Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2015 om 21:45 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278850
Dit zal niet ontwerp zal niet commercieel op de markt komen, 1x gemaakt, wat een werk zeg vooral de injectorgaten E.D. maken vreet echt tijd, maar de moeite loont zich :D
Toch maar even naar M-tech gereden en een 3.3 bar drukregelaar opgehaald. Af en toe als je vlot de gasklep opent op laag toerental (1500 RPM) dan had hij een behoorlijke dip, kwam echt benzine tekort.
Tegelijk met het verwisselen van de drukregelaar ook de luchtinlaat aangepast. zie foto :kewlpics
inlaatgeluid meer gedempt maar toch nog een goeie roffel aanwezig :jerryNu loopt hij echt stukken beter ook meer vermogen gekregen geen dip meer en veel koppel voor een gezogen motor!
De luchtfilter (nog steeds de oude) zit nu mooi tussen de rechter voorwielkuip en de bumper en zuigt nu dus koude lucht aan. Er is nog een andere onderweg met meer filteroppervlak voor minder restrictie.Laatst op de 200M sprint van de kadett c club belgium-holland 10,52sec gereden, niet slecht al zeg ik het zelf.
Ik weet nog dat mijn oude standaard Astra F GSI c18xe toen 11,11sec gereden had 2 jaar eerder…Bij OPN Sevenum zal ik ook aanwezig zijn, wie komt er ook gezellig even bijpraten? :thumb
4 juni 2015 om 18:30 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278847@KRSA2000 wrote:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je echt vermogen heb gewonnen, of dat het tussen de oren zit vanwege het nieuwe geluid.
Het luistert heel nauw bij een n/a blok wat afmetingen betreft.
Heb je bv een te kort/lang ‘runner’, of de hoek is net niet goed kan je last krijgen van “ophopende” pulsaties.
In het ergste geval komt de lucht bij bepaalde rpm ff stil te staan bij je lmm/lfm met alle gevolgen vandien (kloppen de waardes niet)3.3bar bdr heeft geen zin totdat je de ecu aanpast.
Ecu regelt zich bij (via oa de lambda) en gaat gewoon korter inspuiten.Desondanks dit hele verhaal: respect voor alle werk!
Ik heb niet echt gelet op de lengte van de runners, deze heb ik gewoon op lengte gemaakt zodat het tussen het schutbord en de motor in past. wel zij de runners zo lang mogelijk gemaakt, de gasklep zit wel kort bij het schutbord…
maar net genoeg om met kantelen van de motor er niet tegenaan te komen.En het verhaal over de brandstofdrukregelaar klopt deels wel als je op deellast rijdt en of continu hetzelfde toerental (bijvoorbeeld snelweg) dan gaat de ECU in zogenaamde “closed-loop” en dan regelt inderdaad de lambdaregeling met mengsel d.m.v. korter inspuiten.
Als je bijvoorbeeld accellereert of volgas rijdt, dan wordt er in de zogenaamde “open-loop” gereden en dan gebruikt de ECU de ontsteking- en injectiekenvelden die ingeprogrammeerd zijn door Opel of een door een tuner afgesteld zijn als de ECU op maat gechipt is. Dit zijn dan vaste waardes gerelateerd aan: toerental, gaskleppostitie, luchtmassa, inlaatlucht- en koelvloeistoftemperatuur. Pas als er weer in “open-loop” gereden wordt treed de lambdaregeling weer in werking.
Dus normaal gezien zou een vehoogde brandstofdruk wel degelijk een (minimaal) verschil maken. :D
31 mei 2015 om 12:11 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278844Geen idee hoeveel vermogen ik erbij heb gekregen, maar het koppel is aanzienlijk gestegen tussen 2000/3000RPM.
Ik heb niet echt de insteek om echt de bank ermee op te gaan, maar ik zal het eens polsen bij oud mentor van mijn voormalige school.
Ben nog een keer van plan om een 3.3Bar brandstofdrukregelaar ertussen te zetten en kijken wat hij dan doet.
En chippen zal weer op langer termijn zijn.30 mei 2015 om 08:13 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278841Zo ik kan jullie melden dat het spruitstuk klaar is!
En gemonteerd! :D
En die mooie grom…. ja die is aanwezig! king:
De luchtfilter wordt nog anders geplaatst, met een 90 graden bocht door het binnenscherm en dan tussen de rechtervoorwielkuip en bumper. Tis nu een hot air intake :hmmzJa zoon Titanium pin met 4 zelftappers inbus of torx(kan het niet zien wat het is) zit ook in mijn onderbeen van mijn knie tot aan mijn enkel…. gaat er dit jaar waarschijnlijk nog uit…
Hoi Tom,
Dit is toch wel errug sterk dat ik ook een c coupe aan het restaureren ben en ook motorcross deed…. deed ja….
ik heb in November ook mijn been gebroken…. weer zo een sterk verhaal. ik vind motorcross een mooie sport en ook om te doen des te meer… maar ik heb mijn les geleerd…. heb de Honda CR125 nog staan maar ik stap er niet meer op, zit niet te wachten op een dwarslesie… zal em wel verkopen dan kan ik dat geld ook weer steken in de Kadett :vertagVerder ook een goede aanpak van je coupe zo! van stralen ben je tenminste van alle roest en rotzooi af.
Keep up the good work! :D
10 mei 2015 om 21:14 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278840Zo Weer wat verder. En onverwachts de mogelijkheid gekregen om alles te passen maar mijn daily driver staat er wel stil op….
De koppakking vond het nodig om kapot te gaan….
Dus dan maar gelijk goed maken
Kleppen geslepen en ingeschuurd inlaatkanalen gladder gemaakt en bij de uitlaatkanalen de egr eruit gefreesd net zoals bij Marijn.
En als laatste de kop gevlakt en weer in mekaar gezet met nieuwe klepseals.
Geen foto’s van de kanalen maar het zal een stuk minder restrictie zijn!
Wel nog een paar foto’s van het uitlaatspruitstuk
Alles zit inmiddels weer in mekaar op het inlaatspruitstuk na.
Ook een 30mm langere multiriem bemachtigd zodat de dynamo verder naar achteren gekanteld kan worden.
Ik moet alleen nog een verlengde bovenste dynamosteun maken.Het gasklephuis past net, de stappenmotor valt precies tussen de 2 hoge gedeeltes van de dynamo in.
Gasklephuisverwarming ook afgedopt, who needs that?!wat nog gemaakt moet worden:
Brandstofrailaansluitingen
gasklepmechanisme
kabels tps en stappenmotor verlengen
spruitstuk aflassen
Dynamosteun maken
aanzuigbuis naar open sportluchtfilter
Gaskabel verlengenIk zoek eigenlijk nog steeds een vectra b v6 x25xe gaskabel.
Heb je er een liggen laat het aub even weten.12 april 2015 om 10:22 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278839Zo weer even de stand van zaken.
De collectorbuis is 71mm binnendiameter.
De primaire buizen zijn 39mm binnendiameter
Net als de Dbilas staan de primaire buizen asymmetrisch waarbij die van de 3e cilinder loodrecht staat.6 april 2015 om 12:07 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278837Ik heb vrijdag het spruitstuk binnengekregen en zaterdag uit elkaar geschroefd….
ik kon iets meer loshalen dan ik verwacht had :hmmzDus dan maar besloten om het complete spruitstuk zelf te maken.
Het bestaande spruitstuk is nog wel goed voor de maatvoering.
De flens te maken
flens klaar
Een referentiesteun/beugel gemaakt voor de injectorgaten
Flens gasklephuis afgetekend
De uiteindelijke bedoeling zal een stalen kopie zijn van de Dbilas flowtec… :vertag
27 maart 2015 om 14:53 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278836Chippen ga ik later bekijken. Eerst eens kijken of dit een aanzienlijk verschil maakt. Chippen kan altijd nog. Het spruitstuk arriveert maandag. Volgende week meer…..
26 maart 2015 om 18:52 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278834Zo ff met paint bezig geweest.
Misschien is het zo duidelijker uitgelegd.
26 maart 2015 om 12:06 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278831De bedoeling is dat het budget gebeurd. ik koop een extra spruitstuk voor 20 piek en dan kan ik fijn rond blijven rijden terwijl ik het spruitstuk maak :D .
Na het zagen dan kan ik de uiteindes rond maken dat ik er korte verbindingsslangen overheen kan zetten met slangklemmen. en dan zelf een collector maken van 4 naar 1 van staal voor de gasklep en dan een gasklephuisflens ook van staal maken en dan alles lassen.vervolgens alle nippels en aansluitingen overzetten.
De maat van de gasklephuisflens kan ik gewoon van mijn 2e spruitstuk overnemen :jerry
25 maart 2015 om 19:47 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278829Ik ben noodgedwongen om de EGR af te dichten (of gewoon het vacuumslangetje los wat simpeler is) omdat anders de uitlaatgas in de buitenlucht komt als ik het spruitstuk zo aanpas als ik wil.
De bedoeling is dat het spruitstuk gesplitst wordt en blijft.
als je het kanaaltje van de EGR volgt waar de overgang van de cilinderkop naar het spruitstuk gaat dan komt deze uit in het onderste gedeelte van het spruitstuk.
Bij de rode pijl komt die uit de kop en bij de rode stip komt deze uit.
Het enige dat ik wil gebruiken zijn de kanalen (blauwe strepen) en net voorbij de brandstofrail bevestiging doorzagen in de breedte, dus nog nieteens de gehele lengte van de kanalen. Deze zijn naar mijn weten rondom de kanalen dicht.
@marijnl1988 wrote:
Banjobout van een z20leh ( retour)
oliepomp van een z20let is al binnen
Oliepomp adapter voor toevoer van de olie nog bestellen.
Flens is in ontwerp ( word gesneden)
Intercooler word een universele ( welke nog niet bekend )
Injectoren van een z20leh/z20let ( welke is nog niet duidelijk )Ecu word opnieuw geprogrammeerd
Hier ken ik Gelukkig iemand voor dus scheelt me kosten.Uitlaat word opmaat gemaakt..met een diameter van 63
Oliepompadapter voor toevoer van de olie? Voor de turbo?
Als je dat bedoeld kan je ook onderstaande plug die in het hoofdoliekanaal zit eruit draaien en daar een slang/leiding aan maken.
Scheelt weer omslachtig werk. :thumb
Mooie flens, ziet er verder ook allemaal top uit wordt weer een frisse XEV :thumb Nu een dikke spaghetti met lange primaire buizen maken? :vertag
Ik heb er over gehoord en na even zoeken dit gevonden:
http://millersoilsireland.ie/evans-waterless-engine-coolants/
Wel een hoog kookpunt wat ik me goed kan voorstellen, maar meer vermogen?! :hmmz
24 maart 2015 om 18:34 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278826@marijnl1988: Thnx voor de info is nu geheel duidelijk! :thumb
@Haasje17: Ja dat zou zeker kunnen, maar ik zit gewoon te denken aan een simpele blinde plaat tussen de de EGR klep en de EGR klep pakking in een paar minuten heb je zo een plaatje gemaakt.en ik kies bewust voor dit X20XEV inlaatspruitstuk omdat de kanalen van alle 4 de cilinders even hoog liggen.
23 maart 2015 om 20:40 In reactie op: Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden.. #18278821Ik denk zolang de vacuum actuator maar aangesloten blijft aan de kabelboom dat er zich geen probleem voor zou kunnen doen.
Dus de EGR komt nergens via het inlaatspruitstuk?
Komt die dan uit in het inlaat kanaal van de cilinderkop als ik het goed begrijp?
Dus deze weg bewandelen de uitlaatgassen dan vanaf: uitlaatkanaal cilinderkop> cilinderkop> EGR klep> cilinderkop> inlaatkanaal cilinderkop?
Dat zou alleen maar gunstig zijn :DEn ja dit doe ik in principe voor een beetje vermogenwinst zal misschien iets minder koppel onderin hebben, en een mooier inductiegeluid, je weet wel die mooie roffel :wub
Ik vindt het een fantastisch geluid.
ik heb zo een idee dat het hierbij in de buurt komt:
https://www.youtube.com/watch?v=KH3G_BuMJmI” onclick=”window.open(this.href);return false;En van voren :wors
https://www.youtube.com/watch?v=1WuYUl5a1FE” onclick=”window.open(this.href);return false;Kan ook niet wachten tot de mijne “schreeuwt” :D
Een echte reden om voor ITB’s te kiezen wat mij betreft king:@2000 wrote:
Nog 2 vragen:
Is de apk te doen, co technisch gesproken?En als ik bovenstaand lees, hoe loopt ie als ie koud is? Ik kan het niet maken tegenover mijn buren om hem om kwart over 5 s’ochtend warm te laten lopen. Ik rij nu tot de derde versnelling g op de koppeling weg. Vind het al erg om te moeten wachten tot de garage deur dicht is.
Hallo Arnoud,
Gaaf dat je ook TB’s wilt! Ik wist niet dat je je Kadett dagelijks reed! :thumb
maar back ontopic
Ik heb een KMS MP25 en daar kan ik 2 verschillende mappings in laden zodat ik kan wisselen bijvoorbeeld met apk dat hij ietsje armer loopt dan de “vermogenmapping” dus mooi rond lambda 14.7.
En inderdaad wat al gezegd is, bij KMS wordt er ook met percentagecorrecties gewerkt voor de injectie bijvoorbeeld tot 50 graden koelvloeistoftemp. 120% verrijking tov bedrijfstemp. dus bijvoorbeeld 5ms inspuittijd wordt dan 6ms inspuittijd bij bepaalde gaskleppositie tov toerental.
Ik hoop je hiermee verdere aanvulling aan antwoorden gegeven te hebben.
Ik heb gisteren ook Depo koplampen met h7 xenon 8000k ingebouwd, ziet er veel beter uit :D
Alleen heb ik de koplampen vooraf toen ze nog droog waren rondom nog eens met 3M dunne (carrosserie) nadenkit dichtgemaakt want hoe ze afgekit waren toen ik ze kocht was bagger. :???: Ik ben tevreden met het resultaat :jerry , lichtbeeld is ook goed alleen nog een keer voor het afstelapparaat. :kewlpics
De kit is grijs, maar ik heb deze voor het fatsoen zwart geschilderd met spuitbuslak.
Maar de rubber valt er toch overheen dus je ziet er toch niks van.
@Boskje wrote:
Klepseals maken niks uit met een vacuüm test . De test word gedaan aan de onderkant van de kop.
Ik heb deze test gedaan aan de in- en uitlaat kanalen en niet in de verbrandingsruimte, dan hebben de klepseals wel effect, hoewel de test in de verbrandingskamer wel mogelijk is. Alleen moet je dan de inlaat of uitlaatkleppen er ook in doen en dan doe je een lektest van de complete cilinder in de verbrandingskamer. ik vind persoonlijk aan de kanalen makkelijker omdat het vacuum de kleppen dan ook omhoogtrekt.
Het is wel het beste om de klepzittingen ook te frezen. Een afdichtrand vanaf 2 a 3mm op de kleppen is voldoende. (afdichting alleen op de 45 graden hoek)
Zorg dat je ziet dat de klepzitting bij het inschuren rondom aftekent. (min. 2 a 3mm) ik raad aan om met vacuum te testen om een goede afdichtng te garanderen.
Ik heb wel mijn klepzittingen laten frezen, omdat ik niet genoeg vacuum kreeg bij het testen van de afdichting. Dit werkt uitermate goed! (Zonder klepseals 0.7-0.8 vacuum is goed)
succes! ;)
Ik heb dit ook gedaan bij mijn motor. (C20XE)
Dit had ik gedaan omdat bij het inschuren mijn uitlaatkleppen aan het buitenste randje raakte maar toch een afsluitvlak van 3 a 4 mm had. dus om hem wat meer “flow” te geven had ik een tweede hoek geslepen.
afsluitvlak 45 graden
tweede hoek 30gradenhier onderstaand een foto in vergelijking met origineel. (links is origineel)
Wat t zou kosten? Ik denk niet meer dan 50 euro als je de kleppen los aanlevert.
Succes! ;)Van Kronenburg Autosport in Geldrop kunnen die zuigers volges mij ook leveren. ARP bouten weet ik zeker dat ze die kunnen leveren.
Succes! -
AuteurBerichten