the opel driver

Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: C20XE onrustig stationair en storings lampje #18416100
    the opel driver
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2015

      Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb, maar ik weet helaas nog niet wat de code 103 betekende en daar kom ik ook niet zo snel meer achter.

      Sinds 2 maanden zit er een air fuel metertje aangesloten op de lambdasonde en dat heeft eerst geen probleem gegeven, maar ik heb het nu losgekoppeld en een keer een koude start gedaan en er kwam geen storing meer.

      Het was een Chinees metertje, niet ideaal dus, in het begin werkte het goed, maar goedkoop blijkt toch weer duur koop in dit geval.

      Ik was nog van plan om de knipper code uit te lezen om te kijken of ik dan ook die 103 zou zien of eventueel een andere code. Maar dan moet die storing dan natuurlijk wel aanwezig zijn op dat moment.

      Ik wil het metertje niet meer aansluiten, dus ik ga er niet achter komen.

      Mocht ik in de toekomst weer een brandend lampje hebben, dan lees ik eerst de knipper code uit en kijk ik daarna met de op-com om te zien of het overeen komt.

      Iig bedankt weer voor de reacties en het meedenken.

      In reactie op: C20XE onrustig stationair en storings lampje #18415854
      the opel driver
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2015

        Ik had het ook gezien, maar ik vermoed dat P0103 niet het zelfde betekent als 103, want 31 en P0031 komen ook niet overeen.

        31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
        P0031 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)

        103 – ?
        P0103 Mass or Volume Air Flow Circuit High Input

        Ik heb ook nog een astra G en als ik die uitlees met de op-com staat er in het geval van een storing wel altijd een “P” code met een omschrijving er achter, toen ik de kadett uitlas met de op-com stond alleen dit op mijn scherm:

        31 – Unknown DTC  Present
        103 – Unknown DTC  Present

        Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als ik de knippercode uitlees met de paperclip methode.
        Al vraag ik me nu ineens wel hardop af hoe de nul van 103 wordt weergegeven door middel van een knipper code… dat kan niet zou je zeggen.
        En als ik in de lijst met foutcodes kijk voor de motronic m2.5 zie ik ook dat er helemaal geen foutcodes bestaan die een nul bevatten.

        Ik kom er binnenkort op terug.

         

        In reactie op: Z22SE Extreem hoog olieverbruik #18412676
        the opel driver
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2015

          Balen, Ik hoop voor je dat de kosten nog enigzins meevallen.

          Het kan heel goed te maken hebben met slecht onderhoud van de vorige eigenaar want die blokken zijn op zich best goed.

          Verkeerde, te weinig, te oude of slechte kwaliteit olie is sowieso funest voor eigenlijk ieder blok.

          Als hij straks weer in orde is wens ik je vele veilige en leuke kilometers,

          the opel driver
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2015

            Het probleem is opgelost.
            Ondanks dat ik van alles van het alarmsysteem kon selecteren via op-com bleek het toch geen origineel alarmsysteem te zijn.
            De brandstofpomp liep ook via het alarm en dat zorgde er voor dat deze soms niet werkte.
            En wat ik aanzag voor een bewegingsmelder bleek een microfoontje van een oude carkit te zijn :rolling:
            Ik heb alles er uit gehaald en origineel gemaakt, alles werkt nu zo als het hoort.
            Er stonden geen foutmeldingen in de ECU.

            Haasje17,  dankjewel voor het mee denken!

            the opel driver
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2015

              Ik heb gisteren een en ander getest.

               

              Test 1:

              – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

              – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

              – 1 x drukken op de < knop van de sleutel, de deuren gaan van het slot, de led gaat uit.

              – Het bestuurdersportier wordt opengetrokken en weer dicht gedaan en nu kan ik bovenstaande eindeloos herhalen.

               

              Test 2:

              – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

              – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

              – Druk ik nogmaals op de = knop van de sleutel dan hoor ik en het linker en rechter portier iets mechanisch gebeuren maar verder verandert er niks.

              – Druk ik een derde keer op de = knop dan hoor ik niks meer gebeuren in de deuren en verandert er verder ook niks.

              – 1 x drukken op de < knop van de sleutel, de deuren gaan weer van het slot en de led gaat uit.

              – Het bestuurdersportier kan ik ik nu open trekken en het alarm gaat niet af.

               

              Test 3:

              – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

              – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

              – Het bestuurdersportier mechanisch open draaien met de sleutel, de deuren gaan van het slot af en de led blijft aan.

              – Sleutel nogmaals linksom draaien, er gebeurt niks en de led blijft nog steeds aan.

              – 1 x op de < knop van de sleutel drukken, de deuren waren al van het slot maar het alarm gaat er niet af, de led blijft aan.

              – Bestuurdersportier wordt open getrokken en het alarm gaat af.

              – Vanaf hier wordt het een beetje vaag, het alarm kreeg ik niet direct uit met de knoppen op de sleutel, ik moest meerdere keren mechanisch het slot bedienen en ook beide knoppen op de sleutel en uiteindelijk waren de deuren weer van het slot en het alarm er af, maar dit was niet goed te volgen.

               

              Mijn gevoel zegt nu dat ik het misschien wel moet zoeken in iets mechanisch of de bedrading van het bestuurders portier.
              Want het mechanisch bedienen van het bestuurdersportier gooit de boel in de war.
              De auto heeft bijna 210000 gelopen en ik heb in het verleden vaker meegemaakt dat bij een opel ascona de bedrading op de plek waar deze van de carrosserie over gaat naar de deur gebroken was door metaalmoeheid, en die auto had veel minder kilometers.

              Ik denk dat ik sowieso eerst het alarm probleem op moet lossen en misschien is het probleem met de brandstofpomp dan vanzelf ook wel opgelost.
              Het is er gisteren niet meer van gekomen om de ECU nogmaals uit te lezen, dit ga ik morgen doen.

              the opel driver
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2015

                Dankjewel voor je reactie

                 

                Bedoel je het lampje van het alarm op de stuurkolom?
                Ik ga vanavond kijken of er een lampje knippert als hij niet wil starten.
                Ik zal precies noteren wat ik doe, wat het lampje doet en wat er verder allemaal gebeurt.

                De motor ECU heb ik vorige week uitgelezen en daar stond alleen een oude melding in van de EGR, die heb ik gewist en kwam ook niet terug.
                Ik zal hem vanavond nog een keer uitlezen en kijken of er nieuwe meldingen in staan.

                De bewegingssensoren uitzetten met de knop, bedoel je de knopjes bij de binnenverlichting?, want zo iets heb ik gelezen in de handleiding maar nog niet geprobeerd.

                Ik begrijp ook uit het instructie boekje en van verschillende andere bronnen dat het alarm niet geactiveerd zou moeten worden als de auto wordt afgesloten door 1 keer op de “=” knop te drukken op de sleutel, of door de sleutel 1 keer rechtsom te draaien in het slot van het bestuurders portier.
                Druk ik nog een keer op die knop of ik draai de sleutel nog een keer rechtsom dan staat het alarm aan, op “safe lock”
                Dus stel, de auto is open en van het alarm af.
                Als ik de deur dicht gooi en een keer op de afstandsbediening druk om de deuren te sluiten (deze knop “=”) zou hij niet op het alarm moeten staan toch?
                Als ik bovenstaande doe wat moet het lampje van het alarm dan doen, knipperen, branden of uit blijven?
                Ook dit zal ik vanavond nog eens testen, ik heb steeds het idee (ik weet dat het niet logisch is) dat hij altijd op het alarm gaat, ook na 1 keer drukken.

                Ik kom er morgen op terug.

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                In reactie op: Z22SE Extreem hoog olieverbruik #18412140
                the opel driver
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2015

                  Ik bedenk net nog iets wat echt belangrijk is om te weten.
                  Het heeft niet direct betrekking op het olieverbruik maar het heeft wel met olie te maken, met het niveau!
                  Misschien weet je’t al maar even voor de zekerheid dan.
                  Olie peilen werkt een beetje anders bij de z22se.

                  De olie moet binnen een bepaalde tijd gepeild worden na dat de warme motor is uitgezet, ik dacht iets van 5 of 10 min.
                  Het olieniveau moet op dat moment tussen minimum en maximum staan (op maximum dus eigenlijk).

                  Als je na een half uur of een uur kijkt staat de olie als het goed is behoorlijk over het maximum heen omdat er dan olie is teruggelopen uit het filter enz., dat hoort zo.
                  Let daar op want als je bij een koude motor die nog niet gelopen heeft de olie op maximum zet, zal hij tijdens het draaien veel lager staan.
                  Waarschijnlijk staat de procedure op een sticker onder de motorkap ongeveer boven de grill.

                   

                  In reactie op: Z22SE Extreem hoog olieverbruik #18412119
                  the opel driver
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2015

                    Ik kocht ooit een nette c ascona van iemand maar toen ik de eerste keer een beetje door trok zag ik de blauwe walm in mijn binnen spiegel.
                    Het olieverbruik kan ik me niet meer herinneren, maar als de blauwe walm er achter hangt zal het behoorlijk zijn geweest.
                    Ik dacht, miskoop, jammer maar helaas, hij was gelukkig niet duur dus maar gewoon rijden en we zien wel.
                    Toen was ik nog heel wat jonger dus ik was niet zo braaf voor de auto en gaf er vaak echt veel gas mee, hoge toeren en lange afstanden vol gas enz.
                    Een paar maanden later viel me ineens op dat de auto helemaal niet meer rookte en hij verbruikte uiteindelijk ook bijna geen olie.
                    Ik weet niet zeker wat het geweest was maar ik vermoed zuigerveren die door vervuiling vast hebben gezeten door langzaam en korte stukjes rijden icm te weinig olie verversen en misschien ook ‘slechte’ benzine tanken.

                    Dat was natuurlijk een compleet andere motor maar als het puur vervuiling is kan een lange afstand rijden icm flink gas geven (eventueel met een toevoeging in de benzine en/of olie) soms wel iets oplossen.
                    Dit hoeft het natuurlijk niet te zijn want het kan heel veel oorzaken hebben, ook mechanisch, maar als het puur vervuiling is dan kan dit echt helpen.

                    Je zou ook eens compressie kunnen meten, als je veren vast zitten of er flinke beschadigingen zijn moet je dit zeker kunnen zien aan de waardes.
                    Ik weet niet of je’t eventueel zelf kan maar bij aliexpress verkopen ze setjes om compressie te meten, dat geeft vast wel een redelijke indicatie.
                    En ik denk dat het bij een garage ook niet heel veel kost.

                    Met een goede endoscoop (met een goedkoop dingetje zie je net niks, dus geen van ali) zou je door de boegiegaten in de cilinders kunnen kijken of  je beschadigingen ziet.

                    Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, succes!

                     

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)