Start en alarm probleem astra g cabrio z22se (opgelost!)

Forumindex Forums Modellen Astra Start en alarm probleem astra g cabrio z22se (opgelost!)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18412111
    the opel driver
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2015

      Goedemorgen allemaal,

      Sinds 1 week ben ik eigenaar van een behoorlijk nette opel astra g bertone cabrio met z22se motor uit 2003.
      De auto is voor zo ver ik kan zien nog behoorlijk netjes en origineel, dus ik vermoed niet dat er veel (elektrisch) aan gerommeld is.
      Er zijn echter wel een paar elektrische probleempjes waar ik niet helemaal uit kom.

      Probleem 1
      De auto is voorzien van een behoorlijk uitgebreid alarm systeem en dat is een origineel systeem van opel, want met de op-com kan ik alles uitlezen en in de handleiding van de auto staat er ook iets over beschreven.
      Maar om een of andere reden gaat soms het alarm voor niks af, en ik kan niet verklaren waarom dit is.
      Soms gaat het dagen lang goed en soms meerdere keren binnen 10 min vals alarm. Ik kan met de op-com helaas achteraf niet zien wat het alarm heeft veroorzaakt.
      Ik heb ook het idee dat als ik de auto op slot doe met de afstandsbediening door 1 keer op de knop van de sleutel te drukken het alarm direct al wordt ingeschakeld. Ik ga dit vanavond nog eens extra controleren en uitzoeken, want ik weet dat dit niet zo zou moeten zijn.
      Iemand enig idee waarom het alarm af zou kunnen gaan?, misschien zijn er vaak voorkomende redenen voor een vals alarm bij deze systemen?

      Probleem 2
      Als ik bij de auto kom en deze ontgrendel door op de knop op de sleutel te drukken gaan de deuren open en het alarm uit.
      Daarna stop ik de sleutel in het contactslot en probeer ik te starten.
      Ik hoor dat er wel ontsteking is maar de motor slaat niet aan, bij de eerste paar pogingen lijkt hij nog wel even aan te willen slaan maar hoe vaker ik het probeer hoe minder hij doet.
      Als ik dan de sleutel uit het contact haal, de deuren vergrendel en daarna weer ontgrendel met de knopjes op de sleutel, en ik probeer dan weer te starten dan slaat hij direct zonder problemen aan.
      Dat zou heel goed kunnen betekenen dat de brandstofpomp niet wordt aangestuurd als ik het ritueeltje met het vergrendelen en ontgrendelen niet doe.
      Dat lijkt me niet normaal, iemand enig idee of dit zo hoort, of hoe dit komt en of dit op te lossen is?

      Met de op-com kan ik kijken bij ‘body’, en dan bij ‘anti theft system’ misschien weet ook iemand antwoord op de volgende vragen:
      Als ik met de op-com kijk bij ‘U/S switch ultrasound’ knippert de waarde tussen 0 en 1, is dat de bewegingsmelder in het interieur? en kan die waarde kloppen?
      Als ik kijk bij ‘longitudinal inclination sensor’ en ’transversal inclination sensor’ staat er bij beide een waarde van -49,9 is dat goed?
      Als ik de motorkap of het kofferdeksel open zie ik de status op de laptop niet veranderen, en bij het portier wel, klopt dat?

      Er zit nu tegen de ergste herrie een doek in de alarm sirene gepropt en ik zet hem niet op slot.
      Veel info en vragen in een keer maar wie weet, ik ben heel benieuwd

      Groeten Frans

       

      #18412127
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Knippert er een lampje bij het starten als dat niet lukt?
        Heb je de motor ecu al uitgelezen?

        Wat betreft het alarm, zou ik de bewegingsensoren uitschakelen dat kan met de knop

        #18412254
        the opel driver
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2015

          Dankjewel voor je reactie

           

          Bedoel je het lampje van het alarm op de stuurkolom?
          Ik ga vanavond kijken of er een lampje knippert als hij niet wil starten.
          Ik zal precies noteren wat ik doe, wat het lampje doet en wat er verder allemaal gebeurt.

          De motor ECU heb ik vorige week uitgelezen en daar stond alleen een oude melding in van de EGR, die heb ik gewist en kwam ook niet terug.
          Ik zal hem vanavond nog een keer uitlezen en kijken of er nieuwe meldingen in staan.

          De bewegingssensoren uitzetten met de knop, bedoel je de knopjes bij de binnenverlichting?, want zo iets heb ik gelezen in de handleiding maar nog niet geprobeerd.

          Ik begrijp ook uit het instructie boekje en van verschillende andere bronnen dat het alarm niet geactiveerd zou moeten worden als de auto wordt afgesloten door 1 keer op de “=” knop te drukken op de sleutel, of door de sleutel 1 keer rechtsom te draaien in het slot van het bestuurders portier.
          Druk ik nog een keer op die knop of ik draai de sleutel nog een keer rechtsom dan staat het alarm aan, op “safe lock”
          Dus stel, de auto is open en van het alarm af.
          Als ik de deur dicht gooi en een keer op de afstandsbediening druk om de deuren te sluiten (deze knop “=”) zou hij niet op het alarm moeten staan toch?
          Als ik bovenstaande doe wat moet het lampje van het alarm dan doen, knipperen, branden of uit blijven?
          Ook dit zal ik vanavond nog eens testen, ik heb steeds het idee (ik weet dat het niet logisch is) dat hij altijd op het alarm gaat, ook na 1 keer drukken.

          Ik kom er morgen op terug.

           

           

           

           

           

           

          #18412372
          the opel driver
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2015

            Ik heb gisteren een en ander getest.

             

            Test 1:

            – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

            – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

            – 1 x drukken op de < knop van de sleutel, de deuren gaan van het slot, de led gaat uit.

            – Het bestuurdersportier wordt opengetrokken en weer dicht gedaan en nu kan ik bovenstaande eindeloos herhalen.

             

            Test 2:

            – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

            – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

            – Druk ik nogmaals op de = knop van de sleutel dan hoor ik en het linker en rechter portier iets mechanisch gebeuren maar verder verandert er niks.

            – Druk ik een derde keer op de = knop dan hoor ik niks meer gebeuren in de deuren en verandert er verder ook niks.

            – 1 x drukken op de < knop van de sleutel, de deuren gaan weer van het slot en de led gaat uit.

            – Het bestuurdersportier kan ik ik nu open trekken en het alarm gaat niet af.

             

            Test 3:

            – De deuren zijn dicht en niet op slot, de alarm led is uit.

            – 1 x drukken op de = knop van de sleutel, de deuren gaan op slot, de led gaat branden en na 30 sec gaat de led knipperen.

            – Het bestuurdersportier mechanisch open draaien met de sleutel, de deuren gaan van het slot af en de led blijft aan.

            – Sleutel nogmaals linksom draaien, er gebeurt niks en de led blijft nog steeds aan.

            – 1 x op de < knop van de sleutel drukken, de deuren waren al van het slot maar het alarm gaat er niet af, de led blijft aan.

            – Bestuurdersportier wordt open getrokken en het alarm gaat af.

            – Vanaf hier wordt het een beetje vaag, het alarm kreeg ik niet direct uit met de knoppen op de sleutel, ik moest meerdere keren mechanisch het slot bedienen en ook beide knoppen op de sleutel en uiteindelijk waren de deuren weer van het slot en het alarm er af, maar dit was niet goed te volgen.

             

            Mijn gevoel zegt nu dat ik het misschien wel moet zoeken in iets mechanisch of de bedrading van het bestuurders portier.
            Want het mechanisch bedienen van het bestuurdersportier gooit de boel in de war.
            De auto heeft bijna 210000 gelopen en ik heb in het verleden vaker meegemaakt dat bij een opel ascona de bedrading op de plek waar deze van de carrosserie over gaat naar de deur gebroken was door metaalmoeheid, en die auto had veel minder kilometers.

            Ik denk dat ik sowieso eerst het alarm probleem op moet lossen en misschien is het probleem met de brandstofpomp dan vanzelf ook wel opgelost.
            Het is er gisteren niet meer van gekomen om de ECU nogmaals uit te lezen, dit ga ik morgen doen.

            #18412675
            the opel driver
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2015

              Het probleem is opgelost.
              Ondanks dat ik van alles van het alarmsysteem kon selecteren via op-com bleek het toch geen origineel alarmsysteem te zijn.
              De brandstofpomp liep ook via het alarm en dat zorgde er voor dat deze soms niet werkte.
              En wat ik aanzag voor een bewegingsmelder bleek een microfoontje van een oude carkit te zijn :rolling:
              Ik heb alles er uit gehaald en origineel gemaakt, alles werkt nu zo als het hoort.
              Er stonden geen foutmeldingen in de ECU.

              Haasje17,  dankjewel voor het mee denken!

              #18412698
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Als je bij de Astra G kiest om alarm uit te lezen leest die de kiekert uit. Deze heeft vrijwel elke astra G met centrale deurvergrendeling.
                deze module kan ook worden vervangen voor een met de alarm functie, waarschijnlijk heb jij er dan een zonder af fabriek alarm.

                Vaak staan de meetwaredeblokken wel in het overzicht maar zijn deze niet aangesloten of geconfigureerd. Vermoed dat je nu zonder het alarm deze nog steeds kunt benaderen.

                #18412881
                the-duke
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2007

                  Mooi dat het opgelost is :good:

                  Gr,
                  The Duke

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.