Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Laat ik even een paar ophelderingen geven:
De gain is niet een volume knop, doordat radio’s geen gelijke lijn uitgang hebben kan je met een gain je versterker optimaal afstellen. In theorie maakt het niet uit welke versterker je op een subwoofer zet, als je het goed afstelt gaat het nooit stuk.
Een versterker die 600 watt rms levert, levert dit vermogen enkel op een zuivere sinus op 14,4 volt. En dan nog levert die dit vermogen alleen maar onder de perfecte omstandigheden, kortom krijg je gewoonweg minder vermogen in een auto. Een subwoofer kan vaak wel iets meer aan dan opgegeven is.
Ik zou zelf voor voor ongeveer 1,5 keer het vermogen van je sub gaan. Je hebt dan voldoende vermogen, veel controle over je sub en niet snel kans op vervorming. Als je er echt de max uit wil halen kan je er nog veel meer vermogen op zetten, echter moet je wel weten hoe je dit moet afstellen en zul je flink moeten gaan experimenteren met kisten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de versterker en sub die je nu hebt? Ik vind 138 db met 125 watt rms wel erg veel, is dit gemeten op een thermlab die gebruikt wordt bij db drags?
Als het een beetje redelijk weer is kom ik misschien ook nog wel even kijken. Kan alleen helaas niet met mijn opel komen dus hoop niet dat jullie het erg vinden als ik mijn renault ergens in het hoekje verstop.
In goede staat zou ik er niet meer dan 1500 tot 1800 euro voor over hebben, in echte top staat misschien wat meer. Van de 1.2 zijn er behoorlijk wat van, onderdelen zijn makkelijk te krijgen en hebben ook weinig waarde. Als het een 1600 zou zijn zou voor mij de waarde al flink omhoog gaan.
Of de radio een goede keuze is kan je alleen zelf bepalen. Als jij de bediening goed vind, het uiterlijk mooi vind en de radio alle opties heeft die jij denkt nodig te hebben is dit een goede keuze voor jou. Het is in elk geval geen slecht toestel.
Ik geloof niet dat een project af kan zijn. Zelf op mijn 14e begonnen met een vespa brommertje, het ding liep altijd, toch was ik er elke week mee aan het sleutelen omdat ik vond dat iets anders beter kon of anders moest. Daarna nog diverse puchjes, thomos etc gehad waarna ik een scooter kocht. Ook hier aan veel verbouwd, deels motorisch, deels optisch omdat ik iets wou wat een ander niet heeft. Toen ik 18 werd een auto gekocht(durf het hier bijna niet neer te zetten, een renault 19). Alleen optisch veel aan verbouwd. Door een ongeluk is de 19 total loss gegaan waarna ik een 19 16v terug gekocht heb en ben ondertussen 3 jaar bezig met mijn c kadett. Als ik geen zin heb gaat die aan de kant en ga ik even met de renault bezig of met mijn crossmotor.
Geen van alle projecten heb ik ooit af kunnen noemen, had altijd wel iets wat net weer anders moest. Wil gewoon iets unieks hebben waarvan ik zeker weet dat ik er geen 2e van tegen kom.
Je kan ook een fm zender kopen. Je kunt daar een usb stick in doen, die maakt van je usb een fm signaal en die kan je dan met de radio weer ontvangen.
Een car pc kan je vrij snel laten opstarten(binnen 10 sec) voor een laptop geld hetzelfde. Geripte versie van windows xp erop en daar dan een touch screen scherm van bijvoorbeeld lilliput bij. Als je voor een 2e hands car pc gaat ben je denk ik goedkoper uit.
De echte car pc’s die worden gebouwd zijn vaak zeer compact, zo compact dat je ze onder een stoel kan bouwen of in een dashboard kastje of achter een paneel in de kofferbak(als je die hebt).
Het is belangrijk om jezelf eerst de vraag te stellen wat je precies van plan bent met je car pc. Je hebt in mijn ogen 4 opties:
Echte car pc
Laptop
Tablet
Of jouw optieAls je een goede geluidsinstallatie hebt zouden voor mij de laatste 2 al in elk geval afvallen vanwege de geluidskwaliteit. Een laptop laat ook al eigenlijk een beetje te wensen over vaak, maar hier valt in sommige gevallen een goede geluidskaart in te zetten.
Voor windows is speciale software geschreven voor car pc’s zodat je snel kan navigeren tussen bijvoorbeeld films, audio en navigatie.
Prijstechnisch zou ik voor jouw optie gaan, als je het goed wil hebben een echte car pc. Laptop en tablet vind minder ten opzichte van de ander.
De bovenste kunnen er maar aan 1 zijde op, als je die aan de verkeerde kant hebt en je schaniert de draagarm naar beneden komt die tegen de vooras aan. De bout gaat door het eerst gat van de draagarm, door een redelijk dik plaatje, door de vooras, door een zelfde plaatje en dan weer door draagarm.
Over knipperende verlichting:
De oorzaak hiervan is een spanningsval. Als je met grote vermogens speelt zal de spanning van de dynamo inzakken tot de spanning van de accu. De enige oplossing die je hiervoor hebt is een grotere of meer dynamo’s plaatsen.
Als je met kleine vermogens dit probleem hebt:
Massa controleren, indien je voedingskabel groter is dan 35mm2 ook de massa kabel vanaf de accu naar achter trekken. Vergeet nooit de kabel vanaf accu naar chassis te vervangen voor de zelfde dikte als je massa of voedingskabels. Het heeft geen zin om de voedingskabel dikker te hebben dan de massa kabel of andersom.
Kabels dynamo accu vervangen.
Extra accu achterin plaatsen. Het liefst ga je voor een agm accu (wordt vaak gel accu genoemd) omdat deze in elke positie geplaatst kan worden en je geen last hebt met schadelijke dampen.
Ik heb zelf een tijd met condensator gespeeld toen ik net begon met het audio gebeuren, was er ook helemaal wild van maar als je je voeding op bovenstaande wijze gewoon goed voor elkaar maakt heb je dit gewoon niet nodig. Op het moment dat dit wel nodig is ben je er zoveel nodig dat dit ook niet meer nuttig is. Zorg er gewoon voor dat je spanning altijd boven de 12v blijft, de spanningsval van 14,4 naar 12 kun je niet tegen houden als je goed uit bereid.
Om een voorbeeld te noemen voor verbetering http://www.emperor-audio.nl/index.php?item=20-ah-accu&action=article&group_id=26&aid=193&lang=NL” onclick=”window.open(this.href);return false;
De hoge kortsluitstroom zorgt voor het snel krijgen van vermogen van deze accu.Je hebt gewoon een simpel relais nodig met een maak contact, hier heb je een spoel, ene kant remote erop, andere kant op de massa. Vervolgens trek je ergens 12v vandaan die zet je op 1 van de 2 overgebleven aansluitingen, de andere gaat naar je fans. Ik zou de remote van de versterkers niet bij de fan aansluiten, ook niet via een relais, erg storing gevoelig.
Niet op de remote zetten, heb ik gehad krijg je storingen van op je versterker. Ik zou gewoon even een voedingskabel trekken en hem daar op aansluiten. Je kan hem wil via de remote laten lopen maar dan moet je het via een relais doen. De road thunder versterkers zijn leuke dingen, maar heb vaker gehoord dat ze koelingsproblemen hebben als ze gebrugd worden aangesloten.
Het mooiste is om met 2 fans te werken, 1 die blaast en 1 die zuigt.
Het beste is als je een klein beetje meer vermogen voor je sub hebt dan die aan kan, het klinkt misschien raar maar dan gaat deze minder snel stuk dan wanneer er te weinig op staat.
Optie 1: 4 kanaals versterker, kanaal 1 en 2 voor de speakers en kanaal 3 en 4 samen voegen voor de sub.
http://caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=1376&hoofdgroep=9&subgroep=38″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=1084&hoofdgroep=9&subgroep=38″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=1646&hoofdgroep=9&subgroep=38″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://caradio.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=1000&hoofdgroep=9&subgroep=38″ onclick=”window.open(this.href);return false;Mijn keuze zou uit gaan naar de audio system.
Optie 2: Monoblock voor je sub en een 2 kanaals versterker.
Optie 1 is denk ik voordeliger, met 2 versterkers krijg je er de kosten bij van een gezekerd verdeelblok, zekeringen en extra voedingskabels
De axton is een leuke sub voor alleen een beetje aanvulling. De audio system x-ion is ook wel goed te gebruiken zonder sub. Als je deze niet kwijt kan kan je ook kijken naar de radion serie, gaat wat minder hard maar is makkelijk in te bouwen. Wat ik ook zeker kan aanraden is de phonocar hi tech 2-805. Misschien wat onbekend maar kan veel kick en veel detail leveren.
Gewoon een beetje spelen, kom je er het snelste uit. Veel plezier er mee. :kewlpics ??
De radio bepaalt het vermogen, tenminste de versterker die ingebouwd zit, speakers geven alleen maar aan wat ze maximaal aan kunnen. Hoe dichter je bij het maximum vermogen van een speaker komt hoe beter deze zal spelen, dus theoretisch zou een speaker van 15 watt rms op een radio van 15 watt rms beter spelen dan een speaker van 70 watt rms op een radio van 15 watt rms. In de praktijk gaat dit alleen bij lange na niet op. Het kan geen schade in elk geval, tenzij je een composet hebt met een lagere impedantie, maar dit is bij de jouwe niet het geval.
Dan ga ik ze denk ik maar eens laten draaien bij een kennis, vind 300 euro voor 2 spacers wel erg duur. In elk geval bedankt allemaal.
Speakers wisselen is lijkt mij niet zo’n probleem. De CDR500 met jbl speakers kan, geen probleem. Waarschijnlijk zijn originele speakers van een veel lager wattage, daardoor zullen ze minder snel vervormen en mogelijk ook luider klinken.
Wat betreft het high low converter verhaal. Ik weet zeker dat het merendeel niet zal horen of er een converter tussen zit of niet. Je klank wordt door meerdere dingen bepaald. Op volgorde van belangrijkste naar minst belangrijkste:
Speakers
Inbouw speakers
Versterker
RadioIk zou de cdr500 gewoon inbouwen en dan vergelijken met je vriend wat je beter vind klinken. Je kan dan altijd alsnog originele speakers inbouwen. Wat beter klinkt is voor ons moeilijk te bepalen omdat klank heel persoonlijk is.
De wielbouten zijn dus wel iets langer te krijgen, maar niet lang genoeg voor wat ik zoek. Dus de volgende vraag, is er een manier om spoorverbreders te plaatsen op een kadett?
Maar zijn daar dan langere voor te krijgen, of kan ik spoorverbreders vast krijgen met het originele systeem? Ik moet volgens de theorie spoorverbreders van ongeveer 35mm/40mm er tussen plaatsen. Ik heb 1 keer spoorverbreders geplaatst, maar die schroefde je met inbus wielbouten op de naaf vast en dan met 4 wielbouten weer op de spoorverbreder. Er komt 16 inch 9j et 15 of 17 inch 10j et20 onder de kadett. Ik heb spatbord verbreders erop zitten die 6,5 cm breed zijn, de breedte lijkt me dan toch niet zo’n groot probleem?
Ik heb al jaren pioneer en wil niets anders, reden, ik vind de pioneers er mooier uitzien als de alpines wat ze zeker niet minder goed maakt. Ik wou je ook duidelijk maken dat het jammer is veel geld uit te geven aan functies die je niet gebruikt.
Als je meer bass wilt kan je 2 dingen doen:
1 speaker beter monteren. Denk aan speakers op stalen ring of mdf ring rechtstreeks op de deur, dus geen plastic bevestiging. Daarnaast is het dempen van deuren ook een zeer grote aanrader, hoe minder mee resoneert, hoe hoger de opbrengst van een speakers. Je krijgt veel meer laag daar alleen dit aan te passen bij de voordeuren. Als je zelf handig bent zijn de kosten nog niet eens zo heel hoog.
2 Meer vermogen erop zetten.
Ik weet niet wat voor installatie je precies hebt op het moment. Ik heb zelf ervaring met diverse infinity versterkers en speakers en daar is echt niets mis mee. Waar het om gaat is dat jij bepaalde wensen hebt op het gebied van audio, en die is voor iedereen anders. De 1 is tevreden met originele speakers, de ander gaat door tot er voorin een volledige 3 weg set zit die actief wordt aangestuurd en achterin nog goede subs. Dan is er nog zoiets als budget.
Ik heb nog nooit een head unit gezien waarvan de handsfree functie net zo goed is als bij parrot. Verder wil het oog natuurlijk ook wat, en met optie 1 lijkt het dan waarschijnlijk netter. De keuze zul je zelf moeten maken, misschien dat het wel handig is als er mensen ervaringen zouden delen die ik met beide niet heb.
De p88rs lijkt me een beetje overkill, dit is een headunit met complete filter opties om speakers actief te gaan aansturen, met andere woorden extreem veel instel mogelijkheden wat niet echt zorgt voor bedieningsgemak. Je kan ook losse bass remote’s kopen zoals bijvoorbeeld de caliber cxq3. Schijnt erg goed te werken en kost ongeveer 65 euro als ik het goed heb.
Om de keuze makkelijk te maken voor je head unit:
1 Bedenk welke functies voor jou belangrijk zijn, in jouw geval stuurwiel bediening en usb
2 Ga naar een fatsoenlijke audio winkel, dus geen halfords ofzo
3 Bekijk welke headunits de functies hebben en kijk dan naar welk uiterlijk je aanstaat en speel met de radio’s om te kijken welke fijn is in bediening.Voor merken zou ik kijken bij: Pioneer, alpine, clarion of kenwood.
Bij pioneer kan je een afstandsbediening kopen die ja aan je stuur kan bevestigen die natuurlijk dan alleen op pioneer radio’s werkt. Of deze op het model werkt die jij wil hebben zul je voor de zekerheid moeten navragen.
-
AuteurBerichten