Zafira B 1.6 16v ondergemotoriseerd of niet?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B 1.6 16v ondergemotoriseerd of niet?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18402858
    22voeter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2018

      Ik ben aan het rondkijken voor een Zafira B, nu staan er best wel wat 1.6 16V te koop met lage km standen.

      Wat is de ervaring met de 1.6 motor? Laten staan en kijken voor een 1.8, of goede keuze?
      Ik heb zelf een Vectra B gehad met 1.6 16v, en ik vond dat een pittige motor en kwam niks aan vermogen te kort.
      Is dat in de zwaardere en hogere Zafira een probleem, of valt het alles mee in ons land?

      #18402860
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Verschil tussen de z16xep en z18xe is klein. Zit er een z18xer is is dat weer wel een groot verschil in rijgedrag.

        Z16XEP voldoet prima, maar vindt de z18xer beter rijden.

         

        Enige om hier een antwoord oo te vinden voor jezelf is denk ik een proefrit maken

        #18403332
        22voeter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 November 2018

          Het is een Zafira B 1.8 16v geworden, heerlijke auto. Ruim voldoende vermogen en comfortabel. Ook de rust in de auto valt op, ik hoop er lang plezier van te hebben.

          #18406526
          Tornyborny
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2018

            Gelukkig heb je de 1.8 genomen, ik zelf heb een 1.6XER, maar vind hem wel aan de krappe kant. Nou ben ik een rustige rijder, dus geen probleem, maar zou nu toch liever ook een 1.8 willen. Wel dan de 1.8XER met VVT! Meest zwakke punt is misschien de oliekoeler die kan gaan lekken.

            Verder elk jaar olie+filter doen (originele Dexos Opelolie 10W30 is nog een van de goedkoopste!)

            Succes en plezier ermee!

            Martin :bye:

            #18406546
            22voeter
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 November 2018

              [quote quote=18406526]Gelukkig heb je de 1.8 genomen, ik zelf heb een 1.6XER, maar vind hem wel aan de krappe kant. Nou ben ik een rustige rijder, dus geen probleem, maar zou nu toch liever ook een 1.8 willen. Wel dan de 1.8XER met VVT! Meest zwakke punt is misschien de oliekoeler die kan gaan lekken. Verder elk jaar olie+filter doen (originele Dexos Opelolie 10W30 is nog een van de goedkoopste!) Succes en plezier ermee! Martin :bye:[/quote]

               

              Dankjewel, ik heb er al veel plezier van, een heerlijke auto! En ik gebruik hem als servicemonteur ook bedrijfsmatig.
              Daarvoor heb een uitneembare servicemodule gemaakt die precies in de koffer past, en verschuifbaar en snel uitneembaar is.

              De 1.8 is een lekker krachtige motor, mijn vorige Zafira (a) was ook een 1.8 met 125 pk. Met de huidige 100km/u grens valt een 1.6 vast ook nog wel te doen, en er staan best wel wat 1.6 uitvoeringen te koop.

              Laat de oliekoeler idd maar heel, anders kan ik het uitlaatspruitstuk uitbouwen had ik al gelezen.. :praying02:
              Van de olie is een goede tip, en daar ga ik zeker niet op bezuinigen. Binnenkort maar eens een olie en filterbeurtje doen.
              Ik heb ondertussen al de uitlaat van voor naar achter vervangen, sunshades geplaatst, raambediening gerepareerd (met spiritus de contactpunten in de schakelaar gereinigd) en via MP een splinternieuw lederen stuurwieltje gescoord en gemonteerd.

              IMG_20210126_210548535

              IMG_20210126_210614587

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.