C20XE onrustig stationair en storings lampje

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE onrustig stationair en storings lampje

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18415717
    the opel driver
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2015

      Hallo,

      Ik heb een Kadett D met een C20XE en heb sinds kort een vreemd probleem.

      Na een koude start loopt de motor onrustig ongeveer tussen de 1100 en 1400 toeren. Als ik niks doe gaat na ongeveer 1 min het storingslampje aan en gaat hij rustig stationair lopen zoals het hoort, ongeveer 1100 toeren schat ik.

      Als ik dan weg rij, en een klein beetje gas geef gaat het lampje uit en lijkt alles normaal. Dan loopt hij prima en gaat het lampje ook niet meer aan.

      Ik heb de computer uitgelezen met een op-com en daar kwam code 31 naar voren. Dat is logisch, dat is het krukas signaal, en dat is niet aanwezig als de motor niet draait. Maar er stond ook  103 – Unknown DTC  Present.

      Het is een door dbilas aangepaste m2.5 maar dat is al een paar jaar goed gegaan zonder storingen.

      Ik kan nergens vinden wat code 103 betekent, iemand enig idee?

      #18415726
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Als ik op P0103 zoek, vind ik: “Mass or Volume Air Flow Circuit High Input”.

        lijst met foutcodes?

        .. al zou ik verwachten dat een Op-Com deze fout wel kent, dus wie weet is het wat anders.

        #18415854
        the opel driver
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2015

          Ik had het ook gezien, maar ik vermoed dat P0103 niet het zelfde betekent als 103, want 31 en P0031 komen ook niet overeen.

          31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
          P0031 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)

          103 – ?
          P0103 Mass or Volume Air Flow Circuit High Input

          Ik heb ook nog een astra G en als ik die uitlees met de op-com staat er in het geval van een storing wel altijd een “P” code met een omschrijving er achter, toen ik de kadett uitlas met de op-com stond alleen dit op mijn scherm:

          31 – Unknown DTC  Present
          103 – Unknown DTC  Present

          Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als ik de knippercode uitlees met de paperclip methode.
          Al vraag ik me nu ineens wel hardop af hoe de nul van 103 wordt weergegeven door middel van een knipper code… dat kan niet zou je zeggen.
          En als ik in de lijst met foutcodes kijk voor de motronic m2.5 zie ik ook dat er helemaal geen foutcodes bestaan die een nul bevatten.

          Ik kom er binnenkort op terug.

           

          #18415985
          Koffie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2019

            Ah helaas, dan blijft het verder zoeken.

            Nul keer knipperen kan inderdaad niet. Daarom wordt de nul weergegeven door 10x te knipperen.

            #18416100
            the opel driver
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2015

              Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb, maar ik weet helaas nog niet wat de code 103 betekende en daar kom ik ook niet zo snel meer achter.

              Sinds 2 maanden zit er een air fuel metertje aangesloten op de lambdasonde en dat heeft eerst geen probleem gegeven, maar ik heb het nu losgekoppeld en een keer een koude start gedaan en er kwam geen storing meer.

              Het was een Chinees metertje, niet ideaal dus, in het begin werkte het goed, maar goedkoop blijkt toch weer duur koop in dit geval.

              Ik was nog van plan om de knipper code uit te lezen om te kijken of ik dan ook die 103 zou zien of eventueel een andere code. Maar dan moet die storing dan natuurlijk wel aanwezig zijn op dat moment.

              Ik wil het metertje niet meer aansluiten, dus ik ga er niet achter komen.

              Mocht ik in de toekomst weer een brandend lampje hebben, dan lees ik eerst de knipper code uit en kijk ik daarna met de op-com om te zien of het overeen komt.

              Iig bedankt weer voor de reacties en het meedenken.

              #18417241
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Je kan het beste zo’n air fuel meter op een aparte lambda sensor zetten, zo voorkom je inderdaad storingen.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.