Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden..

Forumindex Forums Techniek Ecotec Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden..

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 44)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271168
    Wesley_Rallykadett
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 February 2012

      Ik zat zo eens te kijken naar het inlaatsysteem van mijn Astra G X20XEV met het vis systeem. (Variable Intake System)

      Als ik voorbij de 3700 toeren kom voel ik in een keer een dip in het motorkoppel wanneer er van het lange naar het korte inlaattraject geschakeld wordt door de ECU.
      nog even een afbeelding om op te helderen:

      Dus ik dacht ik zoek even op internet en dan zie ik zo een mooi veels te duur €1100,-+ :shock: inlaatspruitstuk van Dbilas voorbijkomen:

      Na wat zoeken hoe het spruitstuk gedemonteerd eruit ziet, zie ik mogelijkheden om het inlaattraject aanzienlijk te verkorten en de luchtstroming te verbeteren door het spruitstuk in principe te verzagen/ frezen/vijlen zodat er 4 slangen op kunnen en dan zelf de collector naar de gasklep te vervaardigen van staal en dan MIG lassen en netjes afwerken. (heb geen mogelijkheid voor TIG lassen helaas)
      Dus ik bedoel hier doorzagen(wel de monagepunten van de brandstofrail behouden):

      De hele insteek is dat dit voor een dagelijkse auto is en gewoon een budget project is. Zat zelf te denken extra spruitstuk aanschaffen en aanpassen (dan kan ik tenminste rond blijven tuffen).

      Denken jullie dat dit enigzins mogelijk is?
      Waar komt de EGR uit?
      Ik weet dat de gasklep een robuust geheel is met de stappenmotor, gasklepbediening enzo, en lastig te plaatsen is maar bij een Dbilas past het wel dus dat zou mogelijk moeten zijn toch?


      2 bevestigingen van de dynamo vallen weg, bij Dbilas zitten er ook geen op, gaat dit goed met alleen boven en onder bevestiging?

      -Langere gaskabel
      -Gaskabelsteun aanpassen/zelf maken
      -Gasklephuisverwarmingslangen verlengen/inkorten of gewoon compleet afdoppen?
      -TPS sensor en stappenmotor kabels verlengen
      -nippels en vacuumaansluitingen overzetten

      zie ik nog iets over het hoofd? :hmmz

      Graag jullie reacties :D

      #18278816
      red-bull
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Kan je dat vacuum systeem zomaar loskoppelen dan , zonder dan je ecu begint te klagen??

        #18278817
        marijnl1988
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 January 2012

          Egr komt uit in de cilinderkop

          #18278818
          midnight black
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2011

            Wat wil je bereiken met de kortere inlaten?

            #18278819
            marijnl1988
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Ik denk dat hij sneller de lucht in zijn motor wilt krijgen ( korte afstand zonder en omweg )
              dus vermogen behalen…
              om het even krom te type en kort :jerry

              #18278820
              midnight black
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2011

                Dat werkt goed bij hoge toerentallen, maar niet bij lage, het is niet voor niets dat ze zo een spruitstuk met “omweg” en korte weg maken.

                #18278821
                Wesley_Rallykadett
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 February 2012

                  Ik denk zolang de vacuum actuator maar aangesloten blijft aan de kabelboom dat er zich geen probleem voor zou kunnen doen.

                  Dus de EGR komt nergens via het inlaatspruitstuk?
                  Komt die dan uit in het inlaat kanaal van de cilinderkop als ik het goed begrijp?
                  Dus deze weg bewandelen de uitlaatgassen dan vanaf: uitlaatkanaal cilinderkop> cilinderkop> EGR klep> cilinderkop> inlaatkanaal cilinderkop?
                  Dat zou alleen maar gunstig zijn :D

                  En ja dit doe ik in principe voor een beetje vermogenwinst zal misschien iets minder koppel onderin hebben, en een mooier inductiegeluid, je weet wel die mooie roffel :wub

                  #18278822
                  marijnl1988
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 January 2012

                    @Wesley_Rallykadett wrote:

                    Ik denk zolang de vacuum actuator maar aangesloten blijft aan de kabelboom dat er zich geen probleem voor zou kunnen doen.

                    Dus de EGR komt nergens via het inlaatspruitstuk?
                    Komt die dan uit in het inlaat kanaal van de cilinderkop als ik het goed begrijp?
                    Dus deze weg bewandelen de uitlaatgassen dan vanaf: uitlaatkanaal cilinderkop> cilinderkop> EGR klep> cilinderkop> inlaatkanaal cilinderkop?
                    Dat zou alleen maar gunstig zijn :D

                    En ja dit doe ik in principe voor een beetje vermogenwinst zal misschien iets minder koppel onderin hebben, en een mooier inductiegeluid, je weet wel die mooie roffel :wub

                    Ik zal je straks even enkele foto’s doen…
                    ( wat ik precies weet )

                    #18278823
                    marijnl1988
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 January 2012

                      egr ( Uitlaatgasrecirculatie )
                      dat wil dus zeggen je gaat het nog een keer verbanden

                      bovenste is met egr ( ziet uitlaat gaten )
                      onderste wat ik nu zelf heb is zonder egr ( zie weg gefreesde gaten )
                      gaten gaan via kanalen in je uitlaat door naar de egr klep
                      ( zie foto 2 ) nummer 1 daar komt het op uit

                      hij komt uit op aan de zijkant van je cilinderkop
                      hier zit je tunnel aan vast ( egr tunnel )
                      (zie foto 4)

                      boven op je egr tunnel zit je egr klep
                      je egr klep heeft stroom ( 12v ) nodig en vacuüm
                      vacuüm slang ( nummer 3 ) gaat naar je inlaat
                      ( zie foto 6)

                      nummer 3 gaat naar je inlaat ( zie foto 7 )

                      dan gaan we terug naar je egr tunnel
                      nummer 1 links van foto 8
                      gaat naar de achterkant van bevestiging van inlaat ( zie foto 9 )

                      zie hier foto ( 10 ) de tunnel bij je bevestiging van je inlaat

                      deze gaat weer door naar je inlaat
                      zie foto 11

                      misschien allemaal beetje omslachtig
                      in je inlaat zal hij het nog eens een keer mengen met verse brandstof
                      maar hoop dat je het snapt en wat aan hebt :afro :jerry :jerry :jerry

                      #18278824
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Wil je van je egr af zonder veel aanpassingen bobine steun monteren (EGR kanalen) van een c18xe.

                        EDIT hoef je niks te frezen zijn de kanalen gewoon dicht.

                        #18278825
                        marijnl1988
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 January 2012

                          Frezen is bedoeld voor betere flowing :thumb

                          #18278826
                          Wesley_Rallykadett
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 February 2012

                            @marijnl1988: Thnx voor de info is nu geheel duidelijk! :thumb


                            @Haasje17
                            : Ja dat zou zeker kunnen, maar ik zit gewoon te denken aan een simpele blinde plaat tussen de de EGR klep en de EGR klep pakking in een paar minuten heb je zo een plaatje gemaakt.

                            en ik kies bewust voor dit X20XEV inlaatspruitstuk omdat de kanalen van alle 4 de cilinders even hoog liggen.

                            #18278827
                            akonings
                              Lid sinds:
                              9 November 2004

                              Wesley,

                              De EGR, bij de X20XEV in mijn vrouw haar stationwagon, daarvan heb ik de vacuüm stuurslang ( die aan het spruitstuk zit ) losgekoppeld en afgedicht. Gaat zonder problemen, maar het losse slangetje wel een beetje vastbinden; als ‘ie loskomt van het spruitstuk heb je een lekje en gaat de ECU in de fout en in noodloop lopen..
                              Wij rijden al zowat 3 jaar met afgekoppelde EGR en nooit problemen. Ik heb dus alles gewoon laten zitten en de vacuum slang losgekoppeld en afgedopt. Samen met een 3.3 bar brandstofdrukregelaar trekt het ding gewoon lekker hard vanaf ongeveer 2500 toeren. Let wel, wij hebben onze Astra G station gewoon als suffe boodschappenauto, hebben er geen sport ambities mee, maar met een afgekoppelde egr kun je prima leven, als je het systeem in takt laat, en de vacuüm niet aansluit zal ‘ie gewoon dicht staan.

                              Hoop dat je dr wat mee kunt. grt Arian.

                              #18278828
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Afgedopte egr bij x20xev is eigenlijk nergens voor nodig, werkt namelijk ook altijd gewoon prima.

                                #18278829
                                Wesley_Rallykadett
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 February 2012

                                  Ik ben noodgedwongen om de EGR af te dichten (of gewoon het vacuumslangetje los wat simpeler is) omdat anders de uitlaatgas in de buitenlucht komt als ik het spruitstuk zo aanpas als ik wil.

                                  De bedoeling is dat het spruitstuk gesplitst wordt en blijft.
                                  als je het kanaaltje van de EGR volgt waar de overgang van de cilinderkop naar het spruitstuk gaat dan komt deze uit in het onderste gedeelte van het spruitstuk.
                                  Bij de rode pijl komt die uit de kop en bij de rode stip komt deze uit.

                                  Het enige dat ik wil gebruiken zijn de kanalen (blauwe strepen) en net voorbij de brandstofrail bevestiging doorzagen in de breedte, dus nog nieteens de gehele lengte van de kanalen. Deze zijn naar mijn weten rondom de kanalen dicht.

                                  #18278830
                                  akonings
                                    Lid sinds:
                                    9 November 2004

                                    Is dit niks voor je ?
                                    http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-ecotec-x20xev/fuel-injection/qed-inlet-manifold-suitable-for-214135-or-dcoe-carbs

                                    Kost ff 100 pond maar dan heb je wel een basis.

                                    Dat originele spruitstuk is gemaakt van één of ander zacht poep-spul, wel gietwerk maar super zacht materiaal. (Lijkt aluminium ? ? ) Als je ‘m open zaagt dan moet je toch weer iets erop zien te maken om je home-built collector te verbinden… En zorgen dat het verbonden blijft.

                                    Verstandig om niet je huidige spruitstuk te gaan verzagen bij je daily driver .. ;)

                                    Heeft er iemand trouwens ervaring met die ‘reprofiled’ nokkenassen van QED ?? Benieuwd ….

                                    #18278831
                                    Wesley_Rallykadett
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 February 2012

                                      De bedoeling is dat het budget gebeurd. ik koop een extra spruitstuk voor 20 piek en dan kan ik fijn rond blijven rijden terwijl ik het spruitstuk maak :D .
                                      Na het zagen dan kan ik de uiteindes rond maken dat ik er korte verbindingsslangen overheen kan zetten met slangklemmen. en dan zelf een collector maken van 4 naar 1 van staal voor de gasklep en dan een gasklephuisflens ook van staal maken en dan alles lassen.

                                      vervolgens alle nippels en aansluitingen overzetten.

                                      De maat van de gasklephuisflens kan ik gewoon van mijn 2e spruitstuk overnemen :jerry

                                      #18278832
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Koop een C18XE spruitstuk heb je geen egr en geen inlaat lengte meuk, en monteer die heb je ook al winst.
                                        Of een eerste generatie x20xev spruitstuk, maar die heeft wel egr.

                                        #18278833
                                        marijnl1988
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 January 2012

                                          maar hoe wil je hem inkorten dan ???
                                          aangezien je met de startmotor zit
                                          ( die zit dan namelijk in de weg )
                                          mijn inlaat zit nog niet vast maar je hebt hooguit 1cm speling

                                          #18278834
                                          Wesley_Rallykadett
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 February 2012

                                            Zo ff met paint bezig geweest.

                                            Misschien is het zo duidelijker uitgelegd.

                                            #18278835
                                            Corsa_GSi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Ik neem aan dat je na het plaatsen van jouw fabrikaat wel je auto gaat laten chippen?

                                              Bij een Dbilas Flowtec zit namelijk een software aanpassing bij!

                                              #18278836
                                              Wesley_Rallykadett
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 February 2012

                                                Chippen ga ik later bekijken. Eerst eens kijken of dit een aanzienlijk verschil maakt. Chippen kan altijd nog. Het spruitstuk arriveert maandag. Volgende week meer…..

                                                #18278837
                                                Wesley_Rallykadett
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 February 2012

                                                  Ik heb vrijdag het spruitstuk binnengekregen en zaterdag uit elkaar geschroefd….
                                                  ik kon iets meer loshalen dan ik verwacht had :hmmz

                                                  Dus dan maar besloten om het complete spruitstuk zelf te maken.
                                                  Het bestaande spruitstuk is nog wel goed voor de maatvoering.

                                                  De flens te maken

                                                  flens klaar

                                                  Een referentiesteun/beugel gemaakt voor de injectorgaten

                                                  Flens gasklephuis afgetekend

                                                  De uiteindelijke bedoeling zal een stalen kopie zijn van de Dbilas flowtec… :vertag

                                                  #18278838
                                                  Haasje17
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2009

                                                    Je had beter een C18XE of een Oud type X20XEV inlaat kunne pakken om dan aan te passen die kan niet uit elkaar maar dat zijn wel gewoon 4 buizen als ware.

                                                    #18278839
                                                    Wesley_Rallykadett
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 February 2012

                                                      Zo weer even de stand van zaken.




                                                      De collectorbuis is 71mm binnendiameter.
                                                      De primaire buizen zijn 39mm binnendiameter
                                                      Net als de Dbilas staan de primaire buizen asymmetrisch waarbij die van de 3e cilinder loodrecht staat.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 44)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.