Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Woont er iemand in de buurt van Nieuwegein / De Bilt / Driebruggen / Leiden of route Leiden – Nieuwegein die een goedwerkende bobine in de auto heeft zitten waarmee ik stationair kan testen? Ik heb een Vectra-C met z18xe motorblok. Is voor stationair testen, hoef niet test te rijden. Zodra ik namelijk de schakelaar van Benzine op LPG zet en het voertuig overschakelt op LPG, merk je direct of de motor goed loopt.
Dan kan ik de bobine uitsluiten. Ik hoor het graag, mag ook via PB. Alvast bedankt.
De EGR zit nog in de auto ja. Deze heb ik vorige week samen met de gasklephuis en carterventilatie schoongemaakt. Was ook wel nodig, het EGR kanaal was vervuild en het gaatje van de carterventilatie zat dicht. Nu is alles compleet schoongemaakt aan de voorkant (inlaat en EGR). Ondanks dat dit zeer nodig was had het helaas geen effect op mijn probleem. Op benzine loopt de auto nog steeds goed (misschien zelfs iets beter), maar op LPG heb nog steeds misfire op diverse cilinders (vaak 1 of 2 cilinders).
Wat mij bij de EGR-klep wel opviel was dat ik het klepje niet kon indrukken. Je moet bij de EGR toch dat klepje/palletje kunnen indrukken? Kan je een ERG klep testen met de Op-com, om te zien dat deze werkt?
24 april 2016 om 08:28 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314148Ik heb zowat de hele motor gehad. Ik moet wel zeggen dat storing P0170 dé storing is om een motorblok beter te leren kennen, kennis op te doen en om mensen te ontmoeten :jerry . Zo wordt je op den duur wel een expert :agent .
24 april 2016 om 08:20 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314147Kort samengevat.
– Probleem is nu P0170, motor loopt arm –> Hiermee zijn alle problemen incl. P0303 begonnen;
– P0303 treed alleen op als ik de motor op LPG-G3 zet, niet op benzine –> Ik ben nu bezig met de basis goed te krijgen, de auto moet goed lopen op benzine –> Testen met Liviu wezen in de eerste instantie uit dat toen de basis goed was, dat de auto het op gas ook goed deed (ben/was ik heeeeel blij mee)!;
– P0303 is dus nu niet de storing waar ik mij mee bezig houdt.Uitgevoerd, getest, vastgesteld:
– Compressie meten –> Done –> Alle cilinders 12 bar, met compressie kwamen we uit dat deze goed is;
– Distributieriem –> gecontroleerd –> staat op tijd;
– Gasinstallatie in orde (nu niet van toepassing);
– Nieuwe bobine en bougies (ivm storing P0303);
– Nieuwe Lambdasonde –> oude bleek ook goed te werken!;
– Nieuwe luchtfilter;
– Geen kabelbreuk ergens, dit omdat de auto na uitwisselen onderdelen wel goed heeft gelopen;
– Ecu is goed.To-do, nog te testen of te vervangen:
– Brandstoffilter;
– Luchtmassameter (defect of niet?);
– Injectoren benzine;
– Gasklephuis schoonmaken en alle slangen van de carter nalopen of ze open zijn (voor onderhoud);
– Gasklephuis uitwisselen als het probleem niet ligt aan de LMM.
– Benzine druk?;
– Brandstofpomp?;24 april 2016 om 08:09 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314146Hierbij weer een update.
Vorige week bij Liviu langs geweest. Daar hebben we de LMM, ECU en Lambda sonde uitgewisseld en één voor één mijn onderdelen weer terug geplaatst. Uiteindelijk kwamen we erop uit dat mijn LMM defect was. Ook bleek mijn luchtfilter dusdanig vies dat het een effect bleek te hebben op de luchttoevoer (LMM waarden). Ik blij want nu had ik helder wat defect was en wat ik concreet moet aanschaffen.
Dus, luchtfilter vervangen en een andere LMM gekocht (originele siemens, 5wk9606, maar dan 2e hands). Helaas, ik de andere LMM gemonteerd, geen resultaat :(. Ik sluit niet uit dat ik mogelijk een defecte LMM heb gekocht, dus ik naar een 2e persoon gereden en zijn LMM op mijn motor aangesloten met de opcom erbij. Wederom weer geen gewenste resultaat.
Of ik ben bij 2 personen geweest die allebei een defecte LMM hadden en aanboden, of er is toch (weer) wat anders aan de hand. De 2e persoon was er namelijk heilig van overtuigd dat de problemen komen van een defecte gasklephuis(positiesensor). Kortom, ik ben weer terug bij af :(.
Wat wel is uitgesloten en is vastgesteld:
– ECU werkt en is goed;
– Lambda 1 en 2 werken;Nu wil ik binnenkort weer even bij Liviu langs om de auto weer te testen met zijn LMM. Als de auto hier goed op reageert en werkt naar behoren, dan besluit ik om een nieuwe LMM aan te schaffen.
17 april 2016 om 20:41 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314145Hierbij een update.
Uitgevoerd:
– Compressie meten –> Done –> Alle cilinders 12 bar, met compressie kwamen we uit dat deze goed is.
– Distributieriem –> gecontroleerd –> staat op tijd.To Do:
– Luchtmassameter een keer uitwisselen;
– ECU uitwisselen.Deze week ga ik bezig met de ECU en LMM. Ik houd jullie op de hoogte.
3 april 2016 om 21:47 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314137@D.J.R. wrote:
Ecu defect. Die wordt te warm en gaat stuk. Had het ook bij die van mij. Bobine vervangen en de bougies maar niks hielp.
Via de forum en ecu te leen gekregen en het probleem was verholpen. Mijn ecu laten reviceren en probleem was weg.Dirkjan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit zou alsnog dus kunnen. Zelf ben ik meer bang voor dat de kleppen misschien versleten zijn, maar ik sluit een defecte ECU niet uit omdat het systeem de motor niet goed regelt (zoals hierboven aangegeven, in plaats van de brandstofmengsel te verrijken, verarmt het systeem de motor nog meer).
Ik hoop dat ik binnenkort even langs kan bij liviu2004 voor het uitwisselen van de ECU. Wordt vervolgt.
3 april 2016 om 21:43 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314136@louwe 16 klepper wrote:
Necam koltec instalatie???
Begin dan maar eens bij het gas verdeelhuis
Revisie setje of ruil verdelerWant die geeft zeeer waarschijnlijk jou problemen
Was met mijn ex vec op g3 ook zo…..Bij
Verdampere.nl
Kun je wel n revisie setje of ruil verdeler kopen
Voor normaal geld…..Bedankt voor de inbreng :thumbup . De auto liep eerst op benzine beter. N.a.v. uw inbreng had ik besloten de auto langs te brengen naar een LPG boer. Ondertussen begon de auto op benzine minder te rijden (zie update-post hierboven). Het LPG systeem blijkt in ieder geval tot zover in orde.
3 april 2016 om 21:41 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314135@liviu2004 wrote:
Ik heb een simtec 71.5 ecu voor proberen. Isselstein is niet ver van mijn plaats.
Super! Is het mogelijk dat ik een keer bij u langskom voor het testen/uitwisselen van de luchtmassameter en de ECU?
3 april 2016 om 21:40 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314134Met de huidige klachten is de auto op benzine sterk genoeg om er mee te rijden. Gas is veel gevoeliger, daar valt dus niet mee te rijden. Ik verwacht dat als ik de benzineklachten oplos, het probleem op gas ook weg is. Evenals de P0170.
Als er andere ideeën, theorieën of suggesties voor de to-do list zijn, dan hoor ik ze graag. De teller staat inmiddels al op rond de 350 euro aan reparatie en vervangingskosten.
– Nieuwe bougies;
– Nieuwe bobine;
– Nieuwe lambda;
– LPG-G3 installatie uitgelezen / getest –> LPG systeem + druk = goed3 april 2016 om 21:35 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314133Hierbij even een update.
Op benzine blijkt de auto toch niet goed te lopen. Hij loopt wel (stationair goed, komt op toeren e.d.), maar heeft minder vermogen. Ik kan er mee rijden, maar op de snelweg bv kan ik niet harder dan 120/130 km/h en tussen 1500 en 3000 toeren heeft hij minder pit. Dit is op benzine. Op LPG-G3 rijdt de auto nog steeds niet (schokkend stationair en uitvallen na gas geven).
Ik had de auto naar een LPG garage gebracht om uit te sluiten dat er componenten in de LPG installatie defect/verstopt/vervuild was (met name gasverdeler/-filter en injectoren). LPG installatie was goed –> Uiteraard moet ik eerst de benzine probleem oplossen. Garage heeft het volgende opgeschreven:
Foutcode:
P0170: fuel trim 1 (loopt dus arm)
P0303: misfire (overslag) cil. 3Gaat op benzine en lpg na paar seconde in open loop (de lambda). Na foutcode weer reset, tijdelijk close loop, maar daarna weer open loop. Lambda waarde +/- 155mV.
Als remreiniger in de motor wordt gespoten gaat lambda naar +/- 875mV, daarna weer naar 155mV max –> meestal 35mV. Blijft slecht lopen op LPG. Cilinder 3 uitgewisseld, geen resultaat. Loopt tijdelijk goed (closed loop).
Werking van de lambda is dus wel goed. Maar de lambda geeft standaard dus een lage waarde aan (loopt arm). Het blijkt dat als je de brandstofmengsel verrijkt (dus gas geeft), het systeem de motor niet goed regelt –> de regeling verarmt de brandstofmengsel in plaats van dat de brandstofmengsel wordt verrijkt.
Welke sensor / component in de regeling van de motor kan er meer voor zorgen dat de motor arm loopt? Hierbij een aantal theorieën en een to-do:
Theorieën:
– versleten kleppen / lage / geen compressie. Kleppen kunnen zijn versleten, kan ervoor zorgen dat de kleppen niet afsluiten en daardoor valse lucht trekken / geen compressie heeft waardoor de brandstofmengsel arm is/wordt en daardoor misschien zelfs niet ontsteekt (overslaan cilinder);
– Defecte ECU / oude software. ECU regelt de motor niet juist met de gegeven die hij krijgt aangeleverd;
– Kabelbreuk ergens. Waardoor de ECU niet de juiste waarden binnenkrijgt en dus niet goed regelt;
– Luchtmassameter ???. Omdat hij minder vermogen heeft. Maar de luchtmassameter heeft geen invloed op code P0303. Maar wel op het vermogen.To Do:
– Compressie meten!!! ga ik morgen doen;
– Luchtmassameter een keer uitwisselen;
– ECU uitwisselen.26 maart 2016 om 15:18 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314127Bedankt voor je input :). Compressie ga ik maandag meten. De injectie wil ik ook nog achteraan m.b.t. of de injectoren niet verstopt zitten.
Hoe weet je of een vonk goed is / of de auto goed vonkt? De bougies zijn vernieuwd, maar er zitten dezelfde bougies in. Hiervoor (in het begin) heeft de wagen het wel goed gedaan met de bougies. Geldt trouwens ook voor de bobine.
Heeft hier iemand een idee van?
@liviu2004 wrote:
Met warm motor, stationair loopt, wat is de waarde van lmm? Wat foutcodes zit in de ecu? Lambda loop zit in open of closed loop?
Stationair benzine: Stabiele waarden tussen 7 en 11 kg/h
Stationair op LPG-G3: Schiet de LMM waarde naar 16 kg/h (en loopt hij op waarschijnlijk op 3 cil. / schokken / storing P0303-1, enz.)Foutcodes in ECU:
– Op benzine: P0170-12 brandstoftoevoersysteem arm (welkom in de wondere wereld van..)
– Als op LPG-G3 wordt geschakeld, komt storing P0303 erbij, wisselend van cilinder 1 t/m 4.Overige storingen die gemeld worden:
– P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2;
– P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3;
– B3596-00 Ongeldige defectcode – negeren a.u.b.! (zit er soms tussen)
– een U code met CAN-BUS geen communicatie met ABS (maar die is er de laatste tijd niet meer).Lambdasonde open of close loop: weet ik niet. Op alle foto’s die ik heb gemaakt (in stilstand) staat hij open (dan is de lambdawaarde [mV] vaak laag). Wat ik ook had gezien,
– bij stilstand (stationair), gesloten.
– Geef ik gas (naar 4000-5000 toeren) –> gesloten.
– Gas los, toerental zakt –> Open.
– Stationair –> gesloten.Wanneer moet een lambda in open of closed loop staan?
26 maart 2016 om 13:49 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314125Maar het is vandaag niet mijn geluksdag. Ook het vervangen van de bobine had geen effect. Op benzine loopt de auto goed, op LPG-G3 loopt hij nog steeds op 3 of minder poten, en geeft hij de storing “P0303-01 Overslaan cilinder 1 gedetecteerd”.
(stationair schut de motor, toerental schommelt dan tussen 800 – 1200 toeren, bij gasgeven valt het toerental terug naar 0. Motor slaat dus direct uit. Bovenstaande foutmelding komt op, op het moment dat je gas geeft).
Je zou denken dat er inderdaad niet veel meer tussen zit, maar wat kan nog meer een P0303-01 storing veroorzaken? Kabelbreuk? Of..?
26 maart 2016 om 13:43 In reactie op: z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4) #18314123Na het zien van bovenstaande filmpje en de gegevens die online te vinden zijn over de werking van een lambdasonde, kon ik de conclusie trekken dat de lambda niet werkte zoals ‘t hoort. De Lambdasonde 1 is inmiddels vervangen. Helaas zonder effect, na het uitlezen blijkt deze ook een vaste waarde van 20 á 39mv uit te geven. Af en toe zie je de Lambda wel werken zoals het filmpje hierboven, maar dat is van korte duur –> geeft dan weer een vaste waarde uit van 20 – 39mv.
Hoe kan dat, kabelbreuk? Toch teveel zuurstof in uitlaatgas (dus geen tot weinig brandstofinspuiting)? Waar kan dit nog meer aan liggen?
@liviu2004 wrote:
@the aviator wrote:
Hallo,
Klopt het dat een lambdasonde in stationaire toestand in waarde moet schommelen (van arm naar rijk, 1 tot 2x per seconde)? Mijn lambdasonde geeft namelijk in koude toestand een vast signaal uit van 20mv, max 39mv (schommelt dus niet). Als ik een stuk heb gereden, motor uitzet en opnieuw meet (motor in warme toestand), geeft de lambda een vast signaal uit van 300mv of 350mv (schommelt niet).
Bovenstaande is gemeten met OPCOM. Ik ben er heilig van overtuigd dat de lambda defect is, maar hoor graag of de analyse juist is (bevestiging voor mezelf). Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Stephan Balk
Goed lambda 1 en 2:
[youtube:2yh6x36o]http://www.youtube.com/watch?v=TBZkFh1P4hY[/youtube:2yh6x36o]
Thanks for the link :thumbup
@Stefan662 wrote:
hoe meet je dat met een OP-COM ?
– In opcom klikken op tab meetblokken of meetwaarden,
– in het geval van een Vectra-C, diagnosegegevens 3. Het 3e tab van boven.
– Daar de B1S1 O2-sensor (cil.rij 1, sensor 1).Correct me if i’m wrong.
@Helmer opelfan wrote:
Lees je uit met contact aan? Anders zijn een aantal systemen offline.
Kijk een bij meetwaarde blokken of daar afwijkingen te vinden zijnIk lees de auto uit met contact aan, soms met de motor lopend. Bedankt voor de tip met de meetwaarde blokken, deze heb ik inmiddels meerdere malen geraadpleegd :thumbup .
Vandaag weer eens tijd gehad om bezig te zijn met de storing(en). Na het uitlezen van de Vectra kwamen de volgende storingen naar voren:
1) P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2
2) P0170-12 Brandstoftoevoersysteem arm
3) P0303-01 Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
4) P0304-01 Overslaan cilinder 4 gedetecteerd
5) P0302-01 Overslaan cilinder 2 gedetecteerd
6) P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3
7) P0110-14 Ciruit inlaattemperatuur – sensor ingangssignaal hoog
8) P0100-06 Massa of volume luchtstroming, ing.sign. op circ. te laagHet is voor het eerst na de vakantie dat ik de auto uitlees, deze storingen zijn waarschijnlijk van de rit in onze vakantie
Storing 1 en 6 zijn voor nu niet relevant, komt later wel.
Storing P0302, P0303 en P0304:
Na het lezen van o.a. de volgende topic:
viewtopic.php?f=6&t=183424zou storing P0302, P0303 en P0304 (kunnen) komen door slechte/defecte bougies, defecte of stervende bobine of beide. Als eerst ga ik de staat van de bougies bekijken. wordt vervolgd.
Storing P0110 en P0100:
Na het lezen van de volgende topics:
viewtopic.php?f=6&t=176355
viewtopic.php?f=47&t=164561
viewtopic.php?f=47&t=155704
viewtopic.php?f=187&t=182865zou ik vanuit de stekker bij de LMM een extra massa draad moeten trekken (punt 2, gele draad LMM en dan op een massapunt, liefst accu). Aangezien ik deze storing maar één keer heb gezien, wacht ik hier nog even mee. Ook omdat de inlaatluchttemperatuur nu wel klopt. Heb zojuist namelijk een ronde gereden en met de OPCOM een opname gemaakt van de rit op zowel LPG als benzine.
Vragen:
– Wie in de omgeving van Utrecht of eventueel verder heeft een bobine op de plank liggen waarmee ik het bobine probleem kan uitsluiten?
– Bij wie kan ik een keer op korte termijn langs komen om even samen naar de waarde van de LMM en Lamda te kijken. Ik heb zelf een laptop en OPCOM, ik kan nergens echt goede waarden vinden waarbinnen de beide sensoren moeten opereren. Zelf denk ik inmiddels dat zowel de LMM en Lamda 1 en 2 goed zijn, maar omdat storing P0170-12 blijft terugkomen…
– Bij wie kan ik een keer langskomen om de compressie van de motor te meten en de brandstofdruk te controleren?Als jullie aanvullingen of tips hebben hoor ik ze graag.
Ook hoor ik graag als ik te onduidelijk ben of als jullie gegevens missen om online mee te denken aan de analyse. Het is helaas nogal stil op mijn draadje :( .
Vanochtend ook de volgende test uitgevoerd om de Lamdasonde te testen. Dit omdat de motor na lang stilstand (een nacht bv) na het starten de eerste 10-30 seconde inhoudt als je direct wegrijd. Dit probleem was er al voor de ellende van storing P0170-12.
Actie: controleer of de Lambdasonde goed werkt.
1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het pretpedaal (gaspedaal) ligt in te drukken
2. let er op dat je de pretpedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen)
de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde niets aan de hand.
4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen verbruikt het meeste op stationair toerental!! geloof het of niet. (volgens de specialisten)
(Bron: van een andere topic)
Bij punt 2, ik houd het toerental op 2000 toeren (bij stilstand). De eerste 10-30 seconde na het starten schommelt het toerental tussen de 1500 en 2000. Daarna blijft hij perfect stabiel. Houdt dit in dat de 1e lambdasonde defect is?
Gisteravond na het typen van bovenstaande berichten het volgende nog uitgevoerd:
Luchtmassameter afgekoppeld (stekker los) en er vervolgens mee gereden.
– Op Benzine is er wel mee te rijden, komt goed op toeren maar houd lichtjes in.
– Op LPG-G3 kan er normaal worden opgetrokken tussen 1000 en 2500 toeren. Na 2000 smoort de motor en blijft het toerental bij volgas hangen bij 2500 toeren. Je kan dus wel opschakelen in versnelling (kort schakelen) en rijden op LPG, maar het toerenbereik blijft beperkt tot 2500 toeren, hoger kom je niet.Naast dat de LMM mogelijk defect is, is er mogelijk dus een ander component defect dat de injectoren of brandstoftoevoer sluit of regelt. Anders had de wagen volgens mij goed moeten lopen in noodloop. Wie heeft een idee?
Trouwens, eerst dacht ik trouwens ook nog aan de gaskleppositiesensor of iets in die richting. Maar op Opcom wordt wel de juiste waarde van de positie van de gasklep weergegeven in [%].
Motor loopt in ieder geval arm / krijgt volgens mij niet voldoende brandstof. Dit is ook te zien op ‘t scherm, bij volgas was het momenteel verbruik soms maar 10l/h, bij LPG zelfs maar 2,5l/h! Vandaar ik de injectoren ook verdenk. Maar omdat de LMM de brandstofmengsel bepaalt aan de hand van wat de LMM meet, kan het zijn dat door de onjuiste waarde van de LMM de brandstofmengsel te arm is.
Ik hoor graag van jullie :). Alvast bedankt!
Hallo,
Hierbij een update van de storing.
Storing U2108-70 CAN-bus geen communicatie met ABS/TC is weg. Deze code is een keer gewist en kwam niet meer terug, dus dat is positief.
Storing P0170-(12) is er helaas nog steeds. Waar de storing eerder nog sporadisch opkwam, is de storing nu hardnekkiger en concreter geworden. Wat nu het geval is, is dat als je wilt wegrijden de motor minder tot niet reageert op het gaspedaal.
– Op LPG-G3 reageert de auto net alsof de LPG-tank leeg is (motor smoort, tussen 0% en volgas schommelt het toerental tussen de 1000 en 2500 toeren, auto komt nauwelijks vooruit).
– Op benzine kan je nog wel met de auto rijden, maar de motor smoort behoorlijk. Binnenlandse wegen is nog wel te doen, maar bv op de snelweg, als je wilt inhalen, gaat de auto pas accelereren als je volgas geeft (en dan gaat het traag).Vorige week waren we op vakantie in Duitsland. Voor vertrek had de wagen nergens last van, er waren geen foutmeldingen. Naarmate we meer de heuvels ingingen, begon de Vectra minder “te trekken”. Op de terugreis naar Nederland (3 dagen verbleven in bergachtig gebied) was het op gegeven moment zo erg dat we op de snelweg in z’n 2e versnelling pas een heuvel op konden! Zwaar verlies van vermogen inclusief smooren van de motor dus.
Heb in de tussentijd veel op i’net gelezen en denk dat dit probleem aan 2 factoren kan liggen, namelijk de LMM en/of vervuilde injectoren. Om te beginnen bij de LMM, ik heb tijdens de rit dat de Vectra op de snelweg moeite had met de heuvels, via Opcom de wagen live uitgelezen. Daarbij zijn de volgende waarde gemeten:
Snelheid: 115km/h
Motorsnelheid: 3187 omw/min (waarschijnlijk in zn 3 of 4e versnelling omdat we anders niet vooruit kwamen)
MAF-sensor: 115 kg/hVolgens mij klopt de MAF waarde niet helemaal, deze is zwaar te laag volgens mij? Klopt het dat de LMM defect is? Hebben jullie nog ideeen? Stationair draait de auto trouwens goed en stabiel.
Met vriendelijke groet,
Stephan Balk
-
AuteurBerichten