laten draaien staat gelijk aan 1000km. :hmmz
25 januari 2013 om 22:02 #18099644Hier starten, krabben weg wezen, hoeft er niet gekrabt te worden, direct rijden.
Diesel begint na 2 km al lekker warm te blazen op 27gr, verder 6 km rijden tot de snelweg, dus rustig beetje warmdraaien.
Woon direct tegen einde dorp aan, dus draaien hier direct de 80 weg op
Warm draaien hebben we ook nooit gedaan.
25 januari 2013 om 22:07 #18099645Motor slijtage onstaat bij koude start en na 20km snelweg is de olie pas op bedrijfs temperatuur 80Gr.celcius
stationair laten draaien bij koude start is dus niet goed voor de motor25 januari 2013 om 22:12 #18099646Stationair warmdraaien? Wat een bull :thumbdown shit. Krabben die ruiten en rijden, een beetje liefhebber van techniek weet dat daar een motor ook vrolijker van wordt.
25 januari 2013 om 22:15 #18099647@HarryBarry wrote:
Stationair warmdraaien? Wat een bull :thumbdown shit. Krabben die ruiten en rijden, een beetje liefhebber van techniek weet dat daar een motor ook vrolijker van wordt.
:thumb en niet boven de 3000rpm draaien tot olie op temp. is ook niet verkeerd
25 januari 2013 om 22:32 #18099648@NoFear1696 wrote:
@HarryBarry wrote:
Stationair warmdraaien? Wat een bull :thumbdown shit. Krabben die ruiten en rijden, een beetje liefhebber van techniek weet dat daar een motor ook vrolijker van wordt.
:thumb en niet boven de 3000rpm draaien tot olie op temp. is ook niet verkeerd
Excuus :wors , dat leek mij duidelijk, maar hoort UITERAARD bij. Tevens eerste kilometers zelf kou lijden door alle warmte bij de motor te houden, dat zijn de echte bikkels en liefhebbers ;)
25 januari 2013 om 22:35 #18099649HarryBarry wij zijn het duidelijk met elkaar eens :jerry nu de anderen nog :jerry
26 januari 2013 om 15:34 #18099650:D
Ik doe dat dus niet he…dat warmdraaien, voor alle duidelijkheid. :afro
alleen mijn collega’s.26 januari 2013 om 18:52 #18099651Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.
27 januari 2013 om 15:14 #18099652@astraTD wrote:
Als ik iedere morgen de mensen zie krappen.. zie ik bij alle auto’s damp uit de pijp komen :sleeping
Denk dat niemand zich daar aan houd om meteen weg te rijden.Heb ook eens gelezen koude start 20min stationair laten draaien staat gelijk aan 1000km. :hmmz
Dan zou mijn (60 liter) brandstoftank na 10-20 minuten stationair al leeg zijn.
27 januari 2013 om 15:18 #18099653@evertfisherman wrote:
@astraTD wrote:
Als ik iedere morgen de mensen zie krappen.. zie ik bij alle auto’s damp uit de pijp komen :sleeping
Denk dat niemand zich daar aan houd om meteen weg te rijden.Heb ook eens gelezen koude start 20min stationair laten draaien staat gelijk aan 1000km. :hmmz
Dan zou mijn (60 liter) brandstoftank na 10-20 minuten stationair al leeg zijn.
Nee 20min stationair is evenveel slijtage als 1000km rijden.
Of het waar is geen idee.
27 januari 2013 om 20:01 #18099654OK duidelijk.
27 januari 2013 om 20:49 #18099655@Gupy wrote:
Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.
De vraagstelling was in de vrieskou, dus zeer koude (lees: op dat moment nog slecht smerende) olie en koude pakkingen vergelijken met een nette verwarmde (fabrieks)opstelling lijkt me wat scheef.
27 januari 2013 om 21:59 #18099656Zou olie slechter smeren als hij dikker is? Meeste uitgelopen lagers en dergelijke gebeuren juist met hete olie, als de oliefilm makkelijker weggedrukt wordt… ;) Dat de olie slecht zou smeren is bullshit…
Motor loopt bij dergelijke koude temperaturen op de koudestartverrijkingsmap en zal meer brandstof inspuiten en een slechtere verbrandinge hebben wat resulteert in meer koolafzetting in de verbrandingskamers en een snellere achteruitgang van de kwaliteit van de katalysator. Alles vervuilt dus sneller en ook de kwaliteit van de olie zal achteruitgaan.
Hoe sneller een motor op de optimale gebruikstemperatuur is hoe beter het is. Rijdend gaat dat sneller als stationair draaiend omdat de motor belast wordt. Van de andere kant belast je dan dus wel een motor die niet optimaal loopt en dat is ook niet ideaal… ;)
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel slechts gebeurt als je de motor laat warmdraaien, net zo min als dat ik denk dat meteen aanrijden merkbaar slechter of beter is voor een auto. Ik heb ook nog geen wetenschappelijke testen gezien hierover. Voor het milieu is natuurlijk elke minuut dat de motor loopt slecht, daar is geen speld tussen te krijgen..
27 januari 2013 om 23:08 #18099657‘Shearing’ bescherming en viskositeit hebben geen reet met elkaar temaken, althans niet 1:1. Uiteraard is olie met de dikte van water slechter smerend. Maar de hoofdzakelijke smering in een motor is de film die door constante oliedruk wordt bijgehouden. Flow is dus veel belangrijker en daarom is dikke olie tot op zekere hoogte minder goed. En olie met een goede koude viskositeit is dus altijd beter, een 0W40 rij ik tegenwoordig in mijn XE en dat is echt subliem met koude start. Gelijk alle olie moeiteloos tot bovenin het blok.
Maar even OT, gelijk rijden, absoluut! Er moet meteen gewerkt worden zodat de boel snel warm wordt. Onbelast gaat dat traag en alle delen hebben dan hun ‘vorm’ nog niet die ze hebben op temperatuur. Helemaal met gesmede zuigers heb je dat verschijnsel, daarvan is de uitzettingscoëfficiënt veel groter dan gegoten zuigers. Inderdaad niet te wild warm rijden, want dan komt er gelijk veel meer vuil en verzuring in de olie.
En zoals gezegd is warm rijden iets heel anders dan naar de koelvloeistof temperatuur kijken. Olie heeft nog een stukje langer nodig om warm te worden, om over de versnellingsbak maar te zwijgen!
28 januari 2013 om 08:41 #18099658dat allerlaatste zeg je heel goed… er zit tegenwoordig alleen maar een temperatuur meter in van je koelwater en niet voor je olie.. dat is dus de reden dat bedrijven zeggen.. beter meteen rijden dan stationair laten draaien, mensen denken öw temperatuur goed en karre maar” terwijl de olie nog koud is.. in mijn beleving kan je m gerust stationair laten draaien en dan bedoel ik hooguit 10 minuten maar daarna wel gewoon rustig weg rijden zodat de olie warm kan worden en dan vooral in de bak.
gr. arjan
28 januari 2013 om 16:26 #18099659@Gupy wrote:
Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.
Klopt toen er bij de andere astra de kop was gevlakt, heeft die ook 3u stationair gelopen bij de garage.
2 februari 2013 om 16:20 #18099660Nou, als de ruiten bevroren zijn dan lekker warm draaien inderdaad.
En na 15 min in een heerlijke warme auto gaan zitten en rustig wegrijden.
Scheelt ook een hoop krassen op je voorruit, das pas irritant :swearOh ja, dan weet ik dat het rijden op benzine ook nog kan omdat ik LPG rijdt.
Rik :wub
2 februari 2013 om 16:24 #18099661Ik krab haast nooit, gooi er gewoon onverdunde ruitenwisservloeistof op voor -40 en dan wordt het gelijk zacht, wissertjes doen dan de rest… Scheelt ook krassen…
2 februari 2013 om 16:35 #18099662hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.
lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.
2 februari 2013 om 16:42 #18099663@Vannos wrote:
hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.
lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.
+1 :thumb
Rik ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.