klein versterker vraagje

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie klein versterker vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250575
    lambo452
      Lid sinds:
      7 May 2008

      hallo,

      ik heb een subwoofer met 1200w max en 600w rms
      er zit nu een versterker voor met 150 wat rms gebrugt..

      dit is lang niet het maximale.. hoeveel w rms moet ik hebben om hem maximaal te kunnen laten draaien?? ik had ergens iets gelezen dat het iets meer kan zijn dan de 600 maar tot hoeveel kan je gaan???

      wie kan mij zeggen hoeveel ik ongeveer aan rms waardes nodig heb?????

      alvast bedankt

      #18047806
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        zoals je al zegt is de sub 600rms. Dat houdt in dat ie continue 600w kan geven zonder kapot te gaan.. Sommige merken overdrijven alleen nog wel eens een klein beetje ;)
        Hij heeft max van 1200W. Dus hij kan pieken geven van 1200 watt zonder kapot te gaan. Doe je dat continue gaat ie wel stuk.
        Dus heb je eigenlijk je eigen vraag beantwoord :)
        Je kan hem aan een versterker hangen die max 600w rms geeft.
        Ik heb echter wel de ervaring dat ik een versterker nooit helemaal vol open afstel omdat des te dichter tegen de max, er des te meer vervorming optreed.
        Over het algemeen kan je dus gewoon van de rms waardes uitgaan. En mocht je willen kan je altijd experimenteren met een dikkere versterker. Maar je zou kunnen eindigen met een kapotte sub ;) kwestie van wat terug afstellen om het heel te houden.

        #18047807
        lambo452
          Lid sinds:
          7 May 2008

          okee dus ik kan in principe wel gewoon een verterker ertussen zetten van 800-900w rms zonder dat er iets aan kapot gaat??

          want zoals jij net zei.. je zet hem nooit op maximaal van de gain.. dus dan kom je in de meeste gevallen toch wel goed uit… toch??

          BTW THNX voor je snelle reactie!!!

          #18047808
          kaneelschep
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2004

            Dat is inderdaad de gedachte ja. ;) Zwaardere versterker kan altijd maar zal je inderdaad op moeten letten dat ie niet te hard gaat.
            :thumb

            #18047809
            lambo452
              Lid sinds:
              7 May 2008

              helemaal toppie.. dan ga ik maar eens op zoek nu ik weet wat ik moet hebben

              thnx!!

              #18047810
              Roelof
                Lid sinds:
                30 June 2004

                @kaneelschep wrote:

                Dat is inderdaad de gedachte ja. ;) Zwaardere versterker kan altijd maar zal je inderdaad op moeten letten dat ie niet te hard gaat.
                :thumb

                Speakers gaan eerder kapot door ondermaatse versterkers. Vanwege het lage rendemend bij dit soort speakers ga je toch de volume opschroeven. Bij te lichte versterkers gaat het signaal tegen de maximale voeding aanlopen waardoor de toppen van de sinusvorm gevlakt worden, dit fenomeen noemen ze ook wel klippen.

                Om iets dieper op de materie in te gaan heeft een speaker een spoel en de weerstand van een spoel is frequentie afhankelijk en loopt evenredig met de frequentie. Bij gelijkspanning is de weerstand het laagst en dus de stroom het hoogst, het klippen van het signaal geeft kortstondige gelijkspanningen en zal de speaker beschadigen.

                Een versterker met meer vermogen zal netjes een mooi signaal afgeven waardoor de speaker meer kan hebben, zeker als je geen lage bassen in je muziek hebt zitten of bv, alles onder de 15~20hz weg filterd.

                Een simpel advies is inderdaad om een versterker te zoeken die in RMS net zoveel of een fractie meer kan geven.

                #18047811
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Goed verhaal!! :thumb
                  alleen:

                  Een versterker met meer vermogen zal netjes een mooi signaal afgeven waardoor de speaker meer kan hebben, zeker als je geen lage bassen in je muziek hebt zitten of bv, alles onder de 15~20hz weg filterd.

                  Het gaat hem hier natuurlijk juist om die bassen ;)

                  #18047812
                  lambo452
                    Lid sinds:
                    7 May 2008

                    jup gaat me puur om de bass…

                    k draai nu tussen de 125 en 138 db.. met 125rms op 600rms sub..
                    en alles draait SUPER HELDER geen vervorming of iets..

                    dus ben benieuwd wat ie gaat doen met een betere versterker..

                    #18047813
                    kaneelschep
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 November 2004

                      Dat zijn mooie cijfers! Natuurlijk altijd beetje afhankelijk van wat voor soort muziek je draait maar toch. :)
                      Heb je hiervoor nog een condensator??
                      Altijd lekker als je het gewoon goed hard kan zetten en er geen vervorming is.
                      Als ik ergens niet tegen kan is het harde muziek die niet klinkt.
                      Ik had altijd van die test cdeetjes. Met allemaal leuke hertz en bass en natuurgeluid testjes. Dan hoor je pas echt wat een speaker aankan en doet bij welke hertz. En of je crossover goed werkt enzo.

                      Wat voor versterker heb je in gedachten?

                      #18047814
                      lambo452
                        Lid sinds:
                        7 May 2008

                        ja daar zit ik nog een beetje mee.. maar zat sterk te denken aan de hifonics brutus.. maar die geeft om en nabij 600w rms.. maar had er een aantal gevonden.. ga nog even uitzoeken welke het beste is voor me kwa prijs/kwalitijd verhuoding.. moet wel leuk blijven natuurlijk:P

                        en nee geen condensator maar ook geen knipperende lampen oid..

                        en de muziek staat NOOIT hard.. alleen op een meeting met een db drag..

                        #18047815
                        PyroNiels
                          Lid sinds:
                          29 August 2010

                          Je kan beter een te zware versterker eraan hangen en deze op 3/4de laten spelen. Is het beste voor je versterker en voor je woofer.

                          Ik zelf draai op een A.S. Helon 15″, 2000W rms en hieraan heb ik een MTX TA92001D 3000W rms hangen. De gain op 3/4de staan en speelt erg lekker.

                          Ik zou in jou geval gaan voor een versterker van om en nabij de 900w rms, lichter mag ook (als het een A merk is). Neem je een lichtere van een B merk is het maar de vraag of zijn waardes gehaald worden op 14,4v laat staan op 12v.

                          Houd je bij het zoeken wel rekening met de impendatie waar je woofer op speelt?

                          Voor de condensator: lekker niet doen, gewoon een goede 2de accu achterin, zo dicht mogelijk bij de amp. Hier zal je veel meer mee winnen :D

                          #18047816
                          lambo452
                            Lid sinds:
                            7 May 2008

                            ja het versterkertje laat nog iets langer op zich wachten.. komen weer onvoorziene kosten aan dus gaat ff niet lukken op het moment..

                            maar daarentegen.. ik heb erg veel aal julli reacties.. en ik weet waar ik naar op zoek moet..

                            bedankt jongens!!

                            #18047817
                            Veldmaatbeunhaas
                              Lid sinds:
                              13 July 2009

                              Laat ik even een paar ophelderingen geven:

                              De gain is niet een volume knop, doordat radio’s geen gelijke lijn uitgang hebben kan je met een gain je versterker optimaal afstellen. In theorie maakt het niet uit welke versterker je op een subwoofer zet, als je het goed afstelt gaat het nooit stuk.

                              Een versterker die 600 watt rms levert, levert dit vermogen enkel op een zuivere sinus op 14,4 volt. En dan nog levert die dit vermogen alleen maar onder de perfecte omstandigheden, kortom krijg je gewoonweg minder vermogen in een auto. Een subwoofer kan vaak wel iets meer aan dan opgegeven is.

                              Ik zou zelf voor voor ongeveer 1,5 keer het vermogen van je sub gaan. Je hebt dan voldoende vermogen, veel controle over je sub en niet snel kans op vervorming. Als je er echt de max uit wil halen kan je er nog veel meer vermogen op zetten, echter moet je wel weten hoe je dit moet afstellen en zul je flink moeten gaan experimenteren met kisten.

                              Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de versterker en sub die je nu hebt? Ik vind 138 db met 125 watt rms wel erg veel, is dit gemeten op een thermlab die gebruikt wordt bij db drags?

                              #18047818
                              lambo452
                                Lid sinds:
                                7 May 2008

                                hey, ik heb nu een impulse nic300bp (meen ik) en ik weet niet precies hoe dit is gemeten maar is gedaan door pijlaudio in amersfoort.. (dit was 126.6 db..) daarvoor op de opel meeting in amersfoort de 138.8 db gehaald.. dus ik ga maar van het laagste uit ook omdat dit door een audio gespecialiceert bedrijf is gedaan..

                                versterker is btw een jbl gto-4060

                                #18047819
                                Powercorsa
                                  Lid sinds:
                                  26 October 2007

                                  De dB-meter welke bij Nefkens is gedaan is geloof ik dezelfde die op Sevenum gebruikt word. Deze is in mijn ogen niet echt betrouwbaar, en geeft wisselende meetresultaten.
                                  Zo hoorde ik dat er een over de 140dB heen ging (wat natuurlijk mogelijk is) maar je had niet echt de “lucht verplaatsing” welke hierbij los komt.

                                  Die bij “ons” gebruikt is, is een Term-lab welke in de dB-drag werdt gebruikt en geeft globaal dezelfde resultaten als de meter van EMMA.
                                  Het aantal dB’s wat je haalt is natuurlijk afhankelijk van redelijk wat factoren o.a. de weersomstandigheden spelen een rol.

                                  Een tip, zet er niet teveel vermogen op, een impuls woofer wordt meestal te ruim gepromoot. Zelf heb ik eens voor een test het werkelijke aangegeven vermogen erop gezet, maar dat was binnen 10 seconde al een groot probleem.
                                  Daarnaast heb je een bandpass kist wat het afstellen al een stuk lastiger maakt.
                                  Ik zou zeggen vind je het lekker klinken, niets er dan aan doen :thumbup

                                  #18047820
                                  lambo452
                                    Lid sinds:
                                    7 May 2008

                                    hey ja ik vind hem lekkker klinken.. maar ik merk wel dat ie gewoon nog harder kan!!

                                    maar voorlopig blijft deze setup nog eventjes.. heb wat motorische problemen die voor gaan..
                                    endus blijft er geen geld meer over voor een versterkertje…

                                    balen.. maar aan somigge dingen kan je niks veranderen..

                                    #18047821
                                    Powercorsa
                                      Lid sinds:
                                      26 October 2007

                                      Ja je moet keuzes maken, maar de motorische problemen zou ik ook voorrang geven ;)

                                      We hebben tijdens die dag het nog even gehad over de 2 liter upgrade, dan weet jij wel waarschijnlijk wie ik ben ;)

                                      #18047822
                                      lambo452
                                        Lid sinds:
                                        7 May 2008

                                        jup jup… maar de 2liter is het in dit geval NOG niet geworden….. er is een ander 16xel blok ingekomen.. maar daar zijn nog een paar kleine probleempjes mee… zo had hij geen pakking maar vloeibare pakking tussen thermostaat huis gedaan.. dat was ertussn uit gekomen.. dus lekte daar..(hij zzei het er netjes bij en gaf daar ook geld voor terug zodat ik dat kon vervangen.. ERG NETJES)

                                        dat vervangn.. auto warm laten worden.. en op druk laten komen.. allemaal prima.. ik wil s’avonds de auto pakken ik start hem en er komt ergens water achter mn distrikap vandaan.. denk dat de waterpomp niet helemaal fijn zit.. maar waarom die niet eerder is gaan lekkern????? ik weet het niet..

                                        dus dat moet nog even nagekeken worden..(gaat zeker goedkomen!!) en dan de auto klaar gaan maken voor sevenum.. dus sta op sevenum nog steeds met deze audio setup.. maar k ga wel meedoen aan db drag enkele sub 12 inch.. we zullen zien :D

                                        #18047823
                                        robert_corsa
                                          Lid sinds:
                                          16 May 2009

                                          meer vermogen is idd beter ja.
                                          metingen op meetings enzo vertrouw ik niet zo erg.
                                          als je ziet wat er bij 100% tuning staat te draaien, in vergelijking met sevenum, dan krap je je wel 3 keer achter je oren.

                                          je moet toch wel aardig wat in huis hebben wil je 140db halen.
                                          na wat zoek werk op google kun je heel erg veel erover vinden :wors

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.