c20xe met throttle bodies, div. vragen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) c20xe met throttle bodies, div. vragen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270840
    2000
    Moderator
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Ik wil over een paar maanden toch maar een andere c20xe kopen.
      Deze moet zijn getuned en zijn uitgerust met tb’s. Ik ga een compleet blok zoeken zonder dat ik dan nog het één en ander moet veranderen. Tevens blijft het een straatauto, en 200pk vind ik zat. Ik heb hierover enkele vragen.

      -Ik wil zo scherp mogelijke nokkenassen erin, maar wel met hydraulische stoters….tot hoever kan je dan gaan? En wat eigenlijk nog veel belangrijker is: de kadett is en blijft mijn daily, is er met vrij scherpe nokkenassen nog wel te rijden met lage toeren? Ik heb al eens een (nokkenas) miskoop gehad en ik wil gewoon met lage toeren kunnen rijden zonder bokken o.i.d.

      -Wat is een knappe ecu….Las ergens dat KMS niet echt fijn regelbaar is (Min. stappen van 250 toeren?) Zijn zulke “grote” stappen zowiezo een probleem voor mijn gebruiksdoel? (straatauto, 1 á 2 keer per jaar naar het circuit)
      DTA, wel fijn regelbaar, maar bij de iets oudere ecu’s geen klopsensor mogelijk…..klopsensor is in mijn beleving een must!

      -Hoe wordt het stationaire toerental geregeld…met een schroef?

      -Is een mapsensor noodzakelijk? Zo ja, waarom?

      – Ik wil 4 kelken zien, met losse filters erop. Dat kan, maar waarom kiezen een heleboel dan voor een kast erom heen, voor een lmm? En wat is dan het voordeel?
      Stel: geen kast, hoe meet ie dan het luchtverbruik, door de gaskleppositie sensor?

      – Hoe gaat de ecu om met koud-warm weer?

      – Er van uitgaande dat het gehele blok is aangepakt, hoeveel toeren kan ik dan veilig maken?

      – Zijn throttle bodies altijd geschikt voor een (eventuele) turbo ombouw?

      -Dis ontsteking bij alle merken mogelijk? Heb geen ruimte voor rotor ontsteking.

      – Zijn alle ecu’s geschikt voor sequentieel injecteren?

      Hoop vragen, maar wil niet over één nacht ijs gaan. Wordt een dure aanschaf, en wil het meteen naar mijn zin hebben!

      #18276300
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Dat zijn inderdaad een hoop vragen :)

        – Hele scherpe nokkenassen en mooi stationair is nooit een eigenschap die samen gaat.
        Bij de 1.6 16v (is ook al een 1.8 geweest) van axel hebben we nu 280graden + op hydraulische stoters. Dit is wel goed te doen, ook in het dagelijkse verkeer. Bijvoorbeeld een 274 graden as van catcams zal wat rustiger lopen. Wel ff versterkte veren erin.

        – ECU is echt een kwestie waar je jezelf prettig bij voelt. Je kunt kiezen voor DTA, VEMS, KMS, MS.. Dat zijn de meest bekende merken in NL.
        Zelf rij ik met DTA, bevalt me goed.. Anderen gaan voor VEMS.. En weer een ander KMS.. Ga ook eens kijken door wie je hem wil laten afstellen. Een tuner heeft vaak ook een voorkeur.. De oudere DTA’s zou ik laten liggen, beginnen met minimaal een S40 pro. De rest is echt al heel oud..
        Een klopsensor is niet direct een must.. Een juiste basis map zorgt ervoor dat de motor ook heel blijft.. Anders zou je namelijk in mijn ogen een knock-sensor per cilinder moeten plaatsen.. Maar dat is persoonlijk.. Ik rij ook zonder..

        – stationair is idd stelschroef werk, met een airbox zou je een lfr kunnen monteren

        – Map sensor is voor boost, een maf sensor zou idd een compensatie map kunnen bepalen.
        Is wel lekker voor de fijne afstelling, maar overleg ook dat weer met diegene die um afstelt.

        – een LMM is niet noodzakelijk.
        Ook met airbox zou ik deze laten vervallen met een vrijprogrammeerbaar systeem. Is alleen maar een restrictie.
        Inkomende lucht wordt niet gemeten, je mengsel wel dmv een Wide-Lambda sonde.. Tijdens het afstellen meet je de lambda en co waardes.
        Daar bouw je een map op..

        – Koud-warm heb je compensatie mappen voor, oa op koelwatertemp en luchtinlaattemp.
        Daarmee kun je dus zoals de naam het al zegt composeren in de basis afstelling

        Veilig maken zou ik zeggen tussen de 7400-7800 afhankelijk van welke lagers je gebruikt en kwaliteit van andere materialen.
        Een max is in mijn ogen met hydraulische stoters 8200, daarboven krijg je dat de stoters het niet bij benen.

        – TB’s icm een airbox zou je kunnen gebruiken voor een turbo setup.
        Maar ik zou echt een keuze maken van te voren, want het biedt bij de meeste turbo setups geen directe toegevoegde waarde.
        Een getunde NA motor is in mijn ogen niet direct om te bouwen naar turbo.. Bepaal van te voren wat je wilt.

        – DIS ontsteking is met de meest vrij programmeerbare systemen geen enkel probleem.
        Tip, neem de ontsteking van een x16xe met de bougiekabels van een x16xe.. Werkt naar behoren zelf met 1.3bar boost ;)

        Waarom wil je sequentieel injectoren.. Ik zou het niet meteen als must zien.
        Ja het is iets milieu bewuster.. de duurdere systemen kunnen het wel..

        #18276301
        rabbitopc
          Lid sinds:
          31 July 2008

          ik drift met een opel manta, 185 pk (op de krukas) c20xe

          – 45 mm gasklephuizen met pipercross filter en backplate
          – licht vliegwiel
          – universele brandstofdrukregelaar 3,5 bar
          – en een adaptronic motor management systeem http://www.adaptronic.nl heel uitgebreid en heel veel opties !

          ik rij met originele nokkenassen en heb miss. maar 185 pk maar al wel bijna maximaal koppel bij 3400 toeren tot 6300 .

          een scherpe nokkenas en goed stationair lopen gaan niet samen volgens mij !

          mijn mm systeem werkt met maar een paar sensoren.

          – krukas sensor
          – motor temp sensor
          – inlaatlucht temp. sensor
          – wide band lambda sensor
          – gasklep positie sensor
          – klop sensor
          – map sensor zit in de ecu verwerkt.

          ik heb er ook een andere bobine bij die met wasted spark werkt.

          stationair toerental regel je met een stelschroef op de gasklephuizen.

          het nadeel is dat hij koud wel ff een paar minuten warm moet lopen voordat je fatsoenlijk gas kan geven maar starten doet ie altijd super !

          #18276302
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
            Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
            :thumbup

            #18276303
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

              @corsaboy wrote:

              Dat zijn inderdaad een hoop vragen :)

              – Hele scherpe nokkenassen en mooi stationair is nooit een eigenschap die samen gaat.
              Bij de 1.6 16v (is ook al een 1.8 geweest) van axel hebben we nu 280graden + op hydraulische stoters. Dit is wel goed te doen, ook in het dagelijkse verkeer. Bijvoorbeeld een 274 graden as van catcams zal wat rustiger lopen. Wel ff versterkte veren erin.
              Stationair maakt me niet uit, vind het juist mooi als ie onregelmatig stationair loopt :D Wat wel een must is, is dat ik er gewoon rustig mee moet kunnen rijden. Kom nu in de bebouwde kom eigenlijk nooit boven de 3000 toeren, en wil dat graag behouden

              – ECU is echt een kwestie waar je jezelf prettig bij voelt. Je kunt kiezen voor DTA, VEMS, KMS, MS.. Dat zijn de meest bekende merken in NL.
              Zelf rij ik met DTA, bevalt me goed.. Anderen gaan voor VEMS.. En weer een ander KMS.. Ga ook eens kijken door wie je hem wil laten afstellen. Een tuner heeft vaak ook een voorkeur.. De oudere DTA’s zou ik laten liggen, beginnen met minimaal een S40 pro. De rest is echt al heel oud..
              Een klopsensor is niet direct een must.. Een juiste basis map zorgt ervoor dat de motor ook heel blijft.. Anders zou je namelijk in mijn ogen een knock-sensor per cilinder moeten plaatsen.. Maar dat is persoonlijk.. Ik rij ook zonder..
              Hij zal uiteindelijk naar hurricane gaan, en die weten met het meeste wel raad denk ik. De reden van de klopsensor is inderdaad voor mij een extra veiligheid, misschien wel overdreven?

              – stationair is idd stelschroef werk, met een airbox zou je een lfr kunnen monteren
              Kast vind ik afschuwelijk, dus dat is mooi!

              – Map sensor is voor boost, een maf sensor zou idd een compensatie map kunnen bepalen.
              Is wel lekker voor de fijne afstelling, maar overleg ook dat weer met diegene die um afstelt.
              Compensatie ten opzichte van wat? En waar komt ie dan, in het spruitstuk?

              – een LMM is niet noodzakelijk.
              Ook met airbox zou ik deze laten vervallen met een vrijprogrammeerbaar systeem. Is alleen maar een restrictie.
              Inkomende lucht wordt niet gemeten, je mengsel wel dmv een Wide-Lambda sonde.. Tijdens het afstellen meet je de lambda en co waardes.
              Daar bouw je een map op..

              – Koud-warm heb je compensatie mappen voor, oa op koelwatertemp en luchtinlaattemp.
              Daarmee kun je dus zoals de naam het al zegt composeren in de basis afstelling
              Koelwater: logisch, maar waar meet je de inlaatlucht zonder airbox?

              Veilig maken zou ik zeggen tussen de 7400-7800 afhankelijk van welke lagers je gebruikt en kwaliteit van andere materialen.
              Een max is in mijn ogen met hydraulische stoters 8200, daarboven krijg je dat de stoters het niet bij benen.
              8200 toeren is méér dan zat :D Tot nu toe 2x in de toerenbegrenzing gegaan, kom nooit zo hoog. Trek ‘m alleen door op de snelweg, en zal in de toekomst wat verder kunnen……. (dat geluid, mooier wordt het niet!)

              – TB’s icm een airbox zou je kunnen gebruiken voor een turbo setup.
              Maar ik zou echt een keuze maken van te voren, want het biedt bij de meeste turbo setups geen directe toegevoegde waarde.
              Een getunde NA motor is in mijn ogen niet direct om te bouwen naar turbo.. Bepaal van te voren wat je wilt.
              Turbo heeft ook niet de voorkeur, vind het geluid van de tb’s zo mooi…..fuck het turbo vermogen. Maaaar, vermogen went erg snel :???:

              – DIS ontsteking is met de meest vrij programmeerbare systemen geen enkel probleem.
              Tip, neem de ontsteking van een x16xe met de bougiekabels van een x16xe.. Werkt naar behoren zelf met 1.3bar boost ;)
              Wist niet eens dat een knappe vonk ook afhankelijk is van de druk :shock:

              Waarom wil je sequentieel injectoren.. Ik zou het niet meteen als must zien.
              Ja het is iets milieu bewuster.. de duurdere systemen kunnen het wel..

              Uh, omdat een c20xe dat al standaard heeft…. dat zal een reden hebben? En benzine tegen een dichte klep aanspuiten lijkt me erg onlogisch? (en ja, dit werkt al heel lang goed bij diverse merken)

              #18276304
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                @Fearless wrote:

                Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
                Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
                :thumbup

                Klopt, vind ik zelfs mooier…. maar je kan er behalve op een c20xe helemaal niks meer mee.

                #18276305
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  @rabbitopc wrote:

                  ik drift met een opel manta, 185 pk (op de krukas) c20xe

                  – 45 mm gasklephuizen met pipercross filter en backplate
                  – licht vliegwiel
                  – universele brandstofdrukregelaar 3,5 bar
                  – en een adaptronic motor management systeem http://www.adaptronic.nl heel uitgebreid en heel veel opties !

                  ik rij met originele nokkenassen en heb miss. maar 185 pk maar al wel bijna maximaal koppel bij 3400 toeren tot 6300 .

                  een scherpe nokkenas en goed stationair lopen gaan niet samen volgens mij !

                  mijn mm systeem werkt met maar een paar sensoren.

                  – krukas sensor
                  – motor temp sensor
                  – inlaatlucht temp. sensor
                  – wide band lambda sensor
                  – gasklep positie sensor
                  – klop sensor
                  – map sensor zit in de ecu verwerkt.

                  ik heb er ook een andere bobine bij die met wasted spark werkt.

                  stationair toerental regel je met een stelschroef op de gasklephuizen.

                  het nadeel is dat hij koud wel ff een paar minuten warm moet lopen voordat je fatsoenlijk gas kan geven maar starten doet ie altijd super !

                  I.i.g. bedankt voor de info :thumbup

                  #18276306
                  2000
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Overigens, mijn plan is om alles compleet te kopen, dwz van een gestrand project of zo. Als ik zelf een knappe c20xe wil bouwen met tb’s en een knappe ecu dan gaat mijn budget 2x over de kop. En ik heb best wel wat uit te geven.

                    #18276307
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      @2000 wrote:

                      @Fearless wrote:

                      Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
                      Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
                      :thumbup

                      Klopt, vind ik zelfs mooier…. maar je kan er behalve op een c20xe helemaal niks meer mee.

                      Dat is waar. Je kunt ze niet op een ander blok plaatsen. Dan zijn losse spruitstukken weer beter

                      #18276308
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Ik durf het niet aan…een gebruikte ecu. Voor het zelfde geld heeft de oude eigenaar een foutje gemaakt en iets op de printplaat opgeblazen.

                        Ik spaar door voor een nieuwe. Word zeer waarschijnlijk een vems

                        #18276309
                        2000
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @Fearless wrote:

                          Ik durf het niet aan…een gebruikte ecu. Voor het zelfde geld heeft de oude eigenaar een foutje gemaakt en iets op de printplaat opgeblazen.

                          Ik spaar door voor een nieuwe. Word zeer waarschijnlijk een vems

                          Waarom vems?

                          #18276310
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            De prijs voornamelijk. En dp is een uurtje rijden…

                            #18276311
                            rabbitopc
                              Lid sinds:
                              31 July 2008

                              een map sensor zit met een slang gekoppeld op je vacuum aansluiting van de tb’s

                              inlaat lucht temp. meter kun je in je airbox / backplate maken , maar raden ze af omdat door het schudden van de motor de sens. kapot kan gaan.
                              je kunt hem gewoon in de motor ruimte vlakbij je luchtfilters maken in en steuntje.

                              #18276312
                              corsaboy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                een knappe dta durf ik wel tweede hands te kopen.
                                Een systeem welke je zelf moet solderen niet.


                                @2000
                                , met de 1.3bar boost bedoelde ik, dat de dis ontsteking van een x16xe krachtig genoeg is om mijn kompresor motor aan het vonken te houden

                                #18276313
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Nog 2 vragen:
                                  Is de apk te doen, co technisch gesproken?

                                  En als ik bovenstaand lees, hoe loopt ie als ie koud is? Ik kan het niet maken tegenover mijn buren om hem om kwart over 5 s’ochtend warm te laten lopen. Ik rij nu tot de derde versnelling g op de koppeling weg. Vind het al erg om te moeten wachten tot de garage deur dicht is.

                                  #18276314
                                  rabbitopc
                                    Lid sinds:
                                    31 July 2008

                                    tja je kunt niet alles hebben.

                                    zorgen voor een stille uitlaat ?

                                    #18276315
                                    Fearless
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2005

                                      Vind ik ook. Vooral met Carbs/Throttlebodies moet het geluid van voren komen.
                                      Dat geluid is geweldig vooral als de motor moet werken.
                                      Daar kan geen turbo tegen op hoor :D

                                      #18276316
                                      2000
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Andere uitlaat……er zit een rvs groep A onder……ik moet er niet aan denken :shock:

                                        #18276317
                                        Wesley_Rallykadett
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 February 2012

                                          @2000 wrote:

                                          Nog 2 vragen:
                                          Is de apk te doen, co technisch gesproken?

                                          En als ik bovenstaand lees, hoe loopt ie als ie koud is? Ik kan het niet maken tegenover mijn buren om hem om kwart over 5 s’ochtend warm te laten lopen. Ik rij nu tot de derde versnelling g op de koppeling weg. Vind het al erg om te moeten wachten tot de garage deur dicht is.

                                          Hallo Arnoud,

                                          Gaaf dat je ook TB’s wilt! Ik wist niet dat je je Kadett dagelijks reed! :thumb

                                          maar back ontopic

                                          Ik heb een KMS MP25 en daar kan ik 2 verschillende mappings in laden zodat ik kan wisselen bijvoorbeeld met apk dat hij ietsje armer loopt dan de “vermogenmapping” dus mooi rond lambda 14.7.

                                          En inderdaad wat al gezegd is, bij KMS wordt er ook met percentagecorrecties gewerkt voor de injectie bijvoorbeeld tot 50 graden koelvloeistoftemp. 120% verrijking tov bedrijfstemp. dus bijvoorbeeld 5ms inspuittijd wordt dan 6ms inspuittijd bij bepaalde gaskleppositie tov toerental.

                                          Ik hoop je hiermee verdere aanvulling aan antwoorden gegeven te hebben.

                                          #18276318
                                          2000
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Yep, 8000 km per jaar :thumbup
                                            Thanks voor de info……nog steeds op zoek.
                                            Zal nog wel even duren eer ik iets (betaalbaars) gevonden heb.

                                            #18276319
                                            marijnl1988
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 January 2012

                                              betaalbaar zou het niet echt worden allemaal ;)

                                              geluid is wel erg vet :afro

                                              #18276320
                                              KRSA2000
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 February 2009

                                                https://youtu.be/3i1eY2BQvhY” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                Geluid is idd vet ;)

                                                Staat ook al een tijdje bij mij op het lijstje…

                                                #18276321
                                                2000
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Zat meer aan dit geluid te denken :D
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=CEcXMNw2YnA” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  #18276322
                                                  Fearless
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 January 2005

                                                    Dat…EN die versnellingsbak.
                                                    Porno

                                                    #18276323
                                                    Wesley_Rallykadett
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 February 2012

                                                      Ik vindt het een fantastisch geluid.

                                                      ik heb zo een idee dat het hierbij in de buurt komt:
                                                      https://www.youtube.com/watch?v=KH3G_BuMJmI” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                      En van voren :wors
                                                      https://www.youtube.com/watch?v=1WuYUl5a1FE” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                      Kan ook niet wachten tot de mijne “schreeuwt” :D
                                                      Een echte reden om voor ITB’s te kiezen wat mij betreft king:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.