the aviator

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 168)
  • Auteur
    Berichten
  • the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Woont er iemand in de buurt van Nieuwegein / De Bilt / Driebruggen / Leiden of route Leiden – Nieuwegein die een goedwerkende bobine in de auto heeft zitten waarmee ik stationair kan testen? Ik heb een Vectra-C met z18xe motorblok. Is voor stationair testen, hoef niet test te rijden. Zodra ik namelijk de schakelaar van Benzine op LPG zet en het voertuig overschakelt op LPG, merk je direct of de motor goed loopt.

      Dan kan ik de bobine uitsluiten. Ik hoor het graag, mag ook via PB. Alvast bedankt.

      the aviator
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 May 2008

        De EGR zit nog in de auto ja. Deze heb ik vorige week samen met de gasklephuis en carterventilatie schoongemaakt. Was ook wel nodig, het EGR kanaal was vervuild en het gaatje van de carterventilatie zat dicht. Nu is alles compleet schoongemaakt aan de voorkant (inlaat en EGR). Ondanks dat dit zeer nodig was had het helaas geen effect op mijn probleem. Op benzine loopt de auto nog steeds goed (misschien zelfs iets beter), maar op LPG heb nog steeds misfire op diverse cilinders (vaak 1 of 2 cilinders).

        Wat mij bij de EGR-klep wel opviel was dat ik het klepje niet kon indrukken. Je moet bij de EGR toch dat klepje/palletje kunnen indrukken? Kan je een ERG klep testen met de Op-com, om te zien dat deze werkt?

        the aviator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2008

          Ik heb zowat de hele motor gehad. Ik moet wel zeggen dat storing P0170 dé storing is om een motorblok beter te leren kennen, kennis op te doen en om mensen te ontmoeten :jerry . Zo wordt je op den duur wel een expert :agent .

          the aviator
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2008

            Kort samengevat.
            – Probleem is nu P0170, motor loopt arm –> Hiermee zijn alle problemen incl. P0303 begonnen;
            – P0303 treed alleen op als ik de motor op LPG-G3 zet, niet op benzine –> Ik ben nu bezig met de basis goed te krijgen, de auto moet goed lopen op benzine –> Testen met Liviu wezen in de eerste instantie uit dat toen de basis goed was, dat de auto het op gas ook goed deed (ben/was ik heeeeel blij mee)!;
            – P0303 is dus nu niet de storing waar ik mij mee bezig houdt.

            Uitgevoerd, getest, vastgesteld:
            – Compressie meten –> Done –> Alle cilinders 12 bar, met compressie kwamen we uit dat deze goed is;
            – Distributieriem –> gecontroleerd –> staat op tijd;
            – Gasinstallatie in orde (nu niet van toepassing);
            – Nieuwe bobine en bougies (ivm storing P0303);
            – Nieuwe Lambdasonde –> oude bleek ook goed te werken!;
            – Nieuwe luchtfilter;
            – Geen kabelbreuk ergens, dit omdat de auto na uitwisselen onderdelen wel goed heeft gelopen;
            – Ecu is goed.

            To-do, nog te testen of te vervangen:
            – Brandstoffilter;
            – Luchtmassameter (defect of niet?);
            – Injectoren benzine;
            – Gasklephuis schoonmaken en alle slangen van de carter nalopen of ze open zijn (voor onderhoud);
            – Gasklephuis uitwisselen als het probleem niet ligt aan de LMM.
            – Benzine druk?;
            – Brandstofpomp?;

            the aviator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 May 2008

              Hierbij weer een update.

              Vorige week bij Liviu langs geweest. Daar hebben we de LMM, ECU en Lambda sonde uitgewisseld en één voor één mijn onderdelen weer terug geplaatst. Uiteindelijk kwamen we erop uit dat mijn LMM defect was. Ook bleek mijn luchtfilter dusdanig vies dat het een effect bleek te hebben op de luchttoevoer (LMM waarden). Ik blij want nu had ik helder wat defect was en wat ik concreet moet aanschaffen.

              Dus, luchtfilter vervangen en een andere LMM gekocht (originele siemens, 5wk9606, maar dan 2e hands). Helaas, ik de andere LMM gemonteerd, geen resultaat :(. Ik sluit niet uit dat ik mogelijk een defecte LMM heb gekocht, dus ik naar een 2e persoon gereden en zijn LMM op mijn motor aangesloten met de opcom erbij. Wederom weer geen gewenste resultaat.

              Of ik ben bij 2 personen geweest die allebei een defecte LMM hadden en aanboden, of er is toch (weer) wat anders aan de hand. De 2e persoon was er namelijk heilig van overtuigd dat de problemen komen van een defecte gasklephuis(positiesensor). Kortom, ik ben weer terug bij af :(.

              Wat wel is uitgesloten en is vastgesteld:
              – ECU werkt en is goed;
              – Lambda 1 en 2 werken;

              Nu wil ik binnenkort weer even bij Liviu langs om de auto weer te testen met zijn LMM. Als de auto hier goed op reageert en werkt naar behoren, dan besluit ik om een nieuwe LMM aan te schaffen.

              the aviator
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 May 2008

                Hierbij een update.

                Uitgevoerd:
                – Compressie meten –> Done –> Alle cilinders 12 bar, met compressie kwamen we uit dat deze goed is.
                – Distributieriem –> gecontroleerd –> staat op tijd.

                To Do:
                – Luchtmassameter een keer uitwisselen;
                – ECU uitwisselen.

                Deze week ga ik bezig met de ECU en LMM. Ik houd jullie op de hoogte.

                the aviator
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2008

                  @D.J.R. wrote:

                  Ecu defect. Die wordt te warm en gaat stuk. Had het ook bij die van mij. Bobine vervangen en de bougies maar niks hielp.
                  Via de forum en ecu te leen gekregen en het probleem was verholpen. Mijn ecu laten reviceren en probleem was weg.

                  Dirkjan

                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Dit zou alsnog dus kunnen. Zelf ben ik meer bang voor dat de kleppen misschien versleten zijn, maar ik sluit een defecte ECU niet uit omdat het systeem de motor niet goed regelt (zoals hierboven aangegeven, in plaats van de brandstofmengsel te verrijken, verarmt het systeem de motor nog meer).

                  Ik hoop dat ik binnenkort even langs kan bij liviu2004 voor het uitwisselen van de ECU. Wordt vervolgt.

                  the aviator
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 May 2008

                    @louwe 16 klepper wrote:

                    Necam koltec instalatie???

                    Begin dan maar eens bij het gas verdeelhuis
                    Revisie setje of ruil verdeler

                    Want die geeft zeeer waarschijnlijk jou problemen
                    Was met mijn ex vec op g3 ook zo…..

                    Bij
                    Verdampere.nl
                    Kun je wel n revisie setje of ruil verdeler kopen
                    Voor normaal geld…..

                    Bedankt voor de inbreng :thumbup . De auto liep eerst op benzine beter. N.a.v. uw inbreng had ik besloten de auto langs te brengen naar een LPG boer. Ondertussen begon de auto op benzine minder te rijden (zie update-post hierboven). Het LPG systeem blijkt in ieder geval tot zover in orde.

                    the aviator
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 May 2008

                      @liviu2004 wrote:

                      Ik heb een simtec 71.5 ecu voor proberen. Isselstein is niet ver van mijn plaats.

                      Super! Is het mogelijk dat ik een keer bij u langskom voor het testen/uitwisselen van de luchtmassameter en de ECU?

                      the aviator
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 May 2008

                        Met de huidige klachten is de auto op benzine sterk genoeg om er mee te rijden. Gas is veel gevoeliger, daar valt dus niet mee te rijden. Ik verwacht dat als ik de benzineklachten oplos, het probleem op gas ook weg is. Evenals de P0170.

                        Als er andere ideeën, theorieën of suggesties voor de to-do list zijn, dan hoor ik ze graag. De teller staat inmiddels al op rond de 350 euro aan reparatie en vervangingskosten.
                        – Nieuwe bougies;
                        – Nieuwe bobine;
                        – Nieuwe lambda;
                        – LPG-G3 installatie uitgelezen / getest –> LPG systeem + druk = goed

                        the aviator
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 May 2008

                          Hierbij even een update.

                          Op benzine blijkt de auto toch niet goed te lopen. Hij loopt wel (stationair goed, komt op toeren e.d.), maar heeft minder vermogen. Ik kan er mee rijden, maar op de snelweg bv kan ik niet harder dan 120/130 km/h en tussen 1500 en 3000 toeren heeft hij minder pit. Dit is op benzine. Op LPG-G3 rijdt de auto nog steeds niet (schokkend stationair en uitvallen na gas geven).

                          Ik had de auto naar een LPG garage gebracht om uit te sluiten dat er componenten in de LPG installatie defect/verstopt/vervuild was (met name gasverdeler/-filter en injectoren). LPG installatie was goed –> Uiteraard moet ik eerst de benzine probleem oplossen. Garage heeft het volgende opgeschreven:

                          Foutcode:
                          P0170: fuel trim 1 (loopt dus arm)
                          P0303: misfire (overslag) cil. 3

                          Gaat op benzine en lpg na paar seconde in open loop (de lambda). Na foutcode weer reset, tijdelijk close loop, maar daarna weer open loop. Lambda waarde +/- 155mV.

                          Als remreiniger in de motor wordt gespoten gaat lambda naar +/- 875mV, daarna weer naar 155mV max –> meestal 35mV. Blijft slecht lopen op LPG. Cilinder 3 uitgewisseld, geen resultaat. Loopt tijdelijk goed (closed loop).

                          Werking van de lambda is dus wel goed. Maar de lambda geeft standaard dus een lage waarde aan (loopt arm). Het blijkt dat als je de brandstofmengsel verrijkt (dus gas geeft), het systeem de motor niet goed regelt –> de regeling verarmt de brandstofmengsel in plaats van dat de brandstofmengsel wordt verrijkt.

                          Welke sensor / component in de regeling van de motor kan er meer voor zorgen dat de motor arm loopt? Hierbij een aantal theorieën en een to-do:
                          Theorieën:
                          – versleten kleppen / lage / geen compressie. Kleppen kunnen zijn versleten, kan ervoor zorgen dat de kleppen niet afsluiten en daardoor valse lucht trekken / geen compressie heeft waardoor de brandstofmengsel arm is/wordt en daardoor misschien zelfs niet ontsteekt (overslaan cilinder);
                          – Defecte ECU / oude software. ECU regelt de motor niet juist met de gegeven die hij krijgt aangeleverd;
                          – Kabelbreuk ergens. Waardoor de ECU niet de juiste waarden binnenkrijgt en dus niet goed regelt;
                          – Luchtmassameter ???. Omdat hij minder vermogen heeft. Maar de luchtmassameter heeft geen invloed op code P0303. Maar wel op het vermogen.

                          To Do:
                          – Compressie meten!!! ga ik morgen doen;
                          – Luchtmassameter een keer uitwisselen;
                          – ECU uitwisselen.

                          the aviator
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 May 2008

                            Bedankt voor je input :). Compressie ga ik maandag meten. De injectie wil ik ook nog achteraan m.b.t. of de injectoren niet verstopt zitten.

                            Hoe weet je of een vonk goed is / of de auto goed vonkt? De bougies zijn vernieuwd, maar er zitten dezelfde bougies in. Hiervoor (in het begin) heeft de wagen het wel goed gedaan met de bougies. Geldt trouwens ook voor de bobine.

                            In reactie op: z18xe Brandstofafstelling, deel- en vollast [%]??? #18314150
                            the aviator
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 May 2008

                              Heeft hier iemand een idee van?

                              In reactie op: Werking lambdasonde z18xe #18314120
                              the aviator
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 May 2008

                                @liviu2004 wrote:

                                Met warm motor, stationair loopt, wat is de waarde van lmm? Wat foutcodes zit in de ecu? Lambda loop zit in open of closed loop?

                                Stationair benzine: Stabiele waarden tussen 7 en 11 kg/h
                                Stationair op LPG-G3: Schiet de LMM waarde naar 16 kg/h (en loopt hij op waarschijnlijk op 3 cil. / schokken / storing P0303-1, enz.)

                                Foutcodes in ECU:
                                – Op benzine: P0170-12 brandstoftoevoersysteem arm (welkom in de wondere wereld van..)
                                – Als op LPG-G3 wordt geschakeld, komt storing P0303 erbij, wisselend van cilinder 1 t/m 4.

                                Overige storingen die gemeld worden:
                                – P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2;
                                – P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3;
                                – B3596-00 Ongeldige defectcode – negeren a.u.b.! (zit er soms tussen)
                                – een U code met CAN-BUS geen communicatie met ABS (maar die is er de laatste tijd niet meer).

                                Lambdasonde open of close loop: weet ik niet. Op alle foto’s die ik heb gemaakt (in stilstand) staat hij open (dan is de lambdawaarde [mV] vaak laag). Wat ik ook had gezien,
                                – bij stilstand (stationair), gesloten.
                                – Geef ik gas (naar 4000-5000 toeren) –> gesloten.
                                – Gas los, toerental zakt –> Open.
                                – Stationair –> gesloten.

                                Wanneer moet een lambda in open of closed loop staan?

                                the aviator
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2008

                                  Maar het is vandaag niet mijn geluksdag. Ook het vervangen van de bobine had geen effect. Op benzine loopt de auto goed, op LPG-G3 loopt hij nog steeds op 3 of minder poten, en geeft hij de storing “P0303-01 Overslaan cilinder 1 gedetecteerd”.

                                  (stationair schut de motor, toerental schommelt dan tussen 800 – 1200 toeren, bij gasgeven valt het toerental terug naar 0. Motor slaat dus direct uit. Bovenstaande foutmelding komt op, op het moment dat je gas geeft).

                                  Je zou denken dat er inderdaad niet veel meer tussen zit, maar wat kan nog meer een P0303-01 storing veroorzaken? Kabelbreuk? Of..?

                                  the aviator
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 May 2008

                                    Bobine zojuist vervangen, was ook wel nodig:

                                    Ook brak er één poot af

                                    In reactie op: Werking lambdasonde z18xe #18314118
                                    the aviator
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 May 2008

                                      Na het zien van bovenstaande filmpje en de gegevens die online te vinden zijn over de werking van een lambdasonde, kon ik de conclusie trekken dat de lambda niet werkte zoals ’t hoort. De Lambdasonde 1 is inmiddels vervangen. Helaas zonder effect, na het uitlezen blijkt deze ook een vaste waarde van 20 á 39mv uit te geven. Af en toe zie je de Lambda wel werken zoals het filmpje hierboven, maar dat is van korte duur –> geeft dan weer een vaste waarde uit van 20 – 39mv.

                                      Hoe kan dat, kabelbreuk? Toch teveel zuurstof in uitlaatgas (dus geen tot weinig brandstofinspuiting)? Waar kan dit nog meer aan liggen?

                                      In reactie op: Werking lambdasonde z18xe #18314117
                                      the aviator
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 May 2008

                                        @liviu2004 wrote:

                                        @the aviator wrote:

                                        Hallo,

                                        Klopt het dat een lambdasonde in stationaire toestand in waarde moet schommelen (van arm naar rijk, 1 tot 2x per seconde)? Mijn lambdasonde geeft namelijk in koude toestand een vast signaal uit van 20mv, max 39mv (schommelt dus niet). Als ik een stuk heb gereden, motor uitzet en opnieuw meet (motor in warme toestand), geeft de lambda een vast signaal uit van 300mv of 350mv (schommelt niet).

                                        Bovenstaande is gemeten met OPCOM. Ik ben er heilig van overtuigd dat de lambda defect is, maar hoor graag of de analyse juist is (bevestiging voor mezelf). Alvast bedankt.

                                        Met vriendelijke groet,

                                        Stephan Balk

                                        Goed lambda 1 en 2:

                                        [youtube:2yh6x36o]http://www.youtube.com/watch?v=TBZkFh1P4hY[/youtube:2yh6x36o]

                                        Thanks for the link :thumbup

                                        In reactie op: Werking lambdasonde z18xe #18314116
                                        the aviator
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 May 2008

                                          @Stefan662 wrote:

                                          hoe meet je dat met een OP-COM ?

                                          – In opcom klikken op tab meetblokken of meetwaarden,
                                          – in het geval van een Vectra-C, diagnosegegevens 3. Het 3e tab van boven.
                                          – Daar de B1S1 O2-sensor (cil.rij 1, sensor 1).

                                          Correct me if i’m wrong.

                                          In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303621
                                          the aviator
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 May 2008

                                            @Helmer opelfan wrote:

                                            Lees je uit met contact aan? Anders zijn een aantal systemen offline.
                                            Kijk een bij meetwaarde blokken of daar afwijkingen te vinden zijn

                                            Ik lees de auto uit met contact aan, soms met de motor lopend. Bedankt voor de tip met de meetwaarde blokken, deze heb ik inmiddels meerdere malen geraadpleegd :thumbup .

                                            In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303620
                                            the aviator
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 May 2008

                                              Vandaag weer eens tijd gehad om bezig te zijn met de storing(en). Na het uitlezen van de Vectra kwamen de volgende storingen naar voren:

                                              1) P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2
                                              2) P0170-12 Brandstoftoevoersysteem arm
                                              3) P0303-01 Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
                                              4) P0304-01 Overslaan cilinder 4 gedetecteerd
                                              5) P0302-01 Overslaan cilinder 2 gedetecteerd
                                              6) P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3
                                              7) P0110-14 Ciruit inlaattemperatuur – sensor ingangssignaal hoog
                                              8) P0100-06 Massa of volume luchtstroming, ing.sign. op circ. te laag

                                              Het is voor het eerst na de vakantie dat ik de auto uitlees, deze storingen zijn waarschijnlijk van de rit in onze vakantie

                                              Storing 1 en 6 zijn voor nu niet relevant, komt later wel.

                                              Storing P0302, P0303 en P0304:
                                              Na het lezen van o.a. de volgende topic:
                                              viewtopic.php?f=6&t=183424

                                              zou storing P0302, P0303 en P0304 (kunnen) komen door slechte/defecte bougies, defecte of stervende bobine of beide. Als eerst ga ik de staat van de bougies bekijken. wordt vervolgd.

                                              Storing P0110 en P0100:
                                              Na het lezen van de volgende topics:
                                              viewtopic.php?f=6&t=176355
                                              viewtopic.php?f=47&t=164561
                                              viewtopic.php?f=47&t=155704
                                              viewtopic.php?f=187&t=182865

                                              zou ik vanuit de stekker bij de LMM een extra massa draad moeten trekken (punt 2, gele draad LMM en dan op een massapunt, liefst accu). Aangezien ik deze storing maar één keer heb gezien, wacht ik hier nog even mee. Ook omdat de inlaatluchttemperatuur nu wel klopt. Heb zojuist namelijk een ronde gereden en met de OPCOM een opname gemaakt van de rit op zowel LPG als benzine.

                                              Vragen:
                                              – Wie in de omgeving van Utrecht of eventueel verder heeft een bobine op de plank liggen waarmee ik het bobine probleem kan uitsluiten?
                                              – Bij wie kan ik een keer op korte termijn langs komen om even samen naar de waarde van de LMM en Lamda te kijken. Ik heb zelf een laptop en OPCOM, ik kan nergens echt goede waarden vinden waarbinnen de beide sensoren moeten opereren. Zelf denk ik inmiddels dat zowel de LMM en Lamda 1 en 2 goed zijn, maar omdat storing P0170-12 blijft terugkomen…
                                              – Bij wie kan ik een keer langskomen om de compressie van de motor te meten en de brandstofdruk te controleren?

                                              Als jullie aanvullingen of tips hebben hoor ik ze graag.

                                              Ook hoor ik graag als ik te onduidelijk ben of als jullie gegevens missen om online mee te denken aan de analyse. Het is helaas nogal stil op mijn draadje :( .

                                              In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303619
                                              the aviator
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 May 2008

                                                Vanochtend ook de volgende test uitgevoerd om de Lamdasonde te testen. Dit omdat de motor na lang stilstand (een nacht bv) na het starten de eerste 10-30 seconde inhoudt als je direct wegrijd. Dit probleem was er al voor de ellende van storing P0170-12.

                                                Actie: controleer of de Lambdasonde goed werkt.

                                                1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het pretpedaal (gaspedaal) ligt in te drukken

                                                2. let er op dat je de pretpedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen)
                                                de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

                                                3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde niets aan de hand.

                                                4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen verbruikt het meeste op stationair toerental!! geloof het of niet. (volgens de specialisten)

                                                (Bron: van een andere topic)

                                                Bij punt 2, ik houd het toerental op 2000 toeren (bij stilstand). De eerste 10-30 seconde na het starten schommelt het toerental tussen de 1500 en 2000. Daarna blijft hij perfect stabiel. Houdt dit in dat de 1e lambdasonde defect is?

                                                In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303618
                                                the aviator
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 May 2008

                                                  Gisteravond na het typen van bovenstaande berichten het volgende nog uitgevoerd:

                                                  Luchtmassameter afgekoppeld (stekker los) en er vervolgens mee gereden.
                                                  – Op Benzine is er wel mee te rijden, komt goed op toeren maar houd lichtjes in.
                                                  – Op LPG-G3 kan er normaal worden opgetrokken tussen 1000 en 2500 toeren. Na 2000 smoort de motor en blijft het toerental bij volgas hangen bij 2500 toeren. Je kan dus wel opschakelen in versnelling (kort schakelen) en rijden op LPG, maar het toerenbereik blijft beperkt tot 2500 toeren, hoger kom je niet.

                                                  Naast dat de LMM mogelijk defect is, is er mogelijk dus een ander component defect dat de injectoren of brandstoftoevoer sluit of regelt. Anders had de wagen volgens mij goed moeten lopen in noodloop. Wie heeft een idee?

                                                  In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303617
                                                  the aviator
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 May 2008

                                                    Trouwens, eerst dacht ik trouwens ook nog aan de gaskleppositiesensor of iets in die richting. Maar op Opcom wordt wel de juiste waarde van de positie van de gasklep weergegeven in [%].

                                                    Motor loopt in ieder geval arm / krijgt volgens mij niet voldoende brandstof. Dit is ook te zien op ’t scherm, bij volgas was het momenteel verbruik soms maar 10l/h, bij LPG zelfs maar 2,5l/h! Vandaar ik de injectoren ook verdenk. Maar omdat de LMM de brandstofmengsel bepaalt aan de hand van wat de LMM meet, kan het zijn dat door de onjuiste waarde van de LMM de brandstofmengsel te arm is.

                                                    Ik hoor graag van jullie :). Alvast bedankt!

                                                    In reactie op: Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend] #18303616
                                                    the aviator
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 May 2008

                                                      Hallo,

                                                      Hierbij een update van de storing.

                                                      Storing U2108-70 CAN-bus geen communicatie met ABS/TC is weg. Deze code is een keer gewist en kwam niet meer terug, dus dat is positief.

                                                      Storing P0170-(12) is er helaas nog steeds. Waar de storing eerder nog sporadisch opkwam, is de storing nu hardnekkiger en concreter geworden. Wat nu het geval is, is dat als je wilt wegrijden de motor minder tot niet reageert op het gaspedaal.
                                                      – Op LPG-G3 reageert de auto net alsof de LPG-tank leeg is (motor smoort, tussen 0% en volgas schommelt het toerental tussen de 1000 en 2500 toeren, auto komt nauwelijks vooruit).
                                                      – Op benzine kan je nog wel met de auto rijden, maar de motor smoort behoorlijk. Binnenlandse wegen is nog wel te doen, maar bv op de snelweg, als je wilt inhalen, gaat de auto pas accelereren als je volgas geeft (en dan gaat het traag).

                                                      Vorige week waren we op vakantie in Duitsland. Voor vertrek had de wagen nergens last van, er waren geen foutmeldingen. Naarmate we meer de heuvels ingingen, begon de Vectra minder “te trekken”. Op de terugreis naar Nederland (3 dagen verbleven in bergachtig gebied) was het op gegeven moment zo erg dat we op de snelweg in z’n 2e versnelling pas een heuvel op konden! Zwaar verlies van vermogen inclusief smooren van de motor dus.

                                                      Heb in de tussentijd veel op i’net gelezen en denk dat dit probleem aan 2 factoren kan liggen, namelijk de LMM en/of vervuilde injectoren. Om te beginnen bij de LMM, ik heb tijdens de rit dat de Vectra op de snelweg moeite had met de heuvels, via Opcom de wagen live uitgelezen. Daarbij zijn de volgende waarde gemeten:

                                                      Snelheid: 115km/h
                                                      Motorsnelheid: 3187 omw/min (waarschijnlijk in zn 3 of 4e versnelling omdat we anders niet vooruit kwamen)
                                                      MAF-sensor: 115 kg/h

                                                      Volgens mij klopt de MAF waarde niet helemaal, deze is zwaar te laag volgens mij? Klopt het dat de LMM defect is? Hebben jullie nog ideeen? Stationair draait de auto trouwens goed en stabiel.

                                                      Met vriendelijke groet,

                                                      Stephan Balk

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 168)