Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb gelezen dat het (ook) een probleem kan zijn van de zekeringkast / electronicamodule links achterin. Hier kan lekkage optreden (waarschijnlijk van dakrail en/of antenne???) direct op de zekeringen en connectoren.
Misschien is het zelfs alleen maar een zekering.
Als het vochtig is, drogen en goed inspuiten met contactspray (evt. WD40) kan wellicht helpen.
Voorzichtigheid is geboden bij eventueel loshalen van de connectoren, omdat door corrosie aangetaste pinnetjes dan kunnen afbreken (dit op dit forum gelezen: https://opel-forum.nl/forums/topic/zekeringkast-opel-zafira-b-2006/).Hopelijk is het op te lossen,
Tornyborny
Die lichte set ziet er ook als nieuw uit, knap werk :applause01:
Ik stuur je even een p.b., anders wordt dit teveel chat in een topic…
Groet,
Martin
Die stoel zie er echt als nieuw uit, heel mooi gedaan !
Ik heb in ieder geval geen automatische koplampstand, scheelt weer €150
Dat gereedschap is volgens mij hetzelfde als DR Tools op Amazon, ga ik niet doen. Jouw oplossing met Powerflex lijkt me veel beterHeel goed dat je zoveel mogelijk origineel Opelonderdelen gebruikt, doe dit nu ook als het kan. In de afgelopen 8 jaar meer dan eens in de mist gegaan met aftermarketzooi – ook niet echt goedkoop trouwens.
Veel onderdelen heb ik (direct, niet via Ebay) bij Myparto.com gehaald, alleen hebben ze lang niet alles. De schokbrekers die jij daar hebt gekocht kunnen volgens mij niet onder mijn Zafira B . Verder bij FSRS-trading.nl (iets goedkoper dan bij de Dealer) of dealer. Vorig jaar een Sachs koppelingsset bij Carpardoo gekocht en erop laten zetten. Dit was kwalitatief net zo goed als Opel, maar 1/3 van de kosten!Die glascoating moet ik ook hebben, kun je dat ook zelf doen? (Nou heb ik wel ONTZETTEND vieze velgen nu, geprobeerd met zacht middelen schoon te maken, maar kost me waarschijnlijk dagen…)
Bedankt weer, :dank-u:
PS Bij het monteren van de nieuwe thermostaat is er (heel) grote kans dat het thermostaathuis (een mengsel van kunststof met glas) kapot gaat. Het beste is daarom om de combi thermostaat + thermostaathuis te vervangen. Is wel echt prijzig (€215 bij FSRS Trading), maar veeeeel fijner dan een kapot huis en goedkoper dan losse onderdelen – als je het thermostaathuis al los te pakken kunt krijgen…..
Wow, wat netjes, dat leer knapt enorm op! Behandel je dat met leerverf?
Wel balen van die belabberde pers (was het van DR Tools?), en ook die kabel van de koplampen… Ik heb een handmatige verstelling, maar denk dat velen hier de mist mee in kunnen gaan. Ook nog nooit tegengekomen in een tutorial of zo dat die kabel er loopt en los moet.Die velgen zijn ook strak; toevallig heb ik vorig jaar een setje originele alu Opel velgen op de kop getikt voor €100 (geen OPC maar wel met 2 goede bandjes), maakt echt verschil.
Zelf heb ik eerder ook de schokbrekers (en stabilisatorstangen) voor gedaan, met Monroe. De oude veren overgezet met een setje veerklemmen (gekocht bij HBM). Achter heb ik sinds die tijd Automega, maar ik vind ze een beetje vaag. Twijfel nu tussen origineel Opel en Monroe (volgens mij alleen prijsverschil).In dat filmpje dat je stuurde gebruikt die vent een platte beitel (hoewel pneumatisch), heb je dat ook nog geprobeerd, of is de puntbeitel handiger?
Heel mooi gedaan, en bedankt voor je reacties en tips!
Martin
Beste Wouter,
Ik kom nu pas na enig zoeken je berichten tegen (- waarschijnlijk heb ik het vinkje bij de mailinstellingen niet goed gezet of zo)
Maar toch alsnog: ziet er geweldig uit! Zo te zien heb je aan de vooras ook de nodige verbeteringen toegepast met Powerflex. :good-job: Heb je ook Sachs achterschokbrekers gebruikt? Hoe ging het in- en uitpersen?
Nu moet ik er ook echt aan geloven: mijn rubbers kraken of het een lieve lust is. Heb je de gereedschapset nog? Dan zou ik hem willen overnemen.Heel erg bedankt voor het posten van je goede foto’s en alvast voor je reactie!
Martin
Ik lees nu pas deze berichten, dus het is waarschijnlijk al opgelost (?), maar mocht iemand anders zoeken op dit onderwerp nog het volgende.
Dit probleem heb ik gehad, en het bleek de temperatuurmeter in de thermostaat te zijn. In het kunststof thermostaathuis zit ook een meter, die los te vervangen is. Dit loste het probleem bij mij niet op, een nieuwe thermostaat (met ingebouwde thermometer) wel!
Het is trouwens ook een goed idee om voor het vervangen van de thermostaat het koelsysteem te spoelen en nieuwe (Opel!) koelvloeistof er in te doen.O ja, die rand was ik vergeten, wil je niet hebben op straat…
Succes in ieder geval en jij ook bedankt!Ha Wouter,
Schijnen goed te zijn die Powerflex, wel (ook) prijzig. Kun je die er zonder pers gewoon inzetten?
Het probleem bij het verwijderen is – volgens mij – een stuk minder groot dan bij het plaatsen. Bij het verwijderen heb je namelijk minder last van het naar binnen vallende halvemaanvormige deel, wat je bij monteren echt moet ondersteunen om het er recht in te persen. Ik kan me voorstellen dat verwijderen ook mogelijk moet zijn met een ‘standaard’ pers-tool. Misschien is er hier iemand anders die hier ervaring mee heeft?
Ik kan me een video herinneren van de procedure (https://youtu.be/XcmBYP_CGXE). Misschien ken je die al – beetje apart, maar wel leerzaam! Met een beetje geluk en het markeren van de posities van de montageplaten + bouten op de bodem kan het lukken om de uitlijning te behouden.
Ik ben benieuwd, laat even weten hoe je het uiteindelijk hebt gedaan! Mocht je de set toch aanschaffen, dan kan je hem vast weer van de hand doen (aan mij bijvoorbeeld,Groet,
MartinHa Wouter,
Ik heb ze nog niet (kunnen) vervangen 😕. Behalve het kraken geen problemen (je kunt last krijgen met onder/overstuur heb ik ergens gelezen) en ik rijd weinig.
Ik heb het gereedschap wel een keer op een Britse site gevonden, maar kost wat (zeker nu met toeslagen e.d.). Als ik het weer vind, meld ik het hier.
Groet en fijn weekend
Beste Wouter,
Ik denk dat Deroy niet meer actief is, ik heb in ieder geval geen reactie van hem gehad (sinds maart 2021, dus meer dan een jaar geleden)…
Groet,
Martin
Ha, dat is geweldig, heel erg bedankt! :dank-u:
Overigens is er wel een werkende Engelse site, maar hier moet je we je hele hebben en houden delen voor een (gratis) account:
Ik heb het maar gedaan, omdat ik echt iets nodig had. Je moet dan wel zoeken bij Vauxhall, en de onderdelenlijsten zijn goed door te ploegen…
Volgens mij bestaat de catalogus nog wel, maar website weigert de verbinding
Groet,
TornybornyBeste Deroy,
Ik heb een Zafira B (volgens mij zelfde achteras als Astra H) en vermoed dat de rubbers op hun eindje zijn (piepen en kraken met over een heuveltje rijden, terwijl de achterschokbrekers nog geen 15.000 km hebben).
Heb je het gereedschap nog?Ik hoor het graag, met groet,
Martin
Gelukkig heb je de 1.8 genomen, ik zelf heb een 1.6XER, maar vind hem wel aan de krappe kant. Nou ben ik een rustige rijder, dus geen probleem, maar zou nu toch liever ook een 1.8 willen. Wel dan de 1.8XER met VVT! Meest zwakke punt is misschien de oliekoeler die kan gaan lekken.
Verder elk jaar olie+filter doen (originele Dexos Opelolie 10W30 is nog een van de goedkoopste!)
Succes en plezier ermee!
Martin
Welkom TimmieH!
Ik heb mezelf nooit voorgesteld (beetje laat om nu te doen). Met Pasen heb ik de thermostaat proberen te vervangen, helaas brak het thermostaathuis (schijnt standaard te zijn als hij op leeftijd is vanwege het breekbare materiaal, wat een combinatie van nylon en glas is…).
In Huizen heb ik ooit een dynamo laten reviseren, ik weet niet meer hoe het bedrijfje heet, maar dat deden ze prima.Succes met de Combo!
Martin
-
AuteurBerichten